Aihe: Haitarin perusvireestä..
1 2 3 4
baron
24.08.2010 11:53:48 (muokattu 24.08.2010 11:56:36)

risto: En ole asiaa aikaisemmin tarkemmin selvitellyt tai sen kummemmin ihmetellytkään, mutta näin sanotaan tuosta asiasta wikissä:

...In 1939, an international conference recommended that the A above middle C be tuned to 440 Hz, now known as concert pitch.

Tuo oli Goebbelsin järkkäämä ja sponsoroima konferenssi, joka pidettiin Lontoossa ja johon ranskalaiset jätettiin kutsumatta (ne tykkäsi vireestä A 435) ja siihen aikaan englantilaiset olivat saksalaisten tossun alla, tekivät mitä Hitler ja Goebbels halusivat ja siunasivat Goebbelsin haluaman vireen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
risto
24.08.2010 12:10:27 (muokattu 24.08.2010 12:13:49)

baron: Tuo oli Goebbelsin järkkäämä ja sponsoroima konferenssi, joka pidettiin Lontoossa ja johon ranskalaiset jätettiin kutsumatta (ne tykkäsi vireestä A 435) ja siihen aikaan englantilaiset olivat saksalaisten tossun alla, tekivät mitä Hitler ja Goebbels halusivat ja siunasivat Goebbelsin haluaman vireen.

Jahas, siis että ihan niinkuin poliittinen päätös tarvittiin tällekin asialle:)

Tuo oli jo aika vakuuttavaa :) Taidan nyt sitten kallistua siihen 442 hertsiin. :)

PS. Vaikka kyllähän ne wikin mukaan vahvistivat A 440 50-luvulla ja vielä 1975.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
baron
24.08.2010 12:23:04 (muokattu 24.08.2010 12:25:12)

risto: Jahas, siis että ihan niinkuin poliittinen päätös tarvittiin tällekin asialle:)

Tuo oli jo aika vakuuttavaa :) Taidan nyt sitten kallistua siihen 442 hertsiin. :)

PS. Vaikka kyllähän ne wikin mukaan vahvistivat A 440 50-luvulla ja vielä 1975.

"The first effort to institutionalize A=440 in fact was a conference organized by Joseph Goebbels in 1939, who had standardized A=440 as the official German pitch. Professor Robert Dussaut of the National Conservatory of Paris told the French press that: ``By September 1938, the Accoustic Committee of Radio Berlin requested the British Standard Association to organize a congress in London to adopt internationally the German Radio tuning of 440 periods. This congress did in fact occur in London, a very short time before the war, in May-June 1939. No French composer was invited. The decision to raise the pitch was thus taken without consulting French musicians, and against their will.'' The Anglo-Nazi agreement, given the outbreak of war, did not last, so that still A=440 did not stick as a standard pitch."

Löytyy netistä muutakin kuin Wikipedia:-)

Eli A 440 lempinimi "anglo-natsi vire"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
risto
24.08.2010 12:31:28

baron: ....
Löytyy netistä muutakin kuin Wikipedia:-)

Eli A 440 lempinimi "anglo-natsi vire"

Okei, mutta riippumatta wikistä ainakin ISO 16 standardi vielä vuodelta 1975 liittyy asiaan:

http://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm?csnumber=3601

En vaan viitisi maksaa siitä mitään, että pääsee katsomaan mitä siinä lukee:)
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
24.08.2010 12:35:05 (muokattu 24.08.2010 12:35:37)

risto: Okei, mutta riippumatta wikistä ainakin ISO 16 standardi vielä vuodelta 1975 liittyy asiaan:

http://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm?csnumber=3601

En vaan viitisi maksaa siitä mitään, että pääsee katsomaan mitä siinä lukee:)

No, standardit on kuitenkin insinöörien hommaa. Olit oikeassa että 440 on standardi, muttei se tarkoita että soittajat sitä noudattavat. Tai edes soitinten tekijät. Käytännössä kevyessä musassa 440 on vallitseva, klasaripuolella eri maissa eri käytäntö, jenkeissä lähinnä 440, Euroopassa lähinnä 442-443.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
risto
24.08.2010 12:36:38

Klezberg: Joo, samoin kuin että saksankielisen wikipedian mukaan Saksassa on käytössä 443 ja Sveitsissä ja Italiassa 442.

http://de.wikipedia.org/wiki/Kammerton#Praxis

Kts. myös http://members.aon.at/fnistl/page2.html josta löytyy eurooppalaisten sinfoniaorkesterien käyttämät vireet.

Standardia koskevat kommenttini olivat vastausta siihen kun sanoit jotekin niin että "taidat luulla että kyseessä on standardi" tai jotakin siihen suuntaan jaksamatta skrollata takaisinpäin ao. postiisi. Eli kyllä siis näköjään on kyse kansainvälisestä standardista, vaikka käytännöt sitten olisivatkin jotakin muuta.
Klezberg
24.08.2010 12:39:51 (muokattu 24.08.2010 12:42:16)

risto: Standardia koskevat kommenttini olivat vastausta siihen kun sanoit jotekin niin että "taidat luulla että kyseessä on standardi" tai jotakin siihen suuntaan jaksamatta skrollata takaisinpäin ao. postiisi. Eli kyllä siis näköjään on kyse kansainvälisestä standardista, vaikka käytännöt sitten olisivatkin jotakin muuta.

Joo, huomasin tuon itse. Olisi pitänyt käyttää muuta sanaa kuin standardi. Koska mitään vallitsevaa yhtenäistä 440-käytäntöä ei ole koskaan ollutkaan.

Sinun musiikkikiinnostukset tuntien mittasin tinapillin vireen. Piti säätää mittari 450 Hz:iin että viisari meni keskelle!

Tuo oli d-pilli. C-pilli on lähempänä 442 Hz:iä, jotkut sävelet alle, jotkut yli.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
risto
24.08.2010 12:42:48

Klezberg: Joo, huomasin tuon itse. Olisi pitänyt käyttää muuta sanaa kuin standardi. ...

No ihan hyvä että tuli tuokin asian puoli sitten selväksi.
Klezberg
24.08.2010 12:45:17

risto: No ihan hyvä että tuli tuokin asian puoli sitten selväksi.

Minä kiinnitin huomiota siihen, kun kyselit jotain tyyliin että koska ja miksi virettä on alettu nostaa. Halusin kyseenalaistaa siihen sisältyvät oletuksen että olisi ollut jokin vallitseva vire josta sitten olisi alettu poiketa. Siitä oli kysymys, sana "standardi" oli harhaanjohtava.
risto
24.08.2010 12:45:52

Klezberg: ...

Tuo oli d-pilli. C-pilli on lähempänä 442 Hz:iä, jotkut sävelet alle, jotkut yli.

Sekin on nyt tullut sitten selväksi jo monesta aiemmasta yhteydestä, että käytettävät vireet tuppaavat jatkuvasti nousemaan ja syy nähtävästi se jo aiemmin todettu, että sillä soitin saadaan erottumaan kirkkaampana...
risto
24.08.2010 12:49:01

Klezberg: Minä kiinnitin huomiota siihen, kun kyselit jotain tyyliin että koska ja miksi virettä on alettu nostaa. Halusin kyseenalaistaa siihen sisältyvät oletuksen että olisi ollut jokin vallitseva vire josta sitten olisi alettu poiketa. Siitä oli kysymys, sana "standardi" oli harhaanjohtava.

No mutta, baronilta lainattua:

By September 1938, the Accoustic Committee of Radio Berlin requested the British Standard Association to organize a congress in London to adopt internationally the German Radio tuning of 440 periods

Ehkä turha jatkaa asian puimista tällä tasolla, pitäisi tehdä tutkimusta jos asiasta vielä haluaa tarkempaa selkoa.
Klezberg
24.08.2010 12:49:10

risto: Sekin on nyt tullut sitten selväksi jo monesta aiemmasta yhteydestä, että käytettävät vireet tuppaavat jatkuvasti nousemaan ja syy nähtävästi se jo aiemmin todettu, että sillä soitin saadaan erottumaan kirkkaampana...

Joo, semmoinen trendi tuntuu kyllä olevan. Saksankielinen wikipedia myös mainitsee syynä sikäläiseen 443-vireeseen että jouset soivat paremmin.
Klezberg
24.08.2010 12:50:33 (muokattu 24.08.2010 12:52:50)

risto: No mutta, baronilta lainattua:

By September 1938, the Accoustic Committee of Radio Berlin requested the British Standard Association to organize a congress in London to adopt internationally the German Radio tuning of 440 periods

Ehkä turha jatkaa asian puimista tällä tasolla, pitäisi tehdä tutkimusta jos asiasta vielä haluaa tarkempaa selkoa.

En ole kieltänyt ettei standardia olisi tuosta tehty. Mutta ei se tarkoita että orkesterit ja soitinvalmistajat olisivat sitä noudattaneet. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Tässä itsellesi wikipediaa jos et viitsi noita linkkejä tsekata:

In deutschen und österreichischen Orchestern hat sich unabhängig vom nach wie vor international gültigen Standard von 440 Hz die Frequenz von 443 Hz als Kammerton eingebürgert, insbesondere weil Saiteninstrumente bei höherer Frequenz lauter und voller klingen. Dieser wird zu Beginn der Probe oder der Aufführung von der Oboe angegeben, vom Konzertmeister (das heißt dem führenden Instrumentalisten der Stimmgruppe der ersten Geigen) abgenommen, der seine Geige nach diesem Ton stimmt, und ihn dann ans Orchester weiterreicht. In anderen Ländern sind auch andere Stimmhöhen von 440 Hz bis 444 Hz üblich, beispielsweise herrscht in der Schweiz und Italien ein Stimmton von 442 Hz vor.1213 Für die Musizierpraxis auf historischen Instrumenten wird häufig ein Kammerton von 415 Hz (das ist gegenüber 440 Hz etwa einen Halbton tiefer) für barockes, 430 Hz für klassisches und 438 Hz für romantisches Instrumentarium verwendet.
risto
24.08.2010 12:52:43

Klezberg: ... Mikä tässä on niin vaikeaa?

En minä vaan tiedä, sinähän se tässä intät :)
Klezberg
24.08.2010 12:54:14 (muokattu 24.08.2010 12:58:07)

risto: En minä vaan tiedä, sinähän se tässä intät :)

Minä yritän esittää sitä, että yhtenäistä virekäytäntöä ei ole eikä ole ollut.

Kerro, mitä sinä väität niin nähdään missä mennään. Kyllä tässä molemmat intetään :-)

Epäonnekseni menin käyttämään sanaa "standardi" epämääräisesti, puhekielenomaisesti, ja sen seurauksena tässä on kinattu sivun verran.
risto
24.08.2010 12:55:39 (muokattu 24.08.2010 12:56:31)

Klezberg: Minä yritän esittää sitä, että yhtenäistä virekäytäntöä ei ole eikä ole ollut.

Kerro, mitä sinä väität niin nähdään missä mennään. Kyllä tässä molemmat intetään :-)

Enhän mä väitä mitään:) Tämä asiahan on ihan kristallin kirkas, ollut jo pitkään. :)
Klezberg
24.08.2010 12:58:56

risto: Enhän mä väitä mitään:) Tämä asiahan on ihan kristallin kirkas, ollut jo pitkään. :)

OK, en ole tajunnut että on, kun sulta on tullut koko ajan jotain ikäänkuin vastaan.
risto
24.08.2010 13:02:07

Klezberg: OK, en ole tajunnut että on, kun sulta on tullut koko ajan jotain ikäänkuin vastaan.

Nettikeskusteluiden tunnettu ongelma :)
baron
24.08.2010 14:05:47 (muokattu 24.08.2010 14:08:37)

Klezberg: No, standardit on kuitenkin insinöörien hommaa. Olit oikeassa että 440 on standardi, muttei se tarkoita että soittajat sitä noudattavat. Tai edes soitinten tekijät. Käytännössä kevyessä musassa 440 on vallitseva, klasaripuolella eri maissa eri käytäntö, jenkeissä lähinnä 440, Euroopassa lähinnä 442-443.

Mä oon ymmärtänyt että asiasta on olemassa vain suosituksia? Ei mitään sopimuksia.
Ainoa järkevähän olisi C 256 joka olisi looginen eikä hatusta vedetty.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)