Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 519 20 21 22 23122 123 124 125 126
Vladi
28.07.2010 17:56:40
Kontiak: Rusty Cooleykin on hommannut vermeen:

http://www.youtube.com/watch?v=q7mcNVQwUlg
http://www.youtube.com/watch?v=sRNU-QuwsUs

Hitto toi Rusty on teknisesti taitava ja hitto miten paskaa kamaa siltä tulee musiikillisessa mielessä.

Soundit on kyllä hyvät, on se vaan aika kova laite.
Kyllä se siitä.
Mikko L
15.08.2010 22:10:06

Vaikka jo viime viestissä tein selväksi että suurin osa täällä ei ole ikinä edes nähnyt kyseistä laitetta niin turha scheissen jauhaminen vaan jatkuu. "Enpä usko että on sen kummempi kuin Line6" / "Enpä usko että on rakennettu komponenttitasolta" / "Enpä usko että on hyvä" Onko oikeesti mitään väliä mitä te uskotte ilman että ootte edes kokeillut koko laitetta? Kaikki muu on täyttä spekulaatiota. Hellästi sanottuna painotan että jos teillä on epäilyksiä laitteesta niin kysykää siitä asiasta, älkää väittäkö omia ajatuksia faktoiksi.

Line6 ja Axe-Fx on vaan ykösiä ja nollia joten sama asia? Niinhän se oli Amigakin ykkösiä ja nollia samoin kuin uusin iMac mutta eihän niilläkään ole mitään eroa. Sama laite. Vai onko näin? Axessa on tehokkaampi prosessori kuin useimman teidän tietokoneissa. Tämä on fakta.

Muistakaa nyt vielä se että jos kuulette Axe-Fx clippejä jotka on teidän mielestä huonoja niin se ei tarkoita sitä että Axe-Fx kuulostaa juuri samalta teidän käytössä. Tässä laitteessa on kyse vaihtoehdoista ja hyvien vaihtoehtojen tekeminen on hyvin todennäköistä. Jos inhoat tweakkausta niin en todellakaan suosittele laitetta. Fakta kuitenkin on se että en ole kuullut yhdelläkään suomalaisella tuotannolla niin hyviä soundeja mitä itse saan ulos tästä laitteesta.

http://www.mediafire.com/?xval8q6agtgxc34

Tuo on ihan vaan meikän sooloprojektia jossa siis teen itse kaiken. (myös laulan/huudan) Ja tuossa soundissa ei oo mitään liian erityistä. Redwirezin Mesa ja Bogner kaapit ja yksi vahvistinboksi. Soundi kuitenkin paljon lähempänä hifitasoa kuin kovinkaan monellakaan suomalaisella levyllä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Grugi
15.08.2010 22:21:55
Mikko L: Vaikka jo viime viestissä tein selväksi että suurin osa täällä ei ole ikinä edes nähnyt kyseistä laitetta niin turha scheissen jauhaminen vaan jatkuu. "Enpä usko että on sen kummempi kuin Line6" / "Enpä usko että on rakennettu komponenttitasolta" / "Enpä usko että on hyvä" Onko oikeesti mitään väliä mitä te uskotte ilman että ootte edes kokeillut koko laitetta? Kaikki muu on täyttä spekulaatiota. Hellästi sanottuna painotan että jos teillä on epäilyksiä laitteesta niin kysykää siitä asiasta, älkää väittäkö omia ajatuksia faktoiksi.

Line6 ja Axe-Fx on vaan ykösiä ja nollia joten sama asia? Niinhän se oli Amigakin ykkösiä ja nollia samoin kuin uusin iMac mutta eihän niilläkään ole mitään eroa. Sama laite. Vai onko näin? Axessa on tehokkaampi prosessori kuin useimman teidän tietokoneissa. Tämä on fakta.

Muistakaa nyt vielä se että jos kuulette Axe-Fx clippejä jotka on teidän mielestä huonoja niin se ei tarkoita sitä että Axe-Fx kuulostaa juuri samalta teidän käytössä. Tässä laitteessa on kyse vaihtoehdoista ja hyvien vaihtoehtojen tekeminen on hyvin todennäköistä. Jos inhoat tweakkausta niin en todellakaan suosittele laitetta. Fakta kuitenkin on se että en ole kuullut yhdelläkään suomalaisella tuotannolla niin hyviä soundeja mitä itse saan ulos tästä laitteesta.

http://www.mediafire.com/?xval8q6agtgxc34

Tuo on ihan vaan meikän sooloprojektia jossa siis teen itse kaiken. (myös laulan/huudan) Ja tuossa soundissa ei oo mitään liian erityistä. Redwirezin Mesa ja Bogner kaapit ja yksi vahvistinboksi. Soundi kuitenkin paljon lähempänä hifitasoa kuin kovinkaan monellakaan suomalaisella levyllä.

Hmm empä ole ajatellutkaan että soudia haettaessa sen pitäisi olla hifitasoinen.

Pitää varmaan hommata ihan eri kaliberin laitteet nyt.
SDMF
Ziggy Bubba
15.08.2010 22:22:38

Mikko L: Soundi kuitenkin paljon lähempänä hifitasoa kuin kovinkaan monellakaan suomalaisella levyllä.

En kyllä tiedä mikä tuosta erityisen hifitasoista tekee - tai että mitä tekemistä hifillä ja kitarakamoilla on keskenään. Oikein tasapainoista soundiahan tuo oli, mutta omaan makuun selkeästi turhan kliinistä ja elotonta. Tuo on tietysti tyylivalinta, laitteiston taso tuskin on tullut vastaan.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Gubb3
15.08.2010 22:55:31 (muokattu 15.08.2010 23:16:33)
tosi lyhyt kirjootus
.
LaXu
15.08.2010 22:57:16
P-man: Olikos toi Atomic FR sama ku Atomic Reactor mitä pod:lle ja muille myytiin?

Ei. Atomic Reactorissa on tavallinen kitarakaiutin, Atomic FR:ssa enemmän PA-kaiuttimen elementti tweetereineen. Vahvistinpuoli noissa on varmaan aika samanlainen veikkaisin.
Mikko L
15.08.2010 23:41:15

Jos tässä vertaillaan Axea putkinuppeihin jotka maksaa 2000-4000€ välillä jotain niin kyllä mä pitäisin niitä melko korkeatasoisina laitteina. Hifi = high fidelity = korkea toistokyky. Tää on tosi mielenkiintoista aina väitellä soundiasioista suomalaisten kanssa ku jätkät vetää arpalapulla termejä sanakirjasta niin että pystyy pätemään. Selittäkää mulle miten soundi voi olla eloisa? :D Mitä se edes tarkoittaa?

Kyllä, tähän genreen olen hakenut scoopattua soundia eli siinä ei ole middlejä että alaäänet leikkaa paremmin. Kitarat on alavireisiä yms. pointtina nyt oli todistaa että Axe-Fx ei ole verrattavissa Line6seen. Myöskin pyöritämme kotistudioa jätkien kanssa ja ollaan mikitetty skittakaappeja vähän kaikennäköisellä härpäkkeellä ja se soundin hakeminen mikillä on aina suht kinkkistä koska siihen vaikuttaa niin monta asiaa. On se mikki, mic preamp, äänikortti ja tusina muutakin vaikuttavaa tekijää kuten huone ja muiden soittimien vuotaminen yms.

Nyt kun oon keikalla ja käytän Redwirezin kaappeja niin voin käyttää huippustudiotason nauhoitussoundeja livenä ilman muiden soittimien vuotoja. Varmasti kaikki keikkailevat soittajat voi samaistua siihen että se SM57 heitetään vähä sinne päin keikalla ja kun siinä soittajat pyörii niin se paikka vaihtuu koko ajan ja joka tapauksessa sieltä vuotaa rummut ja basso läpi.

Uskon että suurin osa teistä puhuu täällä siitä miltä teidän vahvistimet kuulostaa huoneessa kun te soitatte niitä. Minä en puhu tästä sillä mielestäni sillä ei ole yhtään mitään väliä. Se miltä kitara kuulostaa keikoilla ja levyllä yms. on ainoa asia jolla on mulle väliä. Soitan kotona KRK:iden läpi Axella pienellä volumella mutta soundi on sama kuin ois vahvistinta ajetaan täysillä... tai pienellä... ihan maun mukaan voi säätää. Vahvistin huoneessa on myös mahdollinen soundi Axen läpi, mutta se on suhteellisen avoin käsite koska vahvistinhan kuulostaa eriltä riippuen missä päin huonetta kuuntelee.
Mikko L
16.08.2010 00:06:29

http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=19044

Tuossa keskusteluketjua skeptikoille. Siinä väkeä jotka on ostaneet Axe-Fx:n ja he listaavat mitä rompetta on myynyt pois sen takia että Axe-Fx korvaa heidän laitteistonsa. Viitausta:

Marshall JMP1
Sansamp PSA1.1
Mesa Boogie 20/20
TC Electronics G-Force
Marshall 4X12 with Celestion G1265's
Sonic 4X12 Celestion G1230's
74 Marshall Super Lead - Last to go.... :cry: :D
Palmer PDI09
Budda Wah
Barber Tone Press
MXR 10 band EQ
MXR Dist +
DMC Ground Control
Vox DA5

...

Rivera Quiana 212
Rivera Sedona 50
Rivera Venus 6
TC Electronic G-Force
Eventide Eclipse
Z-Vex Fuzz Factory
Rodenberg 808

...

69 Bandmaster Reverb and cab
Cornell Plexi and cab
AC-30
an assortment of mikes
Barber Direct Drive
TS-8 clone
Rangemaster clone
2 digital delays
Bender fuzz clone
MXR phaser clone
Dod compressor
Dod flanger
wah
Barber Launch Pad
Bad Bob boost
morley vol pedal
a bypass loooper that the pedals were connected into

Joko alkaa asia selkenemään?
Ziggy Bubba
16.08.2010 00:17:44 (muokattu 16.08.2010 00:21:18)

Mikko L: Selittäkää mulle miten soundi voi olla eloisa? :D Mitä se edes tarkoittaa?

Tossa kohtaa se meinasi dynaamista ja tarpeeksi vähän prosessoitua soundia. Rankalla kompuralla/sisäsiistillä gainilla ja gatella saa ainakin leikattua tuota meinaamaani eloa soundista.

Minä en tuossa edes Axea varsinaisesti arvostellut, vaan tätä hifi-termin käyttöä, joka musta sopii kitarasoundeihin pirun huonosti. Tai niin, jos tuota haluaakin käyttää soundin uskollisuuden mittauksessa... Ne Axe-mallinnusten esikuvat vienevät voiton :)

Ite en ole todellakaan vaihtamassa mallintajaan, sillä tuo oikean vahvarin ja kaapin tuottama fiilis ei ole mallinnettavissa. Pelkkiin nauhoitushommiin mallintajat toimii passelisti, mutta soittajan kiksien puolesta ne ei pärjää edes vähää alusta. Eikä se vahvarin mikittäminen niin vaikeaa ole, oikeesti.

Jokunen vuosi tuli vedeltyä XT Livellä ja studiomonitoreilla himastudiohommissa, eikä ne edes ihan skeidalta soundanneet. Vaan ei se parametrien tuunaaminen ikuna voita luomumenoa purkkien ja vahvarien kanssa säätäessä... Jotenkin hommat on itelle noin myös simppelimpiä.

Hifiä en kitaravahvarista ole hakemassa, vaan hyvää ja sopivaa soundia.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Twinkle
16.08.2010 01:15:38
sikki-six: Hifiä en kitaravahvarista ole hakemassa, vaan hyvää ja sopivaa soundia.

Hyvinkin sama. Sen takia tuo Axe-FX kiinnostaa, koska se mitä sillä on tehty on ainakin minun tapauksessa puhunut puolestaan. Kunhan se soundaa hyvältä, niin se saa olla vaikka pesukone mikä siellä kitaran johdon päässä on.
Mikko L
16.08.2010 02:26:09

Jep. Tuossa mun biisissä tosiaan on loudness war aika lujasti päällä että dynamiikat lähtee just siinä. Kuitenkin se mun alkuperäinen pointti oli että ne jotka ei ole edes kokeillut Axe-Fx:ää, ei voi sanoa siitä onko se hyvä tai huono. Ette voi sanoa että putkivahvistin on parempi. Ette voi sanoa että Axe on parempi. Ehdottomasti nämä ainakin on erilaisia. :)

Ei Axe ole kaikkien juttu ja hyvä niin. Mulla lepää mieli siinä että mulla on pieni pedaali jolla mä ohjaan yhtä unittia johon mun skitta menee ja siitä linjat yleisölle tai levylle ja soundit on valmiiksi mixattu niin että ne toimii ja leikkaa. Vertaa vaikka monipuolisuudelta Axe-Fx:ää Muse:n Bellamyn live-rigiin, niin ei tuu itselle mitään toista ajatustakaan että lähtis takaisin ns. oikeisiin vahvistimiin (ja axe on monipuolisempi): http://www.youtube.com/watch?v=qFCD9jGlB74

Kitarakaapin mikityksestä niin se on "helppoa" jos tyytyy siihen että homma "toimii". Yksi 57 on helppo laittaa sweetspottiin studiossa, mutta livetilanteessa sitä ei ikinä laiteta kovin tarkasti. Miksaajille riittää että ääntä "kuuluu". Suomen livemeiningeissä on tullut kierrettyä sen verran tarpeeksi että inhoan melkein jokaista miksaajaa kenen kanssa oon työskellennyt. :D Mikkien vuotaminen livehommassa on myös sellainen asia johon ei kiinnitetä Suomen minilavoilla huomiota.

Mut joo. Veikkaan että suurin osa tän paikan skeptikoista ei oo ikinä edes vaihtanut putkia omaan nuppiinsa tai kokeillut mitkä putket toimii parhaiten oman nupin kanssa. Tää on vaan tätä perus: "mulla on tämä vahvistin ja mä oon paras ja mun vahvistin on paras" -meininkiä. :D
PJS
16.08.2010 08:51:48

Mikko L: Kitarakaapin mikityksestä niin se on "helppoa" jos tyytyy siihen että homma "toimii". Yksi 57 on helppo laittaa sweetspottiin studiossa, mutta livetilanteessa sitä ei ikinä laiteta kovin tarkasti. Miksaajille riittää että ääntä "kuuluu". Suomen livemeiningeissä on tullut kierrettyä sen verran tarpeeksi että inhoan melkein jokaista miksaajaa kenen kanssa oon työskellennyt. :D Mikkien vuotaminen livehommassa on myös sellainen asia johon ei kiinnitetä Suomen minilavoilla huomiota.

Älä ota tätä pahalla, mutta oletko varma ettei kyse ole kommunikaatioongelmista sinun ja miksaajan välillä? Toistaiseksi mulla on nimittäin täysin päinvastaisia kokemuksia ammattimaisista suomalaisista livemiksaajista. Toki alalla kuin alalla on varmasti monen moista tekijää, mutta silloin astuu myös oma osaaminen kuvaan. Jos sä itse tiedät miten sun omat kitarakamat saa liveolosuhteissa mikitettyä siten, että kokonaissaundi on balanssissa ja homma toimii käytännöntasollakin kannattaa se informaatio välittää myös miksaajalle. Esim. itse kannan varmuuden vuoksi keikoille mukaan sen omaan korvaan miellyttävämmän vaihtoehdon sille 57:lle siltä varalta ettei keikkapaikalta kyseistä sieppainta löydy ja tarvittaessa osaan myös aika tarkkaan sanoa mistä kohdin mikitettynä se kaikkein kurantein möly löytyy...
Peace!
Mr. Speed
16.08.2010 09:00:37
Mikko L: Mut joo. Veikkaan että suurin osa tän paikan skeptikoista ei oo ikinä edes vaihtanut putkia omaan nuppiinsa tai kokeillut mitkä putket toimii parhaiten oman nupin kanssa. Tää on vaan tätä perus: "mulla on tämä vahvistin ja mä oon paras ja mun vahvistin on paras" -meininkiä. :D

Mites se liittyy asiaan, jos joku ei oo nähnyt tarpeelliseksi lähteä runkkaamaan erilaisten putkivaihtoehtojen kanssa? :D Don't fix it if it ain't broken.

Ja tuo sama "mulla on tämä vahvistin ja mä oon paras ja mun vahvistin on paras" -meininki tuntuu kyll'ä aika vahvasti löytyvän Axe-FX käyttäjiltäkin. Noh.. mikäs siinä jos sattuu tykkäämään. En vaan oo vieläkään kuullut vahvaria, joka loisi yhtä omaan korvaan miellyttävän soundin kuin putkivahvistin, jossa ei olisi putkia sisällä.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Lennu
16.08.2010 09:46:37

Mulla on yks Zoomin 505 ollu lainassa, taitaa tämäkin kikotin jäädä kauppaan.
My life is like an Opel-highway.
Mr. Speed
16.08.2010 09:49:44
Lennu: Mulla on yks Zoomin 505 ollu lainassa, taitaa tämäkin kikotin jäädä kauppaan.

Hoho :D "Mulla oli kerran Peavey ValveKing lainassa. En varmana osta putkistyrkkaria enää"
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
TTV
16.08.2010 10:18:05
Mr. Speed: Hoho :D "Mulla oli kerran Peavey ValveKing lainassa. En varmana osta putkistyrkkaria enää"

Mullapa onkin ElevenRack ja se on paaaaljon nätimpi väriltään kuin AXE-FX :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Mr. Speed
16.08.2010 10:26:44
TTV: Mullapa onkin ElevenRack ja se on paaaaljon nätimpi väriltään kuin AXE-FX :-)

Mutta mun styrkkarissa onkin enempi putkia ku sun tietsikassa.
Tami
16.08.2010 10:29:53

Kait se on tämä "meidän isi vs. teidän isi"- syndrooma, joka vaivaa poikia ja miehiä läpi koko elämän. Oma laite ja mielipide on paras ja oikea.

Hirmuisen soundilähtöistä ja tekniikkaperäistä lähestymistapaa meillä tällä palstalla "kitarakamat".... Mutta on tietyllä tapaa maanpinnalle palauttavaa kun on itse ruuvannut buddasta ja butiikkipedaaleista soundia kohdalleen isolla rahalla ja sitten kuulee kun joku virtuoosi vetelee peaveyn classicilla ja bossin sd1_llä semmosia soundeja joista vaan itse haaveilee..

Ei axe tee autuaaksi, ei mikään putkivahvari ole sen parempi. Mä haluan että saan omista laitteista semmoiset äänet kuuluville, joilla saan biisissä sanottavat asiat sanottua korvaani miellyttävävää tavalla. Hifiä tai ei, ihan sama. Pääasia että se sopii MULLE ja soittamiini biiseihin. Kuitenkaan käyttämäni soundit ei sovi naapuribändin kitaristille.

Sama se on millä lapioi kunhan paska lentää.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Mr. Speed
16.08.2010 10:41:23
TTV: Mullapa onkin putkiaivot, mitäs siihen sanot?? Voisin olla fiksumpi (ainakin eläinkirjojen mukaan), jos päivittäisin trankkuihin

Eiks mallintavat aivot ois kaikist parhaat? Ei paljon tarvis miettiä, ku ois joka tilanteeseen sopiva mallinnus?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)