Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viritinpedaali tai viritin suosituksia?
1 2 3 4
Goljatt
06.08.2010 02:23:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kas, hei!
 
Nyt olisi hakusessa viritin tai viritinpedaali, joka olisi myös samalla itse kuin vireen -ja hienovireen kuuntoon laittamisen suhteen tarpeeksi tarkka. Tähän mennessä minulla on ollut käytössä vuosia sitten ostettu 15e:n ensimmäinen Qwik Tuneni, joka kyllä vireen kitaraan saa, mutta jotkut väittävät, että noin halvalla virittimellä ei välttämättä saa hienovirettä kondikseen.
 
Vai olenko jälleen vain lukenut liikaa hifisteliöiden mielipiteitä tästä aiheesta?
 
Jotta välttyisimme ylimääräisiltä kysymyksiltä, voin vakuuttaa että tiedän miten hienovire säädetään straton tallaan ja mitkä muut seikat ja säädöt siihen vaikuttavat. En vain mielestäni ole saanut edellä mainitulla virittimellä sitä oikein koskaan kohdalleen.
 
Voin ikävä kyllä jo näin aluksi sanoa, että Petersonit olisivat toki varmasti hintansa arvoisia, mutta eivät aivan riitä budjettiiini näin viritysmittaraiden kohdalla. Ehdotelkaa ihmeessä millä saatte itse hienovireenne kondikseen?
 
TC Electronin Poly Tune vaikuttaisi lupaavalta, mutta toisaalta hieman lelulta ehkäpä. Kenties Bossin vanha kunnon TU-3? Tai Korgin Pitchblack?
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
Antti1
06.08.2010 02:28:03 (muokattu 06.08.2010 02:28:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: TC Electronin Poly Tune vaikuttaisi lupaavalta, mutta toisaalta hieman lelulta ehkäpä. Kenties Bossin vanha kunnon TU-3? Tai Korgin Pitchblack?
 
Kaikki ihan päteviä vempaimia. Valitse se, mikä mieluisimmalta tuntuu.
 
Intonaation säädöstä sen verran, että sen pystyy tekemään täysin ilman viritintäkin. Mä teen sen nykyään aina korvalla pelkästään ja jotakuinkin nappiin osuu, mielenkiinnosta lähinnä katson mittarilla jälkeenpäin lopputuloksen. Siitähän siinä on loppupeleissä kyse; mikä kuulostaa vireiseltä, ei se mitä mittari absoluuttisesti sanoo. Vaatii tietty sävelkorvaa jonkun verran.
 
Age quod ages.
Goljatt
06.08.2010 02:34:43 (muokattu 06.08.2010 02:38:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kaikki ihan päteviä vempaimia. Valitse se, mikä mieluisimmalta tuntuu.
 
Intonaation säädöstä sen verran, että sen pystyy tekemään täysin ilman viritintäkin. Mä teen sen nykyään aina korvalla pelkästään ja jotakuinkin nappiin osuu, mielenkiinnosta lähinnä katson mittarilla jälkeenpäin lopputuloksen. Siitähän siinä on loppupeleissä kyse; mikä kuulostaa vireiseltä, ei se mitä mittari absoluuttisesti sanoo. Vaatii tietty sävelkorvaa jonkun verran.

 
Hmm, sivistäisitkö minua hieman miten teet sen ilman viritysmittaria? Vaatiiko se jonkin tason absoluuttista sävelkorvaa? Kitarapajalla he todellakin osaavat pistää hienovireen kuntoon, mutta en ole koskaan huollon yhteydessä tajunnut kysyä mitä menetelmiä he käyttävät siihen. Mutta kuten mainitsit, ehkä sen ikäiset jannut tekevät sen nimenomaan korvalla.
 
Oh, suits you sir!
Antti1
06.08.2010 02:37:37 (muokattu 06.08.2010 02:40:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: Hmm, sivistäisitkö minua hieman miten teet sen ilman viritysmittaria? Vaatiiko se jonkin tason absoluuttista sävelkorvaa?
 
No ei mulla mitään absoluuttista sävelkorvaa ole (luojan kiitos), mutta kyllä mä säveliä tunnistan hiukan korvakuulolta pienen pohdinnan jälkeen. Ihan vaan pelkkää harjoittuneisuutta se vaatii mun mielestä.
 
Itse prosessi ei ole sen kummallisempi korvalla, kuin mittarillakaan: kuuntelet, että huiluääni ja mahdollisimman kevyesti painettu sävel ovat täsmälleen samat, tai ainakin mahdollisimman hyvä kompromissi kitaran säätömahdollisuuksien puitteissa.
 
E: Kannattaa tosiaan huomata, ettei aina ole ollut digitaalisia mittareita olemassa ja silti ne instrumentit on saatu vireeseen. Miten? No sillä korvalla ja aktiivisella opettelulla ihan vaan. Muttei se viritin huono työkalu kuitenkaan ole, en mä sitä sano. Ei vaan välttämätön.
 
Age quod ages.
Goljatt
06.08.2010 03:05:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: No ei mulla mitään absoluuttista sävelkorvaa ole (luojan kiitos), mutta kyllä mä säveliä tunnistan hiukan korvakuulolta pienen pohdinnan jälkeen. Ihan vaan pelkkää harjoittuneisuutta se vaatii mun mielestä.
 
Itse prosessi ei ole sen kummallisempi korvalla, kuin mittarillakaan: kuuntelet, että huiluääni ja mahdollisimman kevyesti painettu sävel ovat täsmälleen samat, tai ainakin mahdollisimman hyvä kompromissi kitaran säätömahdollisuuksien puitteissa.
 
E: Kannattaa tosiaan huomata, ettei aina ole ollut digitaalisia mittareita olemassa ja silti ne instrumentit on saatu vireeseen. Miten? No sillä korvalla ja aktiivisella opettelulla ihan vaan. Muttei se viritin huono työkalu kuitenkaan ole, en mä sitä sano. Ei vaan välttämätön.

 
Haha, en koskaan ajatellutkaan asiaan noin. Pakko sanoa tähän väliin, että onneksi en ole pianoa virittämässä, sillä se kuulemma vaatii melkoisen sävelkorvan. Tosin siinä hommassa kuulemma vielä tienaakin ihan mukavasti.
 
Taidan päätyä johonkin noista kolmesta virittimestä, kunhan palkkapäiväni saapuu ensi viikon puolella. Kiitoksia vielä vinkistä, tässä välin kokeilenkin tuota korvakuulolla ehdoittamaasi lähestymistapaa. Ehkäpä opin vahingossa jotain uutta samalla.
 
-Eetu
 
Oh, suits you sir!
Sakmongkol
06.08.2010 03:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienovire korvalla, ja muutenkaan ei ole haitaksi opetella korvakuulolta virittelemään. Toki saattaa jonkun referenssiäänen tarvita jos soittaa muiden instrumenttien keralla. Liian tarkasta virittimestä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Sävelkorvaa korvakuulolla virittämisessä tarvitaan nähdäkseni yhtä paljon kuin kitaransoitossa yleensäkin, eli ei paljoa.
 
Antti1
06.08.2010 03:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä tää on vaan jotain tämmöstä omaa fakjuuta, mutta mä oon aina tykännyt tehdä paljon asioita korvakuulolta. Pätee virittämiseen, intonaatioon, biisien soittamiseen ja sensellaiseen. Samalla sitten korva on huomaamatta sen verran kehittynyt kaiketi, että pystyy ton tekemään.
 
Age quod ages.
Antti1
06.08.2010 03:10:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Sävelkorvaa korvakuulolla virittämisessä tarvitaan nähdäkseni yhtä paljon kuin kitaransoitossa yleensäkin, eli ei paljoa.
 
Aika raju lausunto, mutta oot toki oikeutettu mielipiteeseesi.
 
Age quod ages.
Sakmongkol
06.08.2010 03:12:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Aika raju lausunto, mutta oot toki oikeutettu mielipiteeseesi.
 
Ei ollut täysin vakava heitto. Mutta jos mietitään esim. verrattuna pianon virittämiseen.
 
Antti1
06.08.2010 03:14:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Ei ollut täysin vakava heitto. Mutta jos mietitään esim. verrattuna pianon virittämiseen.
 
Niinno en mä tosta virittämisestä niinkään, vaan tuo soiton vaatimuksiin kohdistuva heitto lähinnä. Riippuu toki soittaako pelkkää Sentencediä ja d5:ta droppivireessä. :)
 
Age quod ages.
Goljatt
06.08.2010 03:18:22 (muokattu 06.08.2010 03:21:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallitsen kyllä kieltämättä kitarani virittämisen korvakuulolla varsin hyvin, mutta tässä olikin kyse siitä, että tarvitseeko hienovireen säätämistä varten tarkan viritysmittarin. En sattumoisin ollut koskaan tullut ajatelleeksi näin "digitalivallankumouksen" aikana, että monet ihmiset palaavat ns. "juurille" näissä asioissa. EDIT: Tuo taisi lukea ensimmäisessä postauksessani, mikäli missasit: "Vai olenko jälleen vain lukenut liikaa hifisteliöiden mielipiteitä tästä aiheesta?"
 
Oh, suits you sir!
Sakmongkol
06.08.2010 03:24:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Niinno en mä tosta virittämisestä niinkään, vaan tuo soiton vaatimuksiin kohdistuva heitto lähinnä.
 
Vaikka verrattuna viulun soittamiseen sitten. =)
 
Goljatt: Hallitsen kyllä kieltämättä kitarani virittämisen korvakuulolla varsin hyvin, mutta tässä olikin kyse siitä, että tarvitseeko hienovireen säätämistä varten tarkan viritysmittarin. En sattumoisin ollut koskaan tullut ajatelleeksi näin "digitalivallankumouksen" aikana, että monet ihmiset palaavat ns. "juurille" näissä asioissa.
 
Jos saat viritettyä korvakuulolla niin saat kyllä hienovireenkin helposti kuntoon samalla metodilla. Jos kitara kuulostaa vireiseltä niin ei ole syytä liian tarkalla mittarilla tarkistaa onko se oikeasti vireessä. Pitää voida luottaa omiin korviinsa. =)
 
"If it sounds good it's good." ~Yngwie Malmsteen
 
kid ego
06.08.2010 04:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttänyt Bossin TU-80-viritintä, etenkin kotiolosuhteissa. Pedaalimallisista TU-2:ssa on mun mielestäni paremmat merkkivalot kuin TU-3:ssa, mutta se ei taida olla ihan sentin tarkka viritin, joten ei kelvanne hienoviritykseen aivan täysin.
 
Korgin Pitchblack on varmasti myös aivan hyvä.
T.InTone
06.08.2010 05:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä investoin reilu kuukausi sitten Bossin TU-3:sen korvaamaan treeneissä ja livenä korvat ja vanhan kympin Cortin. Se on ainakin ihan hyvä peli, ja saa sillä hienovireenkin roiskittua sinne suuntaan. Valot on mun mielestä sitten taas vertailussa paremmat ku edeltäjässä! Kirkkaat LEDit, toimii ainakin mun silmään hyvin valoisissa oloissa.
 
"Älkää ampuko kitaristia jos kappale ei miellytä. Se voi silti olla nuottien mukaan soitettu."
Karhukoira74
06.08.2010 07:15:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän Korgin Pitchblackia. Kestävä, toimiva, selkeä ja näkyy hyvin pimeässäkin. Ja tuntus olevan "tarkka".
 
-So many assholes, so few bullets-
Grugi
06.08.2010 08:15:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BOSS TU-3 on ollut kyllä loistava eli sitä suosittelen.
 
SDMF
arppah8
06.08.2010 08:15:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Goljatt: TC Electronin Poly Tune vaikuttaisi lupaavalta, mutta toisaalta hieman lelulta ehkäpä. Kenties Bossin vanha kunnon TU-3? Tai Korgin Pitchblack?
 
Mites toi PolyTune lelulta vaikuttaa? Jämäkkä metallikuori ja nopeatoiminen ja tarkka viritys. Puolen sentin tarkkuudella vois ehkä ajatella intonaation säätöönkin kelpaavan :) Ja polymoodi on erittäin kätsy livetilanteessa.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
jyrkalt
06.08.2010 08:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Mites toi PolyTune lelulta vaikuttaa? Jämäkkä metallikuori ja nopeatoiminen ja tarkka viritys. Puolen sentin tarkkuudella vois ehkä ajatella intonaation säätöönkin kelpaavan :) Ja polymoodi on erittäin kätsy livetilanteessa.
 
Mää hommasin itelle tollasen kanssa.
Ihan ok vehjes. Tosin se poly-moodi vähä kusee. Ei oo niin tarkka kuin "kieli kerrallaan" tsydeemi, joka on kyl riittävän tarkka. Mulle.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
arppah8
06.08.2010 08:58:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mää hommasin itelle tollasen kanssa.
Ihan ok vehjes. Tosin se poly-moodi vähä kusee. Ei oo niin tarkka kuin "kieli kerrallaan" tsydeemi, joka on kyl riittävän tarkka. Mulle.

 
Sentin tarkkuus polymoodissa ei oo tarpeeksi tarkka? :D Et kai sä sillä intonaatiota tsekkaa?
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
HeavyMachinery
06.08.2010 12:00:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Sentin tarkkuus polymoodissa ei oo tarpeeksi tarkka? :D Et kai sä sillä intonaatiota tsekkaa?
 
Yhdessäkään perus pedaali viritimessä ei riitä tarkkuus intonaation tarkkaan säätöön. (paitti Pettersonissa ja se ei ole mielestäni perus....)
 
Intonaatio vaatisi sen sentti tarkkuuden jotta se intonaatio olisi absoluuttinen. Tuo intonaation säätö korvalla ei ole TODELLAKAAN helppoa. Lähelle pääsee mutta ei ihan. Toisaalta päästän siihen että kitara on tasavireinen soitin joten aina joudutaan tekemään kompromissejä. Jos virittää vapaat kielet tarkasti ei se silti soi puhtaasti joka asemasta.
 
Omasta mielestä Boss TU on pieninäytöltään ja siten huono. Taas Pichblack on iso mutta hieman epäselvä. Eniten olen tykännyt Korg DT-10:stä.
 
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «