Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valinnan vaikeus: B2030A:t subbasella vs. Genelec 8020b
1 2
FenkkuLine6
18.08.2010 14:45:24 (muokattu 18.08.2010 21:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro, en löytänyt haulla vertailua kyseisistä kaiuttimista, mutta erot kiinnostaisivat.
 
Olen hommaamassa uuteen kämppään monitoreja omia äänitysjuttuja varten sekä ihan musafiilistelyyn. Behringerit saa tompalta 249e pari ja genet 578e. Jos Behkujen kaveriksi haluaisi subwooverin olisi varteenotettavana vaihtoehtona m-audion studiophile sbx10: http://www.thomann.de/fi/m_audio_sbx10.htm ja tällöin hintaa tulisi suurinpiirtein saman verran kuin pelkällä gene-parilla.
 
Itselläni ei ole mahdollista päästä vertaamaan behkuja ja genejä keskenään, mutta onko joku päässyt ja miten ne mahtavat erota suorituskyvyltään? Ulkonäkö miellyttää geneissä enemmän ja olen niillä useasti eri tilanteissa työskennellyt, mutta ovatko ne hintaansa nähden behkuja paljon paremmat? Subbari behkujen kaverina toisaalta houkuttelisi, sillä tarkoitus on myös fiilistellä musiikkia ja kenties katsella vähän leffojakin, vaikkei äänittelyssä/miksailussa pakollinen olekkaan.
 
Olisi kiva kuulla kokemuksista, jotta päätöksenteko hieman helpottuisi :D
 
Cockscene
18.08.2010 15:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos meinaat Behringereillä sudin hankkia, niin hanki edes saman valmistajan niille tarkoittama subi:
 
http://www.discoland.fi/discokanta_display_new.php?pkey=1111668446
 
Itse pohdin samaa tilannetta vielä viikko sitten mutta päädyin Adam A7 ja en ole katunut hetkeäkään. Mutta uskoisin tuolla Behringerin paketilla pääsevän vielä pitkälle ja hintansa puolesta houkutti itseänikin. Päädyin kuitenkin Adameihin ja tarkoitus myöhemmin päivittää subi näille, sitten joskus.
 
Genelcit olisivat hyvä valinta, mutta niiden kanssa tuntuu että tarvitsee auttamatta subin. Behringereillä pärjäät jopa ilman subiakin jos rahoille löytyy muutakin käyttöä.
 
Moni myös sanoo että monitorointiin kannattaa liittää subi vasta sitten kun tietää tarkalleen mitä tekee, ja huoneen akustiikka on sillä tasolla että alapään toistoon voi täysin luottaa. Behrigerit ja bassoansoja ja muuta akustiikkaa huoneeseen loppurahoilla?
 
Minua viisaammat voivat sitten antaa niitä oikeita ohjeita ;)
 
Basisti on lyömäsoitin.
FenkkuLine6
19.08.2010 14:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kumma ettei tuota behkun subia löydy tompan valikoimasta. Saattaa olla, että tilaan pelkästään nyt alkuun truthit ja mietin subbasen tarvetta myöhemmin. Sanokaa hyvä peruste miksi ostaa Genelecit?
 
myslique
19.08.2010 15:02:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FenkkuLine6:
 
Olen hommaamassa uuteen kämppään monitoreja omia äänitysjuttuja varten sekä ihan musafiilistelyyn.

 
Riippuu tietysti siitä, mikä on musafiilistelyssä tärkeää, mutta jos miellyttävä kuuntelukokemus on tärkeämpää kuin tarkka erottelu, niin älä hommaa Geneleccejä.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
varakeef
19.08.2010 15:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan ymmärtänyt miten kuuntelun tarkkuus ja miellyttävyys olisivat ristiriidassa keskenään. En ymmärrä vieläkään.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
19.08.2010 16:56:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: En ole koskaan ymmärtänyt miten kuuntelun tarkkuus ja miellyttävyys olisivat ristiriidassa keskenään. En ymmärrä vieläkään.
 
Samaa olen miettinyt monesti minäkin. Kuuntelu voi olla rasittava monella tapaa, mutta pelkkä tarkka toisto ei sitä imo ole, edes musan taustakuuntelussa.
 
Age quod ages.
anapena
19.08.2010 17:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FenkkuLine6: Sanokaa hyvä peruste miksi ostaa Genelecit?
 
Kestävyys, tasalaatuisuus, pitää rahallisen arvonsa vähän paremmin kuin kiinalaiset. Ainakin piitkässä juoksussa, kun halpis lakkaa toimimasta...
 
myslique
19.08.2010 18:08:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en suoraan väittänyt, että tarkkuus olisi pahasta, mutta Genelecien yläpään soundi on mun mielestä turhan aggressiivinen vapaa-ajan kuunteluun. Mieluummin studiossa fiilistelen Dynaudioilla (BM6) - kuuntelukokemus on tarkka, mutta korvaa miellyttävä.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
mukis
19.08.2010 18:15:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin joku aika sitten ekaa kertaa Behkuja, vaikuttivat päteviltä, mutta yläpää oli kyllä kovin erilainen, mihin olin 8020:ten kanssa tottunut, jotenkin kihisevämpi. Mun mielestä 8020:set eivät ole mitenkään rasittavat musankuuntelussa, oliskohan tuo käsitys Genejen "raa'asta" soundista peräisin vanhemmista malleista?
 
myslique
19.08.2010 19:54:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Genelec 8040 A:t + 7060 B subwoofer. Ei se Genelecin soundi sinänsä mikään huono ole - kaiken kuulee ja hyvä musiikki kuulostaa niiden läpi toistettuna hyvältä, mutta A/B-vertailussa Dynaudio BM6:t voittavat miellyttävyydessään joka kerta.
 
Ja tämäkin on vain yksi mielipide. Oma selviää kokeilemalla.
 
Mielipiteesi kiinnostavat minua yhtä paljon kuin faktani sinua.
Aki
24.08.2010 23:27:20 (muokattu 24.08.2010 23:28:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mukis: Mun mielestä 8020:set eivät ole mitenkään rasittavat musankuuntelussa, oliskohan tuo käsitys Genejen "raa'asta" soundista peräisin vanhemmista malleista?
 
Luultavasti on. Esim 1031:sen kanssa en pystynyt työskentelemään lainkaan, mutta nämä 8-sarjalaiset saa dippikytkimillä mun korvaan neutraaleiksi. Jos dippeihin ei saa koskea niin teen paljon mieluummin juurikin Dynaudion BM6:silla.
 
Behkun 2030 on sinänsä kopio Genelecin 1030:sestä, mutta nämä Behkut saa myös diskanttia vaimentamalla mun korvalle ihan käypiksi.
 
Mun kokemus Adameista (P11A) ei ole ollut järin hyvä. Niin silkkinen kuin se nauhadiskantti onkin, en oppinut muutamassa vuodessakaan arvioimaan miltä mun miksaukset kuulostaa tavallisissa kaiuttimissa. Lisäksi tuossa mallissa oli haittaava 800Hz komotus. Oisko ollut A5 jota vertailin Gene 8020:aan ja muihin, niin soundi on kaikin puolin hyvin värittynyt. En kutsuisi niitä tarkkailumonitoreiksi ollenkaan. 8020:t sen sijaan on soundin luonnollisuudessa hintaluokassaan parhaasta päästä.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
mhelin
25.08.2010 09:35:54 (muokattu 25.08.2010 09:48:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivimonitorit eivät ole ainoa vaihtoehto, passivimonitoreilla miksailee ihan yhtä hyvin kuin aktiiveillakin. Ne tietysti vaativat kunnon päätteen, varsinkin tehoa on oltava enemmän kuin normaalissa viihdekuuntelussa - kaiuttimia ei niinkään riko liian suuri- vaan liian pienitehoinen vahvistin, ja toisekseen passivisuotiminen kaiutin on heppoiselle vahvistimelle vaikea kuorma, äänenlaatu alkaa kärsimään heti kun nuppia kääntää vähän isommalle. Hyviä kaiuttimia ei saa tosin halvalla. Hyviä päätteitä sen sijaan saa suhteellisen edullisesti, esim. Behringerin EPQ2000:
 
http://www.behringer.com/EN/Products/EPQ2000.aspx
http://www.thomann.de/fi/behringer_epq_2000_europower.htm
 
Hyviä kaiuttimia olisivat Suomalaiset Amphionin ja Aurelian kaiutinmallit, esim:
http://www.amphion.fi/suomi/helium510.html
http://aurelia.fi/fi/?page_id=40
 
Aureliaa myy esim. Verkkokauppa.com:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6240
 
Noita Amphioneita kannattaa etsiskellä käytettynä, esim. vanhempia Argon 2 ja Helium kaiuttimia saattaa löytyä uusiin verrrattuna puoleen hintaan (http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?tits=amphion ). Olen lukenut jostain kaupallisesta studiosta (olisiko ollut Riffissä juttua) jossa kuuntelu hoidetaan noilla Argon 2-kaiuttimilla mikä ei ole ihme - ne ovat paljon Genelecejäkin tarkempia ja analyyttisempiä toistoltaan (sopivalla vahvistimella tietysti).
 
puusormi
25.08.2010 19:31:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Olen lukenut jostain kaupallisesta studiosta (olisiko ollut Riffissä juttua) jossa kuuntelu hoidetaan noilla Argon 2-kaiuttimilla mikä ei ole ihme - ne ovat paljon Genelecejäkin tarkempia ja analyyttisempiä toistoltaan (sopivalla vahvistimella tietysti).
 
Tästä minä tahtoisin nähdä ihan jotain mittaustuloksia mielelläni.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
Mikael
25.08.2010 20:35:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Argon 2-kaiuttimilla mikä ei ole ihme - ne ovat paljon Genelecejäkin tarkempia ja analyyttisempiä toistoltaan (sopivalla vahvistimella tietysti).
 
Muakin kiinnostaa tämä. Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai mittaustuloksiin vai mihin?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Aki
25.08.2010 21:21:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puusormi: Tästä minä tahtoisin nähdä ihan jotain mittaustuloksia mielelläni.
 
Toiston tarkkuutta ja analyyttisuutta ei voi mitata. Ja kyllähän hyvälaatuisia passiivi-(hifi)kajareita on tehty kymmeniä vuosia, eikä hifimaailmassa esim Genelec 8040:kaan ole vielä erityisen kallis.
 
Bob Katz tais kans masteroida passiivikajareilla. En muista merkkiä.
 
Mutta jos puhutaan esim alle 600€:n kajareista (tai vähän tilaa vievästä järjestelmästä), en lähtisi passiivikajareista edes etsimään vaihtoehtoa. Halvinkin pääte maksaa noin parisataa, eikä monien edullisten monitorien passiiviversiot kuulosta yhtä hyvältä kuin aktiiviversiot.
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
djtremolo
26.08.2010 05:58:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Toiston tarkkuutta ja analyyttisuutta ei voi mitata.
Hmm.. eikös sen juurikin voi mitata? Jos kaiuttimista saadaan kuuntelupisteeseen tasainen taajuusvaste riittävän dynamiikan rajoissa niin sittenhän se toisto on kai tarkka? Ja tarkalla toistolla voinee tehdä analyyttisiä päätöksiä. Kaikki nämä ominaisuudet on mitattavissa.
 
Bob Katz tais kans masteroida passiivikajareilla. En muista merkkiä.
Tämmöinen sattui silmään pari viikkoa sitten:
http://www.genelec.com/news/154/52/ … enelec-8260A-DSP-Monitoring-System/
 
If I seem super human, I have been misunderstood.
Aki
26.08.2010 11:45:27 (muokattu 26.08.2010 12:13:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

djtremolo: Hmm.. eikös sen juurikin voi mitata?
 
Taajuusvaste ei ota huomioon transientteja, vaihevääristymää, viiveitä, eikä jälkikaiuntaa. Uskallan jopa väittää että mainitut asiat ovat monitorissa tärkeämpiä kuin pelkkä luotisuora taajuustoisto.
 
Edit: Löytyi vihdoin. Bob Katz käyttää Lipinski-merkkisiä passiivikaiuttimia:
http://www.digido.com/about-us.html
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
puusormi
26.08.2010 12:25:41 (muokattu 26.08.2010 12:29:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Taajuusvaste ei ota huomioon transientteja, vaihevääristymää, viiveitä, eikä jälkikaiuntaa. Uskallan jopa väittää että mainitut asiat ovat monitorissa tärkeämpiä kuin pelkkä luotisuora taajuustoisto.
 
Oletko sitä mieltä ettei näitä voi mitata?
 
edit: Jotkut ovat kovasti sitä mieltä ettei refleksikaiuttimella voi miksata ja joskus olen kuullut vedettävän Bob Katz -kortin, eli ettei Bobkaan työskentele refleksikaiuttimilla. Vaan niin se maailma näkyy muuttuvan, uskaltaakohan suljettukoteloisilla kaiuttimilla enää tosiuskovaiset tehdä töitä?
 
Saapiko lähettää terveisiä?
cozmo
26.08.2010 12:37:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Taajuusvaste ei ota huomioon transientteja, vaihevääristymää, viiveitä, eikä jälkikaiuntaa. Uskallan jopa väittää että mainitut asiat ovat monitorissa tärkeämpiä kuin pelkkä luotisuora taajuustoisto.
 
Edit: Löytyi vihdoin. Bob Katz käyttää Lipinski-merkkisiä passiivikaiuttimia:
http://www.digido.com/about-us.html

 
Voihan näitäkin tosiaan mittailla, harvemmin niistä vaan hirveesti huudellaan. Voi hyvinkin pitää paikkansa, että moniin näistä verrattuna taajuustoisto on kovasti toissijainen. Näistä esimerkkinä Ns-10:t, taajusvaste kaukana suorasta, sen sijaan vaihevaste, särö ja jälkikaiunta(tai mikähän sana paremmin kuvaisi sitä, mitä ilmaistaan vesiputouskuvalla) vallan mainioita.
 
Bob Katz ei käytä ilmeisesti enää Lipinskejä stereomasterointiin vaan oliko Revel -merkkiset.
 
Suljetun kotelon etuina on merkittävästi parempi transienttitoisto verrattuna refleksikoteloiseen, refleksikotelo kun perustuu nimenomaan resonanssiin, jonka vaimenemisessa kestää tovi. Suljetut kaiuttimet ovat ratkaisuina usein epäherkempiä ja häviävät toiston ulottuvuudessa(bassopäässä) vastaavankokoiselle refleksikaiuttimelle.
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Aki
26.08.2010 15:17:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puusormi: Oletko sitä mieltä ettei näitä voi mitata?
 
Tottakai voi, mutta ne on aivan eri asia kuin taajuustoisto. Lainaus djtremolon kommentista:
Jos kaiuttimista saadaan kuuntelupisteeseen tasainen taajuusvaste riittävän dynamiikan rajoissa niin sittenhän se toisto on kai tarkka?
 
Ja tuohon vastaus oli että ei. Suhtaudun hyvin epäilevästi myös siihen että pelkästään studiomonitorin mittaustuloksia - miten laajoja tahansa - katselemalla pystyisi kukaan sanomaan tykkääkö kaiuttimen soundista tai pitääkö sitä tarkkana tai erottelevana.
 
Yhtälailla Riffi-lehden arvostelut ovat monesti vähän turhia jos/kun kaikkien putkivahvistimien arvosteluissa kuvataan miten soundissa on "lämpöä", "ilmaa", "heleyttä" ja "dynamiikkaa". Sen sijaan empiiriseen kokemukseen perustuva "Twin-tyylinen soundi mutta keskialueessa vähän Pleximurinaa" kertoisi paljon enemmän. Vaikka tämä vaatiikin että Twin- ja Plexi-soundit ovat tuttuja, on se paljon tarkempi kuvaus.
 
Mihis tällä offroad-reissulla sitten suuntaisi...?
 
..."todettiin niitten keinosellaisten ulkoavaruus juttujen olevan parempia tai ainakin melkein yhtä hyviä"... -Les Fender, 2010
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «