Aihe: Perustamme bändin osa 1
1 2 3 4 5 6 7 8
Pylkkänen
15.08.2010 21:08:36
isojussi: Niin sä viittaat tohon konserttiin, jossa solistit laulaa karaokea.

Konsertit on erikseen. Minkäs verran mahtaa kullakin artistilla olla leipäkeikoilla bändissä pääluku?

T. nimim 20-miehisen orkesterin säestyksellä säännöllisesti keikkaileva.

Niinno.. Montako konserttia sitä kukin vuodessa/kuukaudessa tekeekin.

Riku Niemi Orchestran keikat ja pääluvun näet täältä:

http://www.rikuniemiorchestra.com/

Toisilla se karaokenauha tulee deeveedeeltä, toisilla ketronilta ja toisilta orkesterilta.
Viikset miehen tekee!
tope2
16.08.2010 01:05:05 (muokattu 16.08.2010 01:14:45)
No niin, nyt ollaan tilanteessa jossa ollaan orastavasti käyty vanhaa kunnon "kuka on ammattilainen" -väittelyä ja hieman lipsuttu Riku Niemen kehumiseen. Kohta kait jo kehutaan Nykästä, Rantasta ja sitä tanssii tähiten kanssa yliarvostettua komppikitaristia, jolla on mikki suun edessä!?? ;)

Jos nyt kuitenkin pysyttäis reaalimaailmassa.

Otsikko pitäis muodostaa uudelleen tyyliin: "Jos nyt perustaisit bändin, millaisen perustaisit, ottaen huomioon kaikki käytännön seikat? Ja siis nimenomaan TanssiBändin."

Mun mielestä ison bändin perustamisessa ei oo mitään järkeä, ku pitäs järjestää kyydit ja sopia aikataulut. Liksa pitäs olla tosi kova. Bändin henkilökemia tarttis jotenki toimia.

Kyllähän by the way kaikki tietää senkin, että mitä ammattitaitoisempi muusikko, sitä vaikeampi sitouttaa bändiin. Et jos haluaa nimenomaan vakikokoonpanon, ni kantsis jopa tietoisesti etsiä hieman keskinkertaisempia tapauksia!??

Nykypäivää on toisaalta myös se, että monia tanssi- ja bilebändejä pyöritetään puolivakituisilla kokoonpanoilla ja käytetään aktiivisesti nk. tuuraajarinkiä.

Siinä onkin selittelemistä ku ohjelmatoimisto ja yleisö odottaa, että ois samat naamat aina kehissä..
isojussi
16.08.2010 04:54:25
Pylkkänen: Niinno.. Montako konserttia sitä kukin vuodessa/kuukaudessa tekeekin.

Riku Niemi Orchestran keikat ja pääluvun näet täältä:

http://www.rikuniemiorchestra.com/

Silti ei kai ole sitä, mitä aloittaja hakee? Monellekohan meinaan noista tossa oikeesti tulee RNO:sta leipä?

Toisilla se karaokenauha tulee deeveedeeltä, toisilla ketronilta ja toisilta orkesterilta.

Tossa ainakin näky sanat pyörivän lauteilla kahdellakin näytöllä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
isojussi
16.08.2010 05:02:20
tope2: .... ja sitä tanssii tähiten kanssa yliarvostettua komppikitaristia, jolla on mikki suun edessä!?? ;)

No voi ny vittu sentään... johan vallan sammakon oksensit. Muitakin keikkojaan nähneenä oon kyllä sitä mieltä, että hän on arvostuksensa ansainnu.

Otsikko pitäis muodostaa uudelleen tyyliin: "Jos nyt perustaisit bändin, millaisen perustaisit, ottaen huomioon kaikki käytännön seikat? Ja siis nimenomaan TanssiBändin."

Mun mielestä ison bändin perustamisessa ei oo mitään järkeä, ku pitäs järjestää kyydit ja sopia aikataulut. Liksa pitäs olla tosi kova. Bändin henkilökemia tarttis jotenki toimia.

Kyllähän by the way kaikki tietää senkin, että mitä ammattitaitoisempi muusikko, sitä vaikeampi sitouttaa bändiin. Et jos haluaa nimenomaan vakikokoonpanon, ni kantsis jopa tietoisesti etsiä hieman keskinkertaisempia tapauksia!??

Nykypäivää on toisaalta myös se, että monia tanssi- ja bilebändejä pyöritetään puolivakituisilla kokoonpanoilla ja käytetään aktiivisesti nk. tuuraajarinkiä.

Siinä onkin selittelemistä ku ohjelmatoimisto ja yleisö odottaa, että ois samat naamat aina kehissä..

Niinhän se menee. Myyntiarvo määrää kokoonpanon ja keikkamäärä sen, kuinka kovia jätkiä pystyt pitään päntissä.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
16.08.2010 06:14:02
poppamies: Eräs tuttavani joka on soittanut tanssimusaa 30 harkitsi joitain vuosia sitten laajentaa nelimihisen bändinsa puhaltajilla tuollaiseksi superhumppabändiksi muuta harkinnan jälkeen päätti ryhtyä pyörittämään OMB.

Heh hee! :D
AnsVim
16.08.2010 09:18:38 (muokattu 16.08.2010 09:19:06)

Pakko todeta näihin kone hommiin että tiedänpä tarinan jossa baari oli mainostanut että "elävää musiikkia". Lavalla oli ollut joku OMB. Olipa osa vaatinut lippurahansa takaisin kun eihän se elävää musiikkia porukan mielestä ollut.

Mut aiheeseen. Tässä käytän nyt omaa bändiä esimerkkinä ja totean että kvartetti on omasta mielestä paras vaihtoehto. Se on myös kustannuksiltaan sopiva ja näyttää minusta "oikealta" bändiltä. Verrattuna trio/duo hommiin.
Meillä on koskettimet, kitara, basso ja rummut. Itse soitan koskettimia ja välillä soitan myös kakkoskitaraa. Itsellä on koskettimissa vaikka mitä jousia ja puhaltimia mutta en käytä. Se on ainoastaan piano ja hammond meininki millä mennään.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys!!!
isojussi
16.08.2010 09:50:26
AnsVim: Pakko todeta näihin kone hommiin että tiedänpä tarinan jossa baari oli mainostanut että "elävää musiikkia". Lavalla oli ollut joku OMB. Olipa osa vaatinut lippurahansa takaisin kun eihän se elävää musiikkia porukan mielestä ollut...

Joo - kaikki aina sanoo, että se on helppoo. kun ei tarvii kun playta painaa, mutta mikäs sen helpompaa on, kun sanat pyörii ruudulla reaaliajassa, taustalla huippuammattisoittajat, jotka ei varmasti vedä väärää ääntä just siihen kohtaan, mistä pitäs ottaa laululla kiinni ja vieressä vielä pätevä kapellimestari, joka pitää huolen, että oot varmasti kartalla.

Olispa hauska tietää tarkemmin, monkälanen omb lavalla oli ja kuinka moni oikeesti vaati lippurahat takasin.

Sen myönnän,että omb:n voi kyllä tehdä tod "kuolleestikin".
Meisseli
16.08.2010 11:14:52

isojussi:

...Sen myönnän,että omb:n voi kyllä tehdä tod "kuolleestikin".

ja yleensä tehdään, ja tehdäänkin.
Siki Siki: "Hannes on leppoisa ja hän käyttää henkseleitä ja neonväristä tuulipukua tosta noin vaan."
WanhaWetäjä
16.08.2010 11:22:23 (muokattu 16.08.2010 11:22:51)

isojussi:
Olispa hauska tietää tarkemmin, monkälanen omb lavalla oli ja kuinka moni oikeesti vaati lippurahat takasin.

Onko sillä merkitystä? Jos mainostetaan elävää musaa niin ei kai ihan riitä että lauteila on yksi mies ja moulinex. Kysy on harhaanjohtavasta mainonnosta. "Tänään tanssia, esiintyjänä "Keijo&KetronHandsFreeBand", tai "Mikko&MidiFiles", ei jäisi arvailujen varaa siitä mitä on tulossa.

Sen voi tehdä monella tapaa, kuollutta/kusetusta se lienee sillon jos ilta on 5 x 45 min ja omb-esa ei soita itse ääntäkään vaan on soittavinaan. No onhan tälläsiä bandejakin ja keikkaa pukkaa! Netista kopsatut midifilet pauhaa ja jopa kitarosoolot tulee koneelta vaikka bandissa on kitaristi.

Laivoilla kuulee toisaalta todella tyylikkäästi toteutettuja kitarapohjaisia omb/trubaduuriosastoja, tuolla osastolla vois olla tänä päivänä
töitä osaavalle, nuorelle kaverille jos joku nyt ajattelee "bandin" perustamista, ja liksakin on tessia parempi ainakin joillain laivoilla.
Homman mielekkyys on sitten eri asia, välillä on kivaa, välillä ei. Näin sanovat he jotka tuota hommaa työkseen vääntävät.

Jos tää homma olisi ylipäätään helppoa "perustetaan bandi, otetaan rahat pois"-osastoa niin miksi eivät Jalmuksen mainitsevat nuoret, koulutetut kaiken osaavat superpaavot perusta "Suomen Toto"-tyyppistä aivan huippulaatuista tanssibandia/bilebandia/solistibandia mitä vaan? Keikkaa olis kuin ketun nenää kun kaikki taittuu, vai olisiko?
walttoni
16.08.2010 12:33:16
Meisseli: ja yleensä tehdään, ja tehdäänkin.

Tämän kuulin mennä viikolla:

Yhden ohjelmatoimistoyrittäjän kanssa aiheesta sen verran puhuttiin, että koko ajan yleistyvät starapystöjen taustanauhakeikat eivät tahdo toimia sen takia, että sinällään hyvällä solistilla ei riitä paukut pitää yleisön mielenkiintoa yllä.

Yrittäjän mielestä ihan oma taiteenlajinsa vangita yleisön huomio 30 minuuttia pidemmäksi ajaksi ilman bändiä.

Omb:t otetaan hinnan takia, ei sen takia että ne on hyviä, tai parempia kuin isommat kokoonpanot. Isossa kuvassa omb:t ovat oleellisesti edullisempia kuin duot tai triot.

WW:n mainitsemalle tielle toivoisi olevan lähtijöitä. Töitä sillä tiellä olisi, kun vaan jaksaa ja viitsii tehdä.
COVS2.
Isotalo
16.08.2010 12:39:59
Jalmus: Se, miksi käsitän ammattilaisen ja ammatikseen soittavan eri tavalla kuin ehkä kaikki muut johtuu siitä että vuosia takaperin olin todistamassa seuraavaa tilannetta:
Ravintolatriolta (ammatikseen soittavalta) tultiin pyytämään jenkkaa. Parin jälkeen asiakas tuli sanomaan, että ne olivat aivan liian nopeita. Parikymppinen bändin jäsen tokaisi aika leuhkasti, että "kyllä me tiedetään tasan tarkkaan, millainen jenkan tempo on. Me ollaan ammattilaisia." Tanssija -ilmeisesti jollain tavalla musiikin kanssa tekemisissä oleva- palautti pojan kyllä niin tyylikkäästi maan pinnalle toteamalla: "Kuule poika! Ako Kiiski, Heinä Nieminen, Jarmo Nikku, Esa Nieminen, Seppo Hovi, Häkä Virtanen, Vesa Aaltonen - ne on ammattilaisia. Te korkeintaan soitatte ammatiksenne!"
Tässä syy minun jaotteluuni.

Urpojen määrä on vakio, molemmilla puolilla. Tästäkin sen huomaa.
Lucky 7
16.08.2010 12:54:46
Sen verran noita omb/duoja on tullu nähtyä, ettei mun silmiini, eikä korviini ole vielä osunu yhtäkään joka ei rupee heti närästään. Painii samassa sarjassa karaoken ja persaukisten ravintoloitsioiden kans.

Tosin Jouko Mäkilohiluomaa en ole nähnyt muuta kun telkussa. Siinä on omb minkä mä sulatan. Kaikki tulee livenä.

Jos mä joskus vielä olen perustamassa pändiä tanssi musiikin saralle, on omat piisit asialistalla ensimmäisenä. Tyylilajina rempsee tanssimusiikki/rock´n roll. Soittoaika max 4x45.

Sitten se kokoonpano. Kitara, rummut ja basso, sekä lisäksi joku pilli/haitari/koskettimet. Mielellään mahdollisimman monta multi-instrumentalistia pändissä, jos mahdollista.

Ja tietysti markkinointi tölsyyn tähtäävien kisojen kautta. Ellei joku taho kiinnostu tästä omasta hyvästä materiaalista sitä ennen:)

P.S Tämä on täyttä utopiaa meikäläisen kohdalla, mutta noin niinku ajatuksen tasolla.
TÄ?
EP
16.08.2010 13:06:30
Lucky 7: Sen verran noita omb/duoja on tullu nähtyä, ettei mun silmiini, eikä korviini ole vielä osunu yhtäkään joka ei rupee heti närästään. Painii samassa sarjassa karaoken ja persaukisten ravintoloitsioiden kans.

Tosin Jouko Mäkilohiluomaa en ole nähnyt muuta kun telkussa. Siinä on omb minkä mä sulatan. Kaikki tulee livenä.

Jos mä joskus vielä olen perustamassa pändiä tanssi musiikin saralle, on omat piisit asialistalla ensimmäisenä. Tyylilajina rempsee tanssimusiikki/rock´n roll. Soittoaika max 4x45.

Sitten se kokoonpano. Kitara, rummut ja basso, sekä lisäksi joku pilli/haitari/koskettimet. Mielellään mahdollisimman monta multi-instrumentalistia pändissä, jos mahdollista.

Ja tietysti markkinointi tölsyyn tähtäävien kisojen kautta. Ellei joku taho kiinnostu tästä omasta hyvästä materiaalista sitä ennen:)

P.S Tämä on täyttä utopiaa meikäläisen kohdalla, mutta noin niinku ajatuksen tasolla.

Sullon mun luonto! : )
AnsVim
16.08.2010 14:20:29 (muokattu 16.08.2010 14:22:09)

isojussi: Joo - kaikki aina sanoo, että se on helppoo. kun ei tarvii kun playta painaa, mutta mikäs sen helpompaa on, kun sanat pyörii ruudulla reaaliajassa, taustalla huippuammattisoittajat, jotka ei varmasti vedä väärää ääntä just siihen kohtaan, mistä pitäs ottaa laululla kiinni ja vieressä vielä pätevä kapellimestari, joka pitää huolen, että oot varmasti kartalla.

Lavalla oli ollut mies ja ketron meininki. Eli humpat korpulta :)
Sitä en tiedä moniko oli vaatinut liput takaisin.

Mene OT:ksi mutta...
Kone hommista sen verran että itse en myöskään pidä näistä bändien mukana kulkevista viulukoneista tai läppäreistä josta tulee, jouset, puhaltimet, percussiot yms. Hyi!
.

Kenenkään ei tarvi vetää hernaria nenään. Nää on vaan mun näkemyksiä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys!!!
Pylkkänen
16.08.2010 15:18:35
tope2: No niin, nyt ollaan tilanteessa jossa ollaan orastavasti käyty vanhaa kunnon "kuka on ammattilainen" -väittelyä ja hieman lipsuttu Riku Niemen kehumiseen. Kohta kait jo kehutaan Nykästä, Rantasta ja sitä tanssii tähiten kanssa yliarvostettua komppikitaristia, jolla on mikki suun edessä!?? ;)

No mä nyt meinasin sitä, että RN perusti bändin, jossa useampi soittaja, ja nähtävästi keikkojakin riittää. Siihen en ota kantaamoniko tuosta leipänsä ottaa.

Itsekin olen ehdottomasti kvartetin kannalla. Paras homma ois löytää joku säestettävä lauluhölmö, ostattaa sillä kamat ja auto, ja soitella humpat pois kuleksimasta.

Prompterin vois laittaa myös pyörimään laulajalle, niin tulisi kotoinen tunnelma, eikä tarttis jännittää esiintymistä laisin.

Joskus olen ollut tuuramassa bändissä joka toimitti mulle moneen kertaan sutatut (sointumerkkien osalta) toivelaulukirjalaput sekä karaoketaustat cd:llä. Siitä sitten arpomaaan: "otatko sä intron?" Voisin kyllä ottaakin, kun en vaan sävellajia tiedä, enkä kerennyt opetella karaoketaustoja ulkoa. Muistaakseni karaokelevylläkään ei ollut laatikot joka biisissä kohdallaan. Helpoksi tehty tämä elämä soittajan.
Viikset miehen tekee!
Pylkkänen
16.08.2010 15:26:04
AnsVim:
Mut aiheeseen. Tässä käytän nyt omaa bändiä esimerkkinä ja totean että kvartetti on omasta mielestä paras vaihtoehto. Se on myös kustannuksiltaan sopiva ja näyttää minusta "oikealta" bändiltä. Verrattuna trio/duo hommiin.
Meillä on koskettimet, kitara, basso ja rummut. Itse soitan koskettimia ja välillä soitan myös kakkoskitaraa. Itsellä on koskettimissa vaikka mitä jousia ja puhaltimia mutta en käytä. Se on ainoastaan piano ja hammond meininki millä mennään.

Riippuu soittajasta ja biiseistä. Mun mielestä lattariin kuuluu torven töräytys ja tangoon viulun vingutus tahi huilu.

Mut onneks en todellakaan oo pianisti, enkä kaksinen kosketinsoittajakaan. Jälkimmäiseksi kuitenkin olis pyrkimykset.
Viikset miehen tekee!
humppahanuristi
16.08.2010 15:31:32

En jaksa nyt koko höpöhöpöä tästä ketjusta lukaista läpi.
Jos jotenkin tuohon otsikkoon liittyen olisi aihetta yhdistettävä, niin eikö vähän olisi kartoitettava markkinoita, että mitä kentällä halutaan ja sen mukaan yritettävä tarjota. Sitä saa mitä tilaa? Vai ei?

Joidenkin pienempien "ohjelmatoimistojen" kanssa käydyistä neuvotteluista päätellen bändin olisi hyvä olla duo tai trio, isompikin saa olla mutta maksetaan vain triosta.
Kun löytäisi jonkun toimiston, minkä kanssa oikeasti pääsisi yhteisymmärrykseen keikkapaikkojen etäisyyksistä, mitä orkesteri esittää ja esiintymiset sovittuna hyvissä ajoin eikä edellisenä iltana. Palkka tietysti oikein.
Joku tuohon palkkaan puuttuu mutta sellaisen "oikean" myyjän kanssa kun näistä pääsisi keskustelemaan, voisi sopia mitä bändiltä odotetaan, mitä se voi tarjota ja minkälaisella kompromissilla sopimukseen päästään.

Vai olisiko pitänyt lukea kaikki höpinät?
Humpasta rautalankaan...
stagestar
16.08.2010 17:18:34

eikö trio ole bändi.... mm. stray cats, peer gynt, Hurriganes, Solistiyhtye Suomi... jne. No joopa joo, piti vain viilata huvin vuoksi.
rok rok !!!
Isotalo
16.08.2010 17:37:23
AnsVim: Mene OT:ksi mutta...
Kone hommista sen verran että itse en myöskään pidä näistä bändien mukana kulkevista viulukoneista tai läppäreistä josta tulee, jouset, puhaltimet, percussiot yms. Hyi!
.

Kenenkään ei tarvi vetää hernaria nenään. Nää on vaan mun näkemyksiä.

Niitä nyt vaan käytetään nykyään. Ja oikeesti oikein käytettäessä ei niissä ole mitään vikaa. Se sytkyttäjä on siellä ikäänkuin yksi bändin jäsen. Sieltä tuleva kama on muokattavissa bändin soundin mukaan. Makua saa käyttää. Mutta kyseessä on siis täysin eri asia kuin joku v**un omb jossa painetaan playta ja mölistään päälle kun kenraali midin haikeet soundit soi taustalla. Ei se oo mitään soittamista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)