Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kytkentäapua kaivataan (Korg M50)
1
kepatti
19.08.2010 18:47:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tähän mennessä soitellut M50:stä kuulokkeiden kanssa, mutta nyt tuli ostettua PC:seen Genelecin 8020:set tarkoituksena käyttää niitä myös M50:sen kanssa. Mikä olisi hyvä tapa välttyä johtojen vaihtelulta M50:sen ja PC:n välillä, kun haluaisin käyttää Genejä molemmissa, mutta siten ettei soittaessa kuitenkaan välttämättä tarvitsisi käynnistää PC:tä ollenkaan? Toiveena olisi myös pystyä äänittämään M50:stä PC:lle tarvittaessa.
 
Äänikorttina toimii Creativen XtremeMusic, jos siitä on mitään apua tässä tilanteessa.
 
Olen sen verran kokematon audiokytkennöistä, että vastauksissa toivoisin kaapeleista ja laitteista käytettävän niiden oikeita nimiä eikä mitään jargonia niin asiat menevät nopeammin jakeluun.
 
- Kepatti
 
Roki
19.08.2010 19:03:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kepatti: Mikä olisi hyvä tapa välttyä johtojen vaihtelulta M50:sen ja PC:n välillä, kun haluaisin käyttää Genejä molemmissa, mutta siten ettei soittaessa kuitenkaan välttämättä tarvitsisi käynnistää PC:tä ollenkaan? Toiveena olisi myös pystyä äänittämään M50:stä PC:lle tarvittaessa.
 
Mikseri.
 
Ja lyhyeksi väittää kirjoitusta, vaikka kaikki oleellinen tuli ilmi yhdellä sanalla.
 
Been there - done that - don't ask.
kepatti
21.08.2010 18:20:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Ja ei kun miksereitä tutkimaan.
 
kepatti
21.08.2010 20:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nojoo, eipä siinä kauaa mennyt ennen kuin pää oli taas pyörällä. Tässä vaiheessa pitäisi vissiin vaihtaa jo toiseen keskustelualueeseen, mutta kokeilen onneani.
 
Eli siis:
 
Jos liitän Korgin kaiutinliitännöistä mikserin stereo-sisääntuloon ja tietokoneen XtremeMusicin linja-ulostulosta mikserin linja-sisääntuloon ja lopulta mikseristä aktiivimonitoreihin niin mitä kautta saan Korgin liitettyä tietokoneen linja-sisääntuloon mahdollista äänittämistä varten, eli millaista/minkä nimistä ulostuloliitäntää minun pitäisi mikseristä kaivata?
 
- Kepatti
 
Synastikki
21.08.2010 21:59:31 (muokattu 21.08.2010 22:00:06)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras vaihtoehto olisi varmaankin ajaa tietokoneelle auxeista eli tarvitset mikserin jossa on nuo mainitsemasi sisääntulot ja main out ja lisäksi 2 auxia (stereo)
 
(joku fiksumpi korjatkoon jos puhun ihan läpiä päähäni)
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
JoKo
21.08.2010 22:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksereissä on yleensä kuuntelulle oma lähtönsä (yleensä joku monitor out tai cntr-room), mikserin päälähdöt voi sitten kytkeä koneen sisäänmenoon.
 
Synastikki
21.08.2010 22:17:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Miksereissä on yleensä kuuntelulle oma lähtönsä (yleensä joku monitor out tai cntr-room), mikserin päälähdöt voi sitten kytkeä koneen sisäänmenoon.
 
kiitos tästä :) pikkasen jumissa pää näin iltasella niin en heti edes muistanut noiden kuuntelu-ulostulojen olemassaoloa :)
 
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
A.J.J.
22.08.2010 10:22:08 (muokattu 22.08.2010 10:25:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinenkin ratkaisu varmaan onnistuu, että hankit koneeseen sellaisen ulkoisen äänikortin jossa on tarvittavat liitännät ja johon saa powerin myös ulkoisesta virtalähteestä. Siihen kun kytkee Korgin ja Genelecit niin voit soittaa ilman tietokonetta ja lisäksi myös äänittää koneella, kun se on kytkettynä USB:llä. Itselläni on M-audio FastTrack Pro (n.200€), joka sopii tuohonkin tarkoitukseen. (muuntajan saa, mutta sitä ei tullut mukana) Äänikortin mukana tulee varmasti myös joku ihan asiallinen äänitysohjelma. Kummatkin ratkaisut toimii varmasti yhtä hyvin. Äänitystarkoituksessa äänikortti on varmaan parempi, mutta jos äänittäminen ei ole pääasia, mikseri on edullisempana vaihtoehtona kannattavampi. Toki jos tulevaisuudessa tulee ääniteltyä enemmänkin niin äänikorttiakin kannattaa harkita. Siinä on äänittäessä vähemmän piuhoja välissä.
 
EDIT: Jos hankit vaikka toisen syntikan tai tarvii jotain muutakin kytkeä, niin mikseri on silloin kannattavampi ja muutenkin mikseriä ostettaessa voi ottaa muutaman "vararaidan".
 
kepatti
22.08.2010 11:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan tuon toisen syntikan kytkemismahdollisuuden takia 100-200e mikseri olisi houkuttelevin. Epäröintiä aiheuttaa vain, että miten äänenlaatu kärsii sen läpi kulkiessa, kun kumminkin käytän noita Genejä periaatteessa kaikkeen.
 
maza
22.08.2010 12:25:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse jotakuinkin vastaavassa tilanteessa. Päätin itse luopua isosta Soundcraft 200B:stä muutama viikko sitten.
 
Huomenna pitäis saada haltuun Samson C-Control, joka poikkeaa useimmista monitorikontrollereista siten, että siinä on mukana sisäänrakennettu, olikohan kolmen vai neljän stereokanavan mikseri. Yhteen kanavista tulee kiinni tietokone ja toiseen pieni räkkimikseri (Peavey LM16S... on muuten aika surkea, pitänee modata jossain välissä), jossa on synat kiinni. C-Controlista saan myös reititettyä synamikserin ulostulon tarvittaessa tietokoneen sisäänmenoon, jolloin pystyn tarvittaessa helposti äänittelemään synaraitoja.
 
Toinen vaihtoehto olisi ollut käyttää äänikorttia (M-Audio Profire 2626) mikserinä, mutta koska äänityskalusto on aina toisinaan tien päällä, haluan, että voin soitella myös ilman ATK-roippeita.
 
C-Controlin on väitetty soundaavan hyvin neutraalilta, vaikka siinä onkin vähän elektroniikkaa sisällä. Jotkut mikserit soundaavat enemmän ja toiset vähemmän: esim. Mackie MS1202-VLZ, joka mulla oli käytössä vuosia, oli aika läpinäkyvän kuuloinen. Sen sijaan tuo Soundcraft selvästikin vaikuttaa soundiin. Vielä enemmän omaltaan soundasi muutaman kuukauden käytössä ollut joku Fostexin 80-luvun tiski (en muista mallia).
 
Mulla oli siis harkinnassa monitorikontrolleri tai pikkumikseri (hyvien kokemusten pohjalta uudempi ja pienempi Mackie, MS802-VLZ3), mutta koska Samson löytyi ostoilmoituksella hyvin kohtuulliseen hintaan, päädyin nyt ainakin toistaiseksi siihen. Se voisi olla sullekin kenties toimiva ratkaisu?
JPQ
22.08.2010 12:53:30 (muokattu 22.08.2010 12:57:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osaatko sanoa miten soundcraft vaikuttaa soundiin ? vähän tuntuu että omakin vaikuttaa (kun käytin sitä) kun vertasin siihen että vedin emu 0404 pci korttiin suoraan olisikohan hieman sutumpi ja tummempi ääni. odottaaen sitä aikaa että mäkki saa äänikorttinsa tässä heti kun mahdollista vaikkei toistossa älyttömän iso ero olekkaan emu 0404 pci nähden niin äänityksessä on. ja asiaa sivuten vaikken vielä keikkailu olekkaan (tuskin tuleekaan) erään motun äänikortin hyvä puoli olis kyllä että se toimii mikserinä ilman tietokonettakin.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kepatti
22.08.2010 15:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samsonin C-Controllista löytyi sen verran ristiriitaista palautetta, että taidan suosiolla tutkia mikseri/ulkoinen äänikortti vaihtoehtoja.
 
Soundcraft Notepad 124 kiinnostaisi, mutta tuosta ei löydä yhtään palautetta mistään. M-AUDIO FAST TRACK PRO:sta taas ei tiedä onko sitten parempi/yhtä hyvä kuin tämä itse hyvänä pitämäni XtremeMusic.
 
Kaakatus
24.08.2010 09:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kepatti: Samsonin C-Controllista löytyi sen verran ristiriitaista palautetta, että taidan suosiolla tutkia mikseri/ulkoinen äänikortti vaihtoehtoja.
 
Soundcraft Notepad 124 kiinnostaisi, mutta tuosta ei löydä yhtään palautetta mistään. M-AUDIO FAST TRACK PRO:sta taas ei tiedä onko sitten parempi/yhtä hyvä kuin tämä itse hyvänä pitämäni XtremeMusic.

 
Itse M-Audion ja X-Fi Platiniumin omistajana voin sanoa, ettei tuota Creativen härpäkettä tule käytettyä kuin pelatessa kivojen efektiensä takia. Toiston laadussa ei kuule eroja, mutta ei tuota Creativea suht hyvistä liitännöistä huolimatta viitsi äänittämiseen käyttää.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
kepatti
24.08.2010 16:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaakatus: Itse M-Audion ja X-Fi Platiniumin omistajana voin sanoa, ettei tuota Creativen härpäkettä tule käytettyä kuin pelatessa kivojen efektiensä takia. Toiston laadussa ei kuule eroja, mutta ei tuota Creativea suht hyvistä liitännöistä huolimatta viitsi äänittämiseen käyttää.
 
Tuli jo tilattua mikseri. Kokeilen aluksi miten pärjään Creativella, kun kyse on kumminkin satunnaisista äänityksistä. Voi olla, että ulkoinen korttikin pöydälle vielä ilmestyy.
 
JPQ
24.08.2010 16:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kepatti: Tuli jo tilattua mikseri. Kokeilen aluksi miten pärjään Creativella, kun kyse on kumminkin satunnaisista äänityksistä. Voi olla, että ulkoinen korttikin pöydälle vielä ilmestyy.
 
millainen mikseri ? vaikuttaa sanoisin myös siihen miten Creativella pärjää. jossain mikseri vaikuttaa jo itse ääneen niin paljon että äänikortin merkitys vähenee.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kepatti
24.08.2010 18:04:24 (muokattu 31.08.2010 14:09:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPQ: millainen mikseri ? vaikuttaa sanoisin myös siihen miten Creativella pärjää. jossain mikseri vaikuttaa jo itse ääneen niin paljon että äänikortin merkitys vähenee.
 
Soundcraft Notepad 124
 
Edit: Noniin, saapuihan nuo kamat postista ja hyvin toimii. Mikseri sopii tarpeeseeni kuin nenä päähän.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «