Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 532 33 34 35 36122 123 124 125 126
kohvakka
24.08.2010 07:29:08

Onko kysymys pelkästään kitaristin mielenrauhasta, vai huomaako keskiverto keikkayleisö tuleeko kitarasoundit Axe FX:stä, Valvekingistä, Mesan Mark V:stä vai Microcubesta? Varsinkin jos soitetaan niin kovaa että yleisö joutuu käyttämään korvatulppia? Huomaako edes soittaja siinä tilanteessa "vähän liian prosessoidulta" kuulostavaa keskialuetta tms..? Studiohommat on tietty asia erikseen.

Itse haluaisin uskoa, että kitarasoundeilla on merkitystä myös kuulijoille, kun on tullut soittokamoihinkin laitettua aika paljon rahaa kiinni ja täydellistä soundiakin olen metsästänyt jo parikymmentä vuotta.

Mr. Speed: Tässä muuten kannattaa pitää pieni kritiikki. "Aina kuulostaa hyvältä" on aika huono veto, jos ei pidäkään laitteen tuomasta soundista tai tatsista. Sama homma se on, kun täällä aloittelija hakee styrkkaria, ja kaverille suositellaan ValveKIngiä, koska se sisältää putkia. Ei ne lamputkaan autuaaksi tee.

Koirankoppia muistuttavalla reeniksellä on ihan sama millä soittaa, puuroa se on silti akustisten rumpujen kanssa, varsinkin metallibändillä. Sen takia olen vienyt kyseiselle kämpälle vain POD XT Liven. Ihan riittävät soundit kyseisiin olosuhteisiin löytyy pienellä ruuvauksella, koska mikään "parempi" laite menisi täysin harakoille siinä tilassa. Samoin yhden hääkeikan oon sillä POD:illa soittanut. Ihan sen takia, että volataso oli helppo pitää aisoissa. Metallihommat sitten erikseen missä voi jo olettaa, että yleisöstä suurin osa pitää korvatulppia.
Kyllä täytyy sanoo jotta kyllllä!
aristoteles666
24.08.2010 07:31:54

jos yleisö joutuu käyttämään korvatulppia, niin jotain on pahasti pielessä.
gunner
24.08.2010 08:57:52
aristoteles666: jos yleisö joutuu käyttämään korvatulppia, niin ei olla hääkeikalla.

Keikkatilanteessa sillä ei kyllä ole mitään väliä mitä siellä takana hönkii, etenkään, jos vielä miksaaja vaatii laittamaan kamoja mahd. hiljaiselle, jotta niistä ei vuotaisi meteli yleisöön.
Vauhti korjaa virheet
Frankster
24.08.2010 09:42:57
kohvakka: Onko kysymys pelkästään kitaristin mielenrauhasta, vai huomaako keskiverto keikkayleisö tuleeko kitarasoundit Axe FX:stä, Valvekingistä, Mesan Mark V:stä vai Microcubesta? Varsinkin jos soitetaan niin kovaa että yleisö joutuu käyttämään korvatulppia? Huomaako edes soittaja siinä tilanteessa "vähän liian prosessoidulta" kuulostavaa keskialuetta tms..? Studiohommat on tietty asia erikseen.

Itse haluaisin uskoa, että kitarasoundeilla on merkitystä myös kuulijoille, kun on tullut soittokamoihinkin laitettua aika paljon rahaa kiinni ja täydellistä soundiakin olen metsästänyt jo parikymmentä vuotta.

Keskiverto jantteri/jantteriina yleisössä ei juuri eroa huomaa, paitsi tieten jos soundi on tosi paska ja ponneton. MUTTA. Itse ainakin kuiten säädän soundin itselleni, vain ja ainoastaan. Hyvä soundi saa soittamaan paremmin.

Ja säädän toki niin että se kuulostaa hyvältä bändin kokonaisuudessa.

