Aihe: Iron Maiden, Vol II
1 2 3 4 5175 176 177 178 179
bfoc
17.08.2010 11:32:14
Jaa-a. Nyt kun Maideniin viitataan mammuttitautisena onkin mielenkiintoista nähdä, tekevätkö samanlaisen pelkistyksen jossain vaiheesa kuin 7 Pojjaan ja No Prayerin välillä.
sutiojrikellA
StJerky
17.08.2010 11:41:14
bfoc: Jaa-a. Nyt kun Maideniin viitataan mammuttitautisena onkin mielenkiintoista nähdä, tekevätkö samanlaisen pelkistyksen jossain vaiheesa kuin 7 Pojjaan ja No Prayerin välillä.

Toivon sitä todella. Tämä tien on viimeistään nyt loppuun käyty.
speech
17.08.2010 12:14:46

Final Frontier löytyy jo myös Spotifystä. Olen muutaman kerran pyöräyttänyt ja minulle on vain päällimmäisenä ajatus, että keskitempoista ja osittain mielikuvituksetonta haahuilua ylipitkällä ilmaisulla siivitettynä. Kivoja pikkujuttuja löytyy sieltä täältä mutta eivät ne toistaiseksi ole pelastaneet lettua. Yritän silti, ehkäpä tämä avautuu todella hitaasti.
Kyllä, juuri näin. http://open.spotify.com/album/3hcYRwNPbbBp4fNoz6pg0q
Jokapaikanapina
17.08.2010 12:35:44
Loistavaa, että tuli näin nopsakkaan Spotifyyn! Pian arviota kehiin
Artturi
17.08.2010 12:47:32
Yllättävän kovaa iski n. viidennellä kuulokekuuntelulla tämä uus sci-fi-matka nimeltään Final Frontier! Vaati kyllä sen parin tunnin selällään makoilun ja täyden keskittymisen musaan, ei toiminu tiskauksen taustamusana sitten lainkaan...

Mielestäni sopivasti tuoreutta vanhan tunnistettavan lomassa, mikä ei koskaan uransa tässä vaiheessa olevalta yhtyeeltä ole kovin helppo yhtälö toteuttaa!

Nostan hatun!
Vekkuli1981
17.08.2010 12:50:22
bfoc: Jaa-a. Nyt kun Maideniin viitataan mammuttitautisena onkin mielenkiintoista nähdä, tekevätkö samanlaisen pelkistyksen jossain vaiheesa kuin 7 Pojjaan ja No Prayerin välillä.

Tohon maailman aikaan kyse oli (kritisoinnissa) vissiin aika paljon siitäkin, että perinteisen hevimetallin "katsottiin" olevan aikaansa elänyttä pitkien biisien, massiivisten lavarakennelmien ym. "mammutti"juttujen takia. Siinä kun Maidenin kaltaiset bändit syrjäyttivät punkkia niin nyt oli niiden vuoro väistyä grungen ja ties minkä tieltä. En mä koe, että asia("mammuttius") itsessään on huono, vaan pikemminkin tämä Maidenin 2000-luvun tapa toteuttaa asiaa itseään ripaten ja suht vähän kovia biisejä tehden. Somewhere in Time ja Seittemäs poikahan on ihan ässä-levyjä lajissaan, joten puhtaasti musiikillisesta laadusta puhuen nyt tilanne on -minusta- vähän eri.

Eli siinä mielessä tommonen räkäsempi ja lyhyempiä biisejä sisältävä levy voisi jopa vähän ravistella paikoilleen jämähtänyttä bändiä. Kuulijoita myös. Mutta siis, eihän sellasta kyllä luultavasti tule.
www.myspace.com/caughtinthebetween HORSE METAL-ALBUMI ENNAKKOTILATTAVISSA - VAIN 9,90e http://www.levykauppax.fi/artist/caught_in_the_between/horse_metal/
Jokapaikanapina
17.08.2010 13:55:07
Tässä kuunnellessa tein muistiinpanoja. Kerran oon nyt vasta sit albumin läpi kuunnellu, tosin ihan kohtuu ajatuksella.

The Final Frontier

Satellite 15.....The Final Frontier

Mun mielestä toi alkuhöskä on ihan jäätävä ja turha. En nää siinä paljoo mitää mieltä. Tai siis, mitä hemmettiä?? Ei sillä oo mun mielestä albumille mitään annettavaa, ihan turha pötkyle. Lisää vaan entuudeltaan pitkään albumiin lisää pituutta ja mokoma on vielä samalla raidalla ku The Final Frontier.

The Final Frontier taas toimii ihan hyvin. Ehkä aavistuksen löysempää menoo ku mitä ois voinu olla (erityisesti rummut on huomattavasti laiskempia ku vaikka AMOLADin avausbiisiin verrattaessa). Kertsi erityisemmin olis tarvinnu lisää munaa. Brucen laulujen tuplaus säkeistöissä oli mun mielestä huono valinta. Mutta ihan sävellyspohjalta kiva biisi. Ainoo juttu mistä vielä valittaa on biisin nimen toisto kertsissä, ois voinu jotain muutaki keksiä. Soolot oli ihan meneviä.

El Dorado

Ihan hauska idea toi alku. Biisi ois mun puolesta voinu olla vaikka avausraita, sillä meno on paljon rankempaa ja lennokkaampaa. Osana albumia ja avausraidan jälkeen tää toimii hemmetin paljon paremmin ku mitä sinkkuna anto ymmärtää. Vielä napakamman biisistä ois saanu vähän leikkelemällä sieltä sun täältä vaikkapa sooloista tai sen jälkeisistä osista.

Mother Of Mercy

Räväkkää menoa, kuten edellisessä biisissä, mutta etuna on mun mielestä edes vähän mielikuvituksekkaampi sävellys. Paljon kivempi kertsi ku El Doradossa. Vaikka melko samaa juttua tuleekin, niin pitää kahleessaan aika hyvin koko viisiminuuttisen kestonsa.

Coming Home

"Balladityylisempi" biisi, vaikka onhan tossa ny aika paljo raskaampaaki menoo. Mua ilahduttaa biisin melodiat. Biisi ei vaan valitettavasti jaksa kantaa menoo tonne kuuteen minuuttiin asti.

The Alchemist

Sävellyksenä vähän "hölmö", mut nopee ja energinen. Eli ihan ilahduttava biisi oikeestaan. Mun mielestä soolotkin oli oikein onnistuneita. Ei kuitenkaan lopulta mitenkään kovin mieleenpainuva biisi.

Isle Of Avalon

Mun mielestä tosi onnistunutta fiilistelyä. Aika erilaista Maidenia ja jos biisien on pakko olla lähes kymmenminuuttisia, niin mielellään sit tälläsiä. Introsta lähtien hullun hyvä meno, tosi utunen fiilis biisissä ja jokseenkin odottamaton veto. Laadussa tulee kyllä ekojen soolojen aikana aika iso notkahdus. Toimii varmasti hyvin vinyylin kakkospuolen alotuksena (onhan se?!). Eräitä parhaita sanotuksiakin albumilla. Loppupuolelle ois tarvinnu lisää musiikillista juttua, tosin sanotuspuoli kantaa ihan hyvin.

Starblind

Sellanen keskiverto biisi, mutta tunnelmaltaan sopii silti albumille. Progeilukomppiam. Yllättävän hyvät soolot. Pitkä biisi, mutta jaksaa kiinnostaa.

The Talisman

Mun mielestä tosi hauska intro. Kiva ku on akustista käytetty ja ne yhet taustalaulut mitkä sieltä putkahtaa oli kaikessa yksinkertasuudessaan tosi mehevät. Kun biisi lopulta räimähtää käyntiin, tulee hetken tylsistys ku se perus räime vaan tulee, mutta Brucen laulut on tosi kivat. Kaikenkaikkiaan oikeestaan tosi makee biisi. Mukavasti uusia käänteitä noin pitkään biisiin.

The Man Who Would Be King

Etukäteen pienimmät odotukset oli tän biisin kohalla siks ku Murray on tätä ollu kirjottamassa. Mukava intro, eikä ihan niin niin niin tyypillisen odotetusti lähe raskaampikaan juttu käyntiin. Vähän on kyllä silti toi rankemman osan "diidyydiidyy" pitemmän päälle ärsyttävä. Puolessaväliä biisiä tosi hyvän kuulonen vaihdos.

When The Wild Wind Blows

Se ennen albumin julkasuu löytyny 30 sekunnin pätkä teki kyllä niin syvän vaikutuksen ettei melki ollu tosikaan. Ihan alkuintro toimii ihan hyvin fiilistelyna tuuliäänineen, vaikka sen jälkeen tuleva melodia peseekin alkua ihan satanolla. Mun mielestä ihan hullun tajuttoman hyvä melodia. Brucen laulu on helkkarin hyvää siinä kitaroiden päällä. Mutta sitten.. läts. Kun rankempi osa polkee käyntiin, tulee mieleen vaan joku tyttöbändin hittirenkutus. Ei vittu, tossa vaiheessa kyllä vitutti niin rankasti. Mutta noin ajassa 3:45 onneks lähtee ihan hyvä meno, vaikka se ei voi pelastaa lässähtänyttä fiilistä. Loppubiisi taas on tollasta hevipopitusta, aika surkee päätös levylle. Toisaalta luulen kanssa, että mielipide biisin loppua kohtaan tulee jossain määrin muuttumaan ajan myötä.
Musta Arkipyhä
17.08.2010 14:00:10 (muokattu 17.08.2010 14:01:28)
Vekkuli1981: vaan pikemminkin tämä Maidenin 2000-luvun tapa toteuttaa asiaa itseään ripaten ja suht vähän kovia biisejä tehden.

Kovat biisit on toki makuasia ,mutta itseäänhän Maiden ei "rippaa" sen enempää kuin moni muukaan oman soundinsa omaava bändi: Slayer,AC/DC jne.Itse asiassa Maiden tekee monipuolisempaa musaa kuin edellämainitut toki itseltään kuulostaen.

Mitä uuteen levyyn tulee niin biisimateriaali ei tässä vaiheessa vaikuta AMOLADin tasoiselta ja kitaraharmonioiden vähäisyys ketuttaa.Toisaalta sovituspuoli ja osien vaihdot ovat hanskassa ehkä paremmin kuin kertaakaan 90-luvun alun jälkeen.Samoin kertosäkeiden ylettömästä toistosta on taidettu päästä.

Selkeästi hyvin hitaasti aukeava levy jota kannattaa kuunnella rauhassa ja pidempään.Sisältää esim.soundillisesti hyvinkin epämaidenmaisia ratkaisuja vaikkapa kitaroiden osalta ja on yleisilmeltään jotenkin pohdiskeleva ja "pinkfloydmainen" - ei mikään in-your-face hevilevy.

Brucen lauluja olis voinu tuplata esim.kertseihin enemmän.Tästä on jotenkin sellainen mielikuva ,että 80-luvulla bändi harrasti tätä enemmän.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
StJerky
17.08.2010 14:19:18
PsychedelicWarlord: Brucen lauluja olis voinu tuplata esim.kertseihin enemmän.Tästä on jotenkin sellainen mielikuva ,että 80-luvulla bändi harrasti tätä enemmän.

Totta. Extravideossa se selittikin että melkein koko levy on vain yhdellä laululla tehty (ei taustalauluja). Onhan siellä taustalauluja jossain, mutta saisi olla enemmän. Turhan kuivat on laulut nyt.
Pluto
17.08.2010 14:20:17
Olenkohan mä ainoa, joka ei liiemmin innostu näistä 2000-levyjen kitarasoundeista?
Dillon, you son of a bitch!
krautio
17.08.2010 15:46:23

Et. Ihme mössöksi miksattu kolme kitaraa. Toistan tämän minkä olen aiemminkin sanonut: Kevin Shirleylle kenkää.

Pluto: Olenkohan mä ainoa, joka ei liiemmin innostu näistä 2000-levyjen kitarasoundeista?
Hey Ho, Let's Go!
Vekkuli1981
17.08.2010 15:58:08
PsychedelicWarlord: Kovat biisit on toki makuasia ,mutta itseäänhän Maiden ei "rippaa" sen enempää kuin moni muukaan oman soundinsa omaava bändi: Slayer,AC/DC jne.

Oot periaatteessa oikeassa ja itseasiassa sanoin vähän väärin tuon. Oikeampi olisi ollut "Harrisin tapa ripata itseään". Tota mun mielestä ei voi kieltää 2000-luvun tuotoksissa sen enempää herran biisien sävellysten kuin sovitustenkaan osalta. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että bändi silti kuulostaa itseltään, tai no ylipäätään mun näkemys on että bändi saa tehdä just sitä mitä haluaa :) Maidenin kokoluokan bändin kohdalla on vaan hyväksyttävä, että se mitä bändi haluaa tehdä ei miellytä kaikkia. Niinpä oma näkemys olisikin ollut, että saksia peliin.

Omissa kirjoissa Gers vakiinnuttaa asemaansa Maidenin tämän hetken kovimpana sävelkynänä.
www.myspace.com/caughtinthebetween HORSE METAL-ALBUMI ENNAKKOTILATTAVISSA - VAIN 9,90e http://www.levykauppax.fi/artist/caught_in_the_between/horse_metal/
Musta Arkipyhä
17.08.2010 16:15:14
Vekkuli1981: Oot periaatteessa oikeassa ja itseasiassa sanoin vähän väärin tuon. Oikeampi olisi ollut "Harrisin tapa ripata itseään". Tota mun mielestä ei voi kieltää 2000-luvun tuotoksissa sen enempää herran biisien sävellysten kuin sovitustenkaan osalta.

Eipä varmaan.Tosin mainitsemani bändit (ja niiden biisintekijät) rippaavat aivan samalla tavalla joten tulee väistämättä mieleen so what? Se vaan ihmetyttää miksi Maiden saa tästä aina paskaa niskaansa (en nyt tarkoita sinua)?

Samaa harrasti myös herra Blackmore aikoinaan.Ja esim.Panterankin levyt operoi aika kapealla sektorilla tässä suhteessa.Kapeammalla kuin Maiden tai Harris.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Pluto
17.08.2010 16:30:22 (muokattu 17.08.2010 16:31:16)
krautio: Et. Ihme mössöksi miksattu kolme kitaraa. Toistan tämän minkä olen aiemminkin sanonut: Kevin Shirleylle kenkää.

Mjooh...itse käyttäisin kuvausta "jotenkin suttuinen ja epäselvä, mutta samaan aikaan riipivä".

Mutta ei saa valittaa, koska

a) en itse osaa tehdä parempaa
b) ihan hyviä biisejähän nää on
Dillon, you son of a bitch!
Peoplez
17.08.2010 16:31:03 (muokattu 17.08.2010 16:34:19)
Jos jostain vois tiivistää niin noista biisien loppupäistä. Tarviiko aina sinne loppuun tulla uudestaan säkeistö ja kertsi? Ei tarvitse. Sen sijaan introista ei tarvitse luopua, vaikka moni niistä tuntuu itkevänkin. Ne ovat monesti biisien parasta antia, kuten vaikka Talismanissa.

Tosin kertailin eilen tässä Maidenin discografiaa niin kyllä ne on ennenkin osanneet venyttää tommosia "perusbiisejä" yli kuuteen minuuttiin. Nykyään menevät sitten vielä askeleen pidemmälle.
EddieTheHead
17.08.2010 17:00:36 (muokattu 17.08.2010 17:03:50)
Mitäs vittua?

Mulla on "Mission Edition"-levy tietokoneessa ja oon tuolla http://www.ironmaiden.com/bonus sivuilla ja mitään ei tapahdu. Miten tää juttu toimii?

E: Ei mitää enää. Päivitin sivun uusiks ja nyt toimii.
ramionparas
17.08.2010 20:29:36

Jokapaikanapina: Hohooo, nyt kuuntelen ekaa kertaa The Angel And The Gambleria, vitsi tää on ihan rajattoman hyvä :DD Kuulostaa ihan joltain mnetin Maiden-miittitribulta. Voin niin kuvitella Mohlan vetämässä haitarilla tota ja kaikki semisti bäissäm

hieno video ainakin :D
http://www.evilpiggy.tk http://www.mikseri.net/epm http://www.myspace.com/evilpiggymachine
Henkka370
17.08.2010 20:39:41
Ei jumaleissön tää levy on pitkä...
NY RILLATAAN!
Yrms
17.08.2010 21:01:18
ramionparas: hieno video ainakin :D

Nyt kun muistutit niin kyllä, toi video on todella hyvä :D

http://www.youtube.com/watch?v=-2ln8MewYlA

Kaipais välillä vaikka vähän enemmän tätä kieli poskessa menoa kuin 76 minuuttisia levyjä.
www.mikseri.net/blindways
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)