Aihe: Perustamme bändin osa 1
1 2 3 4 5 6 7 8
Lucky 7
16.08.2010 20:10:22
Rahat pois ja räät silmille. Näinhän se on toimittu vuosi kaudet. Ei ihme että tanssipaikat ja ravintolat naulaa ovensa kiinni, useimmin pysyvästi.

Ettekö te saatanan pässit tajua, että on aivan turha kartottaa markkinoita jos ei ole hajuakaan mistään uudistumisesta, saati uudesta materiaalista.

Ne markkinat voi luoda hyvällä musiikilla. Jos sellasta tanssihumppaturve10-4.30soittajan mielestä on olemassa.

Onko se niin vaikeeta mennä oikeisiin töihin, ennemmin vetää lokkivalssia ja luoksesi tukholmaan?
TÄ?
jape2
16.08.2010 20:19:33
On. Lyhkäsesti
Mieluummin ceestä.
Lucky 7
16.08.2010 21:33:53
Mutta jos perustetaan perinteinen ravintola trio-kvartetti-kvintetti-sextetti, aa-kerhosta löytyy varmasti paljon tulioita.

Tai toisaalta omaks iloks, ja muitten häitten soitteluun on tähän asti kelvannu parhaiten se missä on ainakin hanuri/tai sitä jäljittelevä sormio, rummut, basso ja ehkä kitara. Ohjelmiston ollessa toivelaulut a-ö välillä. Sekä mielellään pikkusen karaokea veivannut solisti.
Markkinoinnin voi hoitaa tutut ja sukulaiset.
Mut en mä tohon lähtis jos pändiä olisin perustamassa, etenkin jos olis varaa valkata.
TÄ?
isojussi
16.08.2010 21:50:16
Meisseli: ja yleensä tehdään, ja tehdäänkin.

Valitettavasti toi on helvetin totta. liian usein omb perustetaan sen takia, että ei pärjätä oikeessa päntissä.

WanhaWetäjä: Onko sillä merkitystä? Jos mainostetaan elävää musaa niin ei kai ihan riitä että lauteila on yksi mies ja moulinex. Kysy on harhaanjohtavasta mainonnosta. "Tänään tanssia, esiintyjänä "Keijo&KetronHandsFreeBand", tai "Mikko&MidiFiles", ei jäisi arvailujen varaa siitä mitä on tulossa.

No ok - onhan se noinkin.

Ite kun oon ollu baarikeikoilla, mainoksessa on ollu vaan mainittu mut ja that's it. Se toki, että julisteessa on naama ja nimi vaatii sit kans, että tila on otettava haltuun, eikä lymyiltävä nuottitelineen takana.

Sen voi tehdä monella tapaa, kuollutta/kusetusta se lienee sillon jos ilta on 5 x 45 min ja omb-esa ei soita itse ääntäkään vaan on soittavinaan. No onhan tälläsiä bandejakin ja keikkaa pukkaa! Netista kopsatut midifilet pauhaa ja jopa kitarosoolot tulee koneelta vaikka bandissa on kitaristi.

Tässäkin oon samoilla linjoilla. Pitkään tein ihan kaikki pohjat alusta loppuun ite, mut sit kun sain muutaman toimivan pohjan jostain, ajattelin, että rehellinen voi olla, mutta naivi ei tarvii. Jos pohjassa sattuu olee soolo valmiina, niin ei sitä kyllä ruveta millään feikkaamaan, vaan sit ollaan pystönä puolitosissaan.

Yhen toisen Elvis harrastana kanssa on vaihdeltu kans pohjia säännöllisesti. Molemmat hyötyy.

Laivoilla kuulee toisaalta todella tyylikkäästi toteutettuja kitarapohjaisia omb/trubaduuriosastoja, tuolla osastolla vois olla tänä päivänä
töitä osaavalle, nuorelle kaverille jos joku nyt ajattelee "bandin" perustamista, ja liksakin on tessia parempi ainakin joillain laivoilla.
Homman mielekkyys on sitten eri asia, välillä on kivaa, välillä ei. Näin sanovat he jotka tuota hommaa työkseen vääntävät.

Välillä helvetin yksinäistä. Roudaukset jne on persiistä, lavalla on kivaa, kun vaan tekee hommansa kybällä.

Jos tää homma olisi ylipäätään helppoa "perustetaan bandi, otetaan rahat pois"-osastoa niin miksi eivät Jalmuksen mainitsevat nuoret, koulutetut kaiken osaavat superpaavot perusta "Suomen Toto"-tyyppistä aivan huippulaatuista tanssibandia/bilebandia/solistibandia mitä vaan? Keikkaa olis kuin ketun nenää kun kaikki taittuu, vai olisiko?

HOHO!!!
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
16.08.2010 21:52:43
Lucky 7: Ettekö te saatanan pässit tajua, että on aivan turha kartottaa markkinoita jos ei ole hajuakaan mistään uudistumisesta, saati uudesta materiaalista.

Ne markkinat voi luoda hyvällä musiikilla. Jos sellasta tanssihumppaturve10-4.30soittajan mielestä on olemassa.

Onko se niin vaikeeta mennä oikeisiin töihin, ennemmin vetää lokkivalssia ja luoksesi tukholmaan?

Ja pitää muistaa kattoo asiaa asiakkaan näkökulmasta.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Lucky 7
16.08.2010 22:35:30
isojussi: Ja pitää muistaa kattoo asiaa asiakkaan näkökulmasta.

Jaa minkä asiakkaan....

Katson asiaa siitä näkökulmasta joka minulla on. Olenhan joskus asiakkaana ravintoloissa ja tanssilavoilla sekä vieraana juhlissa.(jos olis kavereita saattaisin olla jopa juhlien järjestäjä) Toisinaan jopa töissä siellä.
Enkä näe mitään eroa itseni tai asiakkaan tai ostajan näkökulmassa. Pyhä kolminaisuus täyttyy kun kaikki on tyytyväisiä-ja jos joku näistä ei ole tyytyväinen,se heijastuu kahteen muuhun
Tästä syystä oliskin suotavaa että soittajat soittais sitä musaa mistä diggaavat, silloin toi rahat pois meininki vähenis huomattavasti, ja asiakkaatkin sais jotain vaihtelua kun ei se soittajan kieli ole kokoaikaa kahvaa myöten niiden perseessä.

Omituisetkin jutut on menny mailmassa läpi, kun vaan joku tekee ne.

Kun kattoo tanssilavojen kovimmat palkkioden nostajat, voi joidenkin kohdalla ihmetellä perusteita menestykselle. Ne on omaehtoisesti yleensä luoneet asemansa.
TÄ?
rintapek
16.08.2010 22:51:38

Lucky 7:
Omituisetkin jutut on menny mailmassa läpi, kun vaan joku tekee ne..

Yhtä läpilyönyttä kohti on kakskytmiljoonaa yrittäjää.

Jos tahdot bändin joka tekee ihkaomaa ja breikkaa, ni yritys on vapaa, mut et ole ainoa.
One kind of music only - the good kind
Lucky 7
16.08.2010 23:23:06
rintapek: Yhtä läpilyönyttä kohti on kakskytmiljoonaa yrittäjää.

Jos tahdot bändin joka tekee ihkaomaa ja breikkaa, ni yritys on vapaa, mut et ole ainoa.

Olen tietoinen, mutta työtä se vaatii ihan samalla lailla kun karjakkona lypsäminenkin. Koittajia on sieläkin käyny monia, ja tuloskin voi olla sama -kädet kyynärpäitä myöten paskassa.

Kättä ylös kuka on tänä vuonna kuullu/levyttäny uutta, hyvää tangoo, humppaa tai valssia. Siis esim. sitä tasoo mitä Solistiyhtye teki -80 luvulla, tai vaikka vähän parempiakin.
TÄ?
tope2
17.08.2010 01:17:25
Jos mä perustaisin bändin, ni pyrkisin valkkaan sellasen soittokaverin, jolla on kamat ja auto. Bändi vois olla 2-4 henkinen, eli jotain keikkoja duolla, jotain triolla ja jotain kvartetilla. Kvartettikeikkojen myynti olis ensisijainen tavoite. Tsekattais, milloin on mahdollista keikkailla, mikä on bändiläisten elämäntilanne mahdollisen päivätön ja perheen plus muiden kuvioiden suhteen. Kimppakamoja eikä autoa ei ikinään! Jos mä joutusin hankkiin kamat ja auton, ni vetäisin puolet liksasta omiin verkkareihin ihan reilusti.. ;)

Ohjelmistoon katottais tutuille kappaleille nk. vaihtobiisit, eli lähettäis etsiin arkistoista helmiä. Ei kuitenkaan liian friikkikamaa. Myös tän päivän biisejä. Sovitettais ne jotenkuten toimiviksi, itseironiaa soitossa ja laulussa sais olla. Eli ei liiallisia laatuvaatimuksia. Mokaaminenkin voi olla hauskaa. Ohjelmistossa siis tanssimusaa ja riittävästi oikeanlaista bilemusaa loppuillan dokuille.

Sitte sovittais keikkamääristä, eli minimi/maksimi mitä halutaan tehdä. Sitte vaan myymään, joko itte tai verkostojen kautta. Periaatteella mahd. paljon rahaa mahd. vähällä työllä.

Ensisijainen paino bändiä kootessa olis se, että on kivoja kamuja.

Selväähän on, ettei tämä kuvia sopis nk. ammattilaiselle. Mut täs tilanteessa tällanen bändi olis mun mieleen.
WanhaWetäjä
17.08.2010 02:32:59 (muokattu 17.08.2010 02:34:30)

tope2: Jos mä perustaisin bändin, ni pyrkisin valkkaan sellasen soittokaverin, jolla on kamat ja auto.
Basistin?

Bändi vois olla 2-4 henkinen, eli jotain keikkoja duolla, jotain triolla ja jotain kvartetilla.
Vaikeeksi menee..."..ttu taas meette duolla! Stana ette ainakaan mun kamoilla vedä!" HOHO!

Kvartettikeikkojen myynti olis ensisijainen tavoite. Tsekattais, milloin on mahdollista keikkailla, mikä on bändiläisten elämäntilanne mahdollisen päivätön ja perheen plus muiden kuvioiden suhteen.
Mahdollisen päivätyön? Tänä päivänä on hyvä olla kunnon päivätyö että on varaa käydä keikoilla!

Kimppakamoja eikä autoa ei ikinään! Jos mä joutusin hankkiin kamat ja auton, ni vetäisin puolet liksasta omiin verkkareihin ihan reilusti.. ;)
...tietenkin muiden selän takana liimatais-tyyliin eli hoitaisit myös laskutuksen ja kusetuksen kunnes eräänä päivänä kaikki paljastuisi ja se olis sitten siinä se bandi ;-)

Ohjelmistoon katottais tutuille kappaleille nk. vaihtobiisit, eli lähettäis etsiin arkistoista helmiä.
Jokaisen parin eka biisi pitää olla tuttu, muuten voi vetää mitä vaan.

Ei kuitenkaan liian friikkikamaa. Myös tän päivän biisejä. Sovitettais ne jotenkuten toimiviksi, itseironiaa soitossa ja laulussa sais olla.
Eiköhän se itseironia löydy ainakin sinulta ihan luonnostaan?

Eli ei liiallisia laatuvaatimuksia. Mokaaminenkin voi olla hauskaa.
Kunhan mokat sallitaan kaikilta ja ne jäävät soitto-osastoon.

Ohjelmistossa siis tanssimusaa ja riittävästi oikeanlaista bilemusaa loppuillan dokuille.
Aivan.

Sitte sovittais keikkamääristä, eli minimi/maksimi mitä halutaan tehdä. Sitte vaan myymään, joko itte tai verkostojen kautta. Periaatteella mahd. paljon rahaa mahd. vähällä työllä.
Kuinkahan paljon näitä kuvioita on soittajapiireissä suunniteltu vuosien saatossa missä milloinkin ja kossu/jalupäissään? "..ttu pisteään pystyyn oikeen v...n kova bändi, kvartetti vähintään ja mehän EI soiteta kun korkeintaan 3 x 45 !"
Muistan Treella aikoinaan kun soittajia oli vapailla usein sunnuntaisin/maanantaisin joko ravintola Tammerkoskessa tai S-huoneella, kyllä siellä kaikenlaisia kokoonpanoja tehtiin eli soittajat tekivät virtuaalibändejä just tolla sapluunalla "vähän keikkaa mutta paljon rahaa"= tes-bandin vastakohta, ja eihän niistä tullut yhtään mitään...kännipuheita, sellasta umpituubaa "keskinäisen kehumisen kerho" -osastoa.

Ensisijainen paino bändiä kootessa olis se, että on kivoja kamuja.
No joo, varmaan tuo on tärkeää jos soittaminen on päivätyön vastapainoa, kuka sitä nyt viitsii vapailla kyrpänaamoja kattella? Rutinoiduissa tai joissain (liian) wanhoissa ja wäsyneissä ammattibandeissa tuo ei ole ehkä se tärkein juttu, pääasia että hommat hoituu, toki toimeen pitää tulla mutta ei ne mitään kaveripiirejä saati avioliittoja nuo ammabändit ole koskaan olleet. Miehet vaihtuu aika tiuhaankin.

Selväähän on, ettei tämä kuvia sopis nk. ammattilaiselle. Mut täs tilanteessa tällanen bändi olis mun mieleen.
Tämä oli hyvä täsmennys.
AnsVim
17.08.2010 09:13:58

stagestar: eikö trio ole bändi.... mm. stray cats, peer gynt, Hurriganes, Solistiyhtye Suomi... jne. No joopa joo, piti vain viilata huvin vuoksi.

Onhan ne bändejä. Nyt puhunkin tanssimusiikista. Rock hommat erikseen... ;)
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys!!!
baron
17.08.2010 09:20:31

AnsVim: Onhan ne bändejä. Nyt puhunkin tanssimusiikista. Rock hommat erikseen... ;)

Kyllähän kiipparit, basso, rummut voi olla hyväkin tanssibändi erikoisesti jos pojat (tai miksei tytötkin) osaa laulaa stemmoissa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
artope
17.08.2010 09:46:20

AnsVim: Onhan ne bändejä. Nyt puhunkin tanssimusiikista. Rock hommat erikseen... ;)

Solistiyhtye Suomi ja rock. No olihan se sellasta hevihumppaa joo...
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
artope
17.08.2010 09:47:20

baron: Kyllähän kiipparit, basso, rummut voi olla hyväkin tanssibändi erikoisesti jos pojat (tai miksei tytötkin) osaa laulaa stemmoissa.

Allekirjoitan omakohtaisesti tämän. Meilläkin 6 eri soitinta kun välillä pölähtää 3-ääninen Siwa-stemma...
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
isojussi
17.08.2010 11:15:09
WanhaWetäjä: ...tietenkin muiden selän takana liimatais-tyyliin eli hoitaisit myös laskutuksen ja kusetuksen kunnes eräänä päivänä kaikki paljastuisi ja se olis sitten siinä se bandi ;-)

Taas on wanha wihtaesa oikeella asialla. Mä en usko, enkä oo ikinä oikein uskonu, että kimppakamat tai -auto toimis kunnolla. Tarpeellinen määrä kalustoo haalitaan siitä jengistä, mikä keikalle pölähtää ja autollisille hoidetaan matkat. Muuten liksat tasan. Piste.

Jokaisen parin eka biisi pitää olla tuttu,

Näinhän se nimenomaan onkin, vaikka haavemaailmassa elävän soittajapolven mielestä se näköjään onkin yleisön perseennuolentaa. Perkele sentään siellä lauteilla ollaan viihdyttämässä ja tanssittamassa sitä meitin palkan maksavaa yleisöö oli se sittä dance-bar, lava tai privaatti tai whateverkeikka. Ei se tarkota, että tarttee Plogmannia tai Wanhaa svengiä vetää, kun maailma on valmiiks pullollaan hienoja vanhoja iskelmiä joita topit kuuntelee tippa linssissä.

Toinen naurettava tekopyhyys on toi jeesustelu noita taustanauhoja ym kohtaan. Kattokaapas esim minkälaisen systeemin kanssa tää vähän aikaa sit kiertänyt iso popkonserttiprojekti toteutettiin, vaikka lavalla oli tekijämiehiä.
AnsVim
17.08.2010 11:36:55 (muokattu 17.08.2010 11:49:50)

artope: Solistiyhtye Suomi ja rock. No olihan se sellasta hevihumppaa joo...

Täällä keskustelu on kyllä melkoista pilkun viilausta.

No laitan vielä kerran tähän tiivistettynä omat näkemykseni.

Eli kvartetti on minusta paras vaihtoehto jos tanssibändin perustaa.

Oon soittanut keikkaa myös trio meinigillä, soittaen ne vasuribassot. Kitara, koskettimet, rummut osastoo. En vaan osaa itse mieltää sitä ns. "oikeeksi" bändiksi.
Kuin en myöskään Omb tai duo hommia. Ja oon tehnyt niitäkin. Jos pitää valita niin sitten trio.
Mut toisaalta onhan esim. sanottu et Agents on tällä hetkellä suomen kallein trio. ;)

Ja itse en niistä kone hommista tykkää. Kuten jo aiemmin sanoin.

Päätän keskuteluni tähän. Hauskaa syksyä kaikille!
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys!!!
walttoni
17.08.2010 12:01:20
Lucky 7: Olen tietoinen, mutta työtä se vaatii ihan samalla lailla kun karjakkona lypsäminenkin. Koittajia on sieläkin käyny monia, ja tuloskin voi olla sama -kädet kyynärpäitä myöten paskassa.

Kättä ylös kuka on tänä vuonna kuullu/levyttäny uutta, hyvää tangoo, humppaa tai valssia. Siis esim. sitä tasoo mitä Solistiyhtye teki -80 luvulla, tai vaikka vähän parempiakin.

Hep, useitakin tapauksia . Toisaalta Solistiyhtye Suomen aika meni jo.
COVS2.
walttoni
17.08.2010 12:06:33
AnsVim:
Eli kvartetti on minusta paras vaihtoehto jos tanssibändin perustaa.

Mut toisaalta onhan esim. sanottu et Agents on tällä hetkellä suomen kallein trio. ;)

Ja itse en niistä kone hommista tykkää. Kuten jo aiemmin sanoin.

Tämä on ihan ku omasta kynästä.Hintapolitiikkaan voi olla jollain trio Kotiteollisuudella jne. jotain sanottavaa. Tämä paikkakunnan poikien triokin taitaa mennä heittämällä ohi.

Jos rahasta ja suurista ansiomahdollisuuksista puhutaan, niin kallein kvartetti lienee Rasmus ja kvintetti Him tai Nightwish. Siis jos tuommosta bändiä alkaa perustaa.

Oman jutun breikkaaminen on mahdollista, mutta ah niin työlästä. Marginaalimusallakin voi elättää itsensä, se vaan vaatii vielä sitkeämpää matkustamista kuin Levi -Votelandia. Esimerkkejä on viljalti.
COVS2.
jape2
17.08.2010 12:11:39
Levi- Votelandia hahhah...toivottavasti ei kumpaakaan ikinä milloinkaan.( Enää. )
Mieluummin ceestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)