Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subbasten hankinnasta
1 2
ajipete
17.08.2010 22:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankinnassa ois aktiivisubbaset ja budjetin raameihin mahtuis seuraavanlaiset vermeet
 
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_05_subwoofer.htm http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub12_aktiver_subwoofer.htm
Kysyisinkin noiden eroista,lähinnä kajareiden kokoeroista,toisessa on 12 tuumainen ja toisessa 15 tuumainen kajari eli miten tämä ero vaikuttaa soundiin vai vaikuttaako mitenkään?Hankinnassa on nyt ekaksi yksi subbari ja kun keikkaliksaa on taas kasassa,tarkoitus ois hankkia sitten toinen.Kansakoulupohjaisella lontoonkielellä tuo terminologia jää vähän vajaaksi jote voisiko joku selittää mitä muita eroavaisuuksia noiden kahden pömpelin sisuksissa piilee.Sen verran olin ymmärtävänäni että erillisiä jakareita ei tarvi vaan ne löytyy boxien sisältä.Kiitoksia jo etukäteen valaisevista neuvoista.
 
Dugeroow
17.08.2010 23:03:24 (muokattu 17.08.2010 23:11:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajipete: Hankinnassa ois aktiivisubbaset ja budjetin raameihin mahtuis seuraavanlaiset vermeet
 
http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub_05_subwoofer.htm http://www.thomann.de/fi/db_technologies_sub12_aktiver_subwoofer.htm
Kysyisinkin noiden eroista,lähinnä kajareiden kokoeroista,toisessa on 12 tuumainen ja toisessa 15 tuumainen kajari eli miten tämä ero vaikuttaa soundiin vai vaikuttaako mitenkään?Hankinnassa on nyt ekaksi yksi subbari ja kun keikkaliksaa on taas kasassa,tarkoitus ois hankkia sitten toinen.Kansakoulupohjaisella lontoonkielellä tuo terminologia jää vähän vajaaksi jote voisiko joku selittää mitä muita eroavaisuuksia noiden kahden pömpelin sisuksissa piilee.Sen verran olin ymmärtävänäni että erillisiä jakareita ei tarvi vaan ne löytyy boxien sisältä.Kiitoksia jo etukäteen valaisevista neuvoista.

 
Näitä kahta subia en sillä tavalla tunne, mutta likimalkainen perusperiaate subwoofer-osastolla on se, että mitä isompi elementti, sitä matalampia taajuuksia se toistaa. Teknisten tietojen valossa tämä pätee myös kyseisen purnukan kohdalla.
 
Toinen plussa tälle isommalle tuotteelle on se, että teknisten tietojen valossa siitä näyttäisi lähtevän ääntä 2 desibeliä enemmän. 2 dB onkin sitten jo itseasiassa yllättävän paljon ääntä. Taroittaa käytännössä nimittäin sitä, että jos ostat toisen purnukan rinnalle, ääntä saat teoriassa lisää vain 3 dB. Eli kahdella 12" purkilla saat tässä tapauksessa vain 1dB enemmän kuin yhdellä 15". Joten kyllä tuosta isommasta mallista on varmasti iloa pidemmälle.
 
Soundipolitiikkaan en sitten ota itse mitään kantaa, koska itse en näiden aktiivimuovikaiuttimien maailmassa kovinkaan paljoa paini.
 
Edit. Eipä tuo välttämättä muovia ollutkaan. Mutta kysymykseen jakosuotimista unohtui vastata. Eli kyllä, tuossa on kiinteä 100hz jakosuodin, joten teoriassa erillistä jakosuodinta ei tarvita. Johtoa vain subista eteen päin joko aktiivikaappiin tai yläpäiden vahvistimeen. Käytännössä voi kuitenkin olla, ettei tuo 100hz jakotaajuus ole juuri se mitä halutaan (lue: saisi kuulostamaan paremmalta jos sitä voisi vähän muuttaa), mutta kyllä se varmasti aivan riittävän lähellä optimaalisinta teidän käyttötarkoituksiinne suhteutettuna on.
 
miffe
17.08.2010 23:21:23 (muokattu 18.08.2010 05:54:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Näitä kahta subia en sillä tavalla tunne, mutta likimalkainen perusperiaate subwoofer-osastolla on se, että mitä isompi elementti, sitä matalampia taajuuksia se toistaa.
 
Täyttä puppua - valitettavasti. Sähköakustiset parametrit ja kotelon toteutus määrittelevät toistovasteen, ei kartion koko.
 
edit: korjattu yks kirjain
 
turkulainen
Dugeroow
18.08.2010 00:02:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Täyttä puppua - valitettavasti. Sähköskustiset parametrit ja kotelon toteutus määrittelevät toistovasteen, ei kartion koko.
 
Joo kyllä tiedän mitä kotelo ja viritys vaikuttaa vasteeseen, ja sen takia käytinkin sanaa likimalkainen ettei kukaan vaan pääsis sanomaan. Pääsi kuitenkin. En siis yrittänytkään väittää että se kartion koko määräisi sen miten alas elementillä olisi mahdollista toistaa.
 
Yritin siis sanoa, että näissä musiikkiliikkeestä ostettavissa värkeissä tuppaa menemään niin, että jos on vähän isompi kartio, vähän matalammalle ylettyy toisto. Ja tähän syyt on varmasti täysin käytännöllisyydestä johtuvat.
 
pfl
18.08.2010 03:09:36 (muokattu 18.08.2010 03:16:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja miffe taas tarkoitti tarkemmin sitä että elementeillä on aivan tuhoton määrä muitakin ominaisuuksia kuin koko ja tehonkesto.
 
Otetaanpa vaikka esimerkiksi jokin 8" autosubwooferelementti ja verrataan sitä vaikkapa Funktion Onen Resolution-sarjasta löytyvään 8" middle-elementtiin, autosubbarilla on lineaarista liikerataa useampi sentti, liikkuvilla osilla on painoa useita satoja grammoja ja keksintö toistaa todennäköisesti jonnekkin 30hz tienoolle ja ei ole käyttökelpoinen yli 100hz taajuuksilla, kun taas F1:n 8" middle-elementin liikkuvat osat painavat ehkä 10-20 grammaa, lineaarista liikerataa löytyy todennäköisesti hieman yli milli ja käyttökelpoinen taajuusvaste yltää alimmillaan jonnekkin 300-400 hertsin tienoolle. Näitten erojen lisäksi tietenkin noilla on myös tuhoton herkkyysero. Nämä molemmat ovat siis kuitenkin yhä samankokoisia elementtejä.
 
miffe
18.08.2010 06:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow: Yritin siis sanoa, että näissä musiikkiliikkeestä ostettavissa värkeissä tuppaa menemään niin, että jos on vähän isompi kartio, vähän matalammalle ylettyy toisto. Ja tähän syyt on varmasti täysin käytännöllisyydestä johtuvat.
 
Hmm, EAW on yksi valmistaja, jonka mallistosta tulee mieleen yksi kummallisuus, eli kaikkein matalimmalle toistavat komootit (BH822i, KF940, BH760) ovat 12" kartioilla. Toistavat alemmas kuin mm. yksikään EAW/d&b/Nexo tuote 18" kartioilla.
 
Tässä nyt _vain_ yksi esimerkki.
 
turkulainen
rintapek
18.08.2010 11:20:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ajipete: Kansakoulupohjaisella lontoonkielellä tuo terminologia jää vähän vajaaksi jote voisiko joku selittää mitä muita eroavaisuuksia noiden kahden pömpelin sisuksissa piilee.Sen verran olin ymmärtävänäni että erillisiä jakareita ei tarvi vaan ne löytyy boxien sisältä.Kiitoksia jo etukäteen valaisevista neuvoista.
 
Tuo dbtech muuttaa tuota mallistoaan semmoista vauhtia, että ei siinä kärryillä tahdo pysyä jos pömpeleitten eroja pitää pikaisesti selvittää.
 
Mun stressiklubilla on ny vissiin neljä vuotta ollu käytössä 2 kpl sub12, niin seuraavaa voin kertoa:
 
127db äänenpaineen voit unohtaa hetimiten. Jos sieltä oikeesti lähtis tonverran, niin Uukakkosella olis stadikalla pari tommoista. Ämyri semmoisenaan tavallaan toistaa 40Hz lukemia, mut oikeesti se äänenpainepiikki on noin 80Hz tuntumassa, siellä neljässäkympissä on huomattavasti hiljaisempaa. Equlla saapi hieman oikaistua, mutta sitten ei enää todellakaan puhuta 127db- lukemista. Ämyrihän lähtis lentoon.
Laitteen sisäänrakennettu stereojakari on ihan oikeesti toimiva. Haittapuoli on vaan siisä, et se on kiinteä 100Hz. Nyt jos sinulla on mikserin mikkikanavan lowcut- nappi vaik 80Hz, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, et mikkimulinat vuotaa sieltä subista, ja ne muuten tulee lujaa.
Ämyrissä on kans suojalimitteri, joka kans toimii, mut se ei o musikaalinen, eli jos toi tarraa kiinni, niin siin vaiheessa saundista ei kande edes puhua. Eli tota ei kande äärirajoilla edes yrittää.
 
Tos noit huonompia puolia tulikin. Mut noista huolimatta vehkeessä on hyvät puolensa. Se on ihan kuin oikea subi, mut vaan pienempi. Ilman muuta paras puoli on toi koko ja paino. Tota kantaa portaissa kiroilematta ja saa sen subin mukaan paikkoihin, joihin järeämmällä kalustolla ei oikein ole asiaa. Ja kyl toi hommansa hoitaa, koska jos sen jättää välistä pois, ni ohkaiseksi käypi saundi. Mut toi pätee siis näillä mun stressiklubin vetämillä privabile/hää yms.- keikoilla, mis tarvittavat äänenpaineet ei o festariluokkaa. Vehje on ollu täysin ongelmaton, ei mitään vikoja tai ns. laatuongelmia. Flekti ny pitää pientä ääntä, mut tuo ei o menoa haitannu.
 
Tosta 05- vehkeestä mulla sit ei o kokemusta, mut vekottimessa on tietääkseni samat sisäkalut ja isompi elementti, kotelo ja paino. Eli noi pikkusubin hyödyt tavallaan menee sit siinä. Jos toi pikkusubi on alamittainen, niin en lähtis tohon nollaviitoseen vaihtamaan, vaan metsästäisin semmoisen, mis sit olis järeämpi vahvistin kans ja mielellään säädettävä jakari tonne 80Hz nurkille. Vaik rcf 705 tai 905. Jos pieni pitää olla ni 902. Se vanha sub15 oli kans vallan mainio, tost uudesta digisub15:sta mä en osaa sanoa mitään.
 
One kind of music only - the good kind
VHurtta
18.08.2010 12:37:36 (muokattu 18.08.2010 12:45:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dugeroow:
Toinen plussa tälle isommalle tuotteelle on se, että teknisten tietojen valossa siitä näyttäisi lähtevän ääntä 2 desibeliä enemmän. 2 dB onkin sitten jo itseasiassa yllättävän paljon ääntä.

 
Lienee subjektiivista, mutta minusta 2 dB on yllättävän vähän lisää ääntä, ottaen huomioon että ilma liikkuu 58% suuremmalla teholla. (10^(2/10)-1)*100%.
 
Tosin olen ollut huomaavinani että ne 'asteikot', joilla ihminen tuntee kehossaan basson potkun ja se jolla korva kuulee basson voimakkuuden lienevät erilaisesti epälineaarisia. Eli basso alkaa yllättäen tuntumaan kehossa kun äänenvoimakkuutta nostetaan hieman, vaikka itse musiikki ei kuulostaisikaan kovemmalta. Subjektiivista tämäkin tosin.
 
Edit: Itse kysymykseen, niin 2dB:n ilmoitettu SPL MAX ero voi olla todellisuudessa huomattavasti suurempi. (Niin että toinen vehje jää vain 10dB ja toinen 15dB ilmoitetusta:).
 
Lievästi aiheeseen liittyen:
 
Osaisiko joku vastata miten tämä menee kahdella subwooferilla. Eli tuleeko kokonaisäänenpainetta enemmäin kuin 3dB? Entä herkkyyttä? Oma veikkaus ilman parempaa tietoa on, että ei hirveästi ainakaan aidolla subbasso alueella, sillä bassotaajuuksista suuntaavuudesta tuleva tehonlisäys elementtien etupuolella lienee vähäistä, kun aallonpituudet ovat metriluokkaa.
 
Hmm... toisaalta olen kuullut sanottavan, että esim. torvia stäkättäessä systeemi muuttuu jopa niin, että alarajataajuus laskee (eli herkkyys paranee alataajuuksilla). Lienee tosin monimutkaisempi ilmiö tämä.
 
puusormi
18.08.2010 12:45:01 (muokattu 18.08.2010 12:46:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Se vanha sub15 oli kans vallan mainio, tost uudesta digisub15:sta mä en osaa sanoa mitään.
 
Sub 15d on ihan soiva peli. Meillä on ja 405d yläpäät kavereina. Yllättävän hyvin lähtee ääntä 2*sub + 2 yläkomeroa kompleksista. Viikonlopulla soitettiin rekan lavalta ulkona tuolla setillä ja ihan hyvin riitti, paikalla ehkä 100-150 henkeä. DJ soitti meijän pa:lla ja yllättävän hyvin tuli bassoa jopa gansta/nytkyttely musiikkiin. No ei se ihan ilosaaren päälavan edustalta kuullostanut, mutta olimme hyvin positiivisesti yllättyneitä kuiteskii.
 
edit: Baarissa on sitten soitettu enemmänkin noilla. Sielläkin ovat riittäneet sen mitä vähän reippaamman suomirokin soittoon tarvii ja ylikin.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
Tami
18.08.2010 13:16:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puusormi: Sub 15d on ihan soiva peli. Meillä on ja 405d yläpäät kavereina. Yllättävän hyvin lähtee ääntä 2*sub + 2 yläkomeroa kompleksista. Viikonlopulla soitettiin rekan lavalta ulkona tuolla setillä ja ihan hyvin riitti, paikalla ehkä 100-150 henkeä. DJ soitti meijän pa:lla ja yllättävän hyvin tuli bassoa jopa gansta/nytkyttely musiikkiin. No ei se ihan ilosaaren päälavan edustalta kuullostanut, mutta olimme hyvin positiivisesti yllättyneitä kuiteskii.
 
edit: Baarissa on sitten soitettu enemmänkin noilla. Sielläkin ovat riittäneet sen mitä vähän reippaamman suomirokin soittoon tarvii ja ylikin.

 
Juu ja toisaalta jos miettii niin miun mielestä kannattaa ostaa samantien semmoinen "isoveikka". Myö ollaan vedelty rcf310a ja Sub15d kombinaatiolla häitä ja pikkubaareja jo hetken verran. Hinta/ääni/volyymisuhteeltaan nuo ovat tämmöiselle harrastajalle ihan toimiva jutska. Keväällä investoitiin toiseen tuommoiseen 15D Subiin. Setti on kevyehkö ja volyymii piisaa 90% meidän keikoista.
Tosin lauantaina oltiin paikallisessa isommassa baarissa musisoimassa ja testauksen jälkeen päädyimme käyttämään talon "disco-hile"-PA.ta. Ei vaan noilla ( 4 kpl rcf310A ja 2 kpl SUB15D) värkeillä saatu ainakaan kohtuuajassa samaa volyymitasoa kuin talon setillä.... eli rajat tulee vastaan itse kullakin. Meillä on 6 henkinen coverorkka ja perus "ponjovia" työnnetään....
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
NeliX4
18.08.2010 17:22:40 (muokattu 18.08.2010 17:23:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa ja erittäin tärkeä etu noissa (omissakin) SUB 15 kaiuttimissa (ja muissa saman kokoisissa) on, että ne jaksaa yksin kantaa hyvin vaikka mihin. Vähän kovemmassa menossa meinas viikonlopulla jäädä jalkoihin, että 4 kpl noita olis pitänyt olla. Noissa on muutenkin jotenkin käsittämättömän tyhmästi tehty jakari. Jos vetää täysillä kumpaankin kanavaan, alkaa bassot säristä/lyö limittiä vasten. Monona ei mitään ongelmaa.
 
Johonkin rokkihommiiin ihan menevät. Aika paljon riippuu basarisoundistakin, paljonko siihen pitää saada botnea. Määrää ja kokoa, ei voi välttää jos vähänkään kunnollista soundia hakee. Omissa kamoissani nuo SUB 15 on kyllä hyvät hääkeikoille/DJ:lle, mutta bändihommiin yritän tyrkätä aina jotkut vähän stydimmät.
 
Ostin kerran tuollaisen SUB 12 (tai sub 05) ja se sai kyllä samoin tein mennä eteen päin, kun volyymit oli jossain kissan naukumisen tasolla. Yks SUB 15 vastaa 4 kpl SUB 12.
 
FBT:n saman hintainen ja kokoinen 15" on paljon tuhdimman/paremman soundinen ja ääntä lähtee vähintään yhtä paljon. Painoa on n. 10 kg enemmän, joten mä en ainakaan sitä jaksanut kannella. RCF:t mitä oon kuullut, niin mutuna sanoisin että ei kauheesti eroa.
 
Säästäkää ja ostakaa http://www.thomann.de/fi/rcf_art_705as.htm
 
tai
 
http://www.musamaailma.fi/epages/mu … ectPath=/Shops/musa/Products/640030
 
rintapek
18.08.2010 20:45:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: jotenkin käsittämättömän tyhmästi tehty jakari. Jos vetää täysillä kumpaankin kanavaan,...
 
En tiedä, mut vastaus tohon "käsittämättömän tyhmään" saattaa löytyä sanasta "täysillä".
 
.. volyymit oli jossain kissan naukumisen tasolla.
 
Mitä tos olen koittanu tota aux-subuttelua testailla, ni tos ny muutamis häissä koittanu säätää vekottimen siten, et toisto oikeesti alkaa sielt 40Hz nurkilta. Parhaani tehny mihin leluni ja taitoni riittää, eli ei ny kumminkaan mitään ihmeellistä. Jakopisteen koittanu tähdätä tohon satasen nurkille. Jos mun korvani ei kauheesti valehtele, ni sanoisin, et 50-100Hz ja silt väliltä on tullu jokseenkin tasasesti. Yläkaappien kans sit plusmiinusnollatasolle, eli ei mitn +20dB festaribotneja. Sit soitto soimaan ja kemut vauhtiin ja kas kummaa, subit pysyy ihan kivasti kyydissä. Ei tartte edes luukuttaa. Tippaakaan kovempaa ei voi vetää, muutoin yleisön puolelta alkaapi tulla sanomista.
Pienihän toi on ja ponnetonkin, eikä sovellu hevimetelin SM- kisoihin sitten ollenkaan, mut en ny kumminkaan ihan kissannaukumiseksi kutsuisi. Mut kyl tietty järeämmät kelpais, jos ei ois noit perkeleen portaita joka paikassa. Kilovattiluokan kamatkin ois ihan jees, sit kun Näkkäläjärven työväentalolle on vedetty kilovattiluokan sähköt.
 
One kind of music only - the good kind
miffe
19.08.2010 00:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VHurtta: Osaisiko joku vastata miten tämä menee kahdella subwooferilla. Eli tuleeko kokonaisäänenpainetta enemmäin kuin 3dB? Entä herkkyyttä? Oma veikkaus ilman parempaa tietoa on, että ei hirveästi ainakaan aidolla subbasso alueella, sillä bassotaajuuksista suuntaavuudesta tuleva tehonlisäys elementtien etupuolella lienee vähäistä, kun aallonpituudet ovat metriluokkaa.
 
Jos ne kaksi komoottia sijoittaa rintarinnan niin äänenpaineen lisäys on 6dB, josta 3 tulee tuplaantuneesta tehonkestosta ja 3 kartiopinta-alan eli oikeasti akustisen resistanssin kasvusta. Järjestelmän terminen hyötysuhde siis paranee.
 
Hmm... toisaalta olen kuullut sanottavan, että esim. torvia stäkättäessä systeemi muuttuu jopa niin, että alarajataajuus laskee (eli herkkyys paranee alataajuuksilla). Lienee tosin monimutkaisempi ilmiö tämä.
 
Toi on erittäin monimutkainen asia, johon vaikuttaa hyvin monet asiat mm. torven geometria ja elementin takana olevan ilmatilan mahdollinen suljettuna oleminen vs. molemmilta puolilta lataaminen. Jos torvi kuormittaa elementtiä molemmilta puolilta ei kaappien tuplaaminen välttämättä tuota edes 6dB lisäystä, koska molempien puolien viritystaajuus muuttuu. Käytännön alarajataajuus saattaa jopa nousta.
 
Takaa suljetuissa torvikoteloissa kaappien tuplaaminen saa järjestelmän näkemään torven mitan (pituuden) kaksinkertaisena, jolloin viritystaajuus laskee ja torven sisäiset heijastukset vähenevät. Seurauksena käyttökelpoisen alarajataajuuden laskeminen.
 
Käytännön tasolla torvisuunnittelussa lähdetään siitä, että "ideaalinen" taajuusvaste ja kuormitus saavutetaan 6-8 komeron pinoissa.
 
turkulainen
NeliX4
19.08.2010 09:30:22 (muokattu 19.08.2010 09:34:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: En tiedä, mut vastaus tohon "käsittämättömän tyhmään" saattaa löytyä sanasta "täysillä". Eli mikserin lähtö pomppii -3 db kohdalla, jolloin subbarit jo särkee ja yläpäissä on vielä tilaa nostaa. Jos subbarin volyyminamiskan kääntää klo 14, niin sitten subbari ei enää särje. Toisaalta jos vetää monona (eli siis sub+yläpää / puoli), niin sitten voi kääntää volyyminappulan täysille ilman ongelmia. Kertoo lähinnä paljonko viimeistelyyn on ko. laitteessa käytetty aikaa, toivottavasti tuossa D-mallissa se on korjattu.
 
Oletuksena mulla kuitenkin on, että aktiivista väännetään äänet täysille ja sitten miksauspöydästä säädetään paljonko tarvitaan.
 
arig
19.08.2010 10:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Eli mikserin lähtö pomppii -3 db kohdalla, jolloin subbarit jo särkee ja yläpäissä on vielä tilaa nostaa. Jos subbarin volyyminamiskan kääntää klo 14, niin sitten subbari ei enää särje. Toisaalta jos vetää monona (eli siis sub+yläpää / puoli), niin sitten voi kääntää volyyminappulan täysille ilman ongelmia. Kertoo lähinnä paljonko viimeistelyyn on ko. laitteessa käytetty aikaa, toivottavasti tuossa D-mallissa se on korjattu.
 
Oletuksena mulla kuitenkin on, että aktiivista väännetään äänet täysille ja sitten miksauspöydästä säädetään paljonko tarvitaan.

 
Niinhän tuon subin speksissä sanotaan
 
"Input Sensitivity dBu Max. -3 dBu "
http://www.dbtechnologies.com/index.php?id=22&L=0&tx_amdbt_pi1category=4&tx_amdbt_pi1product=13
 
Kyllä pitää oppia lukemaan noita speksejä ja säätämään laitteet oikein!
 
-Turn Me Up!
NeliX4
19.08.2010 10:42:17 (muokattu 19.08.2010 10:44:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun laitteet on aina oikein säädetty, et siitä ei oo kiinni :)
 
On se silti huono systeemi, kun pitää subuttimesta muistaa säätää arviolta 3 db pois, kun käyttää yhtä. Siellä vois olla joku nappi tms. tuota varten ja missään muussa subbarissa ei oo tuollaista ratkaisua. ... ja D mallissa ihan yhtä tyhmästi.
 
rintapek
19.08.2010 11:20:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: Oletuksena mulla kuitenkin on, että aktiivista väännetään äänet täysille ja sitten miksauspöydästä säädetään paljonko tarvitaan.
 
Korjaahan toi oletus.
 
Äänipöydästä ajetaan ulos tarkoituksenmukaista signaalia. Kanavien gainit ja liuút on oikeella hehtaarilla. Masterliuku kans. Vahvistimen volat asentoon "sopiva".
 
One kind of music only - the good kind
NeliX4
19.08.2010 12:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nojaa... trendi taitaa olla ja aika monissa uusissa ammattimaisissa aktiivipaketeissa ei edes ole voimakkuusnappia esim. Aurat.
 
Edelleen mun laitteet on oikein säädetty :)
 
VHurtta
19.08.2010 12:31:46 (muokattu 19.08.2010 12:48:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Jos ne kaksi komoottia sijoittaa rintarinnan niin äänenpaineen lisäys on 6dB, josta 3 tulee tuplaantuneesta tehonkestosta ja 3 kartiopinta-alan eli oikeasti akustisen resistanssin kasvusta. Järjestelmän terminen hyötysuhde siis paranee.

 
Kiitos vastauksesta. Jos ymmärsin siis oikein, niin sekä herkkyys rinnakkain (/2.83V), että maksimiäänenpaine kasvaa 6dB. Ja tehoa menee 3dB enemmän maksimiäänenpaineella. Akustinen resistanssi ei ihan heti ainakaan wikipedian avulla avautunut. Tälläinen kirja löytyi koneeltani, vois joskus vilkaista, kun on aikaa.
 
http://www.leoberanek.com/pages/acoustics.html
 
Edit: Toinen tapa todeta, että hyötysuhde nousee 3dB kahdella subwooferilla. Löysin kaavan tehokkuudelle kohdasta: The reference or "power available" efficiency of the driver, in percent. http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small Elementit rinnan: Bl pysyy samana, Mms kaksinkertaistuu, Sd kaksinkertaistuu. Termiin Bl^2 * Sd^2 / (Mms^2 * Re) tulee silloin 3dB lisää. Vastaavasti elementit sarjassa. Bl kaksinkertaistuu, Mms kaksinkertaistuu, Sd kaksinkertaistuu, Re kaksinkertaistuu. Edelleen 3dB lisää.
 
Onko tuossa subbarin särkemisessä stereona nyt kyse siitä, että sen etuaste särkee liian helposti vai että tehot/liikepoikkama ei riitä? Outo väittely, kun ei ole mitään ongelmaa.
 
Itse säätäisin PA:n vahvistimen niin, että kun mikseristä lähtee lähes maksimitasoista signaalia niin PA on vähän yli sen maksimiäänenpaineen mitä halutaan. Sitten siitä hieman hiljempaa mikseristä. Ylipäätään kaikki linjasignaalit olisi hyvä lähettää mahdollisimman kovaa (se onko headroomia hyvä olla 6 vai 1dB on sitten makukysymys), jotta saa parhaan signaalikohinasuhteen.
 
himppe
19.08.2010 12:40:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NeliX4: On se silti huono systeemi, kun pitää subuttimesta muistaa säätää arviolta 3 db pois, kun käyttää yhtä.
 
Voimakkuussäätimessä on kylläkin merkitty, mihin kohtaan nupikka pitää säätää jos käyttää yhtä yläpäätä per subbari. Ei mun mielestä ollenkaan tyhmästi ajateltu ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «