Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basarin virityksestä.
1
rockmaker
19.08.2010 14:37:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyselisin hiukan basarin virityksestä. Basari on 20" ja lyöntikalvona se Evansin kalvo, jossa on vaahtokuminen demppirengas.
 
Sointi jää helpolla kumisemaan. Vaimennuksena on hiukan vaahtomuovia sisällä.
 
Eli kuinka löysälle voi lyöntikalvon säätää, että se kestää soittaa? Entä mikä on mielestänne paras kireys kalvon kestävyyden kannalta?
 
moderndrummer88
19.08.2010 14:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumma että noilla kalvoilla jää vielä kumisemaan...
 
Basarikalvohan voi olla niin löysällä kuin lystää, kunhan sulla on vaan se suojalätkä
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
rockmaker
19.08.2010 15:00:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla varmaan lyöntikalvo liian kireällä ja kumisee siksi. En vaan viitsisi ihan löysälle laittaa, ettei tosiaan hajoa. Lätkä on kyllä paikallaan.
 
Kauheasti vaan varoitellaan , että jos laittaa ihan löysälle , hajoaa kalvo tosi nopeasti.
 
Bacchus
19.08.2010 15:01:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysäile kalvoa hissukseen ja testaa. Bassorummun kalvon päällähän voi vaikka seistä, ja moni seisookin, kun kalvoa ensikerran asentelee. Oppii olemaan.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
markkuliini
19.08.2010 15:34:25 (muokattu 19.08.2010 15:35:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bacchus: Löysäile kalvoa hissukseen ja testaa. Bassorummun kalvon päällähän voi vaikka seistä, ja moni seisookin, kun kalvoa ensikerran asentelee. Oppii olemaan.
 
Mä luulen että loppujen lopuksi aika harva siinä seisoo. Itse en suosittelis yleissääntönä, etenkin kun nykyään bassarin rungot ovat välillä paljonkin ohuempia kuin ne Simonin Artstarit siinä vanhalla videolla. :)
 
Mun kokemuksen mukaan bassarinkalvon löysyys ei hirveästi vaikuta sen kestävyyteen jos siinä on tosiaan se suojalätkä. Kapuloilla soitettavat kalvot on asia erikseen, koska paine tulee paljon, paljon pienemmälle alueelle niissä. Evanssin bassarinkalvoissa olen kyllä huomannut sellaisen ominaisuuden, että ne eivät kestä kitkaa niin hyvin kuin muut, eli jos pidät nuijaa kalvossa lyöntien välissä, eli "hautaat" sitä, niin kalvo saattaa haprastua nopeammin kuumuuden seurauksena. Tuossa tapauksessa kalvon tiukkuus saattaa vaikuttaa. Omat kokemukset jonkun vuoden takaa, voi olla että nykyään asia on aivan toisin. Joskin viime vuonna meni tomeissa kaksi settiä Evansin G2:ia vaihtokuntoon noin 2-3 kertaa nopeammin kuin Remoa, eli kyllä niissä muoveissa jotain eroa on.
 
Bassari kuminaan vaikuttaa ennenkaikkea huoneen akustiikka, ja resokalvolla voi säätää myös yllättävän paljon. Tottakai myös lyöntikalvon kireys vaikuttaa. Kyllä tuon Evansin kalvon saa soimaan ihan pitempäänkin, esim. Erskinellä oli bassarikalvona kun kävi keväällä Suomessa. Sellainen allaround bigband/jazz jne.-soundi siitä tuli.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Bacchus
19.08.2010 15:44:42 (muokattu 19.08.2010 15:51:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Mä luulen että loppujen lopuksi aika harva siinä seisoo. Itse en suosittelis yleissääntönä, etenkin kun nykyään bassarin rungot ovat välillä paljonkin ohuempia kuin ne Simonin Artstarit siinä vanhalla videolla. :)
 
Kestää kestää. (Mutta itse en seisoisi, hohohoo). Kalvojen kireyksiä säätelemällä kuminasta varmaankin pääsee eroon ja löytää sopivan soundin ja tatsin. Akustiikkakin tietenkin vaikuttaa asiaan, niin kuin juuri mainitsitkin. Ja basarin/rumpujen soundi kuulostaa erilaiselta eri kohdissa huonetta.
 
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Sonormies
19.08.2010 17:28:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jatkan Bacchuksen viitoittamaa tietä: Mulla on kuvauksesta päätellen samainen Evansin E-mad-kalvo 20" bassarissa. Kuskin pukille on havaittavissa lievää kuminaa, mutta setin toisella puolella ei. En anna asian häiritä, koska ne, joille soitan ovat kuminattomalla puolella.
 
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
JGroover
19.08.2010 20:07:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evansin Emad löytyy täältäkin. Kuminat on aika aika hillittyä eq3 reson kanssa. Mulla pieni tyyny, joka koskee ihan vähän resoa ja lyöntipuoli soi vapaasti (lukuunottamatta ohuempaa demppirengasta). Ite pidän melkosen löysällä Emadia ja elän sen faktan kanssa, että uutta kalvoa saa ostella aika tiheeseen. Se on kuitenkin sen arvoista. :)
 
Rough'n tough. Tä?
Velli
19.08.2010 21:38:44 (muokattu 19.08.2010 21:53:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko siis oikeasti saaneet basarin kalvon soittamalla rikki, jos kalvossa on suojalätkä? Itselläni ei ole yksikään kalvo rikkoutunut sen jälkeen kun aloin käyttämään lätkiä. Kalvoina olen käyttänyt Remoja ja Evansin EQ3:a. Lätkänä suosin Evansin kangaslätkää. Kalvojen kireys on vaihdellut välillä kireä, medium, melko löysä. Ihan rypyille asti en ole koskaan kalvoa laittanut, mutta oikeasti ihan löysällä se on joillain keikoilla ollut.
 
Sonormies
19.08.2010 21:46:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ilman lätkää mennyt yksi ensiasennuskalvo puhki soittamalla. Nyt, kun käytän lätkää niin en ole huolissani senkään vertaa - kyllä se kestää, vaikka löysällä kalvoa pidänkin. Ostan uuden sitten, kun alkaa tuntumaan siltä, että soundi on kuoleentunut eli kumina lyöntikalvosta kadonnut. :-)))
 
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
JGroover
19.08.2010 21:52:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Oletteko siis oikeasti saaneet basarin kalvon soittamalla rikki, jos kalvossa on suojalätkä?
 
Siis no, eihän se kalvo tietenkään RIKKI ole mennyt, kuopalle vain. Kuoppaisellakin basarin kalvolla soittaa aikansa ennen soundin kuolemista. Suojalätkää pidin jonkin aikaa, mutta ei sitä kopinaa oikein siedä kuunnella...
 
Rough'n tough. Tä?
Velli
19.08.2010 21:55:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JGroover: Suojalätkää pidin jonkin aikaa, mutta ei sitä kopinaa oikein siedä kuunnella...
 
Falam Slamista tuli aika karua kopinaa, mutta ne Evansin kangaslätkät ovat kyllä hyviä. Eivät muuta juurikaan soundia. Kuluvat tosin suht nopeasti puhki, mutta ne voi aina vaihtaa.
 
Kailis
19.08.2010 22:02:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Oletteko siis oikeasti saaneet basarin kalvon soittamalla rikki, jos kalvossa on suojalätkä? Itselläni ei ole yksikään kalvo rikkoutunut sen jälkeen kun aloin käyttämään lätkiä. Kalvoina olen käyttänyt Remoja ja Evansin EQ3:a. Lätkänä suosin Evansin kangaslätkää. Kalvojen kireys on vaihdellut välillä kireä, medium, melko löysä. Ihan rypyille asti en ole koskaan kalvoa laittanut, mutta oikeasti ihan löysällä se on joillain keikoilla ollut.
 
Kyllä. Täytesana.
 
JGroover
19.08.2010 22:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Falam Slamista tuli aika karua kopinaa, mutta ne Evansin kangaslätkät ovat kyllä hyviä. Eivät muuta juurikaan soundia. Kuluvat tosin suht nopeasti puhki, mutta ne voi aina vaihtaa.
 
No Falam Slamia juuri oonkin ainoana kokeillu ja sen johdosta on tullut kierrettyä kaikki mahdolliset lätkät sopivan kaukaa. :) Täytyypä sitten ihan oikeasti kokeilla niitä Evansin vastaavia... Thanks mate.
 
Ja voin sitten niillä kalvorahoilla ostaa vaikka vaimolle jotain kivaa... :)
 
Rough'n tough. Tä?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «