Aihe: Keinokuorma
1 2 3 4 5 6 7 8 9
PJS
11.08.2010 14:57:16

Fisher: Onko se homma nyt niin että 100W vahvistimeen pitäisi olla 200W keinokuorma, mutta 150W:nen keinokuorma saattaisi soundata paremmalle koska se ei ole niin raju?

Vai mites se meni, vai mikä se oli, vai oliko?

Ajattelin hommata keinokuorman 100W Marshall JCM800 2203 reissueeni, tuota THD Hot platea olen katsellut, mutta moni on sanonut ettei sitä kannata ostaa.

Toisena vaihtoehtona tuli tuo Weberin Mass 200.
Onko kellään kokemuksia Webereistä tai jopa tuosta keinokuormasta itsestään?
https://taweber.powweb.com/weber/mass200.htm

Mitä keinokuormia olette testanneet ja mitä voisitte suositella minulle?

-Late

Mulla on 50w styrkkarilel 100w Mass ja hyvin futaa oikeastaan kaikilla voluumitasoilla ihan minimaalisimpia lukuunottamatta. Kerrostaloasunnossa en mielummin soita tuon kanssa vahvarin omien töttöröiden kautta vaan otan kuormasta linjalähdön tietokoneelle ja sieltä kaappimallinnoksen kautta soittelen sit luurit päässä ja hyvältä saundaa.

http://maihinnousu.net/s/8008

linkin takaa ääninäytettä edelläkuvatusta menettelytavasta.
Peace!
jyrkalt
11.08.2010 15:17:55
Mä oon vähän funtsinu näitäkin juttuja kotisoitteluun.

Mut mitäpäs jos tekis näin...

Tuon keinokuorman sijaan hommais isolaatiokaapin ---> pikkumikseriin ---->kuulokkeisiin.
Mulla on tuo n. 22W Bluetonen combo jonka kanssa tätä kikkailua oon miettinyt.
Sitä kun ei kotosalla paljon availemaan pääse. On meinaan santanan kovaääninen vehjes..

Tietoahan noista isolaatio-laatikoista mulla ei oo kutun vertaa niin siispä on kysyttävä.

Tuleeko ongelmia vastaan ja paljonko loppujen lopuksi tuo isolaatioboksi sitää meteliä oikeastaan vaimentaa? Toimiiko ees koko idea?
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
aristoteles666
11.08.2010 15:26:51 (muokattu 11.08.2010 15:30:01)

jyrkalt: Mä oon vähän funtsinu näitäkin juttuja kotisoitteluun.

Mut mitäpäs jos tekis näin...

Tuon keinokuorman sijaan hommais isolaatiokaapin ---> pikkumikseriin ---->kuulokkeisiin.
Mulla on tuo n. 22W Bluetonen combo jonka kanssa tätä kikkailua oon miettinyt.
Sitä kun ei kotosalla paljon availemaan pääse. On meinaan santanan kovaääninen vehjes..

Tietoahan noista isolaatio-laatikoista mulla ei oo kutun vertaa niin siispä on kysyttävä.

Tuleeko ongelmia vastaan ja paljonko loppujen lopuksi tuo isolaatioboksi sitää meteliä oikeastaan vaimentaa? Toimiiko ees koko idea?

ei tule ongelmia, tarvitset lisäksi mikin, joissain tulee mukana, joissain ei, vaimennus riippuu rakenteesta, pienestä vaimennuksesta siihen ettei kuulu kuin vähän huminaa tärinästä.
huono puoli on iso koko vaikka on vain 1x12" sisällä.
hyvä puoli siinä on se että kaiutin/vahvistin reagoi niin että impedanssi heittelee kuin normaalistikin.
keinokuormista se on myös marshall power braken hyvä puoli, siinä on kanssa kaiuttimen kela ym, ilman kartiota, ja hukka energia menee tuulettimen pyörittämiseen.
FreshPots
11.08.2010 16:44:52
Täällä vahvistinta vaimennellaan Weber mini mass 50 w:llä. Toimii niin kuin pitääkin.
Antasteroid
11.08.2010 18:07:08

Mä vetelen uraltonella. Hyvin on toiminut tähän asti. pari vuotta aktiivista keikkailua.
Ja nim. merk. Fisher:
Se kuluttaa putkia.
Fisher
11.08.2010 20:34:11
Antasteroid: Ja nim. merk. Fisher:
Se kuluttaa putkia.

Tiedetään, tässä nyt vaan kyselen eri mielipiteitä ja kokemuksia mistä on pidetty ja havaittu hyväksi.

-Late
harryk
11.08.2010 20:52:00

Sain vähän aikaa sitten valmiiksi Bluetone Lead Jr. täysputkinupin 2x6AK6-pääteputkilla, joista lähtee maksimissaan n. 2 W tehoa. Laitoin vahvistimeen myös pääteasteen VVR:n, joka tuntuu toimivan ainakin tuossa koneessa mainiosti. Yritän saada viikon sisällä saundiklippejä kotisivuilleni ao. vahvarista sekä ilman VVR:n vaikutusta, että sen kanssa. 2 W tuntuu pieneltä teholta, mutta kun sitä vahvistinta soittelee täysillä, ei sitä pysty sillä lailla ainakaan kerrostalossa luukuttamaan ilman VVR:ää tai muuta tehonpudottajaa.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
PJS
11.08.2010 21:41:38

Fisher: Tiedetään, tässä nyt vaan kyselen eri mielipiteitä ja kokemuksia mistä on pidetty ja havaittu hyväksi.

-Late

ei kuluta putkia sen enempää kuin muutenkaan kuluttaisi jos koko ajan luukuttaisi styrkkaria täböillä. Vahvistimen kannaltahan se on ihan yhden tekevää onko se kuorma kaiutin vai keinokuorma. Ei sinne keinokuormaankaan ole pakko koko ajan ajaa kaikki volat täysillä.
Peace!
Fisher
13.08.2010 11:00:55
Kokemuksia kellään Weber Mass 200:sta?

-Late
oiva tumpeloinen
13.08.2010 11:17:41
Fisher: Kokemuksia kellään Weber Mass 200:sta?

-Late

Ei ole suoraan tuosta, mutta mulla oli jonkin aikaa Mass III. Jubileen kanssa ainakin sen ilot oli aika lähelle nollaa. Niin kauan kuin säröt otetaan pääosin etuasteesta, ei moisesta ole ollenkaan iloa. Jotain pientä eroa, mutta ei mun mielestä koko rahan edestä. Omaan makuun ostaisin mieluummin säristimen tai pari (ehkä EQ:n), jos pienemmillä volumeilla pitää soitella. Sitten, jos säröt on tarkoitus ottaa päätteestä, voipi homma olla eri. Mut tuskinpa tässä tapauksessa on tarkoitus tehdä täysin niin?

Ja sitten vielä kerran muistutus siitä, että keinokuormalla ei saa mitään nuppia kuulostamaan yhtä hyvältä kuristettuna kuin naturaalina. Jo pelkästään elementit soi eri tapaan hiljaisemmalla.
oiva tumpeloinen
13.08.2010 11:35:37
Fisher: Kyseessä Marshall 2203 JCM800.
Eikös siinä enemmän etusesta se särö lähde?

-Late

Kyllähän se tuommoisessa sieltä etuastepäästä pääosin otetaan.
PJS
13.08.2010 11:37:05

oiva tumpeloinen: Ei ole suoraan tuosta, mutta mulla oli jonkin aikaa Mass III. Jubileen kanssa ainakin sen ilot oli aika lähelle nollaa. Niin kauan kuin säröt otetaan pääosin etuasteesta, ei moisesta ole ollenkaan iloa. Jotain pientä eroa, mutta ei mun mielestä koko rahan edestä. Omaan makuun ostaisin mieluummin säristimen tai pari (ehkä EQ:n), jos pienemmillä volumeilla pitää soitella. Sitten, jos säröt on tarkoitus ottaa päätteestä, voipi homma olla eri. Mut tuskinpa tässä tapauksessa on tarkoitus tehdä täysin niin?

Ja sitten vielä kerran muistutus siitä, että keinokuormalla ei saa mitään nuppia kuulostamaan yhtä hyvältä kuristettuna kuin naturaalina. Jo pelkästään elementit soi eri tapaan hiljaisemmalla.

Jep, jos saundissa se olennaisin juttu on etuasteessa tuleva särö ja vermeestä löytyy toimiva master niinkuin nykyaikaisista vahvistimista pääosain löytyy niin ei sillä keinokuormalla välttämättä saavuteta paljoakaan. Tilanne on hieman erilainen vintage koulukunnan vermeiden kanssa, esim omassa hiwatissa saundi omaan korvaan paranee sillä että masteria avaa vähän reilummin, samoion kuin kanava voluumeita ja silloin on kiva et on mahdollisuus himmata volaa treeneissä ja keikoilla inhimmillisemmälle tasolle.
Peace!
duc
13.08.2010 11:40:28 (muokattu 13.08.2010 11:41:26)
Fisher: Kyseessä Marshall 2203 JCM800.
Eikös siinä enemmän etusesta se särö lähde?

-Late

Juu, mutta tuolla vahivstimella vois olla keinokuromasta olla pientä hyötyäkin, nimittäin masterin säätö helpottuu pikkasen. En tiedä kannattaako sen takia kallista MASSia ostaa kumminkaan, uraltonen peruslootalla pärjää ihan hyvin, jos päätesäröä ei lähdetä metsästämään...

Yksi keinokuorman etu on vielä se, että se vaimentaa vahvistimesta kuuluvia häiriöääniä mukavasti, jos vahvistimesta sellaisia sattuu kuulumaan. Nimenomaan sellaisia jotka ovat volumen asennosta riippumattomia tietenkin... Kotikäytössä tuosta on lähinnä hyötyä, jos hiljaa soittelee...
Fisher
13.08.2010 12:32:05 (muokattu 13.08.2010 12:39:09)
duc: En tiedä kannattaako sen takia kallista MASSia ostaa kumminkaan, uraltonen peruslootalla pärjää ihan hyvin, jos päätesäröä ei lähdetä metsästämään...

Päätesäröä tässä ajattelin hakea.
Kertokaahan kumpi olisi järkevämpää ostaa?:

Mass III ($265):
https://taweber.powweb.com/weber/massiii.htm

- 150W (riittäähän 100W settiin?)
- Basso, middle sekä treble säädöt
- Sisäinen kaiutin moottori loadille?
- 2 jakkia kaapeille (saa pari kiinni)
- Bypass
- Footswitch

Tässäkö siis säädellään volumen tasoa noilla kolmella (bass, middle sekä treble) säädöllä? Toisin kuin Mass 200:ssa on pari namikkaa millä homma hoituu?
Onko noista tonen säädöistä oikeasti paljoa hyötyä kun puhutaan keinokuormista?

Vai

Mass 200 ($215):
https://taweber.powweb.com/weber/mass200.htm

- 200W
- Bypass
- Treblen säätö

(Tiedän että tähänkin saa footswitchin)

Tulisi vastaavaan settiin:
JCM800 2203 100W
Marshall 1960 AV

-Late
Fisher
15.08.2010 19:55:18 (muokattu 15.08.2010 19:55:30)
Voiko noilla MASS:in kolmen potikan EQ säädöillä ylipäätään pelastaa sitä menetettyä soundia, ja jos voi niin tuleeko se takaisin "normaalin" kuuloisena?
tommiot
15.08.2010 20:11:50
oiva tumpeloinen: Kyllähän se tuommoisessa sieltä etuastepäästä pääosin otetaan.

Kyllä 2203:ssa säröä tulee reippaasti vaiheenkääntäjän yliajamisesta. Siks se saundaa niin hyvältä kovalla.
duc
15.08.2010 20:32:18
Tilasinpas muuten piruuttaan 100 watin MASS Liten, kun sai mukaan ilmaiseksi t-paidan. https://taweber.powweb.com/weber/masslite.htm

Pitää koittaa vähän vertailla Uraltonen lootaan kunhan paketti tulee perille, varmaan jo ensi viikolla...
dimmu!!
16.08.2010 22:39:29 (muokattu 16.08.2010 23:29:08)
Toimiiko esim. Uraltonen Hot Mama tai joku vastaava keinokuorma miten hyvin Peaveyn 6505+ kanssa? Lähteekö sieltä parempaa soundia samalla möykällä keinokuorman kanssa, se kun soittelee esim ilman. keinokuormaa volume 0,5 asennossa yöaikaan? Kun tuntuu ettei tuota saa oikein avautumaan omakotitalovolumella inhimillisellä volumeilla 12m2 soittokämpässä. Ja se kovasti puhuttu brutaalisuus ja mahtava SISO särö jotenkin jää tipo tiehensä, mutta tuskin sitä SISO säröä ihan alle volume 2 saadaankaan? Tai sitten olen luullut liikoja tuosta nupin kehuista?
aristoteles666
16.08.2010 23:02:25

Moridin: Kyllä 2203:ssa säröä tulee reippaasti vaiheenkääntäjän yliajamisesta. Siks se saundaa niin hyvältä kovalla.

totta, se kuulostaa vielä enemmän paskalta ihan hiljaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)