Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiuttimen vaihdon vaikutukset
1
Celeb
01.08.2010 19:46:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjes! Oon vähän aikaa miettinyt mitä kaikkea kaiuttimen vaihtamisella voi saada aikaan. Perusjutut, kuten..
- paskan tehdaskajarin vaihtaminen parempaan
- pienet muutokset kokonaissoundiin
- äänentason muutokset ainakin kovempaan suuntaan
..on tietenkin juttuja joihin kajarin vaihto voi vaikuttaa, mutta mulla on itelläni ongelma johon en ole aivan varma voiko kaiuttimen vaihto auttaa.
 
Mulla on Laney VC15 putkikombo, jossa on tehtaalta tullut Jensen C10Q kajari. Olen ihan tyytyväinen siihen miltä se kuulostaa, mutta bändin kanssa soittaessa se tuntuu hieman "pierevän" joskus. En tiiä oikeeta termiä, mutta noin mä sitä kuvailisin. Himavoluumeilla toimii just ja just. Voiko esimerkiksi kaiuttimen vaihto vaikuttaa sekä kovalla soitettaessa pärinään sekä samanaikaisesti positiivisesti myös himavoluumeihin? Esim. jos nykyinen kajarini ei vain oikeen herää kotivolalla? Heitänkö rahat kaivoon jos sijoitan uuteen kajariin, vai löytyyköhän ongelmaan ratkaisua esim. putkien vaihdolla? Etuasteesta ja päätteestä löytyy JJ ECC83:sta ja EL84:sta.
 
slapvete
01.08.2010 20:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kajarin vaihto vaikuttaa todella paljon soundiin. Jos epäröityttää, niin otapa vaikka styrkkarisi mukaan musakauppaan ja testaile montaa eri kaappia. Huomaat varmasti eroja soundissa.
 
Kokonaiskasvonkohotus soundiin onnaa tällä reseptillä:
 
1) Modaa styge point-to-pointiksi. Kaikki konkat vaihtoon, vintagespeksistä tilalle. Muuntajat Mercury Magneticsin ToneCloneiksi.
2) Putket uusiksi, NOS:ia koko läjä sisään. Jeesuskin diggaa Mullardeja on a Saturday night.
3) Mölöttimeksi pre-Rola Greenback.
4) Kitaraksi Suhr tai Tyler ja SRV-johdannaisi blueslickejä soittamaan.
 
Ei voi mennä väärin!
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
jyrkalt
01.08.2010 21:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Kajarin vaihto vaikuttaa todella paljon soundiin. Jos epäröityttää, niin otapa vaikka styrkkarisi mukaan musakauppaan ja testaile montaa eri kaappia. Huomaat varmasti eroja soundissa.
 
Kokonaiskasvonkohotus soundiin onnaa tällä reseptillä:
 
1) Modaa styge point-to-pointiksi. Kaikki konkat vaihtoon, vintagespeksistä tilalle. Muuntajat Mercury Magneticsin ToneCloneiksi.
2) Putket uusiksi, NOS:ia koko läjä sisään. Jeesuskin diggaa Mullardeja on a Saturday night.
3) Mölöttimeksi pre-Rola Greenback.
4) Kitaraksi Suhr tai Tyler ja SRV-johdannaisi blueslickejä soittamaan.
 
Ei voi mennä väärin!

 
Eikä maksa paljon mitää enää! :D
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
Hanok
01.08.2010 21:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kajarin vaihdolla voi saada hyvinkin suuria muutoksia aikaan. Mainitsemasi piereminen voi kuitenkin johtua muustakin kuin kaiutinelementistä itsestään. Ihan ensimmäinen asia joka kannattaa tehdä on käydä kaikki kotelosta löytyvät ruuvit läpi ja kiristää ne. Lisäksi kannattaa tsekata löytyisikö mitään osaa joka on löysällä ja alkaa resonoida kovemmalla volyymilla.
 
Ainahan on olemassa sekin mahdollisuus että nykyinen elementti on rikki. Rikkinäinen kartio aiheuttaa kyllä varmasti ylimääräisiä pörinöitä. Tällaiset viat ovat yleensä helposti todettavissa kartiota tutkimalla. Jos kartio on vasta vähän haljennut, se voi olla vielä käyttökelpoisesti liimattavissa kokoon. Joku muu osaa varmaan kertoa paremmin mitä liimoja ja materiaaleja tässä voisi käyttää.
 
Minulla ei ole kokemusta tuosta alkuperäisestä elementistä, joten sitä en lähde kommentoimaan. Tuo on kuitenkin ilmeisesti 10-tuumainen, joten jo tämä aiheuttaa tiettyjä rajoituksia lopputuloksen suhteen verrattuna 12" kajareihin. Tässäkin koossa on kuitenkin jonkin verran valinnanvaraa. Esim. Uraltonelta voi kokeilla kysellä vinkkejä kajarin valintaan, jos tuntuu että ongelma tosiaan johtuu elementistä.
StratokarstaA
06.08.2010 21:52:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla myos käytössä lanikan vc15 ja kyllä siitä mökää lähtee tarpeeksi ja ilman 'pieremistä'. Etuasteesta jos ottaa paljon säröä niin kovemmilla volilla särkee liikaa/menee puuroksi.
 
Celeb
06.08.2010 22:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StratokarstaA: Mulla myos käytössä lanikan vc15 ja kyllä siitä mökää lähtee tarpeeksi ja ilman 'pieremistä'. Etuasteesta jos ottaa paljon säröä niin kovemmilla volilla särkee liikaa/menee puuroksi.
 
Joo kyl mökää riittää mun tarpeisiin aika paljonkin. Gainit mulla on yleensä 5-8/10 asteikolla riippuen mitä soitan ja Crunch Boxista saa viel vähän tykimmät säröt jos tahon.
 
Tein kompromissin ja ostin yhen Tung-solin 12ax7:n V1:een ja cleani soundi muuttui kyllä, mutta muutos ei ollut hyvä eikä huonokaan, mutta erilainen. :) Särö on ihan ok kotivolalla, mutta pieremistä en oo päässy isolla volalla testaamaan vielä.
 
Jorte Kariko
06.08.2010 22:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon miettinyt kans tässä vaihtoa omaan Blackstarin HT-5 combooni elementin vaihtoa. Kovasti kiinnostanut tuo Celestionin Greenback 10". Kertokaapa minkälainene tuo elementti on? Putket vaihdan samalla kerralla myös.
 
Räyh!
StratokarstaA
08.08.2010 21:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädöt mulla drive/drive vol 5, eq 5, 3, 3.5 , reverb 2, tone 4.5. Särönä bossin mt-2 (lo input). Hyvät "köyhänmiehen" Blackmore saundit lähtee!
 
SirElwood
08.08.2010 22:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Kajarin vaihto vaikuttaa todella paljon soundiin. Jos epäröityttää, niin otapa vaikka styrkkarisi mukaan musakauppaan ja testaile montaa eri kaappia. Huomaat varmasti eroja soundissa.
 
Kokonaiskasvonkohotus soundiin onnaa tällä reseptillä:
 
1) Modaa styge point-to-pointiksi. Kaikki konkat vaihtoon, vintagespeksistä tilalle. Muuntajat Mercury Magneticsin ToneCloneiksi.
2) Putket uusiksi, NOS:ia koko läjä sisään. Jeesuskin diggaa Mullardeja on a Saturday night.
3) Mölöttimeksi pre-Rola Greenback.
4) Kitaraksi Suhr tai Tyler ja SRV-johdannaisi blueslickejä soittamaan.
 
Ei voi mennä väärin!

 
Ehdottomasti tärkein on tuo point-to-point juttu, koska se poistaa piirilevyn haitalliset vaikutukset soundiin. Pääsee elektronit liikkumaan vapaammin ilman sitä levyä.
 
Valtton
08.08.2010 23:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites jos kokeilis muuttaa styrkkarin paikkaa aluksi.
Esim nostaisi sen vaikka tuolille / pöydälle tai siirrä huoneen toiselle puolelle, kokeile suunnata yläviistoon jne... Vahvarin sijoittelullakin on aikamoinen vaikutus soundiin. Ja parasta! Ei maksa mitään...... Hail Antigas!
 
First Class In The WhiteTrash
T.InTone
09.08.2010 18:02:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SirElwood: Ehdottomasti tärkein on tuo point-to-point juttu, koska se poistaa piirilevyn haitalliset vaikutukset soundiin. Pääsee elektronit liikkumaan vapaammin ilman sitä levyä.
 
Täydellistä plussa-ainesta! xD
 
"If you're ever satisfied, the game is over."
jussi1976
09.08.2010 19:49:28 (muokattu 09.08.2010 19:51:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi kiinnostavaa ladata joskus materiaaleiltaan oikein laadukas 4x12" stereoyläkaappi neljällä erilaisella elementillä, jotka sopisivat just tietylle vahvarille ja kokeilla, mitä tapahtuu? Nyt mulla on Laneyn GS412P (Umpikaappi ja muuten raskas kuin mikä), jossa H&H:n sekä Celestion G-100 elementit, ja olisi hupaisaa testata, jos vaihtaisi H&H:den tilalle yhden kuusvitosen ja toisen V-30:sen. Mitähän tapahtuisi? Toi kyllä soi tosi hyvin nyt jo, mutta ainahan testaamisella ja kokeilemiselle on tilaa.
 
Kuka muuten osaa sanoa, mikä (tai millä tavalla rakennettu) 4x12" kaappi on noin rakenteellisesti ja hinta/laatu - suhteessa oikein hyvä, joka voisi toimia parhaana mahdollisena aihiona? Olisi hauskaa päästä testaamaan...
 
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
GrooverMan
09.08.2010 20:37:06 (muokattu 09.08.2010 20:38:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Olisi kiinnostavaa ladata joskus materiaaleiltaan oikein laadukas 4x12" stereoyläkaappi neljällä erilaisella elementillä, jotka sopisivat just tietylle vahvarille ja kokeilla, mitä tapahtuu?
 
Heh!? Kuka tietää? Miks just yläkaappi ja miks just stereo, noin niinku alkajaisiks?
 
Nyt mulla on Laneyn GS412P (Umpikaappi ja muuten raskas kuin mikä), jossa H&H:n sekä Celestion G-100 elementit, ja olisi hupaisaa testata, jos vaihtaisi H&H:den tilalle yhden kuusvitosen ja toisen V-30:sen. Mitähän tapahtuisi?
 
Niin, kyllä meitä rouvia varmaan kovasti naurattaisi.
 
Ymmärrän kyllä paremman soundin metsästämisen päälle, mutta mikä pointti on esittää tällaisia jännäkakan sekaisia hypoteeseja tällä palstalla? Testaamalla se selviää, jos silläkään.
 
Ei kyllä kelpaa, ollenkaan!
LaXu
10.08.2010 11:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksen mukaan jotkut kaiuttimet toimii tietyllä vahvistimella loistavasti ja huonommin toisella. Esim. G12H-100:sta en yksinään tykännyt Diezelin kanssa, mutta toimi Yammun mallintavan kanssa paremmin kuin V30, joka taas oli oiva kaveri Diezelille. Sama homma nyt Axe-Fx:n vahvistin- ja kaappimallinnusten kanssa, aina pitää valkkailla sopivat yhdistelmät.
 
StratokarstaA
17.11.2010 22:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan Laney VC15 toneen hain muutosta EH12ax7eh ja GT12ax7r etus putkella ja GrooveTuubi toimii. Matalia/ylä hieman lisää ja kuminaa pois.
 
dropD
18.11.2010 09:57:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Celeb: Morjes! Oon vähän aikaa miettinyt mitä kaikkea kaiuttimen vaihtamisella voi saada aikaan. Perusjutut, kuten..
- paskan tehdaskajarin vaihtaminen parempaan
- pienet muutokset kokonaissoundiin
- äänentason muutokset ainakin kovempaan suuntaan
..on tietenkin juttuja joihin kajarin vaihto voi vaikuttaa, mutta mulla on itelläni ongelma johon en ole aivan varma voiko kaiuttimen vaihto auttaa.
 
Mulla on Laney VC15 putkikombo, jossa on tehtaalta tullut Jensen C10Q kajari. Olen ihan tyytyväinen siihen miltä se kuulostaa, mutta bändin kanssa soittaessa se tuntuu hieman "pierevän" joskus. En tiiä oikeeta termiä, mutta noin mä sitä kuvailisin. Himavoluumeilla toimii just ja just. Voiko esimerkiksi kaiuttimen vaihto vaikuttaa sekä kovalla soitettaessa pärinään sekä samanaikaisesti positiivisesti myös himavoluumeihin? Esim. jos nykyinen kajarini ei vain oikeen herää kotivolalla? Heitänkö rahat kaivoon jos sijoitan uuteen kajariin, vai löytyyköhän ongelmaan ratkaisua esim. putkien vaihdolla? Etuasteesta ja päätteestä löytyy JJ ECC83:sta ja EL84:sta.

 
Oma kokemus tuosta lanikasta on, että kaiutin vaikuttaa todella paljon. 10" kajauttimista mulla ei tosin ole juurikaan kokemusta, vaan kokemus perustuu lisäkaapilla testailuun. Puoliavoin uraltonen 2x12 eminencen tonkereilla kasvatti soundin potenssiin 10 (isompi, lämpimämpi, kirkkaampi). Siis myös ihan kotivolyymilla. Toki väistämättä isompi kaiutinpinta-ala vaikuttaa myös, mutta uskoisin kaiuttimin laadulla/tyypillä olevan vähintään yhtä suuri osuus. Lanikan jensen tuntuu kovin kapealta/kireältä soundiltaan. Liekö joku ragin cajun, copperhead tai legend olla sopivampi ämyri tuohon...
 
Putkina mulla oli tungsolia etusessa ja JJ:tä päätteessä. Ehkä karvan verran selkeämpi ja napakampi kuin alkuperäinen TAD-kattaus.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Vildascq
18.11.2010 20:18:57 (muokattu 18.11.2010 20:22:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lmiöon voi vaikuttaa myös alimitoitettu päätemuuntaja (output transformer). Jos vahvarista ottaa maksimivolyymeja irti ja bassotone on isolla, soundi "pieree". Kajarin vaihtaminen parempihyötysuhteiseen auttanee silloinkin, kun sama volyymi saadaan vähemmällä luukuttamisella.
 
Celeb
28.11.2010 21:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihoin pari päivää sitten VC15:n kajarin Eminence Legend 105:een. Vaihtoprosessi oli perseestä, koska piti koko kombo purkaa palasiksi, mut kyllä kannatti. Aluksi en ollut kovin tyytyväinen lopputulokseen koska odottelin jotain radikaalimpaa muutosta, mutta sama vahvarihan se on kuin ennen joten ei se soundi niin paljoa voikaan muuttua.
 
Mutta silti, soundista tuli loppujen lopuksi hyvä. Mun korvaan sopivasti rokimpi just siihen suuntaa kun halusin, ja palm mutet parantui aika paljon. Cleanit oli sopivat jo aiemmin, joten en huomannut niissä paljon eroa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «