Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Logic-kikkoja
1 2 3
Janie Jones
17.08.2010 23:52:34 (muokattu 18.08.2010 14:15:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin, että voitaisiin perustaa uusi ketju, jossa vaihdettaisiin Logic-vinkkejä - ihan perussäädöistä edistyneempiin. Mitä olette havainneet käteväksi asetukseksi, työtavaksi, kikaksi? Entä onko teillä vaikkapa hyviä templateja johonkin tiettyyn tarkoitukseen, hyviä soundiasetuksia jaettavaksi jne.? Muuten vaan tiedossa hyviä vinkkejä?
 
Onhan tuolla toi Apple-ketju, mutta siinä alkaa olla 109 sivua ja seassa on paljon muutakin kuin Logic-aiheista, joten eiköhän oma ketju aiheelle ole paikallaan (no, senhän näkee, onko tälle tarvetta).
 
Aloitan perusjutulla, joka Logic 9:ssa on uutta. Kannattaa ehdottomasti aktivoida (Preferences > General > Editing) Fade Tool ja Marquee Tool Click Zonet. Tämä tuo Logicin audioeditorina viimein Pro Toolsin tasolle, tai ainakin liki. Näiden käyttöhän on esitelty tuolla: http://www.apple.com/fi/logicstudio/whats-new/200plus-features.html
Arrange Window -otsikon alla.
 
Huomatkaa myös, että zonella Marquee Toolia voi käyttää tuplaklikkauksella saksina. - Edit: lisäksi klikkaamalla tyhjään kohtaan raidan alaosaan marquee tool asettaa playbackin alkupisteen (kuin PT:ssa pointteri/yleistyökalu, viimeinkin).
 
Kun nämä ovat aktiivisia, myös kahden regionin pituutta voi muuttaa (siitä niiden välistä) aiempaa paljon kätevämmin. (Ainakaan en ollut huomannut aiemmin, että tuommoinen pystypalkkityökalu ilmaantuu.. kai mä olisin huomannut..)
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JPQ
18.08.2010 02:01:55 (muokattu 18.08.2010 02:03:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy noita juttujasi tässä katsella ja soundeja tarkoitus ruuvata muutama ES2 soundi on tehtynä mutta jakoon pääsy odottaa sitä että saisin edes 10-20 soundia kasaan. vois huomenna kattoa taas noita logicin syniäkin.
ps. ja sitä että jaksan katsoa ftpeetä kotisivuni kanssa. ja mitä olen eräitä juttuja katsellut tarpeet alkaa olla tiedossa mitä logicin lisäksi no lista ei ole pitkä voi olla hyvässä lykyssä vain kaksi juttua enään (ni komplete 7 ja itseä miellyttävä rumpuplugari)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
18.08.2010 02:12:08 (muokattu 18.08.2010 02:27:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fade Toolista en tajua miten tehdään fade out fade in-suunnan oivalsin jo... joku näppäin pari sallii sen mutta samalla näppäryystasolla ei suju jos sujuu ollenkaan eli en tiedä olenko minä se rajoitus silti tuonkin kanssa mukavempaa kuin jossain softissa... ja tätä pakko suitsuttaa että logicistakin (miksei siitäkin) voi pdfänä tulostaa eli saa nätisti nuotit talteen... ja linkissä mainittu vaikken vielä käytä track notes kyllä ehdottomasti hyvä ominaisuus.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janie Jones
18.08.2010 02:52:29 (muokattu 18.08.2010 03:08:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kikka kakkonen. Vaikka kaikkihan tän kai tietää(?): oikonäppäimiä pystyy määräämään itse. Preferences > Key Commands ja sieltä sitten etsii toiminnon ja learnilla opettaa.
 
Erityisen kätevää, jos tulee toisesta DAW:sta. (Itse tulin Protarista, joten siinä eniten käyttämäni oikonäppäimet ovat nyt sitten Logicissakin.)
 
Cycle-moodi (se vihreä palkki siellä ylhäällä) oli itselleni workflow'ta hidastava ongelma, ennen kuin keksin, että sen saa päälle ja pois c-näppäimellä (oletusoikonäppäin). Suurta hyötyä siitä alkaa olla sitten, kun tajuaa, että on helppoa saada valittuna oleva region tai markereilla erotettu pätkä (oikonäppäiminä numerot numeronäppäimistön puolella, kunhan markerit on ensin tehty) cyclelle koskematta hiireen. (Valitun regionin alusta-soitolle olen itselleni asentanut oikonäppäimen ctrl+space. Helpottaa toimintaa paljon.)
 
Omppu+2 (muistaakseni tämä oli myös alkuperäinen oletus) avaa erillisen mikseri-ikkunan, jota usein tarvii. Omppu+w sulkee sen (aktiivisen ikkunan, kuten macissa aina). Arrange-ikkunan alamikseri avautuu ja sulkeutuu x:llä.
 
Ilman muuta kannattaa opetella oikonäppäinkäyttöön myös horisontaalinen ja vertikaalinen raitojen koon muuttaminen (niitä on perin epäkäytännöllistä muutella hiirellä). Samoin tahdittainen kelaus eteen/taakse (oletusarvoisesti tais olla puoli- ja kaksoispiste; itse koin hankalaksi löytää nuo katsomatta, joten siirsin toiminnot numeronäppäimistön nollalle ja pilkulle).
 
Ylipäätään älyttömästi toimintoja saa halutessaan oikonäppäimien taakse.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
WanhaWetäjä
18.08.2010 13:15:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/results?search_query=logicninja+home
Netissa on hirveesti kaikenmoista Logic-"kikkaosastoa"
 
Sitten on mm... http://www.macprovideo.com/about ...tuonne kun tekee käyttäjätilin, siis ei maksa mitään, ja lataa tuon N.E.D.:n niin voi katella joitain ilmaisia demoja/tutoriaaleja, ja aika huokealla saa sitten ihan "kaiken kattaviakin" jutskia ladattua.
 
Jos taas haluaa väriä elämään ja näppikseen eikä jaksa ite noita oiketeitä hakea niin tosta löytyy http://store.apple.com/uk/product/TT951B/A
 
Janie Jones
18.08.2010 14:16:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: http://www.youtube.com/results?search_query=logicninja+home
Netissa on hirveesti kaikenmoista Logic-"kikkaosastoa"

 
Kiitti. Onko itselläsi joku tuolla esitelty, ei-aivan-ilmeinen kovassa käytössä?
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Hipelius
18.08.2010 17:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Aloitan perusjutulla, joka Logic 9:ssa on uutta. Kannattaa ehdottomasti aktivoida (Preferences > General > Editing) Fade Tool ja Marquee Tool Click Zonet.
 
Painoin plussaa karjuen. Logicin suurin puute olikin päivitetty jo aikoja sitten!
 
JPQ
18.08.2010 18:17:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hipelius: Painoin plussaa karjuen. Logicin suurin puute olikin päivitetty jo aikoja sitten!
 
tuo fade työkalu noin tuntuu kyllä kätevältä näin ajatuksen tasolla jos olisi isompi projekti jossa paljon audio raitoja.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Johnny Buzz
18.08.2010 22:39:27 (muokattu 18.08.2010 22:40:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hyvä ketju. Youtubesta tosiaan löytyy aika hyvin noita, mutta toki sieltä pitää osata hakea jotain tiettyä. Tän ketjun kautta voi hyvin löytää jotain, mitä ei oo edes ajatellu.
 
Kyl toi aika selkee ja suoraviivanen on softa käyttää, kun ihan muutamissa asioissa on vaan pitäny turvautua ohjelman helpiin tai Youtubeen. Logicin oma arpeggiator oli yks sellanen ominaisuus, joka oli aika hyvin piilossa. Tässä hyvät ohjeet: http://www.youtube.com/watch?v=Ryj5alejYyQ
WanhaWetäjä
19.08.2010 12:50:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Kiitti. Onko itselläsi joku tuolla esitelty, ei-aivan-ilmeinen kovassa käytössä?
 
Heh...sarkasmia?
Mä olen 53v teknisesti&matemaattisesti ns umpitollo eli mulle ei mikään tietotekniikkaan liittyvä asia ole tosiaankaan "aivan-ilmeinen" ;-)
Ainakin rumpuosastoihin liittyviä juttuja olen kuikkinut noista videoista aikoinaan, mitään varsinasta kikkaa en muista löytäneeni.
 
Ylipäätään raskaiden manuskoiden perinpohjainen tutkailu huonolla englannilla ei ole se mun juttu vaan "voisko joku näyttää miten se tehdään"-osasto toimii parhaiten. Toki manuaaleistakin olen juttuja etsinyt ja löytänyt ja perusjutut aikoinaan Logic 5.5.1 kanssa opiskellut.
 
Todella hyvä threadi, ei siinä mitään, ehkä nuo mun linkit ovat tarpeellisempia kaltaisilleni "ei-niin-nörteille" ja softan juuri hankkineille.
Joillain saattaa olla kysymyksiä koskien Logiccia, tämä topicci olis varmaan se mihin niitä kannattaa laittaa, vaikka tuolla onkin jo asiaa liippaavia ketjuja.
 
Eli se itselle "aivan-ilmeinen" juttu saattaa olla juuri se mitä joku toinen on epätoivoisesti etsinyt, ts kysymällä näitä kikkoja vois myös löytyä ?
 
Kalmo
19.08.2010 13:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. On se raskasta kuulua pienen kielen puhujiin. Ranskalaiset, espanjalaiset ja saksalaiset ja ties ketkä saavat kaiken omalla kielellään.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janie Jones
19.08.2010 14:22:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Heh...sarkasmia?
 
Noup :)
 
Kyllä noi linkit hyödyllisiä on juu. Logicissa on niin pirusti käskyjä, niin hyviäkin hukkuu ja jää käyttämättä, ellei satu näkemään tai saamaan vihiä muuten.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
ultra
19.08.2010 17:49:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnny Buzz: Logicin oma arpeggiator oli yks sellanen ominaisuus, joka oli aika hyvin piilossa. Tässä hyvät ohjeet: http://www.youtube.com/watch?v=Ryj5alejYyQ
 
Kiitos!!
 
Virhe! Tyhjä tai liian kiitollinen kirjoitus!
 
I'm a gooner
Johnny Buzz
19.08.2010 19:47:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ultra: Kiitos!!
 
Virhe! Tyhjä tai liian kiitollinen kirjoitus!

 
Eipä mitään. Eihän toi nyt ihan paras mahollinen oo, mut ihan ok kuitenkin.
ultra
19.08.2010 21:54:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johnny Buzz: Eipä mitään. Eihän toi nyt ihan paras mahollinen oo, mut ihan ok kuitenkin.
 
No joo.. odottelin kieltämättä hieman parempaa tuon videon pohjalta. Karkki pois lapselta, säättänäh.. Kiitos silti.
 
I'm a gooner
Johnny Buzz
19.08.2010 21:58:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ultra: No joo.. odottelin kieltämättä hieman parempaa tuon videon pohjalta. Karkki pois lapselta, säättänäh.. Kiitos silti.
 
Kyl se silti asiansa ajaa. Etenkin, kun käyttää nopeesti sammuvaa soundia, mutta käyttää pitkiä midi eventejä/ nuotteja. Silleen oon ite saanu parhaan lopputuloksen.
Johnny Buzz
13.09.2010 20:43:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänne vois muutamat Ultrabeat-kyssärit laittaa, kun tuo on vähän epäkäytännöllinen välillä:
 
- Voiko rumpusetin kanssa valmiina tulevien sequencien päälle tallentaa omia komppeja? Joissain kiteissä noita valmiita komppeja on aika paljon ja näin ollen omille jää turhan vähän tilaa. Nyt kun lataa kitin ja käy muuttelemassa niitä alkuperäisiä sequencejä, niin toiseen sequenceen siirtyessä muutokset häviävtä.
- Toinen ärsyttävä ominaisuus on koko kompin kopioiminen uudelle patternille. Olisi kätevää, kun voisi koko patternin kopioda, niin esim. fillien tekeminen olisi nopeampaa. Nyt joutuu yksi setin osa kerrallaan kopioimaan uudelle patternille vai enkö vain osaa?
Janie Jones
13.09.2010 23:21:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaukseni menee hieman ohi, mutta tarjoan kiertotietä: raahaa kompit midinä Logicin raidalle, sitten ei tarvitse näiden kanssa tuskailla ja muokattavuus on huipussaan.
 
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Johnny Buzz
14.09.2010 07:49:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Vastaukseni menee hieman ohi, mutta tarjoan kiertotietä: raahaa kompit midinä Logicin raidalle, sitten ei tarvitse näiden kanssa tuskailla ja muokattavuus on huipussaan.
 
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata.

 
Juu, toki tuo vaihtoehto on tiedossa. Ite vaan diggaan tehdä komppeja tollasella step sequenserillä. Helpompi hahmottaa se kokonaisuus sillä tavalla.
olazabal
15.09.2010 09:45:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, en tiedä onko nää nyt mitään ihmeempiä "kikkoja", mut esittelenpä nyt kuitenkin jos joltain on jäänyt huomaamatta.
 
Mun erikoisalaa on midi-editointi piano rollissa. Superhyvä juttu siellä on "hyper draw". Kätevää on ottaa siihen näkyviin "note velocity", jolloin yksittäisten nuottien velocity-arvoja on kiva säätää graafisesti. Tässä voi tehdä myös faden velocitylle seuraaavsti: draggaa hiirellä vaan tyhjässä kohdassa hyper draw -alueella, jonka jälkeen kursorin kohdalle ilmestyy viiva jolla voi vetää velocity-faden.
 
Erityisesti pianonsoittoa editoitaessa on kätevää laittaa hyper drawiin sustain pedal. Nimittäin kun leikkelee ja yhdistelee pianonsoittoa eri otoista, niin pedaalinvaihdokset pakkaa menemään pieleen. Hyper drawlla nämä on kätevä korjata.
 
Piano rollin functions -valikossa on myös käyttökelpoista tavaraa. Esim "equal note velocity" ja "equal note length". Joskus olen tarvinnut jopa "double speed" -toimintoa: oon äänittänyt hankalan kohdan puolitempolla ja sitten nostanut temmon tolla. Joskus se on helpompaa kuin koko biisin temmon laskeminen äänityksen ajaksi (audio-pätkien paikat saattavat seota, ainakin vanhoissa versioissa kävi niin).
 
Kätevä kikka jokapuolella logicia on omppu-click kontrollia klikattaessa. Se asettaa ns. default-arvon: volume-potikoissa 0dB, pannissa keskelle, jne. (Vai oliko se sittenkin option-click, en olekaan nyt varma).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «