Aihe: Nauhoittelun upgradeus. | 1 |
---|
|
Juu soitan siis sähkökitaraa ja haluaisin TODELLA sen paremman soundin. millaisia mikkejä suosittelette että heitän siihen vahvarin eteen? mikä ero konkkamikeillä ja noilla ei-kalvollisilla? mitä monitorit tekevät? tarvitsenko muuta kuin mikin ja tietokoneen + ohjelmat? auttaako mikin kautta nauhoittaminen äänen nopeuden muuttumiseen kuten line-inin kautta äänittäessä tapahtuu? kertoilkaas. budjetti on vapaa. sillein 400€ ois kaikelle raja. monitoreita ei varmaan tarvitse (mitä niillä tekee? o_O) ja siis kertoilkaa mitä tarvitsen. http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tuota, tuota... Käys täällä ensin... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298 |
|
Tommittaja: Juu soitan siis sähkökitaraa ja haluaisin TODELLA sen paremman soundin. millaisia mikkejä suosittelette että heitän siihen vahvarin eteen? mikä ero konkkamikeillä ja noilla ei-kalvollisilla? mitä monitorit tekevät? tarvitsenko muuta kuin mikin ja tietokoneen + ohjelmat? auttaako mikin kautta nauhoittaminen äänen nopeuden muuttumiseen kuten line-inin kautta äänittäessä tapahtuu? kertoilkaas. budjetti on vapaa. sillein 400€ ois kaikelle raja. monitoreita ei varmaan tarvitse (mitä niillä tekee? o_O) ja siis kertoilkaa mitä tarvitsen. Haluat paremman saundin. Siis haluatko parampaa sun itse kitaran ja vahvistimen tuottamaa saundia vai oletko siihen tyytyväinen ja haluat saada sen narulle laadukkaampana? Ensimmäisessä tapauksessa sä tarviit tietty semmoiset soittokamat joiden saundi miellyttää sun korvaa. Jälkimmäisessä tapauksessa voit yrittää saada sun soitto / nauhotus tilasta paremman kuuloisen jotta itse mikin poimiva saundi on myös paremman kuuloinen ja kannattaa myös kokeilla miten narulle tuleva saundi muuttuu mikin sijainta ja asentoa vaihtamalla. Se sitten minkälaista mikkiä kannattaisi käyttää riippuu myös aika pitkälti saundista mitä haet ja tyylistä mitä edustat. Käsittääkseni kaikilla "tavallisilla" mikeillä on jonkinlainen värähtelevä kalvo, ei ainoastaan konkkamikeillä. Jos haluat enempi mietiskellä erilaisten mikrofonien ominaisuuksia ja eroja niin aiheesta kannattaa vähän lueskella. Google ja kirjasto on ystäviäsi. Monitoreilla yleensä tarkoitetaan juuri monitorointia varten suunniteltuja kaiuttimia jotka eroavat varsin paljon tavallisista kotistereo-kaiuttimista. Monitoreiden tehtävänä on toistaa ääni ja stereokuva juuri sellaisena kuin se on, ilman että mitkään taajuudet korostuvat tai hukkuvat muiden alle. Tässä sun tilanteessa sijoittaisin ensin kyllä ihan muihin juttuihin ja miettisin monitorien ostoa vasta myöhemmin kun muut perusasiat ovat kunnossa. Mutta tommonen perushyvä kitaran äänityssyteemi ois luultavasti semmonen että hommaat kelvollisen mikin sekä jonkin sopivan äänikortin missä hyvät etuasteet mikin ja tietokoneen väliin. Aika peruskattaus ois vaikka esim. tämmönen http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm Toki jos haluaa enempi sijoittaa niin sitten kannattaa ettiä jotain kalliimpaa. |
|
mikä tuo pieni boksi on? tuo fast track? mitäs se tekee? tarvitseeko tuolle mikille sitä suojakalvoa ostaa? kun se budjetti on mitä on (+300€) niin vieläkin, mikä ero on erilaisissa mikeissä? eli passiivi, aktiivi, konkka (eli=?) ja olisi kyllä kiva kun tämän uuden aiheen aloitinkin ettei vain linkitetä muualle ja sanota että jatka siitä. http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tommittaja: mikä tuo pieni boksi on? tuo fast track? mitäs se tekee? tarvitseeko tuolle mikille sitä suojakalvoa ostaa? kun se budjetti on mitä on (+300€) niin vieläkin, mikä ero on erilaisissa mikeissä? eli passiivi, aktiivi, konkka (eli=?) ja olisi kyllä kiva kun tämän uuden aiheen aloitinkin ettei vain linkitetä muualle ja sanota että jatka siitä. fasttrack on äänikortti jossa on etuaste mikrofonille. Voit siihen kytkeä tuon ehdotetun mikrofonin, jolla tallennat vahvarista tulevan mökän. Vaihtoehtoisesti voit kytkeä kitarasi suoraan siihen, jolloin tallennat kuivan signaalin. |
Tommittaja 21.08.2010 15:25:20 (muokattu 21.08.2010 15:26:15) | |
|
eli tuossa on siis usbi johon saan sitten siis: kitara --> vahvistin --> mikrofoni --> esiaste --> tietokone. meneekö suoraan esim audacitylle vai miten tuollaista käytetään? PS: onko tuo niinkuin ulkoinen äänikortti? koska miullahan on jo äänikortti :D E: onko noissa esiasteissa mitään laatueroja? jos ottaa ton ni heittäkää joku 200€ ylöspäin mikki. :D ei oo pakko tietenkään, mutta hyvä äänenlaatu ois mukava http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tommittaja: eli tuossa on siis usbi johon saan sitten siis: kitara --> vahvistin --> mikrofoni --> esiaste --> tietokone. meneekö suoraan esim audacitylle vai miten tuollaista käytetään? PS: onko tuo niinkuin ulkoinen äänikortti? koska miullahan on jo äänikortti :D Elikäs asetat audacityn käyttämään tuota äänikorttina tallentamiseen, painat recordia audacitystä ja se rupeaa tallentamaan. Ja nimenomaan, tuo on ulkoinen äänikortti. Koneiden mukana tulevat eivät kovin hyvin sovellu tallentamiseen, ihan jo liitäntöjenkin puolesta, ja muutenkin laatu on vähän mitä on. |
|
okei kiitti. nyt on enään että millasen mikin ostais...? soitan rokkia. instrumentaalimusiikkia, blues-rokkia ja ihan joe satriani tyyppistä ettei mitään uber death metal gaineja käytetä. särönä on voxin express train. onko siis suositeltavaa hankkia sellanen suojakalvomikki vai passiivi tai aktiivi?? mulla ei ole kyllä mitään hajua näistä :D PS: onko siinä jotain eroa kun nauhoittaa moniraitaisesti (aka sama soitin muodostaa monta raitaa samaan aikaan.) kuin yksi kerrallaan? siis mono/stereo o_O juu ja kiitos neuvoista, ei ole kauaa tarvinnut odottaa. :) http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tommittaja: okei kiitti. nyt on enään että millasen mikin ostais...? soitan rokkia. instrumentaalimusiikkia, blues-rokkia ja ihan joe satriani tyyppistä ettei mitään uber death metal gaineja käytetä. särönä on voxin express train. onko siis suositeltavaa hankkia sellanen suojakalvomikki vai passiivi tai aktiivi?? mulla ei ole kyllä mitään hajua näistä :D PS: onko siinä jotain eroa kun nauhoittaa moniraitaisesti (aka sama soitin muodostaa monta raitaa samaan aikaan.) kuin yksi kerrallaan? siis mono/stereo o_O juu ja kiitos neuvoista, ei ole kauaa tarvinnut odottaa. :) Tuo ehdotettu SM57 on hyvä vaihtoehto mihin vaan. Sitä käytetään niin harrastelijoiden kuin ammattilaistenkin toimesta. Suojakalvoja et tarvitse, ständi on kyllä hyvä olla. |
Tommittaja 21.08.2010 15:50:26 (muokattu 21.08.2010 15:51:08) | |
|
okei, kiitos tosi paljon. tuohan on aika halpa settikin. monitorit on siis periaatteessa kaiuttimet, jotka vaan toistavat sen äänen alkuperäisellä laadulla yms? E: tarvitseeko tuollaiseen suojakalvon jos aikoo laulaa siihen? voin kyllä itsekin väsätä http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tommittaja: okei, kiitos tosi paljon. tuohan on aika halpa settikin. monitorit on siis periaatteessa kaiuttimet, jotka vaan toistavat sen äänen alkuperäisellä laadulla yms? Yksinkertaistettuna, monitorit on miksaukseen suunnitellut kaiuttimet joiden suunnittelussa on keskitytty enemmän tarkkaan toistoon kuin miellyttävään toistoon. |
|
okei, kiitos tiedosta :) http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
|
Tommittaja:mikä ero on erilaisissa mikeissä? eli passiivi, aktiivi, konkka (eli=?) ja olisi kyllä kiva kun tämän uuden aiheen aloitinkin ettei vain linkitetä muualle ja sanota että jatka siitä. Mä tarkotin tolla linkillä sitä, että kannattaa ottaa perusasioista itse selvää, ennenku ostaa rahoillaan jonkun toisen suosittelemaa kamaa hyllyn täyteen. Sitäpaitsi on vaikea suositella mitään jos termistö ja perusasiat ei oo hallussa ollenkaan, eikä kysymyksistä välttämättä käy selville mitä ollaan edes hakemassa. Noi kysymykset mitä sä esität, on hyvin laajoja. Tuskin kukaan jaksaa tänne postata erilaisten mikkien toimintaperiaatteista ja eroista... Niistä kun löytää tietoa googlettamalla vaikka kuinka paljon muilta foorumeilta. Mä nyt ehdotan vieläkin, että tutustut tohon aloittelija-ketjuun, ja luet ajatuksella mitä siellä on kerrottu. Siellä on kuitenkin aika hyviä neuvoja. Koska onhan niin, että noista mikeistä ja muista ei ole sulle mitään iloa, jos et niitä osaa käyttää. |
|
Mitä mieltä ootte tästä: http://www.thomann.de/fi/art_tube_mp_project_series_usb.htm verrrattuna tähän: http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm aattelin vaan kysyä.. taisiis... mikä olisi paras tästä hintaluokasta? ~200€ PS:Kallekorvola: juu en noiden mikkien tekniikoista tiedä mitään, mutta osaan käyttää niitä käytännössä http://www.mikseri.net/tommirossi/ |
Louhimo 21.08.2010 23:17:50 (muokattu 21.08.2010 23:19:17) | |
|
Tommittaja: PS:Kallekorvola: juu en noiden mikkien tekniikoista tiedä mitään, mutta osaan käyttää niitä käytännössä Uskallan väittää näin mututuntumalla, että et osaa... Meikäläinen oli pari kuukautta sitten samassa tilanteessa ja vaikka päivittäin tulee uusia asioita opiskeltua niin nauhalle jäävän kitarasoundin taso on luokkaa välttävä - tyydyttävä. Sen jälkeen kun ostat nuo laitteet niin alat taistelemaan hurinoiden kanssa ja niiden eliminoinnissa, sekä koneen että laitteiden gainien kanssa, mikin sijoittelussa (millimetrin tarkkuudella), kitaran soundissa (kas kun ei ole narulla ollenkaan sitä mitä korva kuulee) ja tuhannessa muussa asiassa :) Sen olen kuitenkin päässyt huomaamaan, että yritys - erehdys tekniikalla pääsee pikkuhiljaa etiäppäin :) Lycka till ja niin poispäin.. Edit: ja niin, itselläni siis M-audion Mobile Pre Usb interfacena ja sm57 + behringerin C-3 mikrofonit, molemmat päivittäisessä käytössä! Varmasti saisi ihan kelvollista soundia jos osaisi! Basisti on lyömäsoitin |
Roki 22.08.2010 03:06:18 (muokattu 22.08.2010 22:57:10) | |
|
Tommittaja: kun se budjetti on mitä on (+300€) http://www.thomann.de/fi/rode_nt1_a_complete_vocal_bundle.htm http://www.thomann.de/fi/art_usb_dual_pre.htm Siinä olis oma valintani mihin tahaansa 1-2 kanavan äänitykseen, jos nykyisellä tietämykselläni olisin aloittamassa äänityshommia. Ja tuon ARTin taidan ostaa joka tapauksessa reissukäyttöön.. EDIT: Ja niinhän se lähti tilaus saksanmaalle. Tuon Roden vanhempaa versiota onkin jo arkistossa pari kappaletta. Been there - done that - don't ask. |
|
1.auttaako mikin kautta nauhoittaminen äänen nopeuden muuttumiseen kuten line-inin kautta äänittäessä tapahtuu? 2.mikä ero konkkamikeillä ja noilla ei-kalvollisilla? mitä monitorit tekevät? 3.tarvitseeko tuolle mikille sitä suojakalvoa ostaa? 4.mikä ero on erilaisissa mikeissä? eli passiivi, aktiivi, konkka (eli=?) 5.onko siis suositeltavaa hankkia sellanen suojakalvomikki vai passiivi tai aktiivi?? mulla ei ole kyllä mitään hajua näistä :D 6.onko siinä jotain eroa kun nauhoittaa moniraitaisesti (aka sama soitin muodostaa monta raitaa samaan aikaan.) kuin yksi kerrallaan? siis mono/stereo o_O 7.juu en noiden mikkien tekniikoista tiedä mitään, mutta osaan käyttää niitä käytännössä Ja vastaukset: 1. Äänen nopeuden ei pitäisi muuttua, äänititpä sitten kummalla vaan. 2. Kaikissa mikeissä on kalvo. Paitsi nauhamikeissä. Kalvon tai nauhan tehtävänä on poimia ääntä. 3. Tarkoittanet pop-filtteriä... Sen tarvitsee, jos mikin kalvoon esim. kohdistuisi vahva puhallus, tai muu vahva ilmavirtaus. 4. Dynaamisen-, nauha- ja kondensaattorimikkien eroista löytää tietoa esim. Wikipediasta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mikrofoni). 5. Pop-filtteri myydään erikseen. Joissakin erikoistapauksissa sellainen saattaa olla mikrofonin myyntipakkauksessa. 6. Luultavasti on, mutta koska äänitystapoja on niin monia, tarvitaan tarkennettu kysymys. Tarkoitatko stereomikitystä? Vai mikki + DI-boksi? Vai lähimikitys + ambienssi? 7. Niinkuin Louhimo tuossa ylempänä jo totesikin, noista ylläolevista esimerkeistä voi saada sen kuvan, että et ehkä osaa. Yhtälailla voisi todeta että ei tiedä kieliopista tai lauserakenteista mitään, mutta on käytännössä kirjailija. Mun tarkoitus ei ole todellakaan naureskella sulle kun kehotan tutustumaan aloittelija-ketjuun. Toi parempi soundi kun ei tule yksinomaan laitteista, vaan laitteiden käyttäjällä on onnistuneeseen lopputulokseen paljon isompi panos. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|