Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soundtracs / elektroniikkahuolto pk-seudulla?
1
coffee
14.08.2010 07:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Uskollisen Soundtracs PC Midi mikserini virtalähde on alkanut näyttää väsymisen merkkejä, eikä tunnu enää kykenevän vaadittuihin jännitteisiin. Olisikohan pk-seudulla jotain huoltoa, joka olisi erikoistunut tällaisten laitteiden huoltamiseen? Tiedän, että monet huollot suhtautuvat hieman nihkeästi tavaraan, jota eivät tunne, mutta kuinka vaikeaa voi olla yhden virtalähteen huoltaminen?
 
Eli olisiko jotain suosituksia firmoista? Toivottavasti tätä ei katsota miksikään mainostamisthreadiksi, koska nyt on todella hätä!
 
tmuikku
17.08.2010 14:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
voipi olla isompikin remppa jos haluaa että virtalähde toimii jatkossa luotettavasti:
http://www.studiosystems.co.uk/technical_help/index.php
 
Jos saat hommattua virtalähteen kytkentäkaavion niin eiköhän joku firma tai yksityinen ota tehtävän hoitaakseen ;)
 
maza
18.08.2010 11:14:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin yleisesti ottaen voisi todeta, että käytännössä ainoa "kuluva" osa tuollaisessa powerissa on elektrolyyttikondensaattorit, jotka kaipaavat vaihtoa. Jos osaa kolvata, ymmärtää mitä eroa on plussalla ja miinuksella ja osaa lukea vanhojen komponenttien kyljistä oikeat arvot, voi homman tehdä itsekin. Jos on oikein hyvä tuuri, tuossa saattaisi jopa olla suuri osa konkista ruuveilla kiinnitettäviä, jolloin ei edes tarvitse kolviin tarttua.
 
Todennäköisesti alkuperäistäkin poweria saisi kohtuuhelpolla parannettua. Tuossa uusiovermeessä on oletettavasti parempi suodatus ja/tai regulointi, jolloin häiriöt vähenevät.
tmuikku
18.08.2010 13:49:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Noin yleisesti ottaen voisi todeta, että käytännössä ainoa "kuluva" osa tuollaisessa powerissa on elektrolyyttikondensaattorit, jotka kaipaavat vaihtoa. Jos osaa kolvata, ymmärtää mitä eroa on plussalla ja miinuksella ja osaa lukea vanhojen komponenttien kyljistä oikeat arvot, voi homman tehdä itsekin. Jos on oikein hyvä tuuri, tuossa saattaisi jopa olla suuri osa konkista ruuveilla kiinnitettäviä, jolloin ei edes tarvitse kolviin tarttua.
 
Todennäköisesti alkuperäistäkin poweria saisi kohtuuhelpolla parannettua. Tuossa uusiovermeessä on oletettavasti parempi suodatus ja/tai regulointi, jolloin häiriöt vähenevät.

 
Tjoo, luultavasti jotain simppeliä. Huonolla munkilla sieltä on mennyt jotain puolijohteitakin, riippuu onko tullut oikosulkuja tai muuten vain komponentteja kärähtänyt pitkän käyttöiän takia. Virtaa tämän kokoiset konsolit naukkailee aika urakalla ja siellä voip olla jotain komponentteja mitkä toimii aivan suorituskyvyn ylärajoilla, jolloin siellä voi olla kärähtäneenä ihan mitä tahansa. Paha sanoa tietysti ilman että näkee ko. laitteen tai kytkiksen.
 
maza
18.08.2010 22:34:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tmuikku: Tjoo, luultavasti jotain simppeliä. Huonolla munkilla sieltä on mennyt jotain puolijohteitakin, riippuu onko tullut oikosulkuja tai muuten vain komponentteja kärähtänyt pitkän käyttöiän takia. Virtaa tämän kokoiset konsolit naukkailee aika urakalla ja siellä voip olla jotain komponentteja mitkä toimii aivan suorituskyvyn ylärajoilla, jolloin siellä voi olla kärähtäneenä ihan mitä tahansa. Paha sanoa tietysti ilman että näkee ko. laitteen tai kytkiksen.
 
Ah. Ajattelin jotenkin niin, että ulostulojännitteet ovat laskeneet speksatusta tms. eikä niin, että jotakin em. jännitteistä ei tule ulos ollenkaan. Harmi, että mulla on nyt niin paljon töitä, muuten olisin tarjoutunut korjaamaan laitteen. Kyllä poweri pitäis saada kuntoon missä tahansa asiantuntevassa elektroniikkahuollossa.
tmuikku
19.08.2010 12:53:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Ah. Ajattelin jotenkin niin, että ulostulojännitteet ovat laskeneet speksatusta tms. eikä niin, että jotakin em. jännitteistä ei tule ulos ollenkaan. Harmi, että mulla on nyt niin paljon töitä, muuten olisin tarjoutunut korjaamaan laitteen. Kyllä poweri pitäis saada kuntoon missä tahansa asiantuntevassa elektroniikkahuollossa.
 
Jeh, en tiedä niin älyttömästi näistä että suoraan osaisin sanoa mistä jännitteen alenema johtuu. Varmaan vaihtaisin konkat ekana kun ne kannattaa kuitenkin vaihtaa. Komppaan, eli varmasti joku liike sen ottaa huoltaakseen!
 
coffee
20.08.2010 22:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia teille vastauksista.
 
Olin yhteydessä Studio Systemsin Tim Jonesiin ja jenkkiläiseen Steven Magalnickiin ( http://thesoundtracsguy.com/ ). Molemmat ovat erittäin päteviä ja etenkin jälkimmäinen on erittäin ystävällinen ja avulias kaveri. Voin suositella kaikille, jotka Soundtracsien kanssa touhuavat.
 
Sain siis heiltä lisää tietoa vian mahdollisista syistä ja päätin näillä tiedoilla yrittää korjata laitteen itse. Vaihdan siis virtalähteeseen konkat ja yhden regulaattorin. Vika on itse asiassa hieman monisyisempi kuin yhden jännitetason alenema, joten ei ole mitenkään varmaa, että vika näillä toimilla häviäisi. Päätin kuitenkin tehdä perushuollon itse, jotta saan varmuuden sille, että vika todella on powerissa eikä itse mikserissä. Komponentit on matkalla Farnellilta, katsotaan kuinka käy.
 
tmuikku
25.08.2010 09:57:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

coffee: Kiitoksia teille vastauksista.
 
Olin yhteydessä Studio Systemsin Tim Jonesiin ja jenkkiläiseen Steven Magalnickiin ( http://thesoundtracsguy.com/ ). Molemmat ovat erittäin päteviä ja etenkin jälkimmäinen on erittäin ystävällinen ja avulias kaveri. Voin suositella kaikille, jotka Soundtracsien kanssa touhuavat.
 
Sain siis heiltä lisää tietoa vian mahdollisista syistä ja päätin näillä tiedoilla yrittää korjata laitteen itse. Vaihdan siis virtalähteeseen konkat ja yhden regulaattorin. Vika on itse asiassa hieman monisyisempi kuin yhden jännitetason alenema, joten ei ole mitenkään varmaa, että vika näillä toimilla häviäisi. Päätin kuitenkin tehdä perushuollon itse, jotta saan varmuuden sille, että vika todella on powerissa eikä itse mikserissä. Komponentit on matkalla Farnellilta, katsotaan kuinka käy.

 
Noniin oikea meininki ;) Muistat vaan olla tarkkana ettet ota sähköiskuja sieltä. Pidä aina testaillessa yhtä yleismittaria kiinni jossain isossa konkassa ja tarkkaile jännitetasoja. Monesti suotokonkat menee nolliin todella hitaasti ja sähköiskun vaara pysyy vielä jopa minuutteja virtojen katkaisun jälkeen!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «