Aihe: Mitä pattereita käytät pedaaleissa?
1 2 3 4
jyrkalt
09.08.2010 02:36:39
Ihan pari asiaa joista porukka tällä palstalla mielellään nousee takajaloilleen.
Kitaran kielet ja tämä paristoaihe.

Mei olla vielä juteltu instrumenttipiuhojen pintaeristeen värin vaikutuksesta saundiin.
Olisko aihetta? :)
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Antti1
09.08.2010 02:39:32
jyrkalt: Mei olla vielä juteltu instrumenttipiuhojen pintaeristeen värin vaikutuksesta saundiin.
Olisko aihetta? :)

Ei kai tämä eroa kauheasti perus väripsykologiasta? Kulttuurisidonnainen juttu ja sopiva väri romuissa voi aiheuttaa vaikka lämmintä vaikutelmaa, miksei siis piuhoissakin?
Age quod ages.
jyrkalt
09.08.2010 02:44:24
Ekman: Eric käytti joskus ruskohiilipattereita, ja niitäkin pakastimen kautta. Kyllähän aikoinaan ennen näitä alkalipattereita huomattiin, että futsin soundi oli parhaimmillaan juuri ennen pariston loppumista, sillä uudella patterilla saundista tuli jotenkin kolkko ja kirskuva.

Toi mun edellinen heitto liittyy just yllä mainittuun soittajaan ellen ihan väärin nyt muista. Kaveri muistaakseni väitti että punainen George L saundaa paremmalta kuin musta ;D
Korjatkaa jos muistan väärin.
h.e.k.a
09.08.2010 06:20:14
jyrkalt: Toi mun edellinen heitto liittyy just yllä mainittuun soittajaan ellen ihan väärin nyt muista. Kaveri muistaakseni väitti että punainen George L saundaa paremmalta kuin musta ;D
Korjatkaa jos muistan väärin.

Itsekin olen kyseisen tarinan joskus kuullut, mutta ainakin oheisessa klipissä EJ näyttäisi suosivan vain mustia:

http://www.youtube.com/watch?v=ERFFXvPV9XE
"isi, katso, tuo yksi kitara on ihan rikki!" - 3v. tytär DLX-musicin kitaraosastolla kommentoi Jacksonin RR3:sta...
Rämppy
09.08.2010 09:09:09
Soundiin en ota kantaa, mutta jossain testissä Rainbowt, eli nää S-ryhmän halpikset, osoittautui kestoltaan yhtä hyviksi kuin yli tuplahintaiset Duracellit. Efektilaudassa mulla on 1-Spot kun ei jaksa häslätä paristojen kanssa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Jorte Kariko
09.08.2010 09:19:58
Punaset piuhat ja pakastin patterit! mitä vielä? ei siin mittään.
Räyh!
jyrkalt
09.08.2010 12:00:36
Rijkardo: Punaset piuhat ja pakastin patterit! mitä vielä? ei siin mittään.

Fuzz-pedaalin pohjaa ei tule kiinnittää ruuveilla vaan kuminauhaa ympärille.
Onhan näitä..
BubbleBob
09.08.2010 13:17:08 (muokattu 09.08.2010 13:27:05)

Paristoissa on eroja eli Inside-Out 9V - Sovitus kieleen ja tätä kautta sopivuusmallit Fuzzeihin.

A. Perustekniikka on koskettaa makuherkintä limakalvoa plus- ja miinusnavoilla ja näin tunnistaa pariston sopivuus omaan käyttöön.
Sitruunalla saa hivenen lisää herkkyyttä tuntoon (yrtit, rasvat, suklaa, maito, eivät juuri vaikuttaneet ja kaikki alkoholi oli loppu, joten sen vaikutuksen testaan myöhemmin - tosin muistaakseni ei vaikuttanut sekään muuten kuin hiukan sumentavasti. Useimmilla testihenkilöilläni kielen kärki toimi parhaiten, mutta kokeilemalla löydät oman vahvimman alueesi.
Älä koskaan tunnistele enempää kuin max. neljää paristoa kerralla koska kielestä katoaa ääriherkkyys ja palautuminen vie pahimmillaan neljäkin vuorokautta

Seuraavassa tunnisteet:
B. Nopea trriiaus kieleen ja paristo on hyvässä kunnossa. Jos sykähtely on hidasta, tai pysähtynyt, voit heittää paristolla räpyläjalkaasi. Opettele tämä heti, etkä ikinä enää ole ilman kunnon paristoja! Huom. Nopean triiauksen Laadun tunnistaminen vie minulta vuosia, joten älä odota oppivasi tätä hetkessä. C. Pehmeä ylikierto kielenpäälle antaa soundiin hunajaisen reunan, varsinkin tuplakeloille.
D. Toisella äärilaidalla on sykähtely paikallisesti rajoittunut vain kielen kärjellä navasta toiseen. Tällainen sopii kireään setuppiin ja läpipuskevaan erotteluun (stratot) esim. studiokeikalla ja monen kitaran kokoonpanoon (BÖC).
E. Orgaaniseen ja toismaailmalliseen (ambience) äänikuvaan pääsee paristolla jossa sähköinen sykähtely on muualta. Tällaiseen törmätessä kannattaa hänet säästää ja hellitellen käyttää vain kaikkein tärkeimmissä okkositioissa. Poikkeusyksilön tunnistaminen on helppoa, koska ylipuskeva sähköaivoekstaasi pakottaa silmät kiinni ja näkemään maailmoja.
Herkyyttä ja avoin suhde uuteen auttaa sinuksi kasvua!
H&T: Älä koskaan mene kauppaan kielikokluun, koska voit herätä valtiollisen tutkimuslaitoksen syövereissä ja siellä ei kitaraa vingutella.

Edellämainitut vaikutukset pätevät vain hyvälaatuisiin Fuzzeihin, kaikki toisin on OD:eiden, saati modulaatioefektien parissa. Osa ylläolevasta on virrallisesti yleispätevää ja osunee osittain analogisten kaikujen "heisihuntuun". Tunnetuimpia makustelijoita (hiljaisten lähteiden mukaan) Jimi Hendrix, Randy California ja Petri Walli. Lisätkää jos olette huomioineet muita, hemmot spottaa iiseiten soundista !

Neppareiden yleiset erot ovat kokonaisjännitteen taso 9.4(Varta HE)-7.8(GP Ultra) volttia. Esim. Danelectron Vintage Power Source on lähdössä 9.2 ja vielä totaalikuolleena 8.4 volttia.

Sir Elwoodin loistava "5k-10k potentiometri" -vinkki tullee täällä hetimmiten Fuzz-käyttöön.

Ed. ei siis vie, vaan VEI minulta vuosia!
Testihenkilöt eivät syöneet sitruunaa,etc.. vain kahvia ja keksejä - siksi että useille tulee "sähkötesteissä" huono olo muutenkin.
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet.
Sintti
09.08.2010 14:21:25
Mr. Speed: Paristoa yleensä käytetään speduissa. Pattereilla sitten joko ammutaan ohjuksia tai lämmitetään tiloja.

:)

Pattereihin pistetään myös ne kovimmat jätkät intissä. Vai miten se oli...
Haussa olisi kitaristia vailla oleva tunnelmallista metallia vääntävä bändi Oulun seudulta. :)
Väsykäsi
09.08.2010 14:55:48
Fallen: Pattereihin pistetään myös ne kovimmat jätkät intissä. Vai miten se oli...

Ja niitähän ei tältä foorumilta löydy yhtään?
Minä kohta kaivelen osani esille ja sitten jattikyrpae heiluem! -Karvamammutti
mattim
10.08.2010 08:40:22 (muokattu 10.08.2010 08:41:43)

MutuPedaalitt eivät ehkä ota vakiovirtaa koko aikaa, joten pariston napajännite vaihtelee virrankulutuksen mukaan. Jos pariston sisäinen resistanssi on pieni, napajännite pienenee vain vähän paljon virtaa otettaessa ja jos sisäinen resistanssi on suuri, vaihtelee napajännite enempi. Jotkut saattavat tykätä siitä, että pedaali röpöttää tai muuten muuttaa toimintaansa patterin "kyykätessä" mutu

Matti
Palo on rajoitettu kivijalkaan/Väärin sammutettu
PJS
10.08.2010 10:38:43

Väsykäsi: Ja niitähän ei tältä foorumilta löydy yhtään?

Mä kyl olin patterissa.
Peace!
Väsykäsi
10.08.2010 14:04:05
PJS: Mä kyl olin patterissa.

Poikkeus vahvistaa säännön. ;)
Minä kohta kaivelen osani esille ja sitten jattikyrpae heiluem! -Karvamammutti
Antti1
10.08.2010 14:05:36
Väsykäsi: Poikkeus vahvistaa säännön. ;)

Määää kans, määää kans! :)
Age quod ages.
Mr. Speed
10.08.2010 14:46:07
Antti1: Määää kans, määää kans! :)

Niin ne vaan väittää, että SPOLK:iin ois erityisvalinnat, mut kai se sit menee niin, et pattereihin valitaan kaikist soveltuvimmat :(
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
Andy J.
10.08.2010 20:28:29
Aloitte ihan tosissanne juttelemaan inttijuttuja, aikuiset miehet?!
Mr. Speed
10.08.2010 20:36:59
Andy J.: Aloitte ihan tosissanne juttelemaan inttijuttuja, aikuiset miehet?!

Tosissamme? Mitäs se Simo Hovari huuteloo?
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
McNulty
10.08.2010 21:43:18 (muokattu 10.08.2010 21:43:36)
En käytä paristoja lainkaan. Mulla on VoodooLab Pedalpower 2 ja T-Rex Fueltank Classic. Ei tarvitse murehtia onko sitä virtaa vai ei, eikä tarvitse pelätä että loppuu just kun pitäis alkaa soittamaan. Ja SAGia saa tuosta Pedalpowerista ulos, eli voin kiusata edelleen niitä Ge-PNP/NPN fuzzeja ja simuloida "kulahtanutta" paristoa.

Vaikutusta soundiin? En ole huomannut. Ei se pedaali tiedä minkä merkkinen tai värinen paristo tahi virtalähde siellä on taustalle. Pedaali ottaa sen virran mitä se tarvitsee ja that's that.

PS. Tsori dadaajat, että vastasin kunnollisesti :)
Rauhan jalanjäljissä kulkee aina salamurha.
Artist
10.08.2010 21:50:31 (muokattu 10.08.2010 22:35:24)
Fuzzien kanssa käytän nykyään enemmin paristoa kuin virtalähdettä, eikä toki kaikissa virtalähdepaikkaa olekaan. Ei tarvitse huolehtia soittopaikan mahdollisesti epäilyttävistä ja hurinaa aiheuttavista sähköistä (paitsi tietty muiden kamojen kanssa) ja fuzzit ei hirveästi edes paristoa syö.

Mulla on ollut vaan halpoja alkaaliparistoja, pitäisi jostain ostaa ruskokiviparistoja vertailun vuoksi, mutta en ole törmännyt halpoihin, enkä varsinaisesti jaksanut etsiä.

Vaikka virtalähteet ovat toki nykyaikaa, ja oikein laadukkaitakin löytyy, tulee mieleen eräs yleistöstä seuraamani keikka. Eräs joissain piireissä tunnetunkin pedaalilafkan tyyppi kytki pedaalinsa (usean) lavalle (oli siis keikalla, ei demoamassa) ja katsoin, että yhtäkään ei käyttänyt virtalähteellä vaan kaikkia paristoilla. Tähän lienee syynsä, joskaan mitään merkitystä soundin suhteen näillä syillä ei välttämättä ole.

Keikan loputtua sitten nyppi välipiuhat pois, etteivät paristot kulu turhaan.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)