Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mietteitä Dunlop Crybaby CB-535Q: sta
1 2 3
akuleo
14.10.2009 13:40:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä miettinyt wah-pedaalin hankkimista ja kysyisinkin tästä mallista kokemuksia. Tästä on varmaan kyllä keskusteltu, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysyä erikseen. Lisäksi, joku voisi vielä kertoa, onko kyseisessä pedaalissa potikkaa vai ei?
 
Eli kokemuksia siitä, onko hyvä, millaisia ominaisuuksia, sopiiko millaisille kitaroille, (itselläni les paul humbucker-mikeillä) entä, miten toimii särön kanssa ja erityisesti säröpedaalin kanssa (itseltäni löytyy BOSS MT-2). Lisäksi ihan vain suosituksia tai muita kommentteja vaikka, siitä löytyisikö mahdollisesti parempia malleja?
 
Tuossa kyseinen tuote: http://www.thomann.de/fi/dunlop_cry_baby_cb535q.htm
 
Kiitän jo etukäteen kommenteistanne.
 
Grabel
14.10.2009 13:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tuo ihan asiallinen vaakku. Sen tarjoamat säätömahdollisuudet ovat mainiot -> eli pedaalin saa oikeesti sovitettua monelaiseen menoon/käyttöön. Säätömahdollisuudet taisivat olla aikoinaan perusteet sille, että itse sen hommasin.
 
Mitä muuten tarkoitat tuolla, että onko siinä potikkaa vai ei?
Siinä liikkuvassa "jalkio-osassa" on hammastanko, joka pyörittää potikkaa.
 
Teininä oli aikaa, mutta huonot kamat - vanhempana on hyvät kamat, mutta ei aikaa..
toxic
14.10.2009 17:46:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimii puhtaan soundin kanssa ja särötellessäkin. Itse olen pitänyt paljon 535:sta. Voi säätää kirkkiwahista sellaiseen jota ei meinaa edes kuulla. Paljon sitä soundia voi ruuvailla ja sehän on kivaa. Boosterikin löytyy.
 
Jos jotain huonoa pitää sanoa niin wahin päälle ja pois laittaminen on pyllystä. Sellainen olisi näppärä, että wahi kytkeytyy itsestään päälle/pois kun laittaa jalan siihen päälle. Lyhyt liikeratakin on pyllystä.
 
Mutta silti todella kiva lelu :)
 
akuleo
14.10.2009 20:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Potikka on se osa, joka tuottaa sen wah wah soundin. Sellasiakin pedaaleja löytyy, joissa ei tällaista potikkaa ole vaan ne ovat elektronisia.
 
Sellaiseen tahtoisin vielä tarkennusta, että kuinka laaja on pedaalin liikerata ja kuinka jäykkä pedaali on ja onko jäykkyys säädeltävissä. itse olen kokeillut Dunlopin Classic pedaalia, jossa pedaalin liikerata oli mielestäni ihan laaja, mutta pedaali oli lyösä eikä se ollut kiristettävissä. Jos joku pystyisi vertaamaan tätä Crybaby CB-535Q siihen Classicin niin saisin jotain "tatsia" CB-535Q: seen.
 
Kiksaus
14.10.2009 22:25:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levytukussa on kaikki noi Dunlopit rivissä, suosittelen testaamista. Auttoi ainakin mua. Itse valitsin classicin sen saundin takia.
 
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
akuleo
15.10.2009 00:59:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa kiitos tiedosta. Itse en ole törmännyt, kuin tuohon dunlopin classic: iin ja sitten siihen johonkin halvempaan malliin, nimeä en nyt muista. En tosin olekkaan käynyt kuin F-musiikissa ja Musamaailmassa.
 
LesPaul70
15.10.2009 09:03:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Potikka on se osa, joka tuottaa sen wah wah soundin. Sellasiakin pedaaleja löytyy, joissa ei tällaista potikkaa ole vaan ne ovat elektronisia.
 
Täh? Tarkoitat varmaan optisia. Elektroniikkaa se potikkakin on.
 
Itse asiaan: 535Q on ihan asiallinen ja monipuolinen wah hintaluokassaan. Erityisen hyvä hevikäyttöön. Sellaisen vintagemman soundin saaminen tuosta vaatii jonkin verran ruuvaamista, mutta jotkin kirkhammettit irtoavat helposti. Kyllä sillä ihan uskottavia vintage-wahituksiakin saa tuotettua, mutta jos ensisijaisesti hakee wanhantyylistä wah-soundia, muitakin vaihtoehtoja kannattaa kokeilla.
 
Huomaa myös, että 535Q ei ole true bypass vaan puskuroitu. Jos siis sillä on mitään merkitystä.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
päänahka
15.10.2009 10:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: Huomaa myös, että 535Q ei ole true bypass vaan puskuroitu. Jos siis sillä on mitään merkitystä.
 
Jos on yhtä huonosti puskuroitu kuin vanhempi 535, niin on merkitystä. Söi aika roimasti yläpäätä.
 
Hanene lailaa lailaa luua.
blaekie
15.10.2009 10:50:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Potikka on se osa, joka tuottaa sen wah wah soundin. Sellasiakin pedaaleja löytyy, joissa ei tällaista potikkaa ole vaan ne ovat elektronisia. ...
 
Ihan sivuhuomautuksena, ei se "potikka" siellä itsekseen mitään wah wah soundia tee, vaan se kuuluu yhtenä osana siihen kytkentään, joka tekee sen saundin.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
duc
15.10.2009 11:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

True Bypassista tietty voi olla montaa mieltä kun se ei ole eksakti termi, mutta puskuria tuossa ei ole. Signaali menee läpi vaikkei pedaali saa mistään virtaa.
LesPaul70
15.10.2009 11:09:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: True Bypassista tietty voi olla montaa mieltä kun se ei ole eksakti termi, mutta puskuria tuossa ei ole. Signaali menee läpi vaikkei pedaali saa mistään virtaa.
 
I stand corrected. Minun käytössäni olleessa mallissa (535Q myös) tosin oli puskuri - onko tästä sitten eri versioita?
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
duc
15.10.2009 11:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70: I stand corrected. Minun käytössäni olleessa mallissa (535Q myös) tosin oli puskuri - onko tästä sitten eri versioita?
 
Käväisin katsomassa Dunlopin sivulla, ja siellä ainakin puhuivat uudesta ja vanhasta versiosta... olisiko että vanha vaatii kaksi 9 voltin patteria ja uusi pärjää yhdelläkin.
akuleo
15.10.2009 12:42:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haen sellaista ehkä enemmän vanhaa tyyliä Hendrixin ja Santanan tapaan, mutta sinäänsä myös sellainen monipuolinen wah olisi hyvä, koska myös Hammet ja Slash kiinnostaisi.
 
Ja selittäisikö, joku kansankielellä, mitä tämä "true bybass" tarkoittaa ja samalla voisi vielä selittää tuon puskuroinninkin.
 
päänahka
15.10.2009 13:22:31 (muokattu 15.10.2009 13:22:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Haen sellaista ehkä enemmän vanhaa tyyliä Hendrixin ja Santanan tapaan, mutta sinäänsä myös sellainen monipuolinen wah olisi hyvä, koska myös Hammet ja Slash kiinnostaisi.
 
Ja selittäisikö, joku kansankielellä, mitä tämä "true bybass" tarkoittaa ja samalla voisi vielä selittää tuon puskuroinninkin.

 
Pikkaisen joutuu käyttämään elektroniikkajargonia. True bypass tarkoittaa, että kun efekti on pois päältä, ei signaalijohdin oli minkäänlaisessa kosketuksessa efektin kanssa. Monet vanhat pedaalit eivät olleet tällaisia, vaan signaalijohto irrotettiin vain toisesta päästä. Tämä tarkoittaa sitä, että signaalijohto on efektin kautta yhteydessä maahan, mikä pienentää kitaramikin näkemää impedanssia, jolloin etenkin äänen yläpää heikkenee.
 
Puskurointi on keino vähentää em. vaikutusta suurentamalla efektin ottoimpedanssia ja pienentämällä lähtöimpedanssia. Jotkin pedaalit, joissa ei ole true bypassia, kuljettavat signaalin puskureiden läpi myös silloin, kun efekti on pois päältä. Tällöin tarvitaan siis virtalähde vaikka efekti on pois päältä. Esim. Bossin pedaalit ovat tälläisia. Tällaista pedaalia voi käyttää puskuroimattoman, ei-true-bypass-pedaalin edellä, jolloin kitaramikki näkee ainoastaan tämän puskurin, ja signaali pysyy parempana.
 
Hanene lailaa lailaa luua.
akuleo
15.10.2009 14:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävinkin juuri kokeilemassa tuolla Levytukussa Crybaby CB-535Q: sta ja se oli ihan mielenkiintoinen. Hyvänä ominaisuutena voin sanoa sen, että pedaalin potikka on säädeltävissä nupista, joka on pedaalin kyljessä. Ei siis tarvitse itse ruveta sorkkimaan laitetta.
 
Kuulin myös liikkeestä, että Dunlopilla on uusi wah-pedaali malli "MC-404 CAE Wah". Nyt vastoin otsikkoa ajattelinkin kysyä, onko jollakulla kokemuksia tästä pedaalista?
 
Se on ainakin saanut ihan suotuisat arvostelut: http://www.premierguitar.com/Magazi … op_MC_404_CAE_Wah_Pedal_Review.aspx
 
blaekie
15.10.2009 14:41:05 (muokattu 15.10.2009 14:54:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

akuleo: Kävinkin juuri kokeilemassa tuolla Levytukussa Crybaby CB-535Q: sta ja se oli ihan mielenkiintoinen. Hyvänä ominaisuutena voin sanoa sen, että pedaalin potikka on säädeltävissä nupista, joka on pedaalin kyljessä. Ei siis tarvitse itse ruveta sorkkimaan laitetta.
 
Sillä sivussa olevalla nupilla säädetään sen Wah efektin ns, "Q-arvoa". Siitä mallimerkintä 535Q. Se vaikuttaa siihen Wahin luonteeseen, kuinka "piikikäs" suodin siitä tulee . Eli sillä säädöllä ei ole tekemistä sen "potikan" kanssa, johon
jalkapolkimella vaikutetaan. Jalkapolkimen potikan toimintaaluetta voi halutessa "säätää" sitten siirtämällä sitä hammastankoa suhteessa potikan hammaspyörään, joko tummempaan tai kirkkaampaan päin.
Tämän nyt vain mainitsin, ettet sekoita kahta eri asiaa noissa speduissa, ja ymmärrät vähän sen toimintaa :)
 
EDIT: Juu ei olihan tossa spedussa se Range nappi, joka vaikuttaa tavallaan siihen jalkapolkimen alueeseen. Kuin myös buustia pystyy säätää.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Juzo95
18.08.2010 18:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tämä hyvä ensimmäiseksi wah-pedaaliksi?
Jenkeistä sais tilattua ilman postikuluja 101,09e (Guitar Center) joka on monta kyppiä suomi hintoja halvempi.
 
Tämähän soveltuu hyvin cleanille ja särölle (80's rokki)?
 
SirElwood
18.08.2010 19:20:45 (muokattu 18.08.2010 19:20:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzo95: Jenkeistä sais tilattua ilman postikuluja 101,09e (Guitar Center) joka on monta kyppiä suomi hintoja halvempi.
 
+rahti, verot ja tullimaksu. Osta suomesta vaan...
 
joku muu sikko
18.08.2010 21:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

95Q mallia itse käyttelen, siinä yksi vaihtoehto myös. On q säätö, buusteria ja halvemikin kuin tuo 535.
Niin ja true bypass.
 
Marshall on kuin Ferrari. Jos sitä käyttää säästöliekillä, se menettää tehonsa. -Ritchie Blackmore
duc
18.08.2010 22:14:07 (muokattu 18.08.2010 22:14:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku muu sikko: 95Q mallia itse käyttelen, siinä yksi vaihtoehto myös. On q säätö, buusteria ja halvemikin kuin tuo 535.
Niin ja true bypass.

 
Ai se automaattisesti itsensä sammuttava malli olisi true bypass? Ootko nyt ihan varma?
 
Itse vaihdoin tässä alkuvuodesta tms. tuollaisen 535Q:n George Dennis GD45 Wah Switch Plussaan. Parempi soundi, helpompi säätää, ledi, ja isompi liikealuekin polkimella. Tykkään. Eikä ollut edes kallis käytettynä...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «