Aihe: Orange Rockerverb
1 2 3 4 5 6 7 8
tommi3
23.08.2010 21:55:47

Lainaan röyhkeästi tätä ketjua. Tai no, ei tämä käy nyt niin röyhkeää ole, kun kysymykseni koskee Rockerverbin pikkuveljeä Rockeria. Eli mitenkäs tuossa pelissä riittää tuo kliini bändisoitossa? Tuo voisi olla passeli peli itselle, jos vain tuota kliiniä löytyy bändisoittoon, sillä tuo 50w Rockerverb on ehkä turhan tehokas omiin tarpeisiin noin muuten.
www.myspace.com/thedirtygroundband
Vladi
23.08.2010 22:07:19
ragai: Lainaan röyhkeästi tätä ketjua. Tai no, ei tämä käy nyt niin röyhkeää ole, kun kysymykseni koskee Rockerverbin pikkuveljeä Rockeria. Eli mitenkäs tuossa pelissä riittää tuo kliini bändisoitossa? Tuo voisi olla passeli peli itselle, jos vain tuota kliiniä löytyy bändisoittoon, sillä tuo 50w Rockerverb on ehkä turhan tehokas omiin tarpeisiin noin muuten.

Ihan ensimmäiseksi: Rocker ja Rockerverb on ainakin mun korvaan vähän erikuuloisia pelejä. Ero ei oo ehkä valtava mutta mielestäni selkeä. Toiseks, mitkä on sun vaatimukset ominaisuuksien osalta? Rockerissa ei oo esim. efektilooppia tai mitään sävysäätimiä puhtaalle kanavalle.

Mun mielestä sitä tehoa ei tarvi kattoa numeroina. Paljon tärkeämpää on hyvä mastervolume, jollainen Rockerverbistä löytyy. Eli sillä saa erittäin hyvää soundia myös hiljaisella ja sulla on sitten kuitenkin näppärästi parikymmentä wattia lisää varastossa jos on tarvetta.

Ei siinä, kyllä sitä Rockerillakin heittää keikkaa ja pärjää treeneissäkin. Halusin vaan antaa sulle miettimisen aihetta noiden väliltä. :)
Kyllä se siitä.
Vladi
24.08.2010 17:43:17
sikki-six: Jeba. Ite en kyllä mitään sirinää ole huomannut, vaikka just se mua eniten alkaa säröillä häiritsemään jos jokin. Ettei olis kaverin nupissa putkissa häikkää tai jotain? Just tossa about klo 13 oli toi vaffari tossakin klipissä, samassa kohtaa lähtee humppareilla hevanderit boosterin kanssa.

E: Oli muuten tasan klo 13 gain-numiska vielä eilisen jäljiltä :) EQ-säädöt muuten oli, jos jotakuta kiinnostaa: treble klo 14, mid 12, bass 11.

Mä unohdin tähän vastata näköjään. Mun testaama Rockerverb oli Mark II jossa on EL34:set päätteessä. Ja musaliikkeessä testasin. Tiiä sit mistä se sirinä johtu, se tosiaan astu kuvioihin gainin ollessa klo 13-14 välillä.

Miks ne Orangen sedät päätti vaihtaa pääteputkia? Eikö tuo soundi muutu aika paljon sen ansiosta?
Kyllä se siitä.
bubu
24.08.2010 18:36:13
Vladi: Miks ne Orangen sedät päätti vaihtaa pääteputkia? Eikö tuo soundi muutu aika paljon sen ansiosta?

Satuin lukemaan tästä lehtihyllyllä eilen Guitarist-lehdestä; Orangella sanottiin että 6V6-putkia ei heidän mielestään tehdä kuulostamaan samalta kuin ennen, ja JJ:n malli ei kai vastaa heidän mielestään 6V6:ta, joten laittoivat sitten EL34:t. Jotain tähän suuntaan, en nyt ihan kirjain kirjaimelta painanut mieleen. :)
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Ziggy Bubba
24.08.2010 18:53:43 (muokattu 24.08.2010 19:14:00)

bubu: Satuin lukemaan tästä lehtihyllyllä eilen Guitarist-lehdestä; Orangella sanottiin että 6V6-putkia ei heidän mielestään tehdä kuulostamaan samalta kuin ennen, ja JJ:n malli ei kai vastaa heidän mielestään 6V6:ta, joten laittoivat sitten EL34:t. Jotain tähän suuntaan, en nyt ihan kirjain kirjaimelta painanut mieleen. :)

Aika jännä veto juu, varsinkin kun tuo vanha 50-wattinen versio tais olla selkeä "hittituote". Tosiaan RV50 mark I:llä siis ite vetelen, enkä muita versioita ole testannut. Jo aiemmissa versioissa tuo 100-wattinen malli oli EL34-päättäreillä, jos joku ei sattunut bongaamaan. Saas kattoa jos uudesta ja vanhasta 50:stä löytyisi jopa jotain vertailuklippiä..
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Vladi
24.08.2010 19:16:43
sikki-six: Aika jännä veto juu, varsinkin kun tuo vanha 50-wattinen versio tais olla selkeä "hittituote". Tosiaan RV50 mark I:llä siis ite vetelen, enkä muita versioita ole testannut. Jo aiemmissa versioissa tuo 100-wattinen malli oli EL34-päättäreillä, jos joku ei sattunut bongaamaan. Saas kattoa jos uudesta ja vanhasta 50:stä löytyisi jopa jotain vertailuklippiä..

Mä päädyin googlettamaan noiden eroja ja ainakin Orangen foorumeilla aika moni sano vaihtavansa MK II:stä takas Mark I:seen. Ei vissiin ollut ainakaan samankuuloinen, ku ykkönen. :)
Kyllä se siitä.
Ziggy Bubba
24.08.2010 19:33:39

Vladi: Mä päädyin googlettamaan noiden eroja ja ainakin Orangen foorumeilla aika moni sano vaihtavansa MK II:stä takas Mark I:seen. Ei vissiin ollut ainakaan samankuuloinen, ku ykkönen. :)

Jotkut sanovat tuota uutta kirkkaammaksi, tiedä sitten.

Eipä noista MK I:stä pulaa tule vielä pitkään aikaan käytettyjen markkinoilla, jos joku tommosen haluaa mielummin kuin uudemman. Sen verran pitkään noita kuitenkin tehtiin.
Fiz
24.08.2010 19:35:36 (muokattu 24.08.2010 19:39:26)
ragai: Efektiluuppia en tarvitse ja puhtaalle kanavalle kyllä pelkkä volasäädin riittäisi. Ja nyt kun tarkemmin ajattelen niin ihan kliiniä kliiniä en välttämättä tarvitsisi, vaan ehkä enemmän kliinin ja reunasärön välimaastoa :).

Pari vuotta vetelin 50w Silverface Fenkulla, jonka hommasin nimenomaan headroomin takia, ja huomasin soittelevani kokoajan ihan snadilla säröllä kuitenkin. Samaisen vahvistimen kanssa totesin myös sen, että 50w on kyllä liikaa omiin käyttötarkoituksiin. Yksi suuri tekijä, joka myös puoltaa Rockerin hankintaa on se, että se on kuitenkin aika paljon halvempi kuin Rockerverb. Ja 1x12 combo on mun tilanteessa parempi kuin nuppi+kaappi tai 2x12 combo. Lisäksi tuo uusi Rockerverbin combo on ihan helevatan ruma mun mielestä.

Tosin Brant Björkin taannoisen Jyväskylän keikan jälkeen mikään muu kuin 50w Rockerverb yhdellä tai kahdella 4x12-kaapilla ei ole tuntunut enää miltään. Turha kyllä nostattaa edes pientä gasia, sillä budjettiin sopii tuo Rocker paremmin...

Mulla ois RV 50 myynnissä ihan fiksuun hintaan, vink vink ;) Testailla saa rauhassa ja huolella - istuu myös nätisti 112 kaapin päälle eikä edes näytä hupsulta.

Rockerissa ei kliinistä pikkurosoja oikein tosiaan oteta.. (Edit: paitsi tietty päätettä runttaamalla :)
s8na
25.08.2010 00:26:11 (muokattu 25.08.2010 00:29:37)

Mulla on kanssa hitusen kokemusta sekavasta säröstä Rockerverbissä. 100W versiota testasin ja tuntu heti et gainia oli liikaa jos se oli yli 14. Säröt meni jotenkin sotkuks. Aluks jäi vähä outo ensivaikutelma ottaen huomioon 50W version hehkutuksen. Ajattelin että ehkä en oo saanu sitä säätöihi ja se on kuiteski hyvä, mut jännä huomata et täällä on vastaavia kokemuksia. Kokeilu tapahtu Orangen omalla 2x12 kaapilla ja suht lujaakin pääs puottelemaan.

Tietenkin tein vertailua omaan Marshaliin ja jotenki samoille tonteille jäi fiilarit. Marsukin kun tuppaa klassisesti sirisemään.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
StJerky
25.08.2010 13:21:45 (muokattu 25.08.2010 13:21:56)
s8na: tuntu heti et gainia oli liikaa jos se oli yli 14.

Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi pitää pistää gain yli 14 jos sitä sitten on liikaa? Ei ole minullakaan Dual Terrorissa koskaan sen yli. Yleensä n. klo 13 paikkeilla.
Ziggy Bubba
25.08.2010 13:51:36 (muokattu 25.08.2010 13:56:24)

StJerky: Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi pitää pistää gain yli 14 jos sitä sitten on liikaa? Ei ole minullakaan Dual Terrorissa koskaan sen yli. Yleensä n. klo 13 paikkeilla.

Komppihommissa ei oikeastaan ikinä tule säröjä nosteltua yli klo 14, mutta jotain liidihommia on välillä hauska revitellä älyttömällä sustainilla ja laulavan hunajaisella "överi-säröllä" :) Tuo masiina on vielä about järkevän kuuloinen säröt täysillä, mutta harvoin tota asetusta tarttee.

E: hevisäröt tolla lähtee varsin helposti: säröt about klo 13-14 kitaran mikkien mukaan, vapaavalintainen OD ilman säröjä levelit täysille ja EQ:t maun mukaan.
s8na
25.08.2010 14:18:52 (muokattu 25.08.2010 14:26:46)

StJerky: Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi pitää pistää gain yli 14 jos sitä sitten on liikaa? Ei ole minullakaan Dual Terrorissa koskaan sen yli. Yleensä n. klo 13 paikkeilla.

Ei niitä tarttekkaan. Outoo vaan et jos masiinassa ruuvi kääntyy vielä puol päivää lisää. Ehkä kirjotin väärin että säröä ois liikaa vaan niin, että se särö oli sekavaa mitä sen päälle tuli. Pedaaleja en oikein diggaile enää ropeltaa, joten jos uutta vahvaria ostan niin sen täytyy sit omista nammeistaan mennä sinne asti mitä nyt ite tarttee ja mieluiten sirisemättä.

Eikä tossa alkuperäsessä jupinassa ollu ny kyse tosiaan säröruuvin asennosta vaan siitä et kone ei nyt vaan vakuuttanu ekalla kokeilulla. Pohdiskelin että onko tolla juuri eroo siihen vanhempaan jota on kovasti kehuttu.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
StJerky
26.08.2010 09:34:05 (muokattu 26.08.2010 09:35:21)
sikki-six: Komppihommissa ei oikeastaan ikinä tule säröjä nosteltua yli klo 14, mutta jotain liidihommia on välillä hauska revitellä älyttömällä sustainilla ja laulavan hunajaisella "överi-säröllä" :) Tuo masiina on vielä about järkevän kuuloinen säröt täysillä, mutta harvoin tota asetusta tarttee.

E: hevisäröt tolla lähtee varsin helposti: säröt about klo 13-14 kitaran mikkien mukaan, vapaavalintainen OD ilman säröjä levelit täysille ja EQ:t maun mukaan.

Ihan samat reseptit minulla. Vanha Dean Markley Overlord putkioverdrive 12au7 putkella toimii minulla "laulattajana" hyvin.

s8na: Ei niitä tarttekkaan. Outoo vaan et jos masiinassa ruuvi kääntyy vielä puol päivää lisää. Ehkä kirjotin väärin että säröä ois liikaa vaan niin, että se särö oli sekavaa mitä sen päälle tuli.

No jotkut tykkää kauhean säröisestä soundista ja joillakin se toimiikin. Niitä varten kai sitä säätövaraa on siihen jätetty.
efunkelist
26.08.2010 09:36:48

Niin. Jos omat säröt toimii potikan alueella "klo 10-14" niin eihän sitä ole pakko muihin asentoihin ruuvata sitä potikkaa. Onhan noita muitakin potikoita laitteissa kuin "gain" mitä ei tule käytettyä aivan kaikissa asennoissa.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
RHirvela
30.08.2010 11:33:36 (muokattu 30.08.2010 17:37:06)
Saatiinpa just bändillä pari biisiä äänitettyä ja molemmissa biiseissä tuli kaikki kitararaidat huidottua Rockerverbillä (mk1) ihan kitara->piuha->vahvari -tyyliin, lukuunottamatta ekassa biisissä yhtä raitaa fuzzilla ja minifenderillä. Kitarana oli PRS Starla. Tuolta löytyy näytettä www.anniemall.net .

Edit: D'oh. Piste sekotti osoitteen. Ny pitäs toimia. Orangella räimityt biisit on siis It's Enough ja Shine Bright.
annie mall on ihan kiva bändi.
Ziggy Bubba
30.08.2010 17:16:30

RHirvela: Saatiinpa just bändillä pari biisiä äänitettyä ja molemmissa biiseissä tuli kaikki kitararaidat huidottua Rockerverbillä (mk1) ihan kitara->piuha->vahvari -tyyliin, lukuunottamatta ekassa biisissä yhtä raitaa fuzzilla ja minifenderillä. Kitarana oli PRS Starla. Tuolta löytyy näytettä www.anniemall.net.

Linkki ei ainakaan mulla pelitä..
Vladi
30.08.2010 17:20:39
sikki-six: Linkki ei ainakaan mulla pelitä..

Pois se piste .net-päätteen jälkeen.

Ihan hyvänkuuloista soundia, en ole ihan varma tuliko juuri ne uudet biisit kuunneltua. Tykkäsin joka tapauksessa.
Kyllä se siitä.
sigil
31.08.2010 09:44:08

Kaveri osti RV MK II 50 wattisen nupin ja testattiin vertailumielessä minun MK I:sen kanssa. Käytössä samat kaapit ja kitarat ja ristiin testailtiin jotta suljettais kaikki vääristävät tekijät pois.

Lopputuloksena se, että MK II:n särökanava on pari pykälää hiljaisempi kuin MK I, kun omaa nuppia soitteli volumet klo 10:ssä, joutui MK II:sta ajamaan n. klo 12 paikkeilla. Tonet yms. säädöt olivat täysin samat. Puhtaalla kanavalla volume-eroa ei juurikaan ollut huomattavissa.

Soundi ei juurikaan erilainen ole näiden versioiden välillä, ehkä jonkin verran enemmän alapäätä noista 6V6-putkista lähtee, hankala varmasti sanoa.

MK II:sta lähtee kyllä ääntä ihan tarpeeksi myös, vääntää vaan volumea isommalle.
DirectTone
31.08.2010 09:49:01
Omaan Orange AD30 nuppiini olen ollut tyytyväinen. Myöskin Orangen 4x12 kaappiini.
"Why should the devil have all the good music?" - Martin Luther
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)