Aihe: Onko valmistusmaalla väliä?
1 2
Jani The Rock
17.03.2004 18:26:16

Miten on? Pidätkö Meksikossa, Koreassa, Kiinassa, Indonesiassa etc. valmistettua kitaraa automaattisesti huonona vai kykenetkö suhtautumaan puolueettomasti? Entäs USA ja Japani - ovatko niissä valmistetut skebat mielestäsi osastoa "no perkele, kun sen on jaappanin/jenkkilän poika kasannut, niin eihän se voi olla huono"? Sumentaako kitaraan lätkäisty tai kaiverrettu valmistusmaamerkintä arvostelukykysi? Kuolisitko häpeästä, mikäli sinun pitäisi esiintyä "jossain hindukiinassa väsätty ritsa" soittimenasi?

Myönnän erittäin huokeasti kärsineeni pitkät ajat juuri tuosta kyseisestä taudista. Sitten aloin kuitenkin tulla siihen tulokseen, että yhtä helposti amerikkalainen tekee huonon kitaran kuin korealainenkin. Nykyisellään suhtaudun melko penseästi jenkkipeleihin. Tuntuvat olevan liian kalliita laatuunsa nähden enkä viitsi merkistä maksaa (huom! Tämä ei ole absoluuttinen totuus vaan oma käsitykseni, joka pätee vain kitaroihin, ei esim. autoihin). Meksikon Fendereistä ja Korean peleistä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia, joten aika hyvin niitä kykenee jo arvioimaan yksilökohtaisesti ja niputtamatta. Japanilaisten kitaroiden suhteen olen kuitenkin lähes fanaattinen - edelleen.. Mutta perkele, kun ensimmäisen kerran sain kouraani Vietnamissa valmistetun kitaran, niin lähellä oli etten heittänyt sitä saman tien kädestäni, sylkenyt olkapääni yli, tehnyt ristinmerkkejä ja huutanut Ave Mariaa.
Rough and tough and plenty mean.
superfly
17.03.2004 18:29:12
Mikä kitara tuo Vietnamin ihme oli?
Harppu on alaston piano
Muhwi
17.03.2004 18:34:27
Ittelläni on korealainen basso, ja täytyy sanoa että viimeistely ja tatsi on paljonkin parempi kuin monissa jenkkilaitteissa mitä olen testannut. Eräs käytetty Mehiko Fendä hakkasi kaikki F-Musiikin uudet jenkkiläiset mennen tullen. Kyllä IMO tuohon valmistusmaahan kiinnitetään turhaa huomiota. Toisaalta kyllähän se minulle sopii, jos saan parempaa laatua 800€ halvemmalla..
It wasn't me, it was the Other Guy.
askomiko
17.03.2004 18:36:09
Maalla ei ole väliä, vaan sillä miten se tehdään. Ja markkinatalouden sanelemana halvimmissa kaukoidän maissa tehdään ne huonoimmat tekeleet, kun taasen länsi-euroopassa, japanissa ja ameriikassa tehtyihin malleihin luodaan statusta, ja panostetaan laatuun vähän enemmän. Jotkut Gibsonit hämmentävänä poikkeuksena.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Härski
17.03.2004 18:36:49
Tietyt ennakkoluulot ovat kaukoidän maihin, paitsi Japaniin. Tosin niistä löytyy aina silloin tällöin helmiä yksilöitä. Mutta kyllä melko karkeasti voi sanoa, että mielummin paska jenkki, kuin hyvä korealainen. Ihan jo jälleenmyyntiarvoa ajatellen.
Vemmy
17.03.2004 18:41:54
Paha sanoa. Jos kokeilisi kitaraa tietämättä valmistusmaata, saattaisi helpommin suhtautua kyseiseen kapistukseen ilman ennakkoluuloja. Ei silti, että itsellä olisi mitään antipatioita ns. halvan työvoiman maissa valmistettuihin kitaroihin, hyviä soittimia on käsiin sattunut vaikka valmistusmaana onkin Korea tai vastaava. Onhan tietysti niitä huonojakin, mutta on niitä amerikkalaisillakin. Yksi Gibsonin SG on ehkä hirvittävin kitara jota olen kokeillut, ei istunut millään kätöseen ja tuntui kuin olisi lasten kymmenen euron lelukitara roikkunut kaulassa. Ja paras omistuksessa tällä hetkellä oleva kitara on suomalainen, vaikka hyviä nuo amerikkalainen ja korealainenkin ovat.

Jos jaotellaan raa'asti tuohon Amerikka/Japani vs. Muu maailma, niin ongelma ei niinkään ole valmistusmaa, vaan se, että halpatuotanto tehdään yleensä halvemmista raaka-aineista, jonka saattaa huomata vaikkei valmistusmaata tietäisikään.

Hyvän kitaran määritteleminen on aina mielipidekysymys, eikä siinä mielestäni paljoa paina valmistusmaa. Jos kitara on sellainen kuin haluan, niin aivan sama vaikka valmistusmaana olisi Mosambik.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Niskamies
17.03.2004 18:46:46
Ihan sama missä soitin on tehty, kunhan se soi. Mulla on jenkki-basso, japsi-basso, korealainen sähkökitara, ja japanilainen akustinen. Ja kaikki ovat hyviä, ei toi sähkis mun mielestä häviä viimeistelyssä yms. noille muille, pikemminkin päinvastoin.
Soita bassoa ja ole uromies!
Kitarasankari
17.03.2004 19:01:10
Kyllä olen törmännyt hyviin kitaroihin jotka on valmistettu kaiken maailman vinkuintioissa ja mehikossa, mutta pakko se on tunnustaa että on siinä se jokun hohto ja fiilis kun soittaa jenkkistratolla tai lepalla, ah! Itse olen omistanut mexico-straton ja tällähetkelläkin on japanissa tehty ibanez ja hyviä kokemuksia niistä on. Eikös nuo Schecterit tehdä kanssa nykyisin jossain koreassa? Hyviä keppejä ovat! Kuten jo askomiko sanoi niin ei niinkään se maa, vaan miten se on valmistettu. Mutta itsellä on vaan joku päähänpinttymä noihin jenkki soittimiin...
Jazz is not dead...it just smells funny...ostakaa ibanez!!
Niskamies
17.03.2004 19:29:03
Kyllä olen törmännyt hyviin kitaroihin jotka on valmistettu kaiken maailman vinkuintioissa ja mehikossa, mutta pakko se on tunnustaa että on siinä se jokun hohto ja fiilis kun soittaa jenkkistratolla tai lepalla, ah! Itse olen omistanut mexico-straton ja tällähetkelläkin on japanissa tehty ibanez ja hyviä kokemuksia niistä on. Eikös nuo Schecterit tehdä kanssa nykyisin jossain koreassa? Hyviä keppejä ovat! Kuten jo askomiko sanoi niin ei niinkään se maa, vaan miten se on valmistettu. Mutta itsellä on vaan joku päähänpinttymä noihin jenkki soittimiin...

Joo, kaikki sarja-Schecterit tehään koreassa. Silti viimeistely ja soittimein laatu on ihan loistava.
Soita bassoa ja ole uromies!
toxic
17.03.2004 19:32:50
Espin viper 301 on koreassa tehty mutta se on niin hjuva...

Blööh.
LaXu
17.03.2004 19:37:36
Kaikki kitarani ovat kaukoidän tuotteita, yksi Japanista ja loput Koreasta. On saanut vähällä rahalla paljon kitaraa, toisin sanoen hinta-laatusuhdetta voi pitää erinomaisena. Ennakkoluulottomalla asenteella nämä meikäläistä miellyttävät kepit ovat löytyneet.

Joka tapauksessa minä en merkkejä tai valmistusmaita juurikaan katsele, hyvä kitara on hyvä kitara maasta riippumatta. Eiköhän joka maasta tule huonoja ja hyviä yksilöitä.

Askomiko sanoikin sen jo: riippuu miten kitara on tehty. Jotkut kitarat on tehty periaatteella "kunhan nyt kitaraa muistuttaa, sitä voi jotenkin soittaa ja siitä saa käärittyä mahdollisimman hyvät voitot", kun taas joissakin on pyritty tekemään niin hyvä kuin tiettyyn hintaan on mahdollista rakentaa.

Pakkohan se on kuitenkin sanoa, että Indonesiassa, Vietnamissa tai Kiinassa tehtyihin kitaroihin suhtautuu aina hieman epäillen, kun taas eurooppalaisilta, japanilaisilta ja amerikkalaisilta kepukoille asettaa tiettyjä odotuksia laadulle. Molemmin puolin tosin on tullut pettymyksiä vastaan.

Jenkeissä tehdyt soittimet eivät tosin hirveästi sykähdytä, täällä kun jenkkilän liukuhihnatehtaalla tehdyllä "perusmallilla" on lähes poikkeuksetta suunnilleen yhtä paljon hintaa kuin käsintehdyllä kotimaisella. Ja niille tuhannen euron molemmin puolin pyöriville kepukoillekin on monen monta japanilaista tai korealaista vaihtoehtoa.
Man1ac
17.03.2004 20:02:51
Jokainen kepakko on yksilö, valmistusmaalla ei ole minulle mitään merkitystä.
Under Construction...
Nazareth
17.03.2004 20:20:01
Jokainen kepakko on yksilö, valmistusmaalla ei ole minulle mitään merkitystä.

sama
"Yks kalja ja yks lapin kulta."
Hannu H.
17.03.2004 20:55:15

Mexico fenkku ja japanin tokai löytyy. Ei sillä valmistusmaalla ole väliä kunhan hinta, laatu, soitettavuus ja soundi kohtaa sopivassa paketissa... :)
"Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa
Jani The Rock
17.03.2004 21:03:37

Mikä kitara tuo Vietnamin ihme oli?

Ashton vai mikä hitto se nyt oli.
Rough and tough and plenty mean.
Keke Urlaub
17.03.2004 21:37:10

Mielestäni sen kitaran laadun määrää hyvin pitkälle maan/tehtaan/tehtaiden työntekijöiden työmoraali. Japani on loistava esimerkki hyvästä sellaisesta; Japanissa tehdyt kamppeet tuntuu olevan kautta linjan autoista musiikkivermeisiin todella hyvälaatuisia, ja syyksi siihen epäilen vanhoilta shogunaattisuvuilta perittyä henkeä.
Ja kun kyseiset japanilaiset perustavat tehtaitaan Koreaan/Taiwaniin tms., vievät he sinne maastaan korkeasti koulutettuja esimiehiä ja jopa muita työntekijöitä ja parantavat täten laatua.
Jenkkilässä laatu on korkeata ainoastaan siellä, missä sen on _pakko_ olla korkeata. Kuulemani perusteella Gibson on nykyään tästä hyvä "huono" esimerkki.
Meksiko on luku sinänsä. Käsittääkseni paikallisille ihmisille on onnenvoitto päästä Fenderille töihin, joten jospa se hieman näkyy työn laadussakin.
Made in Bed.
heinovi1
17.03.2004 21:50:25
Kitaran valmistusmaalla ei ole merkitystä, kunhan sitä kuljettaa mukanaan amerikkalaisella autolla :)
Shaft
17.03.2004 21:57:11
Niinkuin tässäkin ketjussa on jo todettu, erot johtuvat materiaaleista eikä valmistusmaasta. Halpismallit tehdään yleensä halvan työvoiman maissa halvoista osista.

Mielenkiintoista todeta, että japanissa tehdyt kitarat nauttivat nykyisin aika suurta arvostusta. Ennen niitä pidettiin samalla tavalla epäilyttävinä kuin nykyisin vaikka korealaisia ja kiinalaisia kitaroita.
m6mm
17.03.2004 21:59:06 (muokattu 17.03.2004 21:59:22)
Rytmissä oli joskus joku tele-vertailu. Voittaja oli USA:n Fender Relic ja kakkosena tuli joku kaukoidän Falcon. Koitan etsiä sen jutun netistä.
"Five to one baby, one in five,no one here gets out alive..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)