Aihe: Gibson melody maker
1 2 3 4 518 19 20 21 22 23 24
fox
30.12.2009 17:08:37

hallu: No juu noinhan se tietenkin on. Ollaan niin totuttu bulkkihalpatuotantoon ettei enää ymmärretä mitä tavarat oikeasti maksaa. Siinä suhteessa me kaikki olemme riistäjäkapitalisteja. Aasiasta tuleekin edullisia ja hyviä kitaroita, niin on kiistatta vähän moraalitonta ostaa niitä ja suorastaan kieroutunutta alkaa pitää sitä jotenkin oikeana hintatasona, mikä on orjatyöllä teetetty.

;)

Niin no, niin.. Eiköhän nekin siellä saa vallitsevan tason mukaisia palkkoja, ammattimiehet. Että siinä mielessä ei oikein "laitanpa ankaran-sarkastisen kommentin tähän" puolusta paikkaansa, jos ihan todella asiallisesti tuota tarkastellaan. Ja puutöitähän todella osaavat tehdä. Ainoa "ongelma" sitten tulee mahdollisesti noitten soitinpuitten kuivatuksesta, ei niinkään laadukkuudesta.
Taas toisaalta, lopputuotteen hintaan tuo palkkataso vaikuttaa huomattavasti, siitäkin huolimatta että aivan juuri tuolla eräässä toisessa ketjussa tähdennettiin, ettei siitä auta keskustella. Siis työntekijöitten "hinta-laatusuhteesta".. =)
Sen paremmin tietämättä, mitä sinä pidät soittimissa "oikeana hintatasona" haluaisin vain tuoda esille tämänkin "kolikon" toisen puolen.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mika Kangas
30.12.2009 17:13:52
Tämähän ei ole lankkukitara, vaan lautakitara

:) .Toihan on ihan totta ,en kyllä tota lautakitara-nimitystä ole koskaan kuullutkaan.Kyllähän toi body on kaulaan verrattuna ihan saatanan ohkanen.
Rumpali tässä taannoin kokeiltuaan tota mun ämämmää ihmetteli miten toi mikki on niin korkeella..
Artist
30.12.2009 18:42:02
hallu: Joo, ne monimutkaiset ja hyvät rokkikitarat hankittuna;-) eikäkö mää ilmaisen itseäni sekavasti, huomaa kuinka tolaltani jouduin tuo MM kohtaamisesta. Kitara henki koko olemuksella sellaista nostalgiaa, että tuli ihan lapsuus mieleen. Se konstailemattomuus on kai nykyisin niin harvinaista, että sitä ihan hämmentyy kun sitä kohtaa.

Kyllä joo, ihan varmaan MM-soittamiseen kelpaa en ainakaan itse havainnut siinä minkäänlaista varsinaista ongelmaa. Kevytkin se on lavalla heiluteltavaksi.

Juu, ymmärrän.

Aluksi tosin ymmärsin väärin, kun välillä tämänkin palstan meininki on sitä, että pitää olla yhtä ja toista vermettä ennen kuin voi soittajana kuvitellakaan esiintyvänsä (mikä toki sallittakoon, kamoistahan tällä palstalla on tarkoitus keskustella), joten tulkitsin kommenttiasi siihen suuntaan, että tuo ei soittohommiin olisi riittävä yksistään.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Andy Six
31.12.2009 16:31:05 (muokattu 31.12.2009 17:38:04)
hallu: Kävin eilen kieliä ostamassa ja kaupassa oli tommonen melodymaker, niin pitihän sitä vähän tutkia. Täytyy sanoa, että omituinen tuttavuus kerrassaan. En kokeillut vahvistimessa, mutta yksikelainen mikki vihjaa, että soundi voisi olla sellainen ohkanen. Jollain hyvin vinksahtaneella tavalla kuitenkin vetoava kitara. Mulle tuli mieleen ne kaheksankytluvun alun ariat ja rokyt muutaman kympin lastulevykitarat (tämä tietenkin monessa mielessä laadukkaampi ja tarkemmin tehty). Kuitenkin robusti viimeistely ja konstailematon rujous jotenkin oudosti myös viehätti. Tämähän ei ole lankkukitara, vaan lautakitara (niin ohutta se puumateriaali on). Kyseessä on kuitenkin USA:n leimalla oleva Gibson joten oikeaksi instrumentiksi se on laskettava kaikesta huolimatta. Vaikka talla ei olekaan säädettävä, niin kokeilemassani yksilössä kyllä intonaatiot oli kohdillaan joten kai nämä riittävällä tarkkuudella kuitenkin tehdään. Kaula oli aika paksu ja leveä verrattuna tuohon vm94 LesPauliin.

Soittimena tämä ei taatusti ole sen reilun neljän sadan väärtti, jota tästä huudeltiin (hinta selittynee Gibson USA logolla). Itse voisin hyvin kuvitella tämän ostavani kunhan muutama listalla oleva kitara olisi jo ostettuna. Ehkä tämä melodymakeri onkin sellaiselle, jolla on jo kaikkea. Jos ihan puhtaasti kitaraa hakee, niin samalla rahalla kyllä saa vaikka Samickilta enemmän vastinetta rahoilleen, mutta se ei varmasti ole tämän soittimen juttu.

Tietääkö joku oliko se Joan Jettin käyttämä meldymakeri näin robusti kapine?

Mulla on ollut yksi Samick,ja täytyy sanoa,että soitan kyllä huomattavasti mielummin tällä"robustiGibsonilla"..... Mömmön hinta on musta ihan kohdallaan laatuun nähden....Sitten,jos ruvetaan puhumaan kitaran koreudesta eikä ominaisuuksista instrumenttina,voidaan tuoda esiin nämä saman hintaluokan kiinan/muiden aasian maiden tekeleet....
hallu
31.12.2009 19:10:24
CeeCeeÄr: Mulla on ollut yksi Samick,ja täytyy sanoa,että soitan kyllä huomattavasti mielummin tällä"robustiGibsonilla"..... Mömmön hinta on musta ihan kohdallaan laatuun nähden....Sitten,jos ruvetaan puhumaan kitaran koreudesta eikä ominaisuuksista instrumenttina,voidaan tuoda esiin nämä saman hintaluokan kiinan/muiden aasian maiden tekeleet....

Juu uskon hyvin. Munkin mielestä tuo Gibsonin MM sen verran luonteikas peli etten sanoisi luonnonlapsi, että varmaan hauskempi soittaa kuin joku steriili samick. Tuo mun edellinen viesti ei ollut tarkoitettu mitenkään provokatiiviseksi, vaikka nyt jälkeenpäin huomaan että tuo vertaus aasian halpatuotantokitaraan voidaan provokatiiviseksi tulkitakin. Lähinnä tarkoitukseni oli vain purkaa hämmennystäni. Minusta Gibson MM on erittäin kiinnostava kitara ja eritoten siksi ettei se yritä kosiskella ketään, vaan on ylpeästi juuri sitä mitä on. Itselläni siintää vain unelmissani vielä amerikan tai mexikon telecasteri ennen MM:ää joten siihen viittasin kommentilla "hänelle jolla jo on kaikkea". Täysin henkilökohtainen juttu siis. Älkää suuttuko.
Ptlepha
31.12.2009 20:55:26
Hirveä mm GAS minullakin, ei vaan riitä rahat uuteen, ja käytettynäkään noita ei hirveänä liiku. Sanokaas onko nuo mömmöt kuinka yksilöitä esim. soinnin ja kaulapainoisuuden osalta, eli uskaltaako, sitten kun rahat riittää ostaa ulkomailta testaamatta?
En tietenkään sano, että keskustelun avaajalla olisi jugurttitehtaan tuki takanaan, mutta voisi ihan hyvin olla. -Moderaattori
Andy Six
31.12.2009 21:20:57
kitaratyyppi96: Hirveä mm GAS minullakin, ei vaan riitä rahat uuteen, ja käytettynäkään noita ei hirveänä liiku. Sanokaas onko nuo mömmöt kuinka yksilöitä esim. soinnin ja kaulapainoisuuden osalta, eli uskaltaako, sitten kun rahat riittää ostaa ulkomailta testaamatta?

Itse olen ostanut ja kaikki ovat olleet vain perus-säätöjen tarpeessa...Mitään varsinaisia yksilöeroja ei ole sattunut mun kohdalle...
Ptlepha
31.12.2009 21:48:44
CeeCeeÄr: Itse olen ostanut ja kaikki ovat olleet vain perus-säätöjen tarpeessa...Mitään varsinaisia yksilöeroja ei ole sattunut mun kohdalle...

Ok, tuo säätöjen puuttuminenhan on melkeimpä itsestäänselvyys, mutta joissain noissa keskihintaisissa kitaroissa tuppaa olemaan laatueroja saman eränkin sisällä..
En tietenkään sano, että keskustelun avaajalla olisi jugurttitehtaan tuki takanaan, mutta voisi ihan hyvin olla. -Moderaattori
Mika Kangas
31.12.2009 22:24:52
kitaratyyppi96: Ok, tuo säätöjen puuttuminenhan on melkeimpä itsestäänselvyys, mutta joissain noissa keskihintaisissa kitaroissa tuppaa olemaan laatueroja saman eränkin sisällä..

Jos lavassa lukee Gibson niin eiköhän ne jonkin verran katso mitä lähettävät myyntiin.Ainakin luulisin.
Lonesome
01.01.2010 00:48:29 (muokattu 01.01.2010 01:03:12)
kitaratyyppi96: Hirveä mm GAS minullakin, ei vaan riitä rahat uuteen, ja käytettynäkään noita ei hirveänä liiku. Sanokaas onko nuo mömmöt kuinka yksilöitä esim. soinnin ja kaulapainoisuuden osalta, eli uskaltaako, sitten kun rahat riittää ostaa ulkomailta testaamatta?

Osta. Mun eka, eli yksimikkinen vaati säätöä intonaatioon reippaasti, mutta tää kaksimikkinen on tehtaan jäljiltä siltäkin osin niin bueno kuin tuollaisella tallaratkaisulla voi olla. Ehkä lasken tallaa alemmaksi. Joo, yksilöitä ovat, kitarat, Gibsonitkin... ;)

Muuten, kun tuota yksimikkistä kauppasin Torilla, niin yllätti kysynnän vähäisyys. Kaupaksi meni, mutta ei tuntunut malli tulleen vielä kovinkaan tutuksi immeisille. Tätä kitaraa tuntuu erityisen turhalta kaupata henkilöille, jotka kyselevät tehtaan alkuperäislaukkujen ja muun sälän perään...

Edit: Onhan Mömmössä pahvicase vakkarina, mutta eihän se vettä pidä, saati roudausta kestä. No, näyttää uusissa worn mahogany studio Les Pauleissakin olevan pelkästään gigbag mukana (ainakin Kitarapajalla).

"Whatever you want
Whatever you like
Whatever you say
You pay your money
You take your choice"
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
Lonesome
02.04.2010 18:31:17
Lonesome:Woodbrassilla Ranskassa on muuten edelleen kaksimikkisiä tarjolla, jos on MM harkinnassa...

No nih. Nyt niitä taasen olis ja hinnatkin kohillaan, imho....

http://en.woodbrass.com/advanced_se … ch_result.php?keywords=melody+maker
"When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett
jpousi
14.08.2010 11:38:21 (muokattu 14.08.2010 11:47:05)
Melody Maker -kuume iski jälleen.

Tutkin nettimyyjien tietoja. DV247-firmalta kitara oli "fresh out of stock", Thomannin hinta oli 355-385 euroa, Euroguitar oli aika kallis myös, hinta Suomessa oli peräti 475 euroa, huh!

Onneksi Woodbrass.comissa oli vielä mustaa yksimikkistä versiota. Hinta n. 323 euroa plus postikulut (16 euroa). Löysin lisäksi 10 euron "coupon coden" Googlaamalla, joten loppuhinta postituksineen oli 330 euroa.

Kaksi asiaa kiinnitti huomiotani. MM oli pakattu Les Paulin laatikkoon. Mukana ei tullut sitä söpöä 50-luvun tyylistä pahvilaatikkoa, vaan kitara oli Gibson USA -gigbagissa. Ihan hyvä, sillä vaikka minulla on toki pari kantolaukkua, niin topattu gigbag on näppärä kun kuljetan soitinta auton peräkontissa.

Toinen mielenkiiintoinen seikka oli toimituksen nopeus. Tilasin kitaran tiistaina töiden jälkeen. Saman viikon perjantaina klo 12 oli kitara jo hyppysissäni. Aika haipakkkaa Ranskasta Ouluun! (Chronopostin kautta - TNT toimitti perille asti.)

Entäpä itse kitara? Hyvin soi, kevyt, ja kaula tällä kertaa (minulla on ollut 2 Melody Makeria ennenkin) oikein hyvä, ei liian paksu. Ainoa modaus, minkä tein, oli se että vaihdoin mustat potikoiden nupit klassisiin amber-värisiin. Soundi parani kerralla! (No ehkä ei sentään...)
Jopas lähti!
Andy Six
14.08.2010 13:51:14
jpousi: Melody Maker -kuume iski jälleen.

Tutkin nettimyyjien tietoja. DV247-firmalta kitara oli "fresh out of stock", Thomannin hinta oli 355-385 euroa, Euroguitar oli aika kallis myös, hinta Suomessa oli peräti 475 euroa, huh!

Onneksi Woodbrass.comissa oli vielä mustaa yksimikkistä versiota. Hinta n. 323 euroa plus postikulut (16 euroa). Löysin lisäksi 10 euron "coupon coden" Googlaamalla, joten loppuhinta postituksineen oli 330 euroa.

Kaksi asiaa kiinnitti huomiotani. MM oli pakattu Les Paulin laatikkoon. Mukana ei tullut sitä söpöä 50-luvun tyylistä pahvilaatikkoa, vaan kitara oli Gibson USA -gigbagissa. Ihan hyvä, sillä vaikka minulla on toki pari kantolaukkua, niin topattu gigbag on näppärä kun kuljetan soitinta auton peräkontissa.

Toinen mielenkiiintoinen seikka oli toimituksen nopeus. Tilasin kitaran tiistaina töiden jälkeen. Saman viikon perjantaina klo 12 oli kitara jo hyppysissäni. Aika haipakkkaa Ranskasta Ouluun! (Chronopostin kautta - TNT toimitti perille asti.)

Entäpä itse kitara? Hyvin soi, kevyt, ja kaula tällä kertaa (minulla on ollut 2 Melody Makeria ennenkin) oikein hyvä, ei liian paksu. Ainoa modaus, minkä tein, oli se että vaihdoin mustat potikoiden nupit klassisiin amber-värisiin. Soundi parani kerralla! (No ehkä ei sentään...)

Hyvän hankinnan teit...=9 Mömmö on aina hintansa väärti peli.....
Pekkapoika
15.08.2010 00:25:15 (muokattu 15.08.2010 00:25:43)
Pientä kritiikkiä soittimesta:

http://www.youtube.com/watch?v=7EJcsEhq1gg
Music, sweet music is a frustrating mess...
-septimisti-
15.08.2010 11:11:14 (muokattu 15.08.2010 11:13:03)
CeeCeeÄr: Joo...Jokainen uudella Mömmöllä soittanut tietää,ettei se ole mikään hienosti viimeistelty kaunotar,vaan käyttöön tarkoitettu työkalu....Kitaran soundia tyyppi kehuu ja on syytäkin...Oliko se nyt jäsen Lonesome,joka luonnehti Mömmöä hyvin sanoin:Ei se mikään Les Paul ole,mutta ei ole tarkoituskaan....

Tuon videon äijähän haukkui kitaran oikeastaan ihan kokonaisuudessaan maan rakoon soundia myöten. Mainitsi kyllä, että kitarasta löytyy yksi hyvä saundi, puhtaalla molemmat mikit päällä. Kaulaa sanoi veneeksi ja pesäpallomailaksi, virittimiä leluiksi ja tallan mainiksi alumiinirimpulaksi, joka ei kestänyt ensimmäistäkään säätöä ehjänä.

Muutamia lainauksia tuosta videosta:

"Good thing it sounds cool for what it is, a nice thin sounding alternative to fender". "Neck pickup - nothing pleasing". "Here is what you guys would get if you got the one single coil pickup version - it hurts, dont get it." "In the midle is the only useful sound". Säröllä: "Not really even pleasing that way". "Thin and brittle". Just really unresponsive". "Might make a good slide type guitar". "Not much of a guitar". "No tone, no finish right here; pass". "Use it as a boat paddle".

Täytyy sanoa, että tuo työkalun kuvaus vastaa hyvin pitkälle omia käsityksiäni kitarasta lyhyehkön testailun perusteella. Tosin ainahan nämä ovat vain yksittäisten henkilöiden mielipiteitä. Niitä voi kohtuu perustellusti olla monenlaisia.

On se siis silti varmaan tosi kova työkalu jos tarpeeksi haluaa.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Andy Six
15.08.2010 11:20:12
-septimisti-:

On se siis silti varmaan tosi kova työkalu

Niin on.....
Mika Kangas
15.08.2010 13:48:25
Katharsis: Pientä kritiikkiä soittimesta:

http://www.youtube.com/watch?v=7EJcsEhq1gg

Kaikki mitä tuossa vioiksi lueteltiin ovat mieltymyskysymyksiä. Kaula, soundi, mikitys, paino...Ainoa mitä ihmettelin oli tuo lapa. Kaverihan kertoi pitäneensä sitä seinätelineessä. Itselläni MM on tuollaisessa lattiatelineessä jossa kitara kuitenkin on "hirtettynä" lavastaan eli roikkuu kuin seinällä. Minulle ei ainakaan ole mitään jälkiä siitä tullut. Toisaalta soitankin sitä usein enkä anna sen roikkua viikkotolkulla tyhjän panttina.

On tainnut saada tuo kaveri hiukan palautettakin tuosta videosta kun kommentointimahdollisuus oli poistettu :).
Ziggy Bubba
15.08.2010 14:11:17 (muokattu 15.08.2010 14:12:41)

Ei noiden "alihintaisten" Gibsonien viimeistely kyllä ole edes keskitasoa, sillä just tosta on säästetty - nauhanpäät sojottelee ja maalipinta on karkean rupinen ja äkkiä kulahtava. Indonesiasta tulee skarpimpaa työn jälkeä.

Kunhan tuon ostaja tajuaa, niin hommassa ei ole mitään ongelmaa. Modaajille ja säätäjillehän nuo ovat mitä mainioimpia lähtökohtia... Vähän kuten monet idästä tulevat halpiskapulat. Ite en olisi noita Gibson-nimen alle työntänyt, sillä vähän nuo tuhrii firman imagoa, ei voi mitään.
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
Andy Six
15.08.2010 14:49:01
sikki-six: Ei noiden "alihintaisten" Gibsonien viimeistely kyllä ole edes keskitasoa, sillä just tosta on säästetty - nauhanpäät sojottelee ja maalipinta on karkean rupinen ja äkkiä kulahtava. Indonesiasta tulee skarpimpaa työn jälkeä.

Kunhan tuon ostaja tajuaa, niin hommassa ei ole mitään ongelmaa. Modaajille ja säätäjillehän nuo ovat mitä mainioimpia lähtökohtia... Vähän kuten monet idästä tulevat halpiskapulat. Ite en olisi noita Gibson-nimen alle työntänyt, sillä vähän nuo tuhrii firman imagoa, ei voi mitään.

Täysin mielipide kysymys....Ei Gibsonin nimi kärsi yhtään siitä,ettei kaikki firman kitarat maksa neli numeroista summaa,eivätkä ole laadultaan samaa luokkaa kalliiden mallien kanssa....Sitä saa,mistä maksaa ja Melody Maker on oikein hyvää vastinetta hinnalleen.....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)