Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kosketinsoittimen äänitys?
1
Charge
20.06.2010 10:13:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Tällainen pikainen kysymys, eli jos laitan johdon kosketinsoittimen kuulokeliitännästä koneen mikrofoniliitäntään, audacityn päälle ja rupean äänittämään, niin onnistuuko se tällä tavalla? Siis tarkoitan, että ääni kulkee ja näin päin pois. :)
 
Ihan vipsahtanut.
Foranamo
20.06.2010 11:50:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnistuu ja ääni kulkee. Eri asia on sitten se, miten laadukkaasti se ääni tätä reittiä pitkin nauhoittuu.
 
Charge
20.06.2010 11:57:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan harrastuspohjalla mennään, että kyllä se varmaan on ihan ok soundi. :)
 
Ihan vipsahtanut.
teroyk
21.06.2010 19:08:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen pikainen kysymys, eli jos laitan johdon kosketinsoittimen kuulokeliitännästä koneen mikrofoniliitäntään, audacityn päälle ja rupean äänittämään, niin onnistuuko se tällä tavalla? Siis tarkoitan, että ääni kulkee ja näin päin pois. :)
 
Ihanteellisin tilanne olisi, jos soittimen linja-ulostulosta ottaisi koneen linja-sisäänmenoon. Koska mainitsemassasi kytkennäsä tulee väliin soittimen kuulokevahvistin ja koneen mikkiliitännässä oleva mikkivahvistin.
 
Charge
07.07.2010 08:13:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs jos olisikin kyseessä kannettava tietokone? Jos piuhan lyö kiinni ja recin päälle, niin ääni särkee. Sitten taas isossa pöytäkoneessa ei.
 
Ihan vipsahtanut.
teroyk
08.07.2010 21:25:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Entäs jos olisikin kyseessä kannettava tietokone? Jos piuhan lyö kiinni ja recin päälle, niin ääni särkee. Sitten taas isossa pöytäkoneessa ei.
 
Monissa kannettavissa on sisäänmenossa mikkietuvahvistus oletuksena. Pöytäkoneissa on monesti sitten linjatasoinen sisäänmeno.
 
Charge
08.07.2010 22:44:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli Suomeksi sanottuna? Anteeksi, olen vähän käsi näiden termien kanssa...
 
Ihan vipsahtanut.
BobHope
08.07.2010 23:06:55 (muokattu 08.07.2010 23:10:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Eli Suomeksi sanottuna? Anteeksi, olen vähän käsi näiden termien kanssa...
 
Eli siis läppärissä on mikrofonille tarkoitettu portti. Mikrofonin signaali on heikompi kuin "linjatasoinen" (esim. syntikasta tuleva), joten läppärissä on etuvahvistin, joka vahvistaa signaalia. Koska syöttämäsi signaali on kuitenkin linjatasoista, jota ei siis tarvitsisikaan vahvistaa, ääni säröytyy.
 
P.S. Useissa läppäreissä (esim. itselläni) on kuitenkin myös linjatasoinen sisääntulo.
 
http://gdrbughy.files.wordpress.com/2009/07/line_in.jpg
Tuossa nuolella on osoitettu linjasisääntulo ja sitä kuvaava symboli. Keskimmäinen on linjaulostulo ja oikeanpuoleinen mikrofoniliitäntä.
 
VITUTTAAKO? NAMINAMI
BubbleBob
08.07.2010 23:20:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulokeliitäntä syntikassa on tarkoitettu pienille kaiuttimille jotka on korvilla. Soittimestakin siis mieluummin LineOut-signaali äänitykseen ! Mutta jos LO(:t) puuttuu, niin laske volumea ja säröytyminen vähentynee.
 
Esi- eli etuvahvistinta kuvaillaan vaikka tässä: http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html
 
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
Charge
08.07.2010 23:43:18 (muokattu 08.07.2010 23:44:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis, väännän syntikasta volyyminupin melkein nollille, ääni ei mene särölle, mutta sellaisissa kohdissa, joissa ei kuulu musiikkia, kuuluu suhinaa.
 
Auttaisiko, jos kiinnittäisin läppäriin irralliset kaiuttimet ja laittaisin johdon sitä kautta?
 
Ihan vipsahtanut.
Murgo
09.07.2010 21:32:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakin osassa äänikorteista pystyy ohjelmallisesti, esim. Windowsin kontrollipaneelin kautta, asettamaan saman liitännän joko mikki- tai linjatuloksi. Eli vaikka on vain yksi sisäänmenojakki, saattaa silti löytyä molemmat vaihtoehdot. Kannattaa tarkistaa oman äänikortin osalta mitä säätöjä löytyy. Vaikkei olisi linjatulovaihtoehtoa, voi olla herkkyyssäätö mikkitulolle jolloin sitä pienentämällä voi nostaa volaa soittimesta ja suhina vähenee.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
! tHoNg !
20.07.2010 23:59:52 (muokattu 21.07.2010 00:00:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän Arial Sound recorderia ja adobe auditionia.Niissä on todella hyvä äänen laatu Audacityn äänenlaatu äänityksessä on ihan surkea. Syntikasta Aux-kaapeli koneen line in ja toisen joudun laittamaan mikrofonin sisään tulosta, siis 2 syntikkaa samaan aikaan...
 
Charge
30.07.2010 11:42:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käytän Arial Sound recorderia ja adobe auditionia.Niissä on todella hyvä äänen laatu Audacityn äänenlaatu äänityksessä on ihan surkea. Syntikasta Aux-kaapeli koneen line in ja toisen joudun laittamaan mikrofonin sisään tulosta, siis 2 syntikkaa samaan aikaan...
 
Sama se audacitylle, reaperiakin olen koittanut, ja silläkin särkee. Mistähän tuota mikin vahvistusta saisi ruuvattua linjatasoiseksi? Mulla on windows 7.
 
Ihan vipsahtanut.
! tHoNg !
30.07.2010 13:18:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö sulla ole sisääntuloja koneessa, kun mikin kautta laitat ? Ite en ole säätäny yhtään sitä mikrofonin vahvistusta, vaikka toinen syna tuleekin sen kautta...
Jos on mahollista niin pistä line in ( sininen ) sisään syna...
 
Voi riippua myös äänikortista ja ohjelmasta...
 
Charge
01.08.2010 10:59:58 (muokattu 04.08.2010 21:20:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis näitä sisään tuloja on tässä kannettavassa tasan kaksi, kuulokkeille ja mikille. Eli ei ole mitään linjatasoista sisääntuloa. Nyt kyllä sain äänen sitten balanssiin, kun löysin asetuksen, josta sai laskettua sen mikkisisääntulon vahvistuksen pois, mutta kun nyt tuntuu, että äänittyy tosi hiljaisella. Eli kun siihen koettaa alkaa milksaamaan muuta musiikkia (kitarat, rummut ym.) noiden syntikoiden kanssa, niin nepä mokomat lakkaavat kuulumasta. sitten pitäis pistää taas miksausvaiheessa niihin syniin volyymiä, ja taas meinaa särkeä...
 
Saako syntikan kuulokeliitännästä mitenkään pois sitä vahvistusta?
 
Ihan vipsahtanut.
! tHoNg !
12.08.2010 17:02:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin se on kannettava... : / Kuulokeliitäntähän on ulostulo ? Mitä ohjelmaa käytät ?
Mikin kautta yks syna kerrallaan... Mulla ei tarvinnu säätää mitään, kun mikin liitännästä äänitin mutta, vahvistukset pois ja jos saat mikseristä säädettyä mikin voimakkuutta, mulla on ainakin saa säädettyä. Synasta kannattaa myös säätää noin puoleen väliin ja säätää voimakkuutta koneelta, niin ei ala ääni säröilemään...
 
Charge
12.08.2010 18:16:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei mulla ole mitään mikseriä. Mutta nyt olen pistänyt muutamaan musiikkiliikkeeseen kyselyä, että mitä äänikorttia suosittelevat ja mikä olis hyvä. Eiköhän sitten pärjää. :)
 
Ihan vipsahtanut.
! tHoNg !
14.08.2010 21:49:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei... Ei tarvi ostaa välttämättä mitään viimesen päälle äänikorttia, koska itekki pärjään ihan keskiverrolla, en osaa nyt heittää nimeä, kun kone on virityksessä...
Mikäs kone ja äänikortti sulla nyt on ?
 
Charge
15.08.2010 16:19:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs kone ja äänikortti sulla nyt on?
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=192737 Siinä on selitystä. Eli mulla ei ole ollenkaan ulkoista äänikorttia koneessa vielä, mutta hankkimassa olen.
 
Ihan vipsahtanut.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «