Aihe: Laadukas puoliakustinen..
1 2 3 4 5
J_Mikkonen
15.08.2010 11:56:02
antnis: Hmmm... käytetty Ibanez Joe Pass jostakin?

Niinpä, mutta missä on se "jostakin"? Suomalaiset musaliikket ei oikein uutenakaan hirveemmin myy jazz-lootia, saati sitten käytettynä. Torillakaan ei kovin usein kyseisiä kitaroita näy, ja jos näkyy niin ne ovat artcoreja tai sitten reippaasti budjetin ylittäviä Gibsoneita.
jsvenn
16.08.2010 14:13:59
Oheisessa linkissä oleva puoliakustinen Levinin Orkestra on tietääkseni myytävänä.
http://www.vintage-guitars.se/Levin … _Levin_Model_4_Orchestra_229761.htm
Hintaa en kysellyt, koska itselläni on aikaisemmin Peteriltä ostettu paksukoppanen. Luulisin hinnan sattuvan esittämääsi luokkaan. Soittelen Orkestran muotoisella Royalilla ja olen siihen tyytyväinen. Orkestra on kokopuinen. Pilkunviillaajille tiedoksi, että em. kitara on akustinen, raja on siinä mihin sen pistää. Tv juho
Sammo
16.08.2010 15:14:08
antnis: Hmmm... käytetty Ibanez Joe Pass jostakin?

J_Mikkonen: Niinpä, mutta missä on se "jostakin"? Suomalaiset musaliikket ei oikein uutenakaan hirveemmin myy jazz-lootia, saati sitten käytettynä. Torillakaan ei kovin usein kyseisiä kitaroita näy, ja jos näkyy niin ne ovat artcoreja tai sitten reippaasti budjetin ylittäviä Gibsoneita.

Kitarapajalla oli muutama vuosi sitten ja torilla myös, eli kyllä noitakin liikkuu, voi joutuu tosin venailemaan. Italiasta näyttää löytyvän alkaen 1300€ ... Gbasessa 2200$. Heh.

Tuossa JP20:a on tuo mikin sijoituspaikka vähän ongelmallinen - se on aika kaukana normaalista kaulan päästä ja aiheuttaa vähän klon-klonkmaisen perussoinnin. Joe Passin lopunaikojen soolokonserttiäänityksissä tuon mun mielestä kuulee aika hyvin.

Mun neuvo ois tehdä itselle selväksi mikä jazz-lootassa on tärkeää, eli:

1) laminaatti / kokopuukansi
2) kelluva vai kiinteä mikki
3) puu- / metallitalla

Jos 1)-kohdassa tärkeää on kokopuukansi, ainoa järkevä ratkaisu on Eastman käytettynä. 2)-kohdassa päätyisin kiinteään mikkiin jos tekisin keikkoja. 3)-kohdassa on pelivaraa koska tallaa pystyy vaihtelelemaan halvalla ja helpolla.

Tuolta pohjalta kävisin Hesassa kokeilemassa Milbrookin Eastmanit (jos niitä vielä tuodaan maahan?), Musamaailmassa Tokain JS-70:n (puutalla/kelluva mikki) ja Levytukussa Ibanezin PM35:n (metallitalla/kiinteä mikki). Noita kahta vikaa kokeilin kesällä ja molemmat tuntui omaan käteen keskimääräistä paremmalta.

Päälle tonnin budjetilla luultavasti hankkisin käytetyn Ibanez GB-10:n.
"I don't believe in a lot of things, but I do believe in duct tape."
nappo
16.08.2010 16:10:12
Osta vanha Korean Sheratoni. Epi siis.
You little punks think you own this town
J_Mikkonen
16.08.2010 19:32:02
Sammo: Mun neuvo ois tehdä itselle selväksi mikä jazz-lootassa on tärkeää, eli:

1) laminaatti / kokopuukansi
2) kelluva vai kiinteä mikki
3) puu- / metallitalla

Jos 1)-kohdassa tärkeää on kokopuukansi, ainoa järkevä ratkaisu on Eastman käytettynä. 2)-kohdassa päätyisin kiinteään mikkiin jos tekisin keikkoja. 3)-kohdassa on pelivaraa koska tallaa pystyy vaihtelelemaan halvalla ja helpolla.

Tuolta pohjalta kävisin Hesassa kokeilemassa Milbrookin Eastmanit (jos niitä vielä tuodaan maahan?), Musamaailmassa Tokain JS-70:n (puutalla/kelluva mikki) ja Levytukussa Ibanezin PM35:n (metallitalla/kiinteä mikki). Noita kahta vikaa kokeilin kesällä ja molemmat tuntui omaan käteen keskimääräistä paremmalta.

Päälle tonnin budjetilla luultavasti hankkisin käytetyn Ibanez GB-10:n.

Mielellään tietysti ottaisin kokopuukannella, voipi vaan hinta kasvaa hieman liian isoksi. Ja puutallalla. En ole vielä oikein kunnolla päässyt edes testaamaan kitaraa jossa on kelluvat mikit, niin en oikein siitä osaa sanoa.

Harmillista kun tosiaan taitaa olla niin että lähimmät uudet ja laadukkaat jazz-kopat hieman etelämpänä, jostain syystä täällä pohjoisemmassa harvemmin niitä näkeekään.

Kiitoksia kuitenkin vinkeistä, pitää tässä ruveta metsästämään. Ja pitäisi ilmeisesti pistää vanhatkin kitarat myyntiin että olisi joskus rahat kasassa :)
Sammo
16.08.2010 22:52:55
J_Mikkonen: Mielellään tietysti ottaisin kokopuukannella, voipi vaan hinta kasvaa hieman liian isoksi. Ja puutallalla. En ole vielä oikein kunnolla päässyt edes testaamaan kitaraa jossa on kelluvat mikit, niin en oikein siitä osaa sanoa. :)

Kokemuksen keskisyvällä rintaäänellä kehoitan vielä harkitsemaan tuota. Suurin osa jazzkitaran klassikkolevyistä on tehty aivan jollain muilla kitaroilla ku Bob Benedeton kirjan mukaan tehdyillä pöntöillä. Mulla on seiskakielinen Gagnon (omakuvassa), kuusikansi, kelluva mikki ja puutalla. Se on ainakin osittan BB-johdannainen- Se on käytännnössä niin hieno ja arvokas että sitä joutuu koko ajan varomaan, se lähtee herkästi kiertämään ja siitä ei saa aivan sellaista soundia kun itse nykyään etin. Tylerin Telellä ja tonet puolessa välissä tulee enemmän veivattua.

Toisaalta akustisena ilman sähköä Gagnon on aivan upea soitin!
Guildfinger
17.08.2010 10:10:30
Kitarapajassa Godin 5th Avenue! Tiedä nyt sitten laadusta, mutta sopii budjettiin.
Sammo
17.08.2010 10:21:04
Guildfinger: Kitarapajassa Godin 5th Avenue! Tiedä nyt sitten laadusta, mutta sopii budjettiin.

Tuo on se akustinen versio (ei ollut kuvaa joten päättelin nimestä), 5th Avenue Kingpinissä on P90:n. Tuo akustinen on Thomanilla uutena 498€ (vs 450€ Pajalla). Näköjään Kingpinistä oli tullut myös malli jossa on 2 P90:ä ja soololovi.
MadMatt
17.08.2010 11:35:36

Godineissa on erittäin hyvä hinta/laatu suhde. Godinin soittofiilis ja tatsi on kuitenkin mielestäni hyvin akkarimainen joten tämä kannattaa ottaa huomioon kun miettii minkä tyylinen jazz-luuttu on loppupeleissä hakusessa.
Kuha
17.08.2010 14:19:52

Entäs nämä Peerless-luutut:

http://www.youtube.com/watch?v=CrCNqwYntT4

Korean poijat vissiin tekee ja eivät hintaluokassaan vaikuta hassummilta.
Sammo
17.08.2010 14:44:34 (muokattu 17.08.2010 14:48:01)
Kuha: Entäs nämä Peerless-luutut:

Heh, Jack Bauer!! Riffissä oli keväällä kaksi Peerless-kitaraa arvostelussa ja arvio oli hyvin positiivinen. Ilmeisesti Milbrook tuo maahan? Punainen Leela näyttää hienolta, mutta menee varmaan yli budjetin (1430 puntaa)!
Sammo
19.08.2010 08:17:55
Tuli mieleen töihin tullessa, että Youtuben Dutchbopperilla (a.k.a. Dick Onstenk/#####) on mielenkiintoinen sokkotesti neljästä Gibsonin jazzpöntöstä. Asetelma on 3 laminaattia (Tal Farlow, ES175 ja ES350) vastaan kokopuinen L5:
http://www.youtube.com/watch?v=OMaoRbfpb4E

Kaikissa kitaroissa näyttäisi olevan rautaa tallassa. L5:ssa on roundwoundit ja muissa hiotut. Vastaukset löytää täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=hTJnqEsO0xQ&NR=1

Tosi pieniä on erot mun mielestä ja mun korvaan L5 ei kuulosta edes parhaalta. Näyttää parhaalta tosin. Klikkailemalla löytää klippejä L5:sta ja noista muistakin Aebersoldin taustojen päälle soitettuna.
aristoteles666
19.08.2010 08:24:29

Sammo: Tuli mieleen töihin tullessa, että Youtuben Dutchbopperilla (a.k.a. Dick Onstenk/#####) on mielenkiintoinen sokkotesti neljästä Gibsonin jazzpöntöstä. Asetelma on 3 laminaattia (Tal Farlow, ES175 ja ES350) vastaan kokopuinen L5:
http://www.youtube.com/watch?v=OMaoRbfpb4E

Kaikissa kitaroissa näyttäisi olevan rautaa tallassa. L5:ssa on roundwoundit ja muissa hiotut. Vastaukset löytää täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=hTJnqEsO0xQ&NR=1

Tosi pieniä on erot mun mielestä ja mun korvaan L5 ei kuulosta edes parhaalta. Näyttää parhaalta tosin. Klikkailemalla löytää klippejä L5:sta ja noista muistakin Aebersoldin taustojen päälle soitettuna.

noissa se ero kuuluu enemmän soitettuna akustisesti.
itse pidin l5:stä, mutta kaikissa olisi kyllä pitänyt olla samanlaiset kielet.
Sammo
20.08.2010 12:45:25
Kuha: Entäs nämä Peerless-luutut

Kävin nopeasti katsomassa Milbrookin valikoiman -- jazzlootia oli New York ja Port Town. En kokeillut enempää kuin kouratuntuman mutta molemmat tuntui käteen hyvältä, ja molemmat oli akustisesti yllättävän äänekkäitä (verrattuna vaikkapa Epiphonen ES175:een tai Samickin Greg Bennetiin joita olen viime aikoina kokillut). Johtunee ainakin osittain kelluvasta mikrofonista. Molemmat tuntui myös jotenkin tukevarakenteisemmilta kuin esim. Godinin Kingpin.

Sain mukaan hinnaston ja kokopuukantiset oli kaikki (Cremona, Leela ja Imperia) 2250€ ja erikoistilaustavaraa. Lähimpänä mun speksejä (soololovi, humppari, tonepotikka) vastaava laminaatti Jazz City oli ilmeisesti tilauksessa.

Kyllä noita kannattaa ainakin käydä kokeilemassa!
JHe
24.09.2010 20:02:20
Tuliketun aloitusviestiin vastaten, harkintaan kannattaa ottaa tuossa hintaluokassa myös Epiphonen Swingster.

Tästä pätkästä saa aika hyvän vaikutelman.

http://www.youtube.com/watch?v=trYeeeDeLko

Itse ostin ko. kitaran paikallisesta liikkeestä kaksi kuukautta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Trimmaukseen vielä menossa parin viikon päästä.
hallu
24.09.2010 20:31:52
Guildfinger: Kitarapajassa Godin 5th Avenue! Tiedä nyt sitten laadusta, mutta sopii budjettiin.

Juurikin tuollaista kokeilen jokin aika sitten kun musafasulla oli parikappaletta niitä ständissä. Koko akustinen oli taoinen ja toinen yhdellä P90 mikillä (kummassakaan ei ollut soololovea. Todella hyväfiilis näistä kitaroista. Se akustinen soi luonnollisesti paremmin ja voimakkaammin mutta ei se sähkiskään huono ollut (en kokeillut sähköjen kanssa. Noissa on koko puinen kansi mikä on +/-600€ archtop kitaralle aika harvinaista. Kitarat olivat hätkähdyttävän kevyitä ja aika pienikoppaisia. Se keveys osittain selittyi sillä, että se kansi oli hyvin ohut (siis ihan melkeen flattopin luokkaa). Se varmaan selittää myös voimakkaan soinnin, vaikka koppa oli pieni. Soittotuntuma oli mukava ja täsmällinen. Ainoo mikä jäi mietityttämään oli se ohut kokopuinen kansi, että mitenkähän kestää täkälaista ilmastoa, mutta kai noita suomessa on muillakin. Kuulisin itsekin mielelläni kokemuksia arkikäytöstä, koska olin ihan vähällä ostaa sen akustisen version.... oli meinaan aika inspiroiva soitin ja todella kaunis kitara.
Tsugu Way
08.12.2010 09:02:58
JHe: Tuliketun aloitusviestiin vastaten, harkintaan kannattaa ottaa tuossa hintaluokassa myös Epiphonen Swingster.

Itse ostin ko. kitaran paikallisesta liikkeestä kaksi kuukautta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Trimmaukseen vielä menossa parin viikon päästä.

Miltäs se nyt vaikuttaa, kun on muutama kuukausi lisää koeajoa? Tästä oli nimittäin arvio uudehkossa Total Guitarissa ja siinä se ylistettiin taivaisiin. Jotakuinkin parasta mitä rahalla saa!

Itsekin olen nimittäin alkanut nyt etsiskellä (bigsby)kammella varustettua puoliakustista. Olen nyt baaricoverkeikoilla testaillut neljää erityyppistä (strato, lespa, tele ja puoliakustinen) kitaraa ja olen tullut siihen tulokseen, että puoliakustinen on se minun juttu! Eikä omassa Hagstrom Vikingissä mitään vikaa olekaan, että se täytyisi vaihtaa, mutta kammellista tarvisin. Olisi helvetin hyvä, jos voisi Brian Setzer-tyyliin vedellä ne muutamat instrumentaalit. istuis settiin paremmin, kun alkaa vaihtaan lennosta Stratoa ja yrittää (epätoivoisesti) tavoitella Hank Marvin-soundia.

Mutta anyway - 1000e olisi ehdoton maksimi tällä hetkellä mitä voi käyttää. Ja kampi olisi hyvä. Mitä muita vinkkejä, kuin tuo Swingster? Entä huokeat Ibanezin Artcore-sarjan kitarat? Entä miten sitten Gretch? Legendaarinen merkki ja kalliskin, mutta eikö niistä tehdä (jossain kaukoidässä?) huokeitakin versioita?

Ja mites sitten kampi - pitääkö vireen? Entä syökö kampi sustainia?
Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington)
H053
08.12.2010 09:32:27
Kuha: Entäs nämä Peerless-luutut:

Korean poijat vissiin tekee ja eivät hintaluokassaan vaikuta hassummilta.

Näppäränoloinen kaveri tuo pelimanni-Jack ja hyvältä kuulosti kitarakin, mutta minä en jostain syystä päässyt
millään yli tuosta n. 1:46 alkavasta Jussi Pattitussi & Kikka Korea - The Spirit Of The New Age -kohdasta. :D

OT/
jokkari
08.12.2010 09:54:32
Mitä muita vinkkejä, kuin tuo Swingster? Entä huokeat Ibanezin Artcore-sarjan kitarat? Entä miten sitten Gretch? Legendaarinen merkki ja kalliskin, mutta eikö niistä tehdä (jossain kaukoidässä?) huokeitakin versioita? Ja mites sitten kampi - pitääkö vireen? Entä syökö kampi sustainia?

Tässä joitain ajatuksia:

Itselläni on halpa Ibanez AS73T, muuten loistava vehje, mutta vireenpidon kanssa on suurta ongelmaa. Mun yksilössä on ilmeisesti se bigsby-hässäkkä viallinen, Levytukussakin olivat huuli pyöreänä sen kanssa. Vaihdan varmaan siihen aidon Bigsby B7:n. Ja nauhat saattaa joutua hiomaan uutena.

Epin Swingsteriä olen muutamaan otteeseen testaillut, jäi kaikin puolin positiivinen kuva. Sehän ei vaan ole puoliakustinen (sanan varsinaisessa merkityksessä), vaan täysakustinen, ja siten huomattavasti kiertoherkempi. Minulla jäi juuri tästä syystä kauppaan, vaikka muuten himottikin.

Gretschiltä minusta DC5122, tästäkin jäi hyvä kuva kun liikkeessä testailin. Tai sitten isompikoppainen 5120. Nämä on juuri niitä kaukoidässä tehtyjä, "aitojen" hinnat onkin sitten ihan toisissa lukemissa. http://www.thomann.de/fi/gretsch_g5122_dc_wn.htm

Jokerina tämmöinen: http://www.thomann.de/fi/hoefner_hctvthbb_bigsby_verythin.htm
Tuosta ei ole mitään kokemusta, mutta tuskin se huono on.

Vireenpito kannattaa tarkistaa kunnolla ennen ostamista, se on ainakin itselleni tosi tärkeä juttu ja siinä on suuria eroja. Ja tuossa on nyt sekä puoliakustisia että akustisia isommalla kopalla samassa listassa, siinä on aika paljon eroa, kumman tyyppinen on. Kammen vaikutuksesta sustainiin en sano mitään, en ole asiaa edes tullut ajatelleeksi. Tuskin se isoja vaikuttaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)