-Frankster
s8na
24.08.2010 10:58:49

En usko että kuulijat yleisössä osaavat tunnistaa vahvareita tai osaavat edes sanoa onko soundit hyvät vai eivät. Uskon kuitenkin että hyvät soundit vaikuttavat yleiseen fiilikseen ja jopa ehkä sitä kautta monet kuulijat voivat havaita hyväsoundisen pändin ylipäätään paremmaksi.
www.mikseri.net/peppiyhtye/
Mr. Speed
24.08.2010 12:45:31
kohvakka: Onko kysymys pelkästään kitaristin mielenrauhasta, vai huomaako keskiverto keikkayleisö tuleeko kitarasoundit Axe FX:stä, Valvekingistä, Mesan Mark V:stä vai Microcubesta? Varsinkin jos soitetaan niin kovaa että yleisö joutuu käyttämään korvatulppia? Huomaako edes soittaja siinä tilanteessa "vähän liian prosessoidulta" kuulostavaa keskialuetta tms..? Studiohommat on tietty asia erikseen.

Aika harvaa siitä jengistä kiinnostaa millä sä vedät, ja huonostihan ne erot kuulee. Itseäni varten, ja sitten nauhoitteluun nuo kunnon kamat on. Jos niistä irtoaa omasta mielestä paras soundi, ja niissä on paras soittotuntuma, on myös fiilis kohdallaan.

Aristoteles ei vissiin ole ikin niin sanottujen rock bändien keikalla käynyt. Itse ainakin kuulun siihen koulukuntaan, että tulpat on päässä vaikka oisin ulkoilmafestareilla hengailemassa. Mökää vaan tulee tosi helposti, ja pienessä suljetussa tilassa jo akustiset rummut ja symbaalit tekevät tämän.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
aristoteles666
24.08.2010 12:52:23

Mr. Speed: Aristoteles ei vissiin ole ikin niin sanottujen rock bändien keikalla käynyt. .

just joo.
en ole tarvinnut kummallakaan puolella tulppia koskaan.
Mr. Speed
24.08.2010 13:12:12
aristoteles666: just joo.
en ole tarvinnut kummallakaan puolella tulppia koskaan.

No milläs raskaamman rockin tai metallibändin keikalla olet vieraillut? Nyt ei tosiaan sitten lasketa hää/humppakeikkoja.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
aristoteles666
24.08.2010 13:20:53 (muokattu 24.08.2010 13:45:15)

Mr. Speed: No milläs raskaamman rockin tai metallibändin keikalla olet vieraillut? Nyt ei tosiaan sitten lasketa hää/humppakeikkoja.
namedropping, en osallistu.

usko vain huviksesi että toisilla keikoilla ollaan soitettu eri bändien kanssa aivan liian kovaa, joskus hommat karkaa käsistä, mutta kyllä sen aina huomaa kun yleisö katselee peräseinältä, kun ne alussa oli edessä, eikä siihen tarvita metallibändiä, ihan rock bändi tekee saman näppärästi.
tender.insanity
24.08.2010 13:27:30
Kuten joku fiksu joskus asian mainitsi, on keikalla aivan sama miltä kitara kuulostaa, koska kun rummut tulevat mukaan, ei kukaan erota enää mitään =)
kimurantti1
24.08.2010 13:31:12 (muokattu 24.08.2010 13:35:11)
tender.insanity: Kuten joku fiksu joskus asian mainitsi, on keikalla aivan sama miltä kitara kuulostaa, koska kun rummut tulevat mukaan, ei kukaan erota enää mitään =)

Riippuu soittaako hyvien vai huonojen rumpalien kanssa. Ei oo onneksi tarvinut huonojen kanssa soittaa pitkään aikaan. Tai no yksi tuuraaja huttukeikalla oli vähän käpänen, mutta ihan maltillinen soittovola ja kelvollinen settibalanssi silläkin oli, time vaan falskasi.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
24.08.2010 13:55:35 (muokattu 24.08.2010 13:55:51)

kimurantti1: Riippuu soittaako hyvien vai huonojen rumpalien kanssa. Ei oo onneksi tarvinut huonojen kanssa soittaa pitkään aikaan. Tai no yksi tuuraaja huttukeikalla oli vähän käpänen, mutta ihan maltillinen soittovola ja kelvollinen settibalanssi silläkin oli, time vaan falskasi.

no on niiden hyvien kanssa kanssa soitettu, ja jotkut niistä soittaa ihan helvetin kovaa.
silleen että aina tulee sanomista bändin volasta.
markokor
24.08.2010 13:56:25
huhuh.. ollaan kyllä taas NIIN aiheessa että...
voitaisko seuraavaksi pohtia kuun asennon vaikutusta maailmankauikkeuteen?

Axelle on muuten tulossa piahkoin uus midilauta MFC-101. on vaan aika hiton hintainen taas. 700 euroa, taivas..
Vladi
24.08.2010 19:41:43
http://www.youtube.com/watch?v=76S3E-wEgYY

Vähän raskaamman musan vertailua noiden välillä, ero on kyllä hämmentävän pieni mun korvaan.
Kyllä se siitä.
Mikko L
24.08.2010 21:04:56

Joo pistinki tuon videon tänne jo aiemmin. En ensimmäisellä kuulemalla älynnyt että siinä vaihtuu soundi kuvakulmien muuttuessa. Kukas se oli täällä joka väitti että originaali on paljon parempi? :D läppä jätkä. Kuitenkin ottakaa huomioon että tuokin on vaan perusjamppa ruotsista.... Joka laitto vähemmän middleä axeen ku originaaliin.

Maksaa pari tonnia vahvistin ja axe ja 70 styrkkarin soundi tuolla tasolla verrattuna alkuperäiseen. Ei oikein mitään järkee käyttää putkinuppeja mun mielestä. Mut vaan mun mielestä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
pekurides
24.08.2010 21:19:17 (muokattu 24.08.2010 21:29:07)

Mikko L: Joo pistinki tuon videon tänne jo aiemmin. En ensimmäisellä kuulemalla älynnyt että siinä vaihtuu soundi kuvakulmien muuttuessa. Kukas se oli täällä joka väitti että originaali on paljon parempi? :D läppä jätkä. Kuitenkin ottakaa huomioon että tuokin on vaan perusjamppa ruotsista.... Joka laitto vähemmän middleä axeen ku originaaliin.

Maksaa pari tonnia vahvistin ja axe ja 70 styrkkarin soundi tuolla tasolla verrattuna alkuperäiseen. Ei oikein mitään järkee käyttää putkinuppeja mun mielestä. Mut vaan mun mielestä.

Eip tuossa äänityksessä juurikaan eroja ollut, mutta...

himakäytössä ja äänityshommeleissä vaikuttais olevan aika näppärä vekotin.

Edelleen kuitenkin uskon että kovaa vedettäessä livenä "the real thing" pyyhkii tietokoneilla lattioita kun halutaan myös TUNTEA se saundi.

niin, ja se on muuten taivaan tosi että hyvällä saundilla sitä myös soittaa paremmin ja paskalla menee heti fiilikset.
They see me rollin, they hatin.
Juicy
24.08.2010 21:46:07

Vuonna 2013 tulee aurinkomyrsky joka tuhoaa kaikki Axe-FX:t, mutta vanhan tekniikan putkinupit jatkaa porskuttamistaan.

Mites suu sitten pannaan? :D
Ostakaa Mesa, ja ehkä jopa pedaalit!? | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Borlag
24.08.2010 21:46:55

Juicy: Vuonna 2013 tulee aurinkomyrsky joka tuhoaa kaikki Axe-FX:t, mutta vanhan tekniikan putkinupit jatkaa porskuttamistaan.

Itketään kotona peukalo suussa puol vuotta kun ei oo m.nettiäkään mihin voi ruikuttaa. Ei silti, niin ne tekee muutkin.
pekurides
24.08.2010 21:54:20

Juicy: Vuonna 2013 tulee aurinkomyrsky joka tuhoaa kaikki Axe-FX:t, mutta vanhan tekniikan putkinupit jatkaa porskuttamistaan.

Mulla ainakin jäi muutaman kitaran konehuoneen eristämisen jälkeen vielä melkein täysi rulla alumiiniteippiä jäljelle niin vetäsen sitä vaikka muutaman reilumman kerroksen näppiksen ympäri faradayn häkkiä niin eiköhän huonot jutut edelleen jatku:)
They see me rollin, they hatin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)