Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Engl Savage 120 hurina ongelma + sananen putkista
1 2
jome-x
18.08.2010 12:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on ku mun engl savage nuppi hurisee niin maan pirusti crunch2/lead kanavalla?
 
Soittaessa hurinaa ei tietenkään havaitse, mutta kun ei soita niin alkaa jumalaton hurina. Niinku ois joku maadoitushäikkä jossain mutta ei voi siitä johtua, koska olen testannut monissa eri paikoissa ja aina sama hurina. Se on hurissut uudesta asti.
 
Tehdasputket paikoillaan lukuunottamatta V6 etuputkea johon laitoin tung sol:n testiksi, mutta tämä siis ei aiheuttanut hurina ongelmaa.
 
Ja jatkokysymyksenä jos joku osaisi kertoa kuinka nuo etuasteputket oikein tarkalleen meneekään kun ei meinaa mistään manuaalista eikä googlesta löytyä dokumenttia. Mitkä V2-V6 putkista vaikuttaa mitenkin millekkin kanavalle? V1 on tietääkseni pääteasteen kaveri, jotain vaiheenkääntöä tms. Mutta ois kiva tietää mitä putkia mihinkin paikkaan lyö ettei tarttis ihan pystymetästä ruveta testaileen.
 
Ja mitäkähän eroa nuilla 'selected' etuasteputkilla on verrattuna normi 12AX7:hin?
 
Mr. Speed
18.08.2010 12:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x: Mikäs on ku mun engl savage nuppi hurisee niin maan pirusti crunch2/lead kanavalla?
 
Soittaessa hurinaa ei tietenkään havaitse, mutta kun ei soita niin alkaa jumalaton hurina. Niinku ois joku maadoitushäikkä jossain mutta ei voi siitä johtua, koska olen testannut monissa eri paikoissa ja aina sama hurina. Se on hurissut uudesta asti.
 
Tehdasputket paikoillaan lukuunottamatta V6 etuputkea johon laitoin tung sol:n testiksi, mutta tämä siis ei aiheuttanut hurina ongelmaa.
 
Ja jatkokysymyksenä jos joku osaisi kertoa kuinka nuo etuasteputket oikein tarkalleen meneekään kun ei meinaa mistään manuaalista eikä googlesta löytyä dokumenttia. Mitkä V2-V6 putkista vaikuttaa mitenkin millekkin kanavalle? V1 on tietääkseni pääteasteen kaveri, jotain vaiheenkääntöä tms. Mutta ois kiva tietää mitä putkia mihinkin paikkaan lyö ettei tarttis ihan pystymetästä ruveta testaileen.
 
Ja mitäkähän eroa nuilla 'selected' etuasteputkilla on verrattuna normi 12AX7:hin?

 
Isot määrät gainia, ja huonosti suojattu elektroniikka kitarassa?
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
aristoteles666
18.08.2010 12:26:57 (muokattu 18.08.2010 12:29:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x: Mikäs on ku mun engl savage nuppi hurisee niin maan pirusti crunch2/lead kanavalla?
 
Soittaessa hurinaa ei tietenkään havaitse, mutta kun ei soita niin alkaa jumalaton hurina. Niinku ois joku maadoitushäikkä jossain mutta ei voi siitä johtua, koska olen testannut monissa eri paikoissa ja aina sama hurina. Se on hurissut uudesta asti.
 
Tehdasputket paikoillaan lukuunottamatta V6 etuputkea johon laitoin tung sol:n testiksi, mutta tämä siis ei aiheuttanut hurina ongelmaa.
 
Ja jatkokysymyksenä jos joku osaisi kertoa kuinka nuo etuasteputket oikein tarkalleen meneekään kun ei meinaa mistään manuaalista eikä googlesta löytyä dokumenttia. Mitkä V2-V6 putkista vaikuttaa mitenkin millekkin kanavalle? V1 on tietääkseni pääteasteen kaveri, jotain vaiheenkääntöä tms. Mutta ois kiva tietää mitä putkia mihinkin paikkaan lyö ettei tarttis ihan pystymetästä ruveta testaileen.
 
