Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 527 28 29 30 31122 123 124 125 126
Terry Pantheras
19.08.2010 15:01:05
tender.insanity: Täällä on ihan mielenkiintoista luettavaa:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=756855I

Eli Eleven Rack vs. Axe-Fx, ja kuka on siirtynyt AFX:sta 11R:ään. Mielenkiintoinen vertaus oli, että jos mielestäsi hyvä kitarasoundi alkaa Van Halenista, niin AFX ja jos ennen EVH:ta, 11 Rack.

Tolla 11 rackilla on ainaskin nettisivut paskimmasta päästä. Vitusti kaikkee muttei löydä mitään.
MASTEROID ~~ doomy stoner & sludgy heavy metal ~~
Mr. Speed
19.08.2010 15:03:20
Eiks toi ykstoistaräkki oo aika paljon tota aerosoli dödö efektiä halpempi?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
markokor
19.08.2010 15:05:15
Mr. Speed: Eiks toi ykstoistaräkki oo aika paljon tota aerosoli dödö efektiä halpempi?

jep, se on "vain" 750 egeä
Mr. Speed
19.08.2010 15:12:58
markokor: jep, se on "vain" 750 egeä

Onhan se kuitenkin alle puolet Kirves efektistä?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
h.e.k.a
19.08.2010 15:38:10
Mr. Speed: Toinen itseasiassa mikä tuossa mietityttää on se, kuinka tuo reagoi käytettävään kitaraan. Onhan eroja varmasti kuultavissa etenkin mikeissä, mutta esimerkiksi oma VHT on hyvin "transparentti". Se siis kuulostaa oikeasti erilaiselta erilaisilla kitaroilla, vaikka mikrofonit olisivat samanlaiset.

Kyllä käytettävällä kitaralla on erittäinkin suuri merkitys, esimerkiksi tietyillä soundeilla homma ei toimi ollenkaan Musarin kanssa, ja pitää siirtyy P90:llä varustettuun Hameriin.

Mä vaan ihmettelen sitä, että kaikki sanoo ettei tarvi säätää ku kerran soundit kohdilleen.

Eipä tämäkään ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaansa, varsinkin keikoilla kun iskee tuon paikan oman (halvemman luokan) PA:n kautta ulos. Tällöin säätäminen meneekin kettumaiseksi, jossa onneksi auttaa vahvistimien global-toiminto (säädä yhtä ja kaikki samaa vahvistinmallia käyttävät presetit päivittyvät). Sama juttu global-EQ:n kanssa...
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Vladi
19.08.2010 16:15:25
h.e.k.a:
Eipä tämäkään ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaansa, varsinkin keikoilla kun iskee tuon paikan oman (halvemman luokan) PA:n kautta ulos. Tällöin säätäminen meneekin kettumaiseksi, jossa onneksi auttaa vahvistimien global-toiminto (säädä yhtä ja kaikki samaa vahvistinmallia käyttävät presetit päivittyvät). Sama juttu global-EQ:n kanssa...

Ai katos siinä on semmonen. Hyvä että tota on mietitty, tolla global-EQ:lla pääsee jo varmasti pitkälle. Sitten ei naurata jos joutuu jokaista presettiä editoimaan eri määrän...
Kyllä se siitä.
Mikko L
19.08.2010 16:30:37

Mä oon soittanut myös ElevenRackilla. Siinä on vahvuutena se että siinä on ne oikeat pyörivät nappulat niinku oikeissa vahvistimissa, mutta rehellisesti sanottuna se kuulosti ehkä semisti Line6:lta mun mielestä. Sit siinä ei oo hirveen monipuolisesti niitä vahvistimia ja tosi surkeat kaappimallinnukset. Pelottavan paljon kaikkia rändömnappeja... ihan pelotti koskea siihen laitteeseen. :)

On sielläAxessa Fryettejä kaksikin: VHT Deliverance 60, Less mode | VHT Deliverance 60, More mode.

Sitten Diezel-hommasta niin siellä on Das Metall josta ei oo vielä varmuutta mikä Diezel se on mutta VH4:seksi sitä väitetään. Oon soittanu Herbertillä ja VH4sella ja perussoundi kuitenkin on sama. Ehkä VH4 on tiukempi ja aika lähellä Orange Rockerverbiä (joka löytyy Axesta) Einstein ehkä vähän enemmän Recto versio VH4:stä.

Miljoonannen kerran: jos et ole soittanut Axe-Fx:llä niin et tiedä mistä puhut. Axe-Fx ei välttämättä ole kaikille mieleen sillä se vaatii sitä tweakkaamista. Jos se ei ole tuttua vaan on plug-n-play tyylinen kitaristi ja soundi voi olla "vähä sinnepäin", niin ei välttis saa täyttä hyötyä tästä laitteesta irti. Minulle tämä sopii hyvin kun tarvin monenlaista ja kovatasoista nauhoitussoundia. Hyvin on toiminut kaikkialla tää laite mun osalta, mutta eihän sitä tiedä jos tämä on jollekkin muulle helvetillinen kapine.

Joka tapauksessa ei ole mitään paremmuutta makuasioissa. Mielestäni tää on erittäin kätevä. Esim. jos haluan Diezelsoundin niin saan halvemmalla Axe-Fx:n mukana 90% saman soundin ja saan melko paljon muutakin päälle. Ja se että soundi on 90% sama ei tarkoita että soundi olisi 10%-yksikköä huonompi. Erilainen ei aina ole huonompi.

Mulle itselle ei ainakaan ole väliä jos mun Axen Marshall ei kuulosta täsmälleen samalta kuin putki-marshall jos se silti kuulostaa täysin uskottavalta ja orgaaniselta. Siltä ettei sitä kukaan kyseenalaista että "millä line6sella sää soitat".

Kuitenkin soundi on sillä tasolla että sillä voi tehdä sampleja ja menis ihan varmasti täydestä oikeana putkivahvistimena.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Kontiak
19.08.2010 16:50:06
Mikko L:
Mulle itselle ei ainakaan ole väliä jos mun Axen Marshall ei kuulosta täsmälleen samalta kuin putki-marshall jos se silti kuulostaa täysin uskottavalta ja orgaaniselta. Siltä ettei sitä kukaan kyseenalaista että "millä line6sella sää soitat".

Kuitenkin soundi on sillä tasolla että sillä voi tehdä sampleja ja menis ihan varmasti täydestä oikeana putkivahvistimena.

Voitko kertoa siitä tuntumasta vielä eli ollaanko samalla tasolla kuin putkipuolella?
Vladi
19.08.2010 16:50:58
Mikko L:
Axe-Fx ei välttämättä ole kaikille mieleen sillä se vaatii sitä tweakkaamista. Jos se ei ole tuttua vaan on plug-n-play tyylinen kitaristi ja soundi voi olla "vähä sinnepäin", niin ei välttis saa täyttä hyötyä tästä laitteesta irti. .

En tiedä oliko tämä tarkoituksenmukaista, mutta väität siis että plug-n-play kitaristien soundit on "vähän sinnepäin"? Ehkä et sitä tarkoittanut, mutta kannattaa olla tarkkana väitteidensä kanssa. Tiedän montakin kitaristia jotka kuulostavat törkeän hyvältä ihan sama minkä tonnikalapurkin kautta ne soittavat. Ei se soundi pelkästä vahvarista tule.
Kyllä se siitä.
aristoteles666
19.08.2010 16:56:22 (muokattu 19.08.2010 16:56:54)

kannattaa olla tarkkana kun lukee toisen kirjoitusta kun siinä sanotaan:

se vaatii sitä tweakkaamista. Jos se ei ole tuttua vaan on plug-n-play tyylinen kitaristi ja soundi voi olla "vähä sinnepäin", niin ei välttis saa täyttä hyötyä tästä laitteesta irti.

niin tuo "voi olla" siinä muuttaa merkitystä aika lailla.
Antti1
19.08.2010 16:58:51
Teillä on ihan hyvää metakeskustelua ja jauhamista täällä näköjään ollut. :)

Mä sanon hurjan mietelmän: mikään ei ole paras mihinkään. Perustelen sen myös: suurinpiirtein kaikki pitävät hiukan erilaisesta. Axe on varmasti hyvä, putkinupit on varmasti hyviä, kummatkaan ei varmasti ole absoluuttisesti toistaan parempia.
Age quod ages.
Antti1
19.08.2010 17:06:35
aristoteles666: saatikka että täälä taitaa olla yksi ainoa joka on sitä käyttänyt tai kokeillut.

Ehkä pitäis mun joku kerta marssia naapuripitäjään kaverin luokse testaamaan, niin ei tarvisi mutuilla. Toisaalta enpä ole oikein ollut puolesta enkä vastaan, joskin kommenttia vastaan on silti jostain kumman syystä hyökätty axe-okkultistin taholta. "Eroja ei ole, ette voi kuulla, mä en kuule, yhyy, olette väärässä..." Vaikka vielä vatkulansa mun mielestä testin mukaan oli parempi. :)
Age quod ages.
aristoteles666
19.08.2010 17:11:29 (muokattu 19.08.2010 17:12:49)

Antti1: Ehkä pitäis mun joku kerta marssia naapuripitäjään kaverin luokse testaamaan, niin ei tarvisi mutuilla. Toisaalta enpä ole oikein ollut puolesta enkä vastaan, joskin kommenttia vastaan on silti jostain kumman syystä hyökätty axe-okkultistin taholta. "Eroja ei ole, ette voi kuulla, mä en kuule, yhyy, olette väärässä..." Vaikka vielä vatkulansa mun mielestä testin mukaan oli parempi. :)

no vielä enemmän täällä on hyökätty " ei voi olla yhtä hyvä, ei varmana ole yhyy jne"
noita toisia kun on yksi-kaksi, ja näitä toisia montakymmentä.

mutta oli se ihan vakuuttava se mrsha vs axe, koska se axe oli kyllä paremman kuuloinen.
Lennu
19.08.2010 17:17:05

No kyllähän tuon itkemisen ymmärtää. Kaikki ei ole mielipideasioita; tietäähän sen, että jos ilmestyy uusi rap-levy, niin se on kuuntelematta paskaa. Sama mallintavissa, iham paska.
My life is like an Opel-highway.
ReBeat
19.08.2010 17:17:31

aristoteles666: mutta oli se ihan vakuuttava se mrsha vs axe, koska se axe oli kyllä paremman kuuloinen.

Siihen oli säädetty vähän sellaista Slash-tyyppistä keskialueen honotusta. Jos sitä ei olisi ollut, niin kumpi olisi ollut taas parempi ja mihin tilanteeseen. Vaikea sanoa, mutta tubes for ever!
Antti1
19.08.2010 17:18:06
aristoteles666: no vielä enemmän täällä on hyökätty " ei voi olla yhtä hyvä, ei varmana ole yhyy jne"
noita toisia kun on yksi-kaksi, ja näitä toisia montakymmentä.

mutta oli se ihan vakuuttava se mrsha vs axe, koska se axe oli kyllä paremman kuuloinen.

Toisaalta tuollainen testi ei sinänsä kerro "paremmuudesta" yhtään mitään. Saahan mistä tahansa ihan jumalattoman paskaa soundia irti tarvittaessa ja sitten voi vääntää samaa kuraa multivatkulasta jättäen sen snadisti paremmaksi. :) Kireäpipoisille: ajatelkaa nyt ennenkuin luulette mun väittävän kumpaakaan toista paremmaksi tossa kommentissa.

Jos itse pääsisi kyseisiä laitteita (mitä laitteita? siinäpä vasta testirumba, axessa kun on erilaista vimpulaa kuin kilossa vietereitä) rinnakkain vääntämään, niin selviäisi totuus sen oman soundin kohdalla. Sehän on ainoa joka merkitsee. Mulle ainakin räkkipaavo olis parempi, kuin jokunen laatikollinen putkilonuppeja, mutta väliaikaisesti köyhänä ei oo varaa isojen poikien leikkiin. Ja sit taas toisaalta viisari ei värähdä räkkikamoilla ikävä kyllä ollenkaan. :(
Age quod ages.
Mikko L
19.08.2010 18:24:53

Kontiak: Voitko kertoa siitä tuntumasta vielä eli ollaanko samalla tasolla kuin putkipuolella?

No tämä on suht. vaikea kysymys koska eri putkivahvistimissakin on erilainen tuntuma. Esim. Mark IV:n tuntuma on suht. tiukempi kuin Recton joka taas on löysä. Tuossa AMP blockin toisella sivulla on tähän vaikuttavia arvoja. DAMP, SAG, MASTER, DEPTH ja PRESENCE vaikuttaa kaikki dynamiikkaan eli juuri siihen putkitunteeseen. SAG nimenomaan säätää sitä kuinka dynaaminen putkivaffari on. Eli jos arvo on iso niin silloin on melko compressoitu fiilis ja jos on pieni niin tulee enemmän peakkeja sen mukaan miten pickaa. Jokaisessa vaffarissa ne defaulttaa ns. oikeaan paikkaan, mutta niitähän voi ja kannattaa muutella mielen mukaan. Sitten myös monet putkipäätteet värittää soundia kuten esim. Recto 2:100 scooppaa. Niin nostamalla presenceä=ylärekisteriä ja depthiä=alarekisteriä, voidaan saavuttaa kyseinen soundi.

Ja tuntuma on aina vähän sellainen asia joka on vaikea pukea sanoiksi. Sehän pitää vain kokeilla.

Vladi: En tiedä oliko tämä tarkoituksenmukaista, mutta väität siis että plug-n-play kitaristien soundit on "vähän sinnepäin"? Ehkä et sitä tarkoittanut, mutta kannattaa olla tarkkana väitteidensä kanssa. Tiedän montakin kitaristia jotka kuulostavat törkeän hyvältä ihan sama minkä tonnikalapurkin kautta ne soittavat. Ei se soundi pelkästä vahvarista tule.

Ei vaan tarkoitin että JOS ei oo niin väliä sille soundille TAI jos on plug-n-play tyyppinen kitaristi. :) En silti tarkoita etteikö tämä niillekin sovi, mutta eihän tämä ihan normaalia nuppia vastaa helppokäyttöisyydeltään. Kuitenkin kun tätä osaa käyttää niin on suhteellisen rajatonta mitä tällä voi tehdä. Suhteellisen helppo on muodostaa oma rig esim. viidestä lempivahvistimesta.

Kuitenkin totta on myös se että sormistahan se soundi lähtee myös. Myös se voi olla uusi asia että suurin osa kitaristeista on tottunut kuulemaan vahvistimen huonesoundia eikä levyillä esiintyvää mikitettyä soundia jota Axe pääasiassa mallintaa. Tosiaan tarvii sen päättärin ja kaapin jos haluaa sen huonesoundin. Itse käytän kumpaakin.

Lennu: No kyllähän tuon itkemisen ymmärtää. Kaikki ei ole mielipideasioita; tietäähän sen, että jos ilmestyy uusi rap-levy, niin se on kuuntelematta paskaa. Sama mallintavissa, iham paska.

Tuo taas että haukkuu kaikkia rap-artisteja paskaksi kertoo suppeamielisyydestä. Rap ei ole kaikille. Ei myöskään Axe. Mutta jos et ole ikinä kuullut räppiä niin miten voit tietää onko se sun juttu. Sama Axesta: jos et ole soittanut Axella niin et vaan voi tietää.

ReBeat: Siihen oli säädetty vähän sellaista Slash-tyyppistä keskialueen honotusta. Jos sitä ei olisi ollut, niin kumpi olisi ollut taas parempi ja mihin tilanteeseen. Vaikea sanoa, mutta tubes for ever!

Tubes forever? Putkethan juuri on kulutustavaraa eli "ei forever". No tuo oli turhaa näsäilyä, mutta silti tämä on kommentti ilman perusteluita. :)

Sitten kun oli puhetta siitä että monet ammattilaiset käyttää Axea vaan efekteihin, niin täytyy ottaa huomioon että putkivahvistimien suurin mainostaja on artistit jotka saavat palkkalaskun siitä että käyttää tiettyjä vahvistimia. Fractal on kuitenkin niin pieni firma ettei oo hirveenä varaa maksaa artisteille eikä ne olekaan maksanut ja silti artistit mainostaa niitä. Ja tottakai myös se tulee ottaa huomioon että jos pojat on menestyneitä musiikin saralla jo kohta 30 vuotta niin ei varmaan hirveän nopeasti luovuta vanhoista tavoista. Tämähän on sama tilanne mikä täällä on että ollaan koko elämä ajateltu että putkivahvistimet on sitä kovinta kovaa (niinkuin ne onkin) niin on hyvin vaikea asettaa mitään sen rinnalle varsinkin kuin tällaisia epäonnistuneita yrityksiä on jo niin monta.
Mikko L
19.08.2010 19:06:00 (muokattu 19.08.2010 19:07:34)

Niinjoo mähän tein aikoinaan itsekin tämän rinnakkaistestauksen! http://www.soundclick.com/bands/pag … m?bandID=1054252&songID=9319040

Eli enpä kerro täälläkään kumpi on oikea Dual Recto ja kumpi on Axe-Fx. 0:23 paikkeella vaihtuu. En ole missään nimessä yrittänyt saada näitä kuulostamaan samalta. Nämä vaan oli yhen ajan demotussoundit ja treeniksellä on Dual Recto niin kokeilumielessä testattiin kumpi on parempi.

Soundit on siis selkeästi erilaiset eikä niillä yritetty kuulostaa toisiltaan. Kertokaa kumpi on "ihka oikea ja ihana putkivahvistin". Paljastan vastauksen kunhan kaikki uhoajat on päässyt avaamaan suunsa asiasta. :)

Tässä vielä mun aika tuoretta Axe-testausta Marshalla ja eri kaapeilla. Teleä ja PRS:ää kitarana: http://www.soundclick.com/bands/pag … m?bandID=1054252&songID=9533241
aristoteles666
19.08.2010 19:13:53

kyllähän kitarat oli ihan tunnistettaissa, eli kuin pitääkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)