Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Resonointiongelma Yamahassa
1
Penasol
01.04.2008 14:04:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tuossa jokin aika sitten halavan jamahan ja siinä on hirmuinen särinäongelma. Resonoi niin pahasti, ettei tahdo soida kunnolla. Ongelma on pahin vireestä riippuen siinä f#:n tai g:n kohdilla, ala-e ja d-kielillä. Särinä esiintyy myös muualla kaulalla, muttei niin pahasti. Voisiko kitarassa olla jokin asia joka resonoi tietyllä taajuudella voimakkaasti? Halpa peli tuo on, F-310, joten voisi helpostikin olla vaikka valmistusvirhe.
 
Nauhat eivät ole syynä, ja olen myös aika varma ettei kaularautakaan aiheuta särinää. Ääni tulee tallan kohdilta suunnilleen. Laitoin vähän paprua tallaan, sen muoviosan väliin kun se vaikutti aika löysältä. Auttoi hivenen verran. Kun äänen näpätessä painaa kantta tallan kohdalta niin särisee edelleenkin, tosin ääni ei ole aivan yhtä kumiseva. Olen löysäillyt kielet ja koettanut ovatko tukirimat kunnolla kiinni. Yhdestä en ole aivan varma, se saattaa liikkua hitusen verran, vaikea sanoa näppituntumalla.
 
Onko ehdotuksia jatkon suhteen? Mielelläni en huoltoon veisi kun olen niin varaton.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
Juniper
01.04.2008 15:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin miksi ostit epäkuntoisen kitaran vaika olikin halapa?
Särinä vaikuttaisi irronneelta rimalta. Kun kerran kitara oli halpa niin sen voi itse korjata. Liimaa riman alle ja puristuksiin. Tallaluu kannattaa tehdä myös uusiksi jos se kerran on väljä.
Kustannukset limaukselle ja tallaluulle alle 10€ jos itse tekee.
 
Penasol
01.04.2008 15:50:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin miksi ostit epäkuntoisen kitaran vaika olikin halapa?

Tämän hintaluokassa on pirun vähän ensinnäkin valinnanvaraa, ja kun kitara juna-asemalla kokeiltaessa ja tarkistettaessa vaikutti olevan kunnossa niin sen kelpuutin. Akustisen kitaran kanssa aloittelijana ei osannut odottaa tällaista ongelmaa.
 
Sinänsä kyllä ihan totta, että parempihan se olisi tarkkaan tutkailla ennen ostopäätöstä.
 
Ja palion kiitoksia neuvoista.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
samueld
03.04.2008 13:42:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän hintaluokassa on pirun vähän ensinnäkin valinnanvaraa,
 
Mun mielestä noit halpiksia taas on kaikki paikat väärällään ja parempia kitaroita saa Suomesta hakemalla hakea.
 
Oletko tarkastanut virityskoneistot, että niistä on kaikki mutterit tiukalla?
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Penasol
03.04.2008 14:57:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä noit halpiksia taas on kaikki paikat väärällään ja parempia kitaroita saa Suomesta hakemalla hakea.
 
Oletko tarkastanut virityskoneistot, että niistä on kaikki mutterit tiukalla?

On tiukalla. Ja resonointi tulee aivan toisesta päästä kitaraa. Tai siis tuli. Liimasin huonosti liimatun riman paremmin ja ongelma korjaantui.
 
Mitä tuo ensimmäinen lause oikein tarkoitti?
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
samueld
04.04.2008 21:40:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tiukalla. Ja resonointi tulee aivan toisesta päästä kitaraa. Tai siis tuli. Liimasin huonosti liimatun riman paremmin ja ongelma korjaantui.
 
Usein kaikki rutinat kulkeutuu kanteen ja kuuluu siellä, koska se on akustisen soiva osa.
 
Mitä tuo ensimmäinen lause oikein tarkoitti?
 
Sitä, että mun mielestä tuommoisen edullisen yamahan saa valita sadan joukosta kun Martineista on pakko ottaa se kaupan ainut.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Sulo-Wilen
18.04.2008 15:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulin sijoittaneeksi Tenson- halpiskitaraan, virhe sinänsä, mutta minkäs teet tuossa se nyt on. Miellytti silmää liikkeessä ja vieläkin, nyt ehkä vielä enemmän korvaakin.
 
Siinähän oli alunperin kielet noin about perhanan korkealla. Lääkettä tuohon kielten korkeuteen sain poistamalla tallaluun alta noin 2 mm messinki nauhaa (litteää) ja syventämällä yläsatulan uria.
 
Muttamutta, kun tuossa samalla vaihdoin toiset kielet, jotka ilmeisesti olivat sitten eri paksuutta, koska kaularautaa tarvitsi pikkasen naksauttaa, ettei kielet ottaisi oteleutaan kiinni.
 
eli tuli nirhattua liian syvät urat, noo, yläsatula irti ja fylliä väliin, mutta sitten paljastui, että jokin resonoi pöntössä. Ilmeisesti tuo pari milliä korkeampi tallanluu antoi kanteen sen verran enemmän momenttia, että rimat pysyivät iholla, eikä ääntä alunperin kuulunut. sitten toisessa vaiheessa tuo nauhasärinä peitti resonoinnin pöntöstä
 
eihän siinä auta kuin kaittaa kitara tuoliin kiinni, teipata peili peräseinään ja teroittaa muutama puutikku, joilla sitten koitin taiteilla liimaa mahdollisesti irronneisiin liimauksiin.
 
onnistuihan tuo, ehkäpä kitaran herkkyys tuntui kärsivän, tai mistäpä minä tiedän, ehkä se oli häiritsevänkin ärhäkkä yläsaundeissa. Toisaalta, en ole akkarin rakentamiseen perehtynyt, etten tiedä, vaikka oletan, että joka rima liimataan koko matkalta/joka kohdasta kiinni. Eli oliko tekovika, vai muu virhe.
 

 
Eli mikäs siinä, näinkin voi tehdä, jos ei ole paljoa menetettävänä. Koska tuon ostin käytettynä ja ostettaessa myyjän kanssa oli puhetta, että takuuta ei ole, (hälytyskellot ei soineet, vaikka ehkä olisi pitänyt) ei ollut juuri muuta vaihtoehtoa kuin yrittää, se särinän kuuntelu ei ollut mielestäni vaihtoehto.
 
Penasol
18.04.2008 16:57:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eihän siinä auta kuin kaittaa kitara tuoliin kiinni, teipata peili peräseinään ja teroittaa muutama puutikku, joilla sitten koitin taiteilla liimaa mahdollisesti irronneisiin liimauksiin.
 
onnistuihan tuo, ehkäpä kitaran herkkyys tuntui kärsivän, tai mistäpä minä tiedän, ehkä se oli häiritsevänkin ärhäkkä yläsaundeissa. Toisaalta, en ole akkarin rakentamiseen perehtynyt, etten tiedä, vaikka oletan, että joka rima liimataan koko matkalta/joka kohdasta kiinni. Eli oliko tekovika, vai muu virhe.
 
Eli mikäs siinä, näinkin voi tehdä, jos ei ole paljoa menetettävänä. Koska tuon ostin käytettynä ja ostettaessa myyjän kanssa oli puhetta, että takuuta ei ole, (hälytyskellot ei soineet, vaikka ehkä olisi pitänyt) ei ollut juuri muuta vaihtoehtoa kuin yrittää, se särinän kuuntelu ei ollut mielestäni vaihtoehto.

Itse tein ihan näppituntumalla. Jonkinlaisella neulalla voisi olla hyvä laittaa liima, saisi varmemmin sinne minne se kuuluu, mutta ei ollut sellaista. Tein sitten paperista putkilon, liimaa sisään ja toinen aukko kiinni. Ujutin sitten (tai ainakin luulen ujuttaneeni) sen riman ja kannen väliin ja puristin liimat pihalle. Voi olla, että syntyi rumaa jälkeä, mutta särinät ainakin hävisivät.
 
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
nurssi
18.05.2008 17:50:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
Mulla on juurikin sama kitara (Yamahan F-310) ja armotonta resonaatiota äänessä. Oireet ovat ihan samat kuin tuoossa edelläkin. Lisäksi kun koputtelee koppaa, sisällä "rämisee" jotain. Kun kielet löysää veltoiksi, niin räminä katoaa. Missä mahtaisi olla vikaa? Tukipuut ei ainakaan sormin heiluttelemalla liiku. Voisoko resonanssi tulla kaulan ja kopan välisestä liitoksesta? Miten sen saisi korjattua? Kiitti avusta.
 
Sulo-Wilen
27.05.2008 09:35:28 (muokattu 27.05.2008 11:18:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä merkit on sitämukaa, että joku voes olla löysällä.
 
Laita vaan varovasti liimaa sinne rimoihin kopan sisään (peili teipillä pohjaan kiinni ja sitten fikkari pöntöön, tikulla sopivan juoksevaa liimaa pikkasen joka rakoon, mikä vain tuntuis/voisi olla löysällä) Voithan koittaa , laittamalla käsi sisään koppaan, sitten painele rimoja ja kopistele pönttöä, josko löytyisi selvä syyllinen, niin ettei tarvitse jokapaikkaan tuhrata liimaa.
Anna kunnolla kuivaa ja viritä uudestaan.
 
En tiedä, minkä hintainen soittimesi on, että olisiko syytä käänytä oikean korjaajan puoleen, ettei tule tehyvä mitään isoa vahinkoa.
 
Koetas muuten vielä tuota ennen, voisiko se olla kaularauta, kun pärrää?? koita avaimella varovasti, onko se liian löysällä?? Tuon vaimentamiseen itse käyttäisin joko liimatippaa, tai sinitarraa, siis jollei sitä voi kiristää sen verran, että räminä loppuisi.
 
Tiina58
20.08.2010 23:59:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, mitä soittimelle kuuluupi? Minulle on muutaman tunnin kuluttua tulossa tuo Yammu kans, enkä ole ollenkaan tietoinen kunnosta :) Hahaa, saas nähdä. No, kun muutaman kilometrin ajolla sen saan, kun juon kahvit kans, niin otan siksi. Eikä ole pussia tai laukkua. Kumpi muuten kannattaa hommata?
 
jhurtti
23.08.2010 11:13:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiina58: No, mitä soittimelle kuuluupi? Minulle on muutaman tunnin kuluttua tulossa tuo Yammu kans, enkä ole ollenkaan tietoinen kunnosta :) Hahaa, saas nähdä. No, kun muutaman kilometrin ajolla sen saan, kun juon kahvit kans, niin otan siksi. Eikä ole pussia tai laukkua. Kumpi muuten kannattaa hommata?
 
Älä tuhlaa laukkuun... Toivottavasti edes sumppi on hyvää.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «