Aihe: Floyd Rose ongelma..
1 2 3 4 5
aristoteles666
12.08.2010 19:01:59

F_Lame: http://www.jemsite.com/forums/f21/string-tension-charts-73846.html

Okei, tuolta kun kattelee kielten vetoisuuksia niin voi helposti todeta että paksummat kielet vetää jonkin verran voimakkaammin. Aristoteles ajaa ilmeisesti takaa sitä, että kielten vaikutuksesta paksumpien kielten puoleiseen tolppaan kohdistuu suurempi voima kuin ohuiden kielten puoleiseen ja näin ollen ohuiden kielien puoleisten jousien pitäisi kiskoa hieman voimakkaammin jotta kumpaankin tolppaan kohdistuisi yhtä kova voima, eikö?
?

jep.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
lavaamo
12.08.2010 19:03:15
F_Lame: http://www.jemsite.com/forums/f21/string-tension-charts-73846.html

Okei, tuolta kun kattelee kielten vetoisuuksia niin voi helposti todeta että paksummat kielet vetää jonkin verran voimakkaammin. Aristoteles ajaa ilmeisesti takaa sitä, että kielten vaikutuksesta paksumpien kielten puoleiseen tolppaan kohdistuu suurempi voima kuin ohuiden kielten puoleiseen ja näin ollen ohuiden kielien puoleisten jousien pitäisi kiskoa hieman voimakkaammin jotta kumpaankin tolppaan kohdistuisi yhtä kova voima, eikö?

Onko kukaan huomannut tällä OIKEASTI jotain todellista vaikutusta mihinkään? Miten paljon kouran pitää olla vinossa? Miten tämä mitataan?

Ymmärrän kyllä mitä Aristoteles ajaa takaa, mutta kun asia on niin että niihin tolppiin kohdistuu yhtäsuuri veto, vaikka toisessa reunassa olisi hammaslankaa ja toisessa reunassa basson E kieli.
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
aristoteles666
12.08.2010 19:06:09

lavaamo: Ymmärrän kyllä mitä Aristoteles ajaa takaa, mutta kun asia on niin että niihin tolppiin kohdistuu yhtäsuuri veto, vaikka toisessa reunassa olisi hammaslankaa ja toisessa reunassa basson E kieli.

otappa siitä keltaisesta stripe jacksonista jouset pois, jätä vain toiseen reunaan, paina kampi alas ja katso tallaa, palataan kolmen minuutin päästä asiaan kun olet tehmyt tuon.
lavaamo
12.08.2010 19:11:34
aristoteles666: otappa siitä keltaisesta stripe jacksonista jouset pois, jätä vain toiseen reunaan, paina kampi alas ja katso tallaa, palataan kolmen minuutin päästä asiaan kun olet tehmyt tuon.

Kato sä nyt vaan sitä tallaa, tolppien sijaintia sekä kielten sijaintia. Mieti mitä pistettä vasten kieli voisi vetää veitsen irti toisesta tolpasta.

Mä en tapaa soitella Jaskalla ilman jousia..
aristoteles666
12.08.2010 19:13:33

lavaamo: Kato sä nyt vaan sitä tallaa, tolppien sijaintia sekä kielten sijaintia. Mieti mitä pistettä vasten kieli voisi vetää veitsen irti toisesta tolpasta.

Mä en tapaa soitella Jaskalla ilman jousia..

kampi, ei kieli.
lavaamo
12.08.2010 19:15:14
aristoteles666: kampi, ei kieli.

Väität siis, että jos laitan kolme jousta toiseen reunaan, ja väännän kampea irtoaa toinen veitsi tolpasta?
oiva tumpeloinen
12.08.2010 19:16:25
aristoteles666: otappa siitä keltaisesta stripe jacksonista jouset pois, jätä vain toiseen reunaan, paina kampi alas ja katso tallaa, palataan kolmen minuutin päästä asiaan kun olet tehmyt tuon.

Tuossa on semmoinen ero, että jos otat kokonaan toisesta reunasta vedon pois, se yllättäen lähtee irti tolpista kuin että annat siitä kourasta vähän löysiä. Sama juttu, onko yksi jousi suorassa vai vinossa. Kummassakin tapauksessa noissa kummassakin esimerkeissä on kuitenkin vetoa ihan riittävästi homman hoitamiseen.

Mut käytännössä kokeilleena, onko se koura suorassa vai vinossa, onko jouset suorassa vai vinossa, mä en ainakaan ole huomannut mitään mielenkiintoista eroa. Se koura ei nyt varmaan muutenkaan kenelläkään ole täysin suorassa, kun silmämääräisesti tulee se säädettyä. Enpä ainakaan ole kuullut, että joku sitä mittaamalla asentaisi paikalleen. Sama homma jousten kanssa. Suorinakin niitä voi vähän laittaa eri paikkoihin ja hifistellä, että tämä on paljon parempi, mut eipä ainakaan omissa luutuissa ole tehnyt mitään mielenkiintoista efektiä.

Ja kun puhutaan kielten vetovoimasta, niin se voima ei mene siten, että paksuimmalla kielellä normivireessä olisi suurin veto. No voimat voi tarkastaa esim. Daddaarion paketin takaa. Sieltä voi helposti todeta, mitkä kielet vetää enemmän ja mitkä vähemmän.

Jos joku nyt kuitenkin saa jollekin Latvala-tyylille, tai vinolle ankkurille jotain järkevämpääkin toimintaa, niin olisi ihan kiva kuulla, miten se käytännössä on parempi. Ehkäpä jotain muutakin perustelua, kuin että se tuntui siltä.
the-Antero
12.08.2010 19:18:02

lavaamo: Väännän nyt rautalangasta, selitä minulle miksi se nollakohta löytyy vain kouran ollessa vinossa. Vai miten sillä vinolla kouralla haetaan sitä nollakohtaa?

Olisko juuri sen takia että paksummat kielet vetää eri voimakkuudella kuin ohkaset....kokeilehan toi Ariston vinkki ;)
F_Lame
12.08.2010 19:20:44
oiva tumpeloinen: Tuossa on semmoinen ero, että jos otat kokonaan toisesta reunasta vedon pois, se yllättäen lähtee irti tolpista kuin että annat siitä kourasta vähän löysiä. Sama juttu, onko yksi jousi suorassa vai vinossa. Kummassakin tapauksessa noissa kummassakin esimerkeissä on kuitenkin vetoa ihan riittävästi homman hoitamiseen.

Mut käytännössä kokeilleena, onko se koura suorassa vai vinossa, onko jouset suorassa vai vinossa, mä en ainakaan ole huomannut mitään mielenkiintoista eroa. Se koura ei nyt varmaan muutenkaan kenelläkään ole täysin suorassa, kun silmämääräisesti tulee se säädettyä. Enpä ainakaan ole kuullut, että joku sitä mittaamalla asentaisi paikalleen. Sama homma jousten kanssa. Suorinakin niitä voi vähän laittaa eri paikkoihin ja hifistellä, että tämä on paljon parempi, mut eipä ainakaan omissa luutuissa ole tehnyt mitään mielenkiintoista efektiä.

Ja kun puhutaan kielten vetovoimasta, niin se voima ei mene siten, että paksuimmalla kielellä normivireessä olisi suurin veto. No voimat voi tarkastaa esim. Daddaarion paketin takaa. Sieltä voi helposti todeta, mitkä kielet vetää enemmän ja mitkä vähemmän.

Jos joku nyt kuitenkin saa jollekin Latvala-tyylille, tai vinolle ankkurille jotain järkevämpääkin toimintaa, niin olisi ihan kiva kuulla, miten se käytännössä on parempi. Ehkäpä jotain muutakin perustelua, kuin että se tuntui siltä.

Vihdoinkin joku vastas siihen mitä mä yritin edellisen sivun vikassa postauksessa kysyä.

Btw. En meinannu että pakusuin vetää eniten vaan postaamani linkin taulukoiden perusteella näyttäisi että paksumpaan päähän kohdistuu enemmän vetoa.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
oiva tumpeloinen
12.08.2010 19:21:20
the-Antero: Olisko juuri sen takia että paksummat kielet vetää eri voimakkuudella kuin ohkaset....kokeilehan toi Ariston vinkki ;)

http://store.daddario.com/category/145784/EXL110_Regular_Light_10-46

Tosta linkistä pitäis löytyä jotain vetolukuja. Sen mukaan punotut kielet kyllä vetää vähän lujempaa, mutta esim. D-kielen veto on suurempi kuin E:n. Siitäpä herääkin kysymys, että millä sä mittaat niin tarkasti sen ankkurin kulman, että saat vedon just kohilleen?
lavaamo
12.08.2010 19:22:27 (muokattu 12.08.2010 19:23:17)
F_Lame: Vihdoinkin joku vastas siihen mitä mä yritin edellisen sivun vikassa postauksessa kysyä.

Btw. En meinannu että pakusuin vetää eniten vaan postaamani linkin taulukoiden perusteella näyttäisi että paksumpaan päähän kohdistuu enemmän vetoa.

Kyllä, eri kielet saattavat vetää eri voimakkuuksilla, mutta kumpaankin tolppaan kohdistuu kielten yhteenlasketusta vedosta 50%, ei esimerkiksi 75/25%, oli kielet minkä paksuiset hyvänsä.
F_Lame
12.08.2010 19:26:50
lavaamo: Kyllä, eri kielet saattavat vetää eri voimakkuuksilla, mutta kumpaankin tolppaan kohdistuu kielten yhteenlasketusta vedosta 50%, ei esimerkiksi 75/25%, oli kielet minkä paksuiset hyvänsä.

En kyllä ihan tajuu mihin perustat tän ajatuksen. Kyllä mun mielestä siihen toiseen kohdistuu jonkin verran kovempi voima, mutta luullakseni sen verran pienestä erosta on kyse ettei sillä ole merkitystä.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
lavaamo
12.08.2010 19:31:14
F_Lame: En kyllä ihan tajuu mihin perustat tän ajatuksen. Kyllä mun mielestä siihen toiseen kohdistuu jonkin verran kovempi voima, mutta luullakseni sen verran pienestä erosta on kyse ettei sillä ole merkitystä.

Mä en voi sille mitään ettet ymmärrä, mutta kyseessä on fysiikkaan perustuva juttu.

Tuo nyt ei ole suora esimerkki asiaan, mutta yritä miettiä asiaa tuolta pohjalta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vipu

Asiahan olisi eri jos kielet sijaitsisivat tolppien ulko puolella, silloin tolppiin kohdistuvaan vetoon vaikuttaisi tolpan ulkopuolella olevien kielten veto. Mutta normi floikan tapauksessa tolppiin kohdistuu kielten yhteenlaskettu veto, oli koura miten vaan ja vaikka kuu olisi missä kulmassa.
the-Antero
12.08.2010 19:31:56 (muokattu 12.08.2010 19:34:11)

lavaamo: Sillä ei oo mitään merkitystä vetääkö ne kielet erivoimakkuuksilla, koska ei ole tukipistettä jonka kautta syntyisi vääntömomenttia.

Ei ehkä ole mitään tukipistettä, mutta on se nollakohta johon sen sun floikan pitää palata jotta se on vireessä kampeamisen jälkeen. Jos et tätä osaa siitä hakea niin voi voi...kielten paksuudella ja ankkurilla sekä sen asennolla on tässä erittäin suuri rooli. Oletan että tiedät tämän asian.
F_Lame
12.08.2010 19:50:59 (muokattu 12.08.2010 19:53:11)
lavaamo: Mä en voi sille mitään ettet ymmärrä, mutta kyseessä on fysiikkaan perustuva juttu.

Tuo nyt ei ole suora esimerkki asiaan, mutta yritä miettiä asiaa tuolta pohjalta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vipu

Asiahan olisi eri jos kielet sijaitsisivat tolppien ulko puolella, silloin tolppiin kohdistuvaan vetoon vaikuttaisi tolpan ulkopuolella olevien kielten veto. Mutta normi floikan tapauksessa tolppiin kohdistuu kielten yhteenlaskettu veto, oli koura miten vaan ja vaikka kuu olisi missä kulmassa.

Sun logiikka tarkottais mun mielestä seuraavaa:

Pakkaat auton siten, että siinä on suuri kuorma takaosassa, mutta kuitenkin etu- ja takapyörien välissä, auton sekä etu- että takapää painuu yhtä paljon alaspäin?

öö?

E: Mun mielestä tossa sun vipulinkissä ei ollu mitään tähän liittyvää esimerkkiä.
lavaamo
12.08.2010 19:54:56
the-Antero: Ei ehkä ole mitään tukipistettä, mutta on se nollakohta johon sen sun floikan pitää palata jotta se on vireessä kampeamisen jälkeen. Jos et tätä osaa siitä hakea niin voi voi...kielten paksuudella ja ankkurilla sekä sen asennolla on tässä erittäin suuri rooli. Oletan että tiedät tämän asian.

Tiedän kyllä mikä on nollapiste, missä se on ja miten se haetaan. Tietenkin jouset ja kielten paksuudet vaikuttavat tähän.

Mutta viimeisenkerran Antero, kerro nyt minulle miten kouran kulma tähän vaikuttaa? Nollapiste nimittäin löytyy vaikka koura olisikin "suorassa".
the-Antero
12.08.2010 19:56:12 (muokattu 12.08.2010 19:56:37)

Nyt se Lavaamo kokeilee tota Ariston vinkkiä ;) tai ehkä meni pakkaamaan pakua
lavaamo
12.08.2010 19:59:43 (muokattu 12.08.2010 20:07:03)
F_Lame: Sun logiikka tarkottais mun mielestä seuraavaa:

Pakkaat auton siten, että siinä on suuri kuorma takaosassa, mutta kuitenkin etu- ja takapyörien välissä, auton sekä etu- että takapää painuu yhtä paljon alaspäin?

öö?

E: Mun mielestä tossa sun vipulinkissä ei ollu mitään tähän liittyvää esimerkkiä.

Sun autossa kaikki neljä jousitusta toimivat samalla voimakkuudella ja niihen kaikkiin kohdistuu lähtökohtaisesti yhtäsuuri kuorma? Epäilen. Muutenkin on kyse eriasiasta.

Mutta jos asia vaivaa noinpaljon, kysyppä joltain statiikkaa ja lujuusoppia hallitsevalta asiasta.
lavaamo
12.08.2010 20:00:44
the-Antero: Nyt se Lavaamo kokeilee tota Ariston vinkkiä ;) tai ehkä meni pakkaamaan pakua

Mä toivoisin sulta nyt perusteluja väitteisiisi, eikä vammaisen tasoista kuittailua. Ei mitään henkilökohtaista..

Ellei perusteluja löydy, kannattaa pysyä hiljaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)