Aihe: Sormien puutuminen otelautakädessä
1 2 3
ankkiz
31.07.2010 14:56:28

http://www.youtube.com/watch?v=7xi_yAWCqhI

Ei helvetti että tuntuu höpöltä!
Hieman samantyyppisiä liikkeitä olen tehnyt osittain tiedostamatta jo vuosikaudet, venytelläkseni rintaa, käsiä ja rintarankaa mahdollisimman useasta kulmasta.

Mutta ei minulla ollut aavistustakaan miten suuri vaikutus on noilla kaulan ja niskan kiertämisien ja kulmamuutosten yhteispelillä. Saati mitään hajuakaan käsitteestä Nerve Flossing.

Nyt on päällänsä ainakin hetkellisesti melkoinen euforia, pakko vetää päikkärit!
JIRPPI
31.07.2010 20:12:43
Luen tän ketjun nimen ihan aina "Sormien puuttumuien otelautakädessä". Eipä mulla muuta. Jatkakaa...
aalataur
09.08.2010 13:00:10 (muokattu 09.08.2010 13:20:09)

Tuosta peukalon väärästä tukemisesta... tuli mieleen että antaisikohan tämä video jotain osviittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=CIgSyqP9X-M

Huomasin nimittäin että eihän mun peukalo edes ole otelaudan takana 90% ajasta, vaan tuossa päällä. Johtuisko soittoasennosta, ehkä kitara oli valunut kallelleen jos syynäsin otelautaa (mitähän ei pitäisi liiemmin tehdä). Muita tuoreita videoita ei ole, pitääpä kuvailla jotain oikeen tätä ajatellen, ehkä sijoittaa kamera kitaran taakse kuvaamaan nimenomaan tuota peukaloa otelaudan sijaan.
Kontiak
09.08.2010 14:39:19
aalataur: Johtuisko soittoasennosta, ehkä kitara oli valunut kallelleen jos syynäsin otelautaa (mitähän ei pitäisi liiemmin tehdä).

Miksi ei otelautaa pitäisi syynätä? Päinvastoin, osa porukasta sitä jopa suosittelee silmä-käsi-yhteyden takia.

Ihan normirokiltahan tuo näyttää. Tuli mieleen heti eräs toinenkin kaveri, joka tukee peukaloa samalla lailla http://www.youtube.com/watch?v=Y2dsaNo2GWE
Tonski
09.08.2010 14:54:40

Voiskos joku asiaan perehtynyt sit kertoa, mikä on otelautakäden peukalon oikeaoppinen tukemistapa? Ite olen aina ajatellut et se on peukalo suorana mut silti suht rentona, koska eihän sillä todellakaan tartte painaa kovaa otelaudan takaosasta. Noissa venytyksissähän voi olla ihan hyvästäkin tuoda sitä tolleen koukulle, et saa enemmän varmuutta äänen tuottamiseen.
ihku
aalataur
09.08.2010 15:41:17 (muokattu 09.08.2010 15:42:22)

Kontiak: Miksi ei otelautaa pitäisi syynätä? Päinvastoin, osa porukasta sitä jopa suosittelee silmä-käsi-yhteyden takia.

Saahan sitä, sen verran mitä se on seisaaltan soittaessa mahdollista. Jos kallistaa otelautaa enemmän istualtaan soittaessa, nähdäkseen paremmin mitä tapahtuu, asento menee epäergonomiseksi. Otelautakäsi lähinnä joutuu taipumaan epämukavasti ranteesta mutkalle, ja sormiin saattaa tulla kieliä painaessa tällöin helpommin ylitaittumista. Pitemmän päälle rassanee käden terveyttä, ainakin omat sormivaivat väheni kun aloin kiinnittää tähän otelaudan kuikuiluun aktiivista huomiota. Silti se kitara joskus "valuu" hiljalleen kohti polvea istuen soittaessa.
Ambitus
09.08.2010 17:41:42

aalataur: Tuosta peukalon väärästä tukemisesta... tuli mieleen että antaisikohan tämä video jotain osviittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=CIgSyqP9X-M

Kyllähän se siellä kokoajan kurkkii. Sulla on kaikki sormet aika lattana kielien päällä. "Väärin" tuettu peukalo johtaa helposti siihen, ettet soita sormenpäillä vaan sormenpään läskiosiolla. Vitun vaikee selittää näin tekstillä, mutta tosta videosta sä näät esim. kohta 0:12-0:16 on soitettu wildchild92-tekniikalla, eli väärin tuettu peukalo, sormet ei oo tarpeeks pyöreinä (osuu väärä kohta sormesta kieleen), sekä sulla taitaa pikkaus tulla kyynärpäästä asti pelkästään puristamalla (näkee sun oikean käden verisuonista, kuinka ne alkaa pullottaa ton 4sekunnin aikana). Tästä johtuu tuon kohdan suttuisuus. Peukalo keskisormen kanssa öbbis samaan kohtaan ja keskelle kitaran kaulaa. Enemmän pyöreyttä sormiin! Lisää visvaa anukseen!
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Kontiak
09.08.2010 17:55:25 (muokattu 09.08.2010 17:57:26)
aalataur: Saahan sitä, sen verran mitä se on seisaaltan soittaessa mahdollista. Jos kallistaa otelautaa enemmän istualtaan soittaessa, nähdäkseen paremmin mitä tapahtuu, asento menee epäergonomiseksi. Otelautakäsi lähinnä joutuu taipumaan epämukavasti ranteesta mutkalle, ja sormiin saattaa tulla kieliä painaessa tällöin helpommin ylitaittumista. Pitemmän päälle rassanee käden terveyttä, ainakin omat sormivaivat väheni kun aloin kiinnittää tähän otelaudan kuikuiluun aktiivista huomiota. Silti se kitara joskus "valuu" hiljalleen kohti polvea istuen soittaessa.

Lisää liimaa lahkeeseen, niin ei kitara "valu" kohti polvea!

Eihän se kitara valu, jos sinne polveen suuntaan ei ole alamäkeä. Laita se tasalle tai sitten nosta jalka korokkeelle kuten kiltti klassinen näplääjä. Tai sitten ehkäise lihastasapaino-ongelmia lisäämällä se koroke toiseen kohtaan: http://www.youtube.com/watch?v=0_EHfG3vVWc

Tai hommaa joku oikeasti ergonominen kitara:

http://www.youtube.com/watch?v=WHtV5cdrogw

Noista ergonomisista kitaroista voisi tehdä Kama-puolelle oman ketjunsakin. Tässä joitakin aatteita asiasta: http://guitarworks.thestrandbergs.c … enting-the-ergonomic-guitar-system/
aalataur
09.08.2010 17:57:28 (muokattu 11.08.2010 10:53:52)

Ambitus: Kyllähän se siellä kokoajan kurkkii. Sulla on kaikki sormet aika lattana kielien päällä. "Väärin" tuettu peukalo johtaa helposti siihen, ettet soita sormenpäillä vaan sormenpään läskiosiolla.

Niinpä teköö prkl :/ Täytyy katsoa onko tuo yleistä vai sattunut vain tohon videoon.

Vitun vaikee selittää näin tekstillä, mutta tosta videosta sä näät esim. kohta 0:12-0:16 on soitettu wildchild92-tekniikalla

Auts :D Tuo oli julmasti sanottu. Kyllähän siinä vähän taisi kyynärvarteen tulla jännitystä, mutta en mä kokonaan kyynärvarrella vetänyt. Pienenä apuna (rasitteena?) oli tuossa, yleensä pyrin kyllä välttämään mutta joku jännitys välillä iskee pikkauskäteen nopeissa pitkissä jutuissa. Nyt justiinsa lopetin 8 h soittosessiot ja toi juttu menis nyt kyllä pelkällä ranteella. Tuossa videolla meni vähän sinne päin tosiaan.. Pyöreyttä sormiin, check..

http://www.youtube.com/watch?v=ES1RypBww_g

Paulillakin kurkkiin jonkin verran tuossa, soittoasento näyttäisi samantyyliseltä mitä mulla oli videolla.. ei tosin yhtä pahasti kurki mitä mulla kaikissa kohdissa, mutta esim. 2:30 eteenpäin.

Kontiak: Lisää liimaa lahkeeseen, niin ei kitara "valu" kohti polvea!

Eihän se kitara valu, jos sinne polveen suuntaan ei ole alamäkeä.

Kyl se periaattessa voi valua, silloin just jos pyrkii esim. sävellysvaiheessa tai vaikeaa sooloa muistellessa kurkkimaan otelautaa. Aina ei muista kurottaa päätä katsomaan mitä tapahtuu, vaan kääntää kitaraa vaistomaisesti, sitten se unohtuu silleen ja asento on semmonen tämmöinen |\ Jälkimmäinen viiva siis kitara, suora viiva soittajan vatsanseutu. Tällöin myös peukalo helpommin työntyy yli kaulan...

E: Onks tää wildchild92 todellinen henkilö? :D Toivottavasti ei...
Kontiak
09.08.2010 18:27:09 (muokattu 09.08.2010 18:31:05)
aalataur: Kyl se periaattessa voi valua, silloin just jos pyrkii esim. sävellysvaiheessa tai vaikeaa sooloa muistellessa kurkkimaan otelautaa. Aina ei muista kurottaa päätä katsomaan mitä tapahtuu, vaan kääntää kitaraa vaistomaisesti, sitten se unohtuu silleen ja asento on semmonen tämmöinen |\ Jälkimmäinen viiva siis kitara, suora viiva soittajan vatsanseutu. Tällöin myös peukalo helpommin työntyy yli kaulan...

Kyllä. Periaatteessa sillä voi olla myös jotakin tekemistä myös sen kanssa, että sormesi puutuvat.

Ei vain jotenkin kuulosta siltä. :D
Krice
10.08.2010 08:22:41

aalataur: Nyt justiinsa lopetin 8 h soittosessiot

Ongelma saattaa olla enemmänkin tässä kuin tekniikassa. Jos hinkkaa liikaa eikä fysiikka kestä niin puutumista saattaa esiintyä.
aalataur
11.08.2010 10:57:28

Krice: Ongelma saattaa olla enemmänkin tässä kuin tekniikassa. Jos hinkkaa liikaa eikä fysiikka kestä niin puutumista saattaa esiintyä.

Might be. Nyt tarkkaillut juttua, ja puutumista tulee myös seisaallaan soitossa, milloin kitara on tietysti aina pystykulmassa kuten pitää. Ja ei puutuminen koskaan mitenkään äkisti tule, vaan hiljalleen alkaa puutua, mutta en lopeta soittamista vaan jatkan itsepäisesti siihen pisteeseen, että käsi on tunnoton.
Wild String Of Voodoo Strat
11.08.2010 11:26:55 (muokattu 11.08.2010 11:28:01)

aalataur: Might be. Nyt tarkkaillut juttua, ja puutumista tulee myös seisaallaan soitossa, milloin kitara on tietysti aina pystykulmassa kuten pitää. Ja ei puutuminen koskaan mitenkään äkisti tule, vaan hiljalleen alkaa puutua, mutta en lopeta soittamista vaan jatkan itsepäisesti siihen pisteeseen, että käsi on tunnoton.

Itsellähäni käsi puutuu aika harvoin, mutta tällöin yleensä pidä tarvittavan määrän taukoa soitosta niin, että käsi palaa takaisin ns. "normaalitilaansa".

Sen kuitenkin tiedän, että yleensä jos käteen sattuu (nyt siis puhun ihan fyysisestä kivusta), on usein jo vahinkoa tapahtunut. Tämä ei koske ainoastaan soittajia, vaan myös urheilijoita sekä tanssijoita, joiden kanssa olen asiasta keskustellut enemmänkin. Itselleni kävi viime vuonna niin, että olin kahden viikon opintomatkalla Espanjassa, jonka aikana soitin kymmentä tuntia päivässä. Matkalla kädessä ei tuntunut mitään omituista, mutta kotiin päästyäni aloin tuntea viiltävää kipua käsivarressa, kun päätin ottaa vähän rennommin matkan jälkeen.

Tarinan pointti on se, että jos olisin jatkanut tuolla 10 tunnin linjalla, en olisi luultavasti huomannut mitään vikaa kädessäni ennen, kun olisi tosiaan ollut liian myöhäistä. Joku asiaan enemmän tunteva saattaa osaa selittää tarkemmin, mistä tässä on kyse.
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
JeKo
11.08.2010 11:36:50

aalataur: Might be. Nyt tarkkaillut juttua, ja puutumista tulee myös seisaallaan soitossa, milloin kitara on tietysti aina pystykulmassa kuten pitää. Ja ei puutuminen koskaan mitenkään äkisti tule, vaan hiljalleen alkaa puutua, mutta en lopeta soittamista vaan jatkan itsepäisesti siihen pisteeseen, että käsi on tunnoton.

Sun kannattaisi varmaan pitää pieni breikki soittamisesta. Tuosta ei varmasti seuraa hyvää pitkällä tähtäimellä, että soittaa sormet tunnottomaksi jatkuvalla syötyllä. Mä suosittelisin sellasta, että laita kitara pois samantien, kun alat huomata sormissa puutumista/väsymistä. On aikalailla nollatreeniä vetää hampaat irveessä ja sormet kohmeessa. Muista, että laatu korvaa aina määrän!

Sulla on varmaan pinttynyt päähän näiden huippukitaristien "Treenasin nuorempana 8 tuntia päivässä" ym. jutut? Tosiasia kuitenkin on, että heistä ei varmasti monikaan tehnyt tekniikkatreeniä sitä kahdeksaa tuntia, vaan ehkä tunnin tai kaksi. Muutama tunti tehokasta treeniä per päivä ja loput herran haltuun.

Tsemppiä!
tender.insanity
11.08.2010 11:55:28
aalataur: vaan jatkan itsepäisesti siihen pisteeseen, että käsi on tunnoton.

Kuulostaa siltä, että soittaminen on todella mukavaa.

Vähän kuin saunoisi itsepäisesti niin kauan, että henki lähtee.
Tonski
11.08.2010 14:24:14 (muokattu 11.08.2010 14:24:29)

JeKo: Sun kannattaisi varmaan pitää pieni breikki soittamisesta. Tuosta ei varmasti seuraa hyvää pitkällä tähtäimellä, että soittaa sormet tunnottomaksi jatkuvalla syötyllä. Mä suosittelisin sellasta, että laita kitara pois samantien, kun alat huomata sormissa puutumista/väsymistä. On aikalailla nollatreeniä vetää hampaat irveessä ja sormet kohmeessa. Muista, että laatu korvaa aina määrän!

Sulla on varmaan pinttynyt päähän näiden huippukitaristien "Treenasin nuorempana 8 tuntia päivässä" ym. jutut? Tosiasia kuitenkin on, että heistä ei varmasti monikaan tehnyt tekniikkatreeniä sitä kahdeksaa tuntia, vaan ehkä tunnin tai kaksi. Muutama tunti tehokasta treeniä per päivä ja loput herran haltuun.

Joo, treenin laatu korvaa mun mielestä useimmissa tapauksissa treenin määrän. Jos hinkkaat kaheksan tuntia ennestään tuttuja kuvioita aivot off -tilassa niin varmasti menee vähemmän ajukoppaan kun jos pari tuntia otat aikaa ymmärtääkses musiikkia vielä entistä pidemmälle ja sitä kautta opettelet jotain aivan uutta. Vaikka jotain sointuja tai erilaisia rytmisiä/melodisia kuvioita, joita sit soveltaa joka tekniikalle hiljalleen.

Lisäks toi että mitä pidemmälle päästät sormes ja paikkas puutumaan jatkuvan soittosyötön pohjalta, sitä helpommin käytät ylimäärästä voimaa ja sitä alttiimpi olet rasitusvammoille, jotka aiheutuvat omasta pitkäjänteisyydestä(hyvä voima väärin käytettynä:D). Mä olen kanssa samaa mieltä, että tauot kitaransoitossa pidemmillä aikaväleillä on suositeltavia, ite ainakin pidän aina about kahen tunnin välein puolen tunnin tauon, mutta ihmiset on tosiaan niin erilaisia että toisillehan toi kaheksan tuntia putkeen sopii mitä nyt Panden viestejä aiheesta on lukenut:D
ihku
aalataur
11.08.2010 17:44:37 (muokattu 11.08.2010 18:09:32)

Tonski: Joo, treenin laatu korvaa mun mielestä useimmissa tapauksissa treenin määrän. Jos hinkkaat kaheksan tuntia ennestään tuttuja kuvioita aivot off -tilassa niin varmasti menee vähemmän ajukoppaan kun jos pari tuntia otat aikaa ymmärtääkses musiikkia vielä entistä pidemmälle ja sitä kautta opettelet jotain aivan uutta. Vaikka jotain sointuja tai erilaisia rytmisiä/melodisia kuvioita, joita sit soveltaa joka tekniikalle hiljalleen.

Lisäks toi että mitä pidemmälle päästät sormes ja paikkas puutumaan jatkuvan soittosyötön pohjalta, sitä helpommin käytät ylimäärästä voimaa ja sitä alttiimpi olet rasitusvammoille, jotka aiheutuvat omasta pitkäjänteisyydestä(hyvä voima väärin käytettynä:D). Mä olen kanssa samaa mieltä, että tauot kitaransoitossa pidemmillä aikaväleillä on suositeltavia, ite ainakin pidän aina about kahen tunnin välein puolen tunnin tauon, mutta ihmiset on tosiaan niin erilaisia että toisillehan toi kaheksan tuntia putkeen sopii mitä nyt Panden viestejä aiheesta on lukenut:D

Tosiaan kyllä noita taukoja yrittää pitää. Mun täytyy nyt käydä tuttujakin asioita uudestaan läpi, koska tilupilut ei irtoa enää yhtä hyvin kun keväällä, kiitos sosiaalisten kuvioiden (tyttöystävä asui Tampereella) jotka verotti aika paljon noita treenitunteja. Vituttaa kun ei osaa soittaa enää omia soolojaan. Mutta kyllä mä ennen olen kestänyt noita 8 päiviä, on niitä tehty kuiteskin varmaan toista sataa nyt 1.5 v aikana, puutumiset tullut vasta nyt. Ehkä just kun yrittää väkisin kiriä vanhalle tasolle takas... Mut mielestäni esim. sormien ajoittainen kuumottelu treenin aikana on hyvä asia (otelautakäsi) koska kertoo että treeni tehoaa. Onko samaa mieltä kukaan? Puutuminen ei tietenkään ole hyvä, ei mulla nyt eilenkään ollut moisia oireita onneksi, vaikka taas 8 h tuli väännettyä.

Mut ei se soittaminen kyllä aina voi olla fyysisesti mukavaa, siinä on kuitenkin se urheilunomainen puolensa jos tilumeiningistä tai muusta sormien voimaa/kestoa/nopeutta kysyvästä puhutaan. En mä kyllä salista/lenkistäkään nauti varsinaisen suorituksen aikana, silti tulee harrastettua.

Nii ja hei, en mä 8 h jaksa tilukuvioita sahata. Soitan kaikkea, etsiskelen uusia barre/nelisointuja ym. puhtailla äänillä, mietin mistä intervalleista rakentuu ja mikä saattais olla nimi, sormityylillä sekä sormet+pleku, venytyksien ja vibraton kanssa mehustelua yms... välillä pleku pois ja täppäyksen avulla koitan säveltää jotain pieniä etydejä. Joskus komppikitarointia ja riffittelyä suurin osa ajasta. Kaikenlaista.. yksikään 8 h pätkä ei ole samanlainen, meen aika fiilispohjalta ton ajan, vaihtelen lähestymistapaa että pysyy mieli virkeänä.
Kontiak
11.08.2010 22:13:57
aalataur: Nii ja hei, en mä 8 h jaksa tilukuvioita sahata. Kaikenlaista.. yksikään 8 h pätkä ei ole samanlainen, meen aika fiilispohjalta ton ajan, vaihtelen lähestymistapaa että pysyy mieli virkeänä.

Ehdotus: kahdeksan tunnin sessio selvittäen sitä, miksi otelautakäden sormet puutuvat.
Tonski
11.08.2010 23:02:07

Kontiak: Ehdotus: kahdeksan tunnin sessio selvittäen sitä, miksi otelautakäden sormet puutuvat.

Samaa mieltä, mä arvostan tosi korkeelle tota työmäärää minkä aalataur laittaa soittamiseen ja musisointiin, mutta jos tämmösen ehdotetun session käy läpi koettaen mahdollisimman monenlaisia soittotapoja, saattaa vaikka löytää otelautakädelle sellasen tavan joka alkaa tosi nopeesti tuntua luonnolliselta ja paljon rennommalta -> tulevaisuudessa ongelma häviää ja voi ehkä jopa saada treenitunneista enemmänkin irti. Ei tietty voi taata että tämä on joku ihmeratkaisu, koska soittajat ovat kaikki rakennuspalikoiltaan erilaisia, mutta itselläni auttoi todella paljon keskittyä juttujen soittamistapaan pelkän jännitteisen tekniikan kanssa treenaamisen sijaan. Nykyään ainakin saa paljon helpommin uudet jutut opeteltua, kun ei ole koko ajan huolta siitä että vittu kun kädet jännittyy kipupisteeseen asti mä taidan tehdä tän väärin.
ihku
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)