Ja mitäkähän eroa nuilla 'selected' etuasteputkilla on verrattuna normi 12AX7:hin?

 
kokeile ensin vain liikuttaa niitä putkia ihan niissä koloissa missä ne on, joku saattaa olla vähän huonosti kiinni ja se jo aiheuttaa tollaista hurinaa, jos ei lakaa, kokeilet ehjällä putkella laittaen sen aina johonkin koloon kunnes löytyy oikea,
 
jälkimmäiseen, ei paljon mitään, niistä samoista putkista ne on valittu ja lyöty leima, mutta ne ostaa kasan ja "testaa" ja laittaa omien parametrien mukaan leiman siihen, mutta ei ne kaikkia putkia osta joten sieltä löytyy samoja putkia.
 
jome-x
18.08.2010 12:31:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Isot määrät gainia, ja huonosti suojattu elektroniikka kitarassa?
 
Hurina on kohtuuton vaikka gain on alle puolessa (alle kello 12). Ei muutkaan putkinupit hurise nuin kohtuuttomasti mitä oon testaillu.
 
Skeban elektroniikassa voisi hyvinkin olla häikkää kun olen sen itse aktiiviksi muuntanut, mutta muistaakseni hurinan määrään ei vaikuta millä kepilla vetää :/
 
Omituisinta tässä on se, että ongelma esiintyy häiritsevänä vain tolla crunch2/lead -kanavalla. Onko tää sit vaan joku Savagen "ominaisuus" (?) Soundit on joka tapauksessa parhautta!
 
Mr. Speed
18.08.2010 12:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x: Hurina on kohtuuton vaikka gain on alle puolessa (alle kello 12). Ei muutkaan putkinupit hurise nuin kohtuuttomasti mitä oon testaillu.
 
Skeban elektroniikassa voisi hyvinkin olla häikkää kun olen sen itse aktiiviksi muuntanut, mutta muistaakseni hurinan määrään ei vaikuta millä kepilla vetää :/
 
Omituisinta tässä on se, että ongelma esiintyy häiritsevänä vain tolla crunch2/lead -kanavalla. Onko tää sit vaan joku Savagen "ominaisuus" (?) Soundit on joka tapauksessa parhautta!

 
Jos oikein muistan, niin kyseisillä kanavilla on eniten gainia, eli siis vahvistus on suurin. Tällöin myös kaikki häiriöäänet vahvistuvat myös.
 
Tsekkaa vielä toisella kitaralla. Kokeile myös varmasti ehjillä piuhoilla. Kyse voi olla tosiaan myös putkista. Jollain noista pitäisi korjaantua kyllä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Christeraser
18.08.2010 13:10:14 (muokattu 18.08.2010 13:15:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittaisin jotain muuta kuin sen Tung Solin sinne PI (V6) paikkaan. Nuo vakioputket (Sovtek muistaakseni) ei ole myöskään sieltä parhaimmasta päästä vaan tasaisen OKt.
 
Itse vaihdoin seuraavanlaisen V6ksi:
http://www.thomann.de/fi/tad_rt002_roehre_12at7ecc81.htm
 
Hurina väheni kuin myös muut häiriöäänet. Putkihan on ns. vähemmän hot verrattuna esim Tung Sol 12ax7aan joka ei mielestäni sopinut PI putkeksi. Muutoin mulla onkin Tung Solia etusessa.
 
Lisää keskustelua (threadissa myös selitys mihin kukin putki vaikuttaa):
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=71005&o=100
 
edit:
minkäslaiset sähköt yms muut laitteet kämpässä jossa soittelet? Ja minkälaisella voluumilla?
tommiot
18.08.2010 13:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Christeraser: Laittaisin jotain muuta kuin sen Tung Solin sinne PI (V6) paikkaan. Nuo vakioputket (Sovtek muistaakseni) ei ole myöskään sieltä parhaimmasta päästä vaan tasaisen OKt.
 
Itse vaihdoin seuraavanlaisen V6ksi:
http://www.thomann.de/fi/tad_rt002_roehre_12at7ecc81.htm
 
Hurina väheni kuin myös muut häiriöäänet. Putkihan on ns. vähemmän hot verrattuna esim Tung Sol 12ax7aan joka ei mielestäni sopinut PI putkeksi. Muutoin mulla onkin Tung Solia etusessa.

 
Vaiheenkääntäjän vaihtaminen ei kyllä juurikaan vähennä hurinaa, paitsi jos siellä on ollu rikkinäinen putki.
 
Kytkennän alkupään putket on aina kriittisempiä hurinalle, koska niiden häiriöt kertaantuu seuraavien putkien vahvistuksessa.
 
oiva tumpeloinen
18.08.2010 13:22:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekana varmaan kannattaisi kokeilla, että missä tilanteissa sitä kohinaa ilmenee. Kohiseeko kasa luvattoman paljon, kun siinä ei ole kitarapiuhaa kiinni? Jos ei, niin kohiseeko silloin, kun sulla on kitara kaapelin kera nupissa volat nollissa. Jos noist aei selkiä mitään, niin sitten kannattanee ottaa manuaalia käteen ja katsoa, mitkä putket vaikuttavat mihinkin kanavaan. Ja vaihtaa tarvittavia putkia sen mukaan.
 
Juicy
18.08.2010 15:06:15 (muokattu 18.08.2010 15:06:37)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omituisinta tässä on se, että ongelma esiintyy häiritsevänä vain tolla crunch2/lead -kanavalla. Onko tää sit vaan joku Savagen "ominaisuus" (?)
 
Ei ainakaan mun Savagessa, melko hiljainen on isoillakin gaineilla.
 
Tod. näk. joku sen särökanavan ensimmäisistä etuasteputkista vähän sökönä(?).
 
Ostakaa Mesa, ja ehkä jopa pedaalit!? | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
tommiot
18.08.2010 15:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Ei ainakaan mun Savagessa, melko hiljainen on isoillakin gaineilla.
 
Tod. näk. joku sen särökanavan ensimmäisistä etuasteputkista vähän sökönä(?).

 
Näin mäkin epäilisin. Helppo todeta vaihtamalla siihen paikalle joku putki joka ei oo särökanavan käytössä signaalitiellä ollenkaan.
 
pekurides
18.08.2010 17:11:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

99% syy edullisemissa tehdasputkissa.
 
nyrkkinä voisi heittää että V1,V2,V3 vaikuttavat eniten saundiin.
 
tosin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yksi paska putki riittää pilaamaan saundin ja hurinoimaan.
 
Putket on vähän kuin hehkulamppuja, voivat hajoata milloin tahansa vaikka olisivat kuinka uudet jne.
 
Itse olen todennut ENGLin eniten tykkäävän T.A.D highgrade rööreistä.
(Ja telefunkkeneista:)
 
http://www.tubeampdoctor.com/produc … .php?cPath=21_60_63&products_id=390
 
muutaman pamautat ensimmäisiksi niin taas on ukot hetken kikkeli pydessä ihmettelemässä mikä pörinä ja hässäkkä irtoaa!
 
juu, ovat tuplasti kalliimpia kuin perus sovtekit tai tung-solit mutta elämä on liian lyhyt paskalle saundille sekä myös nämä aika pitkäikäisiä ja luotettavia ovat toistaiseksi olleet..... jo pari vuotta omassa käytössä.
(nIIN,Ja onko mitään järkeä ostaa tuhansien € vahvistinta ja käyttää siinä halvimpia "varaosia"?)
 
makuasioita loppupeleissä....
 
-p-
 
They see me rollin, they hatin.
Karvamammutti
18.08.2010 18:13:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä lähtisin ihan ensimmäisenä sitä kitarakaapelia kattomaan. Vaikkei tässä nyt ilmeisesti mies ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, niin silti.
 
God Bless Our Troops And God Bless America!!!
aristoteles666
18.08.2010 18:17:03 (muokattu 18.08.2010 18:20:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Kyllä minä lähtisin ihan ensimmäisenä sitä kitarakaapelia kattomaan. Vaikkei tässä nyt ilmeisesti mies ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, niin silti. on kokeiltu jo
 
oiva tumpeloinen
18.08.2010 19:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: on kokeiltu jo
 
Tää on ilmeisesti jotain sisäpiiritietoa?
 
lärviapina
18.08.2010 21:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aikanaan ekan päättärivaihdon jälkeen alkoi savage huriseen, en löytäny siihen mitään järkevää syytä. Putkisettejäkin tuli vaihettua moneen otteeseen, kun vanhoista aika jätti. Ostin ISP:n decimatorin nauhotteluhommien takia ja ongelma oli "out of sight, out of mind". Nykyään ENGL:in SE ja ääntää samanlailla ilman sisäistä noise gatea....voi olla treeniksen sähköt tai jotain muutaki, mutta en ole jaksanut sillä enempää päätäni vaivata(enkä jaksa vieläkään), kun ei kerran menoa haittaa....Ja piuhoista, eikä kitaran sähköista, eikä gainista eikä rikkinäisistä putkista tuo häiriö tullut, se-o-varma!
 
Rauchen Sie Malrboro oder Rovaniemi?
jome-x
18.08.2010 21:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siirsin Tung Solin V6 paikasta V5 ja soundihan parani heti huomattavasti. Täytyy V6:seen tilata tuo TAD highgrade niinku joku tässä aikasemmin kirjotti.
 
Hurinaa oli edelleen, mutta pitkällisen pohdinnan ja testailun jälkeen olen 99% varma että syyn täytyy olla jossain/joissain tehdasputkissa. Kaapelit skulaa ja hurinaan ei vaikuta vaikka kitarapiuha ei ois ees kiinni nupissa.
 
Mites nuo loisteputkilamput vaikuttaa putkinuppeihin oikeen ku oon törmänny jo pariin otteeseen niistä ohimennen mainittavan?
 
No ei siinä mitään, näppäränä kaverina "löysin" savagen takaa nappulan, jolla valitaan toinen fx loopeista master loopiksi. Ja minähän siihen noise supressoria tunkemaan ja kappas, täysin hiljeni hurinat =) Ilmeisestikkin se master loop on päätteen jälkeen sit; tuli todistettua jälleen savagen monipuolisuus.
 
Eipä siinä muuta ku laitan kaikki uuet putket tilaukseen päätettä myöten, jospa se hurina siitä sitten rauhottus ja jos ei niin annan tuon noise supressorin roikkua tuosa master loopissa.
 
Onko muuten ehdotuksia pääteputkiksi? Sais olla jotku saaterin jämäkät ja laadukkaat, ei mitään t-kaupan ite leimattuja erikoisuuksia. Kaappina reeniksellä on tommonen celestion v30:llä oleva 4x12" harley bentonin budjetti kaappi.
 
msm40
18.08.2010 21:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x: Siirsin Tung Solin V6 paikasta V5 ja soundihan parani heti huomattavasti. Täytyy V6:seen tilata tuo TAD highgrade niinku joku tässä aikasemmin kirjotti.
 
Hurinaa oli edelleen, mutta pitkällisen pohdinnan ja testailun jälkeen olen 99% varma että syyn täytyy olla jossain/joissain tehdasputkissa. Kaapelit skulaa ja hurinaan ei vaikuta vaikka kitarapiuha ei ois ees kiinni nupissa.
 
Mites nuo loisteputkilamput vaikuttaa putkinuppeihin oikeen ku oon törmänny jo pariin otteeseen niistä ohimennen mainittavan?
 
No ei siinä mitään, näppäränä kaverina "löysin" savagen takaa nappulan, jolla valitaan toinen fx loopeista master loopiksi. Ja minähän siihen noise supressoria tunkemaan ja kappas, täysin hiljeni hurinat =) Ilmeisestikkin se master loop on päätteen jälkeen sit; tuli todistettua jälleen savagen monipuolisuus.
 
Eipä siinä muuta ku laitan kaikki uuet putket tilaukseen päätettä myöten, jospa se hurina siitä sitten rauhottus ja jos ei niin annan tuon noise supressorin roikkua tuosa master loopissa.
 
Onko muuten ehdotuksia pääteputkiksi? Sais olla jotku saaterin jämäkät ja laadukkaat, ei mitään t-kaupan ite leimattuja erikoisuuksia. Kaappina reeniksellä on tommonen celestion v30:llä oleva 4x12" harley bentonin budjetti kaappi.

 
Loisteputket ovat varsin oivia hurinageneraattoreita. Mulla on kotona soittotilassa moinen ja lähtee kyllä heti kunhan saan aikaiseksi vaihtaa.
 
Boobies... Mmm, man I love boobies.
oiva tumpeloinen
18.08.2010 21:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x:
 
No ei siinä mitään, näppäränä kaverina "löysin" savagen takaa nappulan, jolla valitaan toinen fx loopeista master loopiksi. Ja minähän siihen noise supressoria tunkemaan ja kappas, täysin hiljeni hurinat =) Ilmeisestikkin se master loop on päätteen jälkeen sit; tuli todistettua jälleen savagen monipuolisuus.

 
No se on ainakin varma, että yksikään loop ei ole yhdessäkään nupissa päätteen jälkeen. Efekti olis ihan sama kuin työntää se purkki suoraan siihen kaiutinulostulon ja kaiuttimen väliin. Ei tarttis hetkeen savukonetta.
 
lärviapina
18.08.2010 21:52:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jome-x: Siirsin Tung Solin V6 paikasta V5 ja soundihan parani heti huomattavasti. Täytyy V6:seen tilata tuo TAD highgrade niinku joku tässä aikasemmin kirjotti.
 
Hurinaa oli edelleen, mutta pitkällisen pohdinnan ja testailun jälkeen olen 99% varma että syyn täytyy olla jossain/joissain tehdasputkissa. Kaapelit skulaa ja hurinaan ei vaikuta vaikka kitarapiuha ei ois ees kiinni nupissa.
 
Mites nuo loisteputkilamput vaikuttaa putkinuppeihin oikeen ku oon törmänny jo pariin otteeseen niistä ohimennen mainittavan?
 
No ei siinä mitään, näppäränä kaverina "löysin" savagen takaa nappulan, jolla valitaan toinen fx loopeista master loopiksi. Ja minähän siihen noise supressoria tunkemaan ja kappas, täysin hiljeni hurinat =) Ilmeisestikkin se master loop on päätteen jälkeen sit; tuli todistettua jälleen savagen monipuolisuus.
 
Eipä siinä muuta ku laitan kaikki uuet putket tilaukseen päätettä myöten, jospa se hurina siitä sitten rauhottus ja jos ei niin annan tuon noise supressorin roikkua tuosa master loopissa.
 
Onko muuten ehdotuksia pääteputkiksi? Sais olla jotku saaterin jämäkät ja laadukkaat, ei mitään t-kaupan ite leimattuja erikoisuuksia. Kaappina reeniksellä on tommonen celestion v30:llä oleva 4x12" harley bentonin budjetti kaappi.

 
Tung sol 6550 potkii e-r-i-n-o-m-a-i-s-e-s-t-i
 
Rauchen Sie Malrboro oder Rovaniemi?
jome-x
18.08.2010 22:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: No se on ainakin varma, että yksikään loop ei ole yhdessäkään nupissa päätteen jälkeen. Efekti olis ihan sama kuin työntää se purkki suoraan siihen kaiutinulostulon ja kaiuttimen väliin. Ei tarttis hetkeen savukonetta.
 
Hetkisen jälleen mietittyäni, näinhän se kyllä on =D Pääsi pikkanen aivopieru...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «