![]() 23.08.2010 00:19:03 | |
---|---|
Haha... Suhteellisen rakentavaa viestintää. Impulse response kaappimallinnus kuulostaa täysin oikealta kun taas tuo mikkisijaintiemulaatio amplitubesta ja guitarrigistä on vain silmälle näyttäväksi tehty EQ. Se on aivan eri asia. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | |
![]() 23.08.2010 00:24:17 | |
Axe-Fx tulee ja Axe-Fx tappaa, siis uskokaa Muumi Pappaa, ei oululaisia muut vahvistimet enää nappaa. http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr | |
![]() 23.08.2010 00:26:41 | |
Mikko L: Impulse response kaappimallinnus kuulostaa täysin oikealta Niin, kuulostaa, vaan ei reagoi oikean kaiuttimen tapaan. Tuohon "ongelmaan" kun keksivät vielä joskus ratkaisun (ääretön läjä eri voimakkuuksilla napattuja impulsseja ja läjä koodinpätkää hyödyntämään niitä järkevästi?), niin toi alkaa olemaan jo aika lyömätön tapa tuottaa sitä ämyrin soundia äänitteisiin ja livehommiin linjatouhuissa. Ei tarvitse kärsiä puutteellisesta akustiikasta ja napeillakin monitoroidessa homma pelaa, mitä nyt kaiuttimen ja kitaran fyysinen vuorovaikutus uupuu kokonaan. Se tosin on helppo ratkaista. Mun mielestä monissa vanhoissa vehkeissä sinänsä se etuasteen mallintaminen on jo ollut melko pitkällä, mutta päättärin ja kaiuttimien suhteen asia ollut pahasti retuperällä ja se on aina eniten sapettanut allekirjoittanutta. Age quod ages. | |
![]() 23.08.2010 00:35:06 | |
Mikko L: Haha... Suhteellisen rakentavaa viestintää. Impulse response kaappimallinnus kuulostaa täysin oikealta kun taas tuo mikkisijaintiemulaatio amplitubesta ja guitarrigistä on vain silmälle näyttäväksi tehty EQ. Se on aivan eri asia. Ihan se ja sama vaikka se olisi toteutettu sisu-pastillilla. Todella rakentavaa runkata teknisille termeille ottaen huomioon, että molemmat mainitsemasi "vastapelurit" käyttävät ihan saman nimistä tekniikkaa, tosin tietyin lisäyksin. Mutta jatka toki palvontaasi. Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. | |
![]() 23.08.2010 00:40:36 | |
-septimisti-: Ihan se ja sama vaikka se olisi toteutettu sisu-pastillilla. Todella rakentavaa runkata teknisille termeille ottaen huomioon, että molemmat mainitsemasi "vastapelurit" käyttävät ihan saman nimistä tekniikkaa, tosin tietyin lisäyksin. Mutta jatka toki palvontaasi. Ei kait GR:llä ja Amplitubella ole mitään tekemistä impulssivasteiden ja konvoluution kanssa? Impulssien käyttäminen kaappisoundin tekemiseksihän ei sinänsä ole minkäänlaista mallintamista edes, vaan siinä kopsitaan jostain oikeasta ääninäytteestä erilaisia vasteita, vaimentumisaikoja yms. Age quod ages. | |
![]() 23.08.2010 00:57:49 (muokattu 23.08.2010 00:58:34) | |
Antti1: Ei kait GR:llä ja Amplitubella ole mitään tekemistä impulssivasteiden ja konvoluution kanssa? Impulssien käyttäminen kaappisoundin tekemiseksihän ei sinänsä ole minkäänlaista mallintamista edes, vaan siinä kopsitaan jostain oikeasta ääninäytteestä erilaisia vasteita, vaimentumisaikoja yms. Amplituben mainospuheesta: "In creating AmpliTube 3 the cabinet section has been significantly re-worked. 2 two freely movable microphones are now provided per cab, with the ability to change the cabinet the speaker is in. This in itself is an upgrade on the cabinet / microphone simulation used in AmpliTube Fender. Using a true impulse response for the spatial location, convolution gives a very accurate representation of the speaker within that space. In combination with the freedom of 3D microphone placement, you can control the width of the stereo image, allowing for a greater flexibility on tonal and phase variation." Eiköhän myös Guitar Rig, kuten oikeastaan lähes kaikki vastaavat softat, kuten myös moni rautalaitos käytä moista hyödykseen tavalla tai toisella. Ellen ihan väärässä ole, niin moiseen syyllistyi jo muinainen lattialaatikko V-amp2. Mitä tulee mallintamiseen, niin kyllä mä kutsuisin kaappimallinnokseksi mitä tahansa, jonka on tarkoitus kuulostaa siltä kaapilta, oli se sitten miten tahansa toteutettu. Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. | |
![]() 23.08.2010 05:40:10 | |
-septimisti-: Amplituben mainospuheesta: "In creating AmpliTube 3 the cabinet section has been significantly re-worked. 2 two freely movable microphones are now provided per cab, with the ability to change the cabinet the speaker is in. This in itself is an upgrade on the cabinet / microphone simulation used in AmpliTube Fender. Using a true impulse response for the spatial location, convolution gives a very accurate representation of the speaker within that space. In combination with the freedom of 3D microphone placement, you can control the width of the stereo image, allowing for a greater flexibility on tonal and phase variation." Eiköhän myös Guitar Rig, kuten oikeastaan lähes kaikki vastaavat softat, kuten myös moni rautalaitos käytä moista hyödykseen tavalla tai toisella. Ellen ihan väärässä ole, niin moiseen syyllistyi jo muinainen lattialaatikko V-amp2. Mitä tulee mallintamiseen, niin kyllä mä kutsuisin kaappimallinnokseksi mitä tahansa, jonka on tarkoitus kuulostaa siltä kaapilta, oli se sitten miten tahansa toteutettu. eli siinä on käytetty impulssia kaiun tekemiseen, ei kaiuttimen. | |
![]() 23.08.2010 12:06:50 | |
-septimisti-: Itse en noin muuten oikein tajua tätä osittain älytöntä hehkutusta. Markkinointipuheet ja hype on kyllä ollut tämän vehjeksen kanssa kohdallaan. Eipä sillä, varmasti itse tuotekin on hyvä. Mutta jos puhutaan jostain ennenkuulumattoman hienosta ja ihmeellisestä, niin softapuolella on jo pitkään liikkunut ominaisuuksiltaa ihan eritasoisia vehkeitä kuin mitä jollain LINE6:lla tai vastaavilla on tarjota lattiamalleina. Fractal Audio ei käsittääkseni juuri mainosta vaan hypetys on enemmänkin käyttäjien puolelta lähtöisin. Mitä mallinnussoftiin tulee, mun kokemuksieni mukaan monessa on hyvä käyttöliittymä, mutta soundissa ei päästä edes vanhempien rautamallintajien tasolle. Varsinkin high gain soundit on jostain syystä varsin kohinaisia ja edes oikeaan kitarapäätteeseen ja kaappiin tuupattuna soundi ei oikein aukea. Mikä on sinänsä sääli, koska mulle ideaalinen kitaravahvari olisi ihan vain tietokoneessa softana. Tosin eipä noissakaan ilmeisesti oteta ihan samaan tapaan kaikkea irti. Fractalin Cliff Chasen mukaan Axe-Fx on portattu tietokoneelle, mutta pyörittämiseen tarvitaan vielä aika järeää rautaa (tyyliin neliytiminen Core2 tai Core i5). Tiedä sitten johtuuko tuo puutteellisesta optimoinnista vai ovatko Fractalin algoritmit sitten vain niin raskaita. Mitä kaiutinmallinnuksiin tulee, ilmeisesti näytteen pituudella on merkitystä. Tässä tulee sitten kyse laitteen muistista. Axe-Fx:ssa löytyy 512 ja 1024 samplen versiot kaiutinmallinnuksista, tiedä sitten millaiset on esim. Guitar Rigissa käytössä. Minusta ne kuulostavat ainakin Atomic FR:n läpi soitettuna juurikin siltä miltä pitääkin. Sinänsä kaappimallinnusten kanssa on ihan turha lähteä arpomaan mikä kaappi on kyseessä, kokeilemalla yleensä löytyy se mieleisin yhdistelmä joka voi ihan hyvin olla vintage-Fenderi johonkin "hevikaappiin". | |
![]() 23.08.2010 13:46:05 | |
Tässä ollaan menty jo sille tasolle että kun argumentit ei riitä niin yritetään solvata henkilökohtaisilla asioilla kuten sillä että olen kotoisin Suomen parhaasta kaupungista Oulusta. ;) Täällä ei märistä lehdistölle kun ukkostaa ja tuulee. Myöskään autonajotaito ei yhtäkkiä katoa kun lumi sataa maahan. En tajua miten jaksatte inistä pessimistinä tuotteesta jota ette ole kokeillut. Ette vaan yksinkertaisesti tiedä mistä puhutte. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | |
![]() 23.08.2010 13:49:18 | |
Mikko L: Tässä ollaan menty jo sille tasolle että kun argumentit ei riitä niin yritetään solvata henkilökohtaisilla asioilla kuten sillä että olen kotoisin Suomen parhaasta kaupungista Oulusta. ;) Täällä ei märistä lehdistölle kun ukkostaa ja tuulee. Myöskään autonajotaito ei yhtäkkiä katoa kun lumi sataa maahan. En tajua miten jaksatte inistä pessimistinä tuotteesta jota ette ole kokeillut. Ette vaan yksinkertaisesti tiedä mistä puhutte. Samaan tyyliin, kuin itse tykkäät märistä tuotteista joista et tiedä mitään? Se, että olet itse pari Mesaa omisttanut, ei tee susta mitään vahvareiden oraakkelia. Sitäpaitsi, eihän se oululaisten ajotaito katoa lumella, kun ei sitä alunperinkään ole olemassa ;) ja helppohan lumeen on tottua, kun ei se sieltä lapista mihinkään ikinä häviä. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 | |
![]() 23.08.2010 14:26:53 | |
Oulu ei ole Lapissa. Vai oliko se niin että kehä kolmosen jälkeen kaikki muu on Lappia? :D Olen omistanut 7 putkivahvaria joista 4 oli Mesaa ja olen soittanut paljon n. 20 eri putkivahvistimilla ja testaillut niitä eri putkilla yms. En pidä itseäni oraakkelina mutta tiedän mistä puhun toisin kuin moni täällä. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | |
![]() 23.08.2010 14:28:01 | |
Puhuisit siitä sitten etkä trollailisi. | |
![]() 23.08.2010 14:38:57 | |
Mikko L, Vedätkö axen suoraan pa:n vai kitarapäätteen/kaapin kautta? Itseä kiinnostaa tuo jälkimmäinen vaihtoehto, sillä jotenkin en jaksa uskoa että tuo reagoisi siltikään samalla tavalla soittoon kuin mitä putkivahvistin. Myönnetään että en ole axea valitettavasti päässyt kokeilemaan, joten voihan se olla että pa:n kauttakin saa vastetta soittoon. Mutta ajatuksena paperilla, notta putkipäätteen ja kitarakaapin kautta pitäisi saada tavallaan win-win asetelma, eli molemmista parhaat puolet, joten tästä kokemuksia kaipaisin. | |
![]() 23.08.2010 19:04:01 | |
Sekä että. Treeniksellä menee ART SLA-2 päätteen läpi kaappiin. ART ei ole putkipääte vaan käytän Axen putkimallinnusta myös kaapin läpi. Nauhoittaessa sekä livenä yleisölle menee linjasoundi. Toisen bändin kanssa käytetään ineareja ja kaappi ei päädy niihin leikkeihin. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. | |
![]() 23.08.2010 19:48:04 | |
Olen tuossa pidempään ajatellut että mallintava + kitara ja siitä aina suoraan pa:han olisi hyvä ratkaisu. Ei paljon tavaraa mukana raijattavaksi ja aina kuulostaa hyvältä. Sitten tuli sellainen mutta matkaan, että kuinkas tuollaisella värkillä livenä ja/tai äänitellessä toteutat itseäsi, kun tykkään tuollaisesta hallitusta kierrosta. Ei se taida onnistua, vai? Niin että eritteet lentää.. | |
![]() 23.08.2010 19:52:39 | |
Suspensori: Sitten tuli sellainen mutta matkaan, että kuinkas tuollaisella värkillä livenä ja/tai äänitellessä toteutat itseäsi, kun tykkään tuollaisesta hallitusta kierrosta. Ei se taida onnistua, vai? Eikö se nyt onnistu siinä missä muillakin kamoilla, kitara kiinni päätteeseen ja kaappiin ja volat täysille. Tai vaihtoehtosesti ehkä sen saa monitoristakin kiertämään. Vauhti korjaa virheet | |
![]() 23.08.2010 19:56:30 (muokattu 23.08.2010 19:56:43) | |
Suspensori: Olen tuossa pidempään ajatellut että mallintava + kitara ja siitä aina suoraan pa:han olisi hyvä ratkaisu. Ei paljon tavaraa mukana raijattavaksi ja aina kuulostaa hyvältä. Sitten tuli sellainen mutta matkaan, että kuinkas tuollaisella värkillä livenä ja/tai äänitellessä toteutat itseäsi, kun tykkään tuollaisesta hallitusta kierrosta. Ei se taida onnistua, vai? onnistuu jo ihan pa kamojen kautta, tai omalla monitorilla. voit tietenkin ottaa jonkun combon lähelle johon menee yksi kanava siitä ja käyttää sitä feedbackiin vaikka ab boxilla, eli kytket sen päälle kun haluat feedbackiä, muuten sieltä ei kuulu mitään. sama toimii studiossa, ja sillä combon souindilla ei ole edes väliä koska sen tehtävä on vain saada kierto aikaan, sitä ei nauhoiteta. tuot sen vain tarkkaamoon kitarasi viereen. | |
![]() 23.08.2010 19:56:39 | |
gunner: Eikö se nyt onnistu siinä missä muillakin kamoilla, kitara kiinni päätteeseen ja kaappiin ja volat täysille. Tai vaihtoehtosesti ehkä sen saa monitoristakin kiertämään. Jep, katoaa vain se alkup. ajatukseni että vain kitara ja mallintava matkassa ja aina olisi valmis hommiin, mutta taitaa olla varmempi tuo vanha systeemi. Siis itselleni. Niin että eritteet lentää.. | |
![]() 23.08.2010 19:57:48 | |
aristoteles666: onnistuu jo ihan pa kamojen kautta, tai omalla monitorilla. voit tietenkin ottaa jonkun combon lähelle johon menee yksi kanava siitä ja käyttää sitä feedbackiin vaikka ab boxilla, eli kytket sen päälle kun haluat feedbackiä, muuten sieltä ei kuulu mitään. sama toimii studiossa, ja sillä combon souindilla ei ole edes väliä koska sen tehtävä on vain saada kierto aikaan, sitä ei nauhoiteta. tuot sen vain tarkkaamoon kitarasi viereen. Ok. No kyllähän tuo sitten toimisi itselläkin. Niin että eritteet lentää.. | |
![]() 23.08.2010 19:58:47 | |
Suspensori: Olen tuossa pidempään ajatellut että mallintava + kitara ja siitä aina suoraan pa:han olisi hyvä ratkaisu. Ei paljon tavaraa mukana raijattavaksi ja aina kuulostaa hyvältä. Sitten tuli sellainen mutta matkaan, että kuinkas tuollaisella värkillä livenä ja/tai äänitellessä toteutat itseäsi, kun tykkään tuollaisesta hallitusta kierrosta. Ei se taida onnistua, vai? Tässä muuten kannattaa pitää pieni kritiikki. "Aina kuulostaa hyvältä" on aika huono veto, jos ei pidäkään laitteen tuomasta soundista tai tatsista. Sama homma se on, kun täällä aloittelija hakee styrkkaria, ja kaverille suositellaan ValveKIngiä, koska se sisältää putkia. Ei ne lamputkaan autuaaksi tee. Koirankoppia muistuttavalla reeniksellä on ihan sama millä soittaa, puuroa se on silti akustisten rumpujen kanssa, varsinkin metallibändillä. Sen takia olen vienyt kyseiselle kämpälle vain POD XT Liven. Ihan riittävät soundit kyseisiin olosuhteisiin löytyy pienellä ruuvauksella, koska mikään "parempi" laite menisi täysin harakoille siinä tilassa. Samoin yhden hääkeikan oon sillä POD:illa soittanut. Ihan sen takia, että volataso oli helppo pitää aisoissa. Metallihommat sitten erikseen missä voi jo olettaa, että yleisöstä suurin osa pitää korvatulppia. Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)