Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalien säätäminen
1
EMWH
20.08.2010 20:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt aikasempaa samaa aihetta käsittelevää keskustelua, joten tein tämän. Jos samanlainen keskustelu on jo pystyssä, poistakaa tämä vaan.
 
Asiaan! Olen soitellut nyt reilut puoli vuotta Rolandin TD-9KX-sähkörummuilla, joissa olen käyttänyt DW:n 7000-tuplapedaaleja.
 
Setti on aivan loistava tälläiselle aloittelevalle rumpalille, mutta nuo pedaalit eivät oikein ole makuuni. Ne ovat aivan liian löysät ja painavat. Muutaman minuutin takomisen jälkeen alkaa jo jalkoihin sattumaan sen verran, että on pakko lopettaa.
 
Voisiko joku neuvoa ihan vaihe vaiheelta, miten noita pedaaleja pystyy kiristämään ja mahdollisesti "keventämään", jos se edes on mahdollista. Pedaalien mukana tuli tällöinen manuaali (http://www.google.fi/url?sa=t&sourc … =AFQjCNG_X3MsxqMoRQmZtp-XYnz9VM_jSw), mutta en löytänyt sieltäkään ratkaisua ongelmaani. Tai sitten en vain ymmärtänyt :D
 
Mitä nyt olen kaverin Iron Cobreja kokeilut, niin ne tuntuvat paljon kevyemmiltä ja "helpommilta". Pitäisikö jopa harkita pedaalien vaihtoa?
 
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi amatöörimaisuuteni :D
 
markkuliini
20.08.2010 21:00:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DW:n nuijat ovat painavimmasta päästä, ja saattavat tuntua (etenkin ei-aktiivi-soittajan) jalkaan raskailta soittaa. Myös jousen kireys vaikuttaa soittotuntumaan, ja se mistä kohtaa (kuinka korkealta) nuija on kiinni pedaalissa.
Iron Corban nuijat taas ovat selvästi kevyemmät, ja jos pystyt kokeilemaan kaverin nuijilla omaa pedaalia huomaat nopeasti, onko kyse niistä. Nuijan kiinnityspistettä laskemalla ja jousta löysäämällä pääsee myös kevyempään tuntumaan helposti.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
kimizu
21.08.2010 00:57:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: DW:n nuijat ovat painavimmasta päästä, ja saattavat tuntua (etenkin ei-aktiivi-soittajan) jalkaan raskailta soittaa.
 
Komppaan tätä, vaikka olenkin ns. aktiivi-soittaja ^^
En oikein ymmärrä miksi DW laittaa moiset mokkulat muuten niin hyviin pedaaleihinsa?!
 
Hommasin itselleni taannoin DW 5000 -sarjan sinkkupedaalin ja onhan se varmasti parhaita pedaaleita mitä löytyy, tukeva ja tarkka, mutta vasta kun vaihdoin nuijan vanhasta spedustani.
 
Koitin pari viikkoa saada tuntumaa siihen DW:n nuijaan mutta kun ei niin ei, aina se tuntui jotenkin raskaalta ja hitaalta tai muuten ei vaan istunut jalkaan. Nyt kevyemmällä nuijalla tuntuu että bassarin polkemisessa ei ole enää mitään rajoja, kaikki mitä haluan ja pystyn tekemään onnistuu tällä pedaali/nuija kombolla.
 
Kysyjälle sanoisin että vaihda vaikkapa ne Iron Cobrat tai jotkut vastaavat nuijat omiin speduihisi, tulet hämmmästymään ja yllättymään positiivisesti.
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
Sonormies
21.08.2010 01:01:04 (muokattu 21.08.2010 01:02:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossanovakomppi kimizulle. Mulla on DW:n 5000-spedussa kevyt Iron Cobran kumipäinen nuija ja yhdistelmä toimii ainakin mun jalkaani mainiosti.
 
EDIT: Nuija maksoi paikallisessa musaliikkeessä about kympin ja siinä on säädettävä painopala, jolla saa tuntuman mieleisekseen. Suosittelen!
 
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
markkuliini
21.08.2010 01:09:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimizu:
En oikein ymmärrä miksi DW laittaa moiset mokkulat muuten niin hyviin pedaaleihinsa?!

 
Jotta kovillekin jätkille olis jotain tuntumaa. :)
Itse soitan DW 9000:lla ja omalla nuijalla niin että se osuu melkeinpä korkeimpaan mahdolliseen kohtaan kalvossa. Tämän lisäksi lepoasennossa nuija on melkein vaaka-asennossa, eli matkakin on pitkä kalvoon. Tällä tavoin pystyn soittamaan maksimaalisella dynamiikalla ja isolla soundilla, eikä se mitenkään rajoita soittoa. Hiljaa soittaminen on ihan yhtä helppoa, samoin nopeat lyönnit. Hieman kuin pesäpalloa pelatessa näpäytys otteella ei voi lyödä takalaitonta, mutta mailan päästä pidettäessä voi kuitenkin lyödä etukenttään. Pitää vain tottua ottamaan tuo massan hitaus huomioon.
 
Tottumiskysymys, joskin jos hautaisin nuijaa, niin silloin asia saattaisi olla ihan eri, koska nuijaa joutisi pitämään väkisin kalvoa vasten.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
kimizu
21.08.2010 01:45:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Jotta kovillekin jätkille olis jotain tuntumaa. :)
 
Tottumiskysymys, joskin jos hautaisin nuijaa, niin silloin asia saattaisi olla ihan eri, koska nuijaa joutisi pitämään väkisin kalvoa vasten.

 
Varmaankin juuri näin. Itse olen veivannut sillä vanhallani niin pitkään, etten saanut mitenkään tuota DW:n raskasta patukkaa toimimaan omaan soittooni. En hautaa nuijaa, aika paljon tulee soitettua ihan suoria nelosia old-skool "feathering" tyylillä. Rokkihommissa toki tanakammin, mutta silloinkin kevyempi nuija tuntuu omaan jalkaan paremmalta. Onhan mulla tietty massaa millä polkea tarvittaessa =)
 
En oikeastaan edes tiedä mikä se käyttämäni nuija on, muistaakseni Taman valmistetta mutta aika vanha, ajalta paljon-ennen-ironcobraa...
 
Edit: löytyipäs, eli Tama DS30 http://www.thomann.de/fi/tama_ds30_beater.htm
 
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
OPJ1974
21.08.2010 12:15:59 (muokattu 21.08.2010 12:19:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Tottumiskysymys, joskin jos hautaisin nuijaa, niin silloin asia saattaisi olla ihan eri, koska nuijaa joutisi pitämään väkisin kalvoa vasten.
 
Mullakin on nyt viime aikoina noussut esiin tämä basarinpedaalin tuntuma- ja kontrolli-ongelma.
 
Käytössä on yamahan 800-sarjan spedu.
 
Ongelma on se, että Spedu tuntuu nopeissa tuplaiskusarjoissa (16-osat ja kun metronomilukema on "riittävä") ihan tunnottomalta. Eli 1) vastusta ei ole tarpeeksi ja 2) siitä johtuen iskut tulevat välillä miten sattuu tai sitten se eka isku on ihan voimaton.
 
Hitaissa ja hitaammissa temmoissa "junttaan" iskut paikalleen mallikkaasti päkiällä kantapää alhaalla, mutta nopeissa jutuissa mulla pyrkii menemään "varpailleen" ja kantapää nousee ylemmäs. Treenin paikka, mutta millaisen?
 
Millaista tuntumaa sitten haluaisin? Noh, semmoista suht pientä nuijan liikerataa, jossa on tosi jämäkkä tuntuma ja/tai pedaali palauttaisi nuijaa ripeästi. Siis reagointiaika pitäisi olla pienempi.
 
Olen vääntänyt nyt tuota pedaalia tunnista toiseen eri säätöihin, jousen kireyttä ja nuijan liikeradan pituutta muuttamalla. Ja sitten soitellut jonkin aikaa uusilla säädöillä. Ei auta. Kun liikerata on pieni, niin jousen kireys- ja säätövara on riittämätön. Jos taas kasvattaa nuijan liikerataa ja pitää jousen kireällä, tarvitse tuplaiskuihin sitten jo melkein yli-inhimilliset voimat.
 
Hautaan nuijan kalvoon, sori siitä :) Heel-toe teknikka on mulla umpisurkea, sori siitäkin.
 
Tarvetta soittaa noita tuplaiskuja nopeasti on pieni, mutta tarpeellinen (Ehkä kolmessa biisissä olisi käyttöä tällä hetkellä). Tuplapedaalia en edes harkitse, koska haitsun käyttö on tärkiää myös.
 
Eli meneeko pedaali vai mies vaihtoon? Esim. Pearlillahan on pedaaleja, joissa voi vaihtaa esim sen ... öö.. camin(?) mihin nuija kiinnittyy eri mallisiin, epäkeskoon tms?.
 
Tuo varsinaisen nuijan paino vs. tuntuma on mulle kans harmaata aluetta, voisiko tässä olla apu? Tai lisäpainoilla kiinnittämisellä nuijan varteen tms?
 
Tiedän, että varmasti soittajassakin on vikaa ja basari on mulla muutenkin se heikoin lenkki, mutta silti...
 
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
markkuliini
21.08.2010 12:33:49 (muokattu 21.08.2010 12:34:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974:
Hitaissa ja hitaammissa temmoissa "junttaan" iskut paikalleen mallikkaasti päkiällä kantapää alhaalla, mutta nopeissa jutuissa mulla pyrkii menemään "varpailleen" ja kantapää nousee ylemmäs. Treenin paikka, mutta millaisen?

 
Jep, tuo kantapään turhan ylös päästäminen vie voimaa ja nopeutta, ja väsyttää lihaksia ihan turhaan. Eikun vaan sitkeätä treeniä niin että koettaa pitää jalan mahd. rentona nopeammissakin tempoissa, niin että kantapää noudee vain pari settiä ilmaan. Mulla parani teho, voima ja nopeus kun aloin pitää kantapäätä alempana. Soitan siis niin että se on iskun ajan ilmassa, mutta vain hieman.
 
Millaista tuntumaa sitten haluaisin? Noh, semmoista suht pientä nuijan liikerataa, jossa on tosi jämäkkä tuntuma ja/tai pedaali palauttaisi nuijaa ripeästi. Siis reagointiaika pitäisi olla pienempi.
 
Olen vääntänyt nyt tuota pedaalia tunnista toiseen eri säätöihin, jousen kireyttä ja nuijan liikeradan pituutta muuttamalla. Ja sitten soitellut jonkin aikaa uusilla säädöillä. Ei auta. Kun liikerata on pieni, niin jousen kireys- ja säätövara on riittämätön. Jos taas kasvattaa nuijan liikerataa ja pitää jousen kireällä, tarvitse tuplaiskuihin sitten jo melkein yli-inhimilliset voimat.

 
Mitä jos laitat jousen löysälle, mutta nuijalle pitkä liikerata ja totuttelet siihen? Lyönnin lähtiessä vastus on pieni, jousi alkaa kiristymään enemmän sitten vasta kun nuija on lähempänä kalvoa. Eli saat sen tiukan palautuksen, mutta liikkeelle lähtö ei ole raskasta. Tuo on oman kokemuksen mukaan sellainen asetus, että sillä voi soittaa suurella dynamiikalla, eikä se rajoita muutenkaan.
 
Tiedän, että varmasti soittajassakin on vikaa ja basari on mulla muutenkin se heikoin lenkki, mutta silti...
 
Oma näppi(tai siis kinttu)tuntuma on se, että pedaalin osuus on about 20%(ellei ole sitten ihan ihme väkkyrä alla) ja miehestä on kiinni loput 80%. Jutun juoni on saada se 100% niin kovalle tasolle, että huonolla pedaalilla se 80% iltakin on riittävän hyvä. :)
 
Systemaattista ja hallittua treenausta vaan ja paljon! Hitaammilla tempoilla rentous aina mukaan, ja sitten tempoa nostaessa koetetaan pitää se sama rento tatsi. Aina kun rupeaa jännittymään niin rentoutusta tai tempon pudotus.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Lucky 7
21.08.2010 13:16:33 (muokattu 21.08.2010 13:18:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä tärkeämpää kuin pedaalin säätäminen, on saada jalkaterän liikerata mahhdollisimman laajaksi. Venyttelemällä ja kävelemällä se on mulla vähän parantunut. Kävellessä kannattaa käyttää tavallisia kävelykenkiä tai lenkkareita.
Omalla kohdalla maihareitten tai raskaitten saappaiden käyttö (töissä maastossa liikkuessa) pahensi tilannetta niin, etten voinut käyttää rakasta speedkigiäni ollenkaa, koska jalkaterä ei liikkunut tarpeeksi rennosti ja laajalla liikeradalla. Ensimmäisenä sen huomasi tosiaan noissa nopeissa tupla iskuissa.
 
Niillä säädöillä voi sitten entrata sitä tatsia.
 
TÄ?
Vallu-Veke
21.08.2010 13:21:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974:
Tarvetta soittaa noita tuplaiskuja nopeasti on pieni, mutta tarpeellinen (Ehkä kolmessa biisissä olisi käyttöä tällä hetkellä). Tuplapedaalia en edes harkitse, koska haitsun käyttö on tärkiää myös.
 
Eli meneeko pedaali vai mies vaihtoon? Esim. Pearlillahan on pedaaleja, joissa voi vaihtaa esim sen ... öö.. camin(?) mihin nuija kiinnittyy eri mallisiin, epäkeskoon tms?.
 
Tuo varsinaisen nuijan paino vs. tuntuma on mulle kans harmaata aluetta, voisiko tässä olla apu? Tai lisäpainoilla kiinnittämisellä nuijan varteen tms?
 
Tiedän, että varmasti soittajassakin on vikaa ja basari on mulla muutenkin se heikoin lenkki, mutta silti...

 
Voisit kokeilla punaista camia? Antaa lyhyellä liikkeellä terävän potkun ja se on kait juuri vastapalloon kuin kehitetty ja vastapallon vastapalloon,.... On oikukas, jos sattuu sellainen flekumpi päivä. Poljin heiluu, kuin hullun ky...., jne. Mulla kun on jo sitä iän tuomaa charmia, niin on myös palautumisongelmia. Tai palautuminen vaikkapa kiihkeämpi tempoisesta lenkistä näkyy joinakin päivinä poljintyöskentelyssä. Tykkään normaalisti siitä punaisesta camista, painavasta nuijasta ja kireestä jousesta. Joinakin päivinä on pakko löysätä jousta ja rankasti, kun jalat on lenkistä tms. tukossa. Silloin tuo punainen cami ei oikein toimi ehkä ideaalisesti. Tai tulee sellainen fiilis, että homma ei toimi.
No tekniikkahan on mullakin vielä hakusessa ja kokoajan tässä etsitään juttuja ;)
 
Painokokeiluihin käytä tätä mun jippoa. Vaijerilukkoja Biltemasta, eripainoisia. Tai teippaa joku knööli siihen varteen ja kokeile onko se siitä painosta kiinni :)
 
markkuliini
21.08.2010 13:21:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lucky 7: Mun mielestä tärkeämpää kuin pedaalin säätäminen, on saada jalkaterän liikerata mahhdollisimman laajaksi.
 
Asiaan hieman liittyen: Olen huomannut oppilaiden kanssa, että bassarilla nopeiden peräkkäisten lyöntien suurin este on se, että jalka ei päästä pedaalia pomppaamaan vapaasti takasin lähtöasentoon, vaan jää estämään sen paluuliikkeen. Jalka ei siis ehdi rennosti pedaalin ilmaiskyytiin, vaan pysäyttää sen ja sitten on tehtävä nostoliike itse ja hitaammin.
Sama filosofia ja mekanismi siinä siis kun kapuloiden kanssa pomppua hyödyntäessä. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Ruutikallo
21.08.2010 15:09:12 (muokattu 21.08.2010 15:10:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Asiaan hieman liittyen: Olen huomannut oppilaiden kanssa, että bassarilla nopeiden peräkkäisten lyöntien suurin este on se, että jalka ei päästä pedaalia pomppaamaan vapaasti takasin lähtöasentoon, vaan jää estämään sen paluuliikkeen. Jalka ei siis ehdi rennosti pedaalin ilmaiskyytiin, vaan pysäyttää sen ja sitten on tehtävä nostoliike itse ja hitaammin.
Sama filosofia ja mekanismi siinä siis kun kapuloiden kanssa pomppua hyödyntäessä. :)

 
Sama asia tuli mieleen tätä ketjua lukiessa. Oletettavasti, joskaan ei välttämättä, tilanne on juuri mainitsemasi.
Että esim. tuplaiskun jälkimmäisen suorittamista estää jalan "hitaus" pois vapaan liikkeen tieltä. Ohop, tuohan nyt oli sama mitä kirjoitikin.
 
Melko tehokkaaksi jalka ja jalanhallintatreeniksi olen todennut seuraavan:
Normaali 8-beat, jossa "välit" täytetään 16-trioleilla tai suorilla 16-osilla laukkakomppityyliin tai heti perään HH/titi, jotakuinkin kirjoitettuna näin:
 
Tässä huono esimerkki triolitouhusta
 
HH,bdbd, HH,bdbd, HH/SD, bdbd, HH,bdbd....
---3--- ---3--- ---3--- ---3---
 
Tässä 16-"laukka"
 
HH-bdbd, HH-bdbd, HH/SD-bdbd, HH-bdbd
^ nuo siis 16-osia ja viiva merkkaa 16-osataukoa.
 
Ja se tititi
 
HH,bdbd- HH,bdbd- HH/SD,bdbd- HH,bdbd-
Viiva jälleen 16-osataukona.
 
Olipa varmaan hienonnäköinen selostus.
 
Mutta mielestäni tuolla pystyy melko hyvin tarkkailemaan miten jalka käyttäytyy temmon kohotessa ja saa melko nopeasti selville missä oma "raja" kulkee.
Samalla toimii kohtuu tehokkaana treeninä jalalle, vaikka melko höntin kuuloinen komppailuhan tuo on.
 
Tr00 jytinämiehet toki soittavat 8-osat oikealla lattiatomiin ja pitävät haitsujalalla 8-osat kontrollissa. Sitten ei tuplabassaria tai pedaalia enää tarvitsekaan =)
 
E. Epä näköjään osuneet viivat kohdilleen, vaikka kirjoittaessa ne oliva, mutta eiköhän pointi tullut selviöksi.
 
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
OPJ1974
21.08.2010 15:36:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henydrum:
 
Olipa varmaan hienonnäköinen selostus.
 
Mutta mielestäni tuolla pystyy melko hyvin tarkkailemaan miten jalka käyttäytyy temmon kohotessa ja saa melko nopeasti selville missä oma "raja" kulkee.
Samalla toimii kohtuu tehokkaana treeninä jalalle, vaikka melko höntin kuuloinen komppailuhan tuo on.

 
Joo kiitti tästä :) Tuosta höntistä sitten tiedä, Teräsbetonin "Taivas lyö tulta" -biisissähän tuo jälkimmäinen (itse komppi) on. Rumpali vetää se tosin kahdella basarilla...
 
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
Kailis
21.08.2010 16:08:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun tekniikka (?) on hyvin lähellä tätä
 
http://www.youtube.com/watch?v=kU-lHs6QVrc
 
Hautaan ja kantapää aika korkealla. Ei ainakaan 6 tunnin treeneissa ole jalassa väsymystä, pidemmissä alkaa jo nestevajaus olla suurempi ongelma =D
 
Vallu-Veke
21.08.2010 18:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Joo kiitti tästä :) Tuosta höntistä sitten tiedä, Teräsbetonin "Taivas lyö tulta" -biisissähän tuo jälkimmäinen (itse komppi) on. Rumpali vetää se tosin kahdella basarilla...
 

 
http://www.youtube.com/watch?v=9K0wJEcte-8&feature=related
 
Tuossahan taitaa olla bassaritreenin kannalta ihan ideaa. Eipä menossa muutenkaan ole valittamista ;)
 
Hei löytyykö muitakin hyviä biisejä joista pääsis tälläinen, vähän tyhmempi helposti jyvälle? Vähän sellaista harjoittelua, missä basarilla saa päästellä kuin eläin ja voisi samalla hermottaa lihaksia. Jotain, missä on hieman ideaa seassa ja sopis sinkkupedaali treeniksi ? :)
 
markkuliini
21.08.2010 18:56:07 (muokattu 21.08.2010 18:57:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vallu-Veke:
 
Hei löytyykö muitakin hyviä biisejä joista pääsis tälläinen, vähän tyhmempi helposti jyvälle? Vähän sellaista harjoittelua, missä basarilla saa päästellä kuin eläin ja voisi samalla hermottaa lihaksia. Jotain, missä on hieman ideaa seassa ja sopis sinkkupedaali treeniksi ? :)

 
Gardigansin Erase and Rewind on hyvä, Led Zeppelinin Immigrant Song ja Michael Jacksonin Wanna be startin' something sitten jo tiheämpiä. Joskin tuo viimeonen on jo aikas paha. :)
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
OPJ1974
21.08.2010 19:15:42 (muokattu 21.08.2010 19:18:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Gardigansin Erase and Rewind on hyvä, Led Zeppelinin Immigrant Song ja Michael Jacksonin Wanna be startin' something sitten jo tiheämpiä. Joskin tuo viimeonen on jo aikas paha. :)
 
Joo .. noita on tullut soiteltuakin (miihkalia tosin en) :)
 
Enemmän oli mielessäni apuja tämäntyyppisiin Rainbow'n biiseihin:
 
http://www.youtube.com/watch?v=FQukyoZBPko
 
Wolf to the Moon, Black Masquerade, Kill the King, yllä mainittu kappale... sitä 16-osa- tuplaiskuilua on aika vähän, mutta silti. Levyversiothan noista livejutskista vielä poikkeavat. Ja noilla ukoillahan on käytössä pedaalit x2 :)
 
Harmittaisi kovin "yksinkertaistaa" tai oikoa basarijuttuja. Näin olen nyt joutnut tekemään, kun basarikuviot menöö räpeltämiseksi ajoittain. Toisaalta sitten taas osaan kohtia itse sovituksellisesti haluaisi lisätä basarilla tavaraa, joten... Mahdoton tilanne?
 
E. Tuli tässä vaan mieleen, että noissa "hidastempoisimmissa" biiseissä jopa 32-osat menevät kohdilleen. Onko tässä indep... raajojen koordinaatio-ongelma, eli kun kädet tekee enemmän töitä näissä nopeissa, niin jalat ei pysy mukana, kun mielen hallinta on heikko? *valaistuminen*
 
Samaten, kun tarkemmin ajattelee, niin basarin polkeimiseen mulla vaikuttaa hitusen se, Komppaako oikealla kädellä haitsuun vai rideen??? Vai kuvittelenko vai... siis raajatreeniä lisää???
 
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
markkuliini
21.08.2010 19:37:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974:
 
Samaten, kun tarkemmin ajattelee, niin basarin polkeimiseen mulla vaikuttaa hitusen se, Komppaako oikealla kädellä haitsuun vai rideen??? Vai kuvittelenko vai... siis raajatreeniä lisää???

 
Tuttu juttu, tuo oli itsellä ihan isokin ongelma, että rideen soittaessa bassarin polkeminen vaikeutui. Tasapaino muuttuu kun haitsua alkaa polkemaan jalalla ja homma vaikeutuu, mutta bd-jalan kantapään laskeminen ja istuma-asennon tarkkailu helpotti paljon.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Vallu-Veke
21.08.2010 20:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Tuttu juttu, tuo oli itsellä ihan isokin ongelma, että rideen soittaessa bassarin polkeminen vaikeutui. Tasapaino muuttuu kun haitsua alkaa polkemaan jalalla ja homma vaikeutuu, mutta bd-jalan kantapään laskeminen ja istuma-asennon tarkkailu helpotti paljon.
 
Kiitti noista mallibiiseistä. Olen laiska lukemaan nuotteja. Tosin, kun ei jaksa nuotteja lukea, niin saattaa luulla, että bonjasi korvalla jo sen jutun. No mennään siitä, mistä aita matalin, että oppii edes perusjutut ennen omia hautajaisia. Laiskana miehenä (tämän asian suhteen, en yleisesti) kuuntelen mallit ennemmin.
Juu zeppeliini-juttuja olen vähän jo yrittänyt opetellakkin. Osa on liian vaikeeta kauraa mannelle vielä, puhumattakaan Maikölistä.
 
Istuinkorkeuskin saattaa tosiaan olla avain ongelmiin.
Sä teet niin vaikeita bassarijuttuja, niin sulla on erilaiset ongelmat varmaankin tai eritason ongelmat. Mun on paljon helpompi tehdä bassarikuvioita, kun vedän oikealla rideen. Ihan tarkoituksella jätän haikat väliin, jos harjoittelen uutta bassojuttua. Jo aikoinaan (2v. sitten), kun tein Leevin harjoitteita (kirja lensi roskiin ja kuuntelin CD-levyä, kun laiska olen tässä suhteessa), niin kuuntelin ensin esimerkin, pause. Tein perässä bassojutun pelkästään soittamalla snarea ja bassarilla sitä kuviota. Katsoin jalkaa keskittyneesti. Sitten toistin muutamia kertoja ja otin sitten vasta haikat peliin.... Oikea käsi lepäsi alkuun. Eli ihan bassojalkaan yritin keskittyä periatteessa ensin. Haikka sotki sitä käyntiinlähtöä on mun kokemus.
Teillähän on ne alan koulut käyty, mutta luulen, että tässä harjoitteluvaiheessa työntyy ihan yleiset asiat esiin. Jollekkin on vaan helpompaa laittaa kroppa pelaamaan. Nämä on mun mielestäni aika vaikeita juttuja joskus kropalle.
Kädet tahkoo jotain ja jalat menee eri tahtiin. Koirat on tässäsuhteessa älykkäämpiä olen huomannut, mutta ihmiselle se teettää työtä ja harjoittelua paljon. Siis keskittyä 100% kahteen eriasiaan yhtäaikaa.
Sitä meinaan, että vaikeissa rumpukuvioissa saattaa olla kyse jo siitä, miten ihmisen oikea ja vasen aivopuolisko pelaa ja pelaako ne yhtäaikaa. Jos pelaa, meneekö käskyt jäseniin.
Vaikeita kuvioita voi kaikki harjoitella, mutta kaikki ei niitä opi.
Rumpalointi on aika kuningaslaji mun mielstäni just tässä, kun mennään siihen pisteeseen, että jalat soittaa biisiä eritahtiin ja erilailla, kuin kädet. Tilumiesten kikkalointi jää helposti toiseksi ;)
Ihan pohdiskelua vaan, kun töllö lakkas näkymästä ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «