Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Taiteen tekemisen tuska ja ahdistus?
1
tomaattiorava
04.08.2010 17:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voe velejet, kylläpä taas on tullut kiroiltua sitä mille tielle oikeen on tullut lähdettyä, ei tämä muusikon työ nimittäin mitään helppoa ole.
Tässä nyt on levyn teko työn alla, pari biisi aihota on ja nyt pari päivää ensimmäisestä olen demoa ahkerasti väsäillyt. Aiheuttaako tämä monen tunnin uurastus muille jonkinlaista hillitöntä ahdistusta tai ylikierroksille vetämistä? Allekirjoittaneelle meinaan aiheuttaa.
Ihan hyvin on biisin teko edistynyt ei siinä mitään, mutta jokanen askel eteenpäin tuntuu tuovan horisonttiin aina pari askelta lisää "maaliin". Matka näyttää loputtomalta.
 
-Pitäis levyllinen biisejä säveltää, sovittaa, äänittää, tuottaa ja miksata.
-Pitäis miettiä, että miten yllä mainitut asiat käytännössä toteuttaa.
-Pitäs pari ohjelmalisenssiä sekä monitorit ostaa, mutta milläpäs rahalla?
-Pitäs miettiä pannaanko levy ulos omin voimin vai tehdäänkö loppuun asti hiottu demo jota ruvetaan eri suuntiin tarjoilemaan.
-Jossain välissä pitäisi muutakin elämää elää ja asioita hoitaa.
 
Ja kaiken tämän lisäksi kovalevyt täyttyy ja kamat hajoilee ja jonkinnäköinen järjestys pitäisi tähän kaikkeen kaaokseen saada ja aaarghhhh!!
 
Onko tuttua kenellekkään?
 
Linnunlaulupuu
04.08.2010 18:19:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla auttaa se, että en pidä tekemisiäni taiteena. Haiskahtaa oudolta. 'Puuhasteleminen' on kivempaa kuin taiteen tuottaminen.
 
"Sitten tuli monia hittejä leijat ehkä suukon antaa saan viimeiseen mieheen"
MV
04.08.2010 18:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tuttua. Siksi rupesinkin taiteen kuluttajaksi.
 
Lennu
04.08.2010 18:23:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, siks mä aloin huttumuusikoksi.
 
My life is like an Opel-highway.
Thefish
04.08.2010 20:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava:
-Jossain välissä pitäisi muutakin elämää elää ja asioita hoitaa.

 
Neuvon suosiolla unohtamaan moiset turhuudet.
 
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Lähikauppias
04.08.2010 21:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua taas toi itse tekeminen ei ahdista. Tekee sillä mitä on ja pääasia että tekee vaan. Saatan uppoutua siihen touhuun esim. äänitysvaiheessa niin syvälle, että unohdan helposti esim. syödä koko päivän aikana.
 
Ahdistus tulee vasta siinä vaiheessa, kun ketään ei kiinnosta se lopputulos ja silti pitäis yrittää potkia itseään eteenpäin.
 
www.johnnysuperhero.com
www.koriakittenriot.com
Rock over London, rock on Chicago.
H/E
05.08.2010 13:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki nuo tunteet on tuttuja :D Varsinkin se äärettömyyden tunne ideoita kehitellessä. Olen aika varma että säveltäminen vie lopulta järkeni.
 
velipesonen
05.08.2010 13:45:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: -Pitäis levyllinen biisejä säveltää, sovittaa, äänittää, tuottaa ja miksata.
 
Onko tuttua kenellekkään?

 
Joku siis julkaisee tekemisistäsi levyn, vaikkeivät sinulla ole edes sävelmät valmiina? Luotto on niin kova? Sehän on jo niin kova kunnianosoitus että luulisi motivoivan tekemään maailman parhaat biisit. Teehän.
 
Noin muuten on erittäin tuttua; kaljaa kuluu, viinaa kuluu, pilkun paikkaa siirrellään lauseen sisällä ja lauseiden kesken. Annan seuraavan neuvon: Älä luota ammattimiehen sanaan vaan pidä herkeämättä kiinni omasta visiostasi aina masterointivaiheeseen saakka. Se kannattaa tehdä enempi ryhmätyönä. Et ainakaan pääse kovin paljon syyttämään muita jos lopputulos ei miellytä!
 
Pop Corn
05.08.2010 14:47:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Taiteen tekemisen tuska ja ahdistus"
 
?
 
Ensin pitää olla se tuska ja ahdistus, hätä ja kärsimys. Niitä pitää päästä purkamaan.
Ensimmäiset hakkaa vaimot ja lapset ja juo talon. Toiset ei tee mitään, ja kaikki kasaantuu
sisälle. Kolmannet tekevät taidetta!
 
Musta se on taiteen määritelmä: Tehdään kakasta konvehtia ja lannasta kukkasia.
 
Jos ajattelee näin, on taiteen tekeminen suurta helpotusta ja vapautumista. Ei se voi
olla tuskan ja ahdistuksen lähde.
 
Tai voi. Mutta sitten sitä kutsutaan työksi eikä taiteeksi. Onhan niitä ammattimuusikkoja.
Ne tekee vain työtään, ei taidetta. Ja sen kuulee.
 
.
sticky fingers
05.08.2010 20:01:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

velipesonen: Joku siis julkaisee tekemisistäsi levyn, vaikkeivät sinulla ole edes sävelmät valmiina? Luotto on niin kova? Sehän on jo niin kova kunnianosoitus että luulisi motivoivan tekemään maailman parhaat biisit. Teehän.
 
Noin muuten on erittäin tuttua; kaljaa kuluu, viinaa kuluu, pilkun paikkaa siirrellään lauseen sisällä ja lauseiden kesken. Annan seuraavan neuvon: Älä luota ammattimiehen sanaan vaan pidä herkeämättä kiinni omasta visiostasi aina masterointivaiheeseen saakka. Se kannattaa tehdä enempi ryhmätyönä. Et ainakaan pääse kovin paljon syyttämään muita jos lopputulos ei miellytä!

 
Tee aina oman pääsi mukaan, niin ei tartte syytellä muita!
 
Toistaiseksi oon ite nauttinut "uudelle" bändille biisien tekemisestä. Sopiva keikkasetti on kasassa ja keikkoja pitäs enemmälti alkaa tekemään. EP-projekti siintää mielessä, koska kotidemojen perusteella voisi saada hyvääkin aikaan, mutta toisaalta kynnys altistaa itsensä jo tuolle vakavuusasteelle arvelluttaa...
 
Mut siis ei. Biisinteko ei ole koskaan ahdistanut. Yleensä tehdään niin, että mulla on "valmis" biisi, joka sitten reenatessa hioutuu muutamassa viikossa kohdalleen. Hyvä systeemi.
 
...
MadMatt
05.08.2010 20:33:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sticky fingers: Tee aina oman pääsi mukaan, niin ei tartte syytellä muita!
 
Tuossa on vain se ongelma että usein se omakin mieli muuttuu matkalla suuntaan jos toiseen. Myös arvostelukyvystä tulee varsin suppea ja minä keskeinen. Toisin sanoen liian "itsekkäästä" ajattelu tavasta syntyy helposti niitä ikuisuus-projekteja jotka eivät koskaan valmistu. Asiallinen ja näkemyksellinen ulkopuolinen apu ei ole missään tapauksessa itseltä pois. Asiat vaan sujuvat helpommin ja niihin saa vauhtia. Usein myös lopputulos on parempi kun uskalletaan vähän höllätä omia ehkä turhankin ehdottomia näkemyksiä. Mistään itselle tärkeästä ei tarvitse kuitenkaan luopua. Usein riittää että kuuntelee mitä muut on mieltä asioista ja oikeasti ajattelee mitä he puheillaan tarkoittavat.
 
SBA
sticky fingers
05.08.2010 20:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Tuossa on vain se ongelma että usein se omakin mieli muuttuu matkalla suuntaan jos toiseen. Myös arvostelukyvystä tulee varsin suppea ja minä keskeinen. Toisin sanoen liian "itsekkäästä" ajattelu tavasta syntyy helposti niitä ikuisuus-projekteja jotka eivät koskaan valmistu. Asiallinen ja näkemyksellinen ulkopuolinen apu ei ole missään tapauksessa itseltä pois. Asiat vaan sujuvat helpommin ja niihin saa vauhtia. Usein myös lopputulos on parempi kun uskalletaan vähän höllätä omia ehkä turhankin ehdottomia näkemyksiä. Mistään itselle tärkeästä ei tarvitse kuitenkaan luopua. Usein riittää että kuuntelee mitä muut on mieltä asioista ja oikeasti ajattelee mitä he puheillaan tarkoittavat.
 
Tää on ihan totta. Toi olikin tarkoitettu lähinnä heitoksi vain! :) Ite tykkään kyllä kuunnella muiden mielipiteitä, ja kuunteluttaa puolivalmista muilla, joilla tiedän olevan jotain käsitystä musiikista. Usein on vielä niin, että se mikä tänään kuullostaa hyvältä, voikin huomenna olla vähän huonompi. Sellaisessa ei tule koskaan valmista, joten pitää olla myös joku, joka sanoo, että "nyt on hyvä", jos ei itse sitä tajua.
 
Ajatuksenani on, että sitten kun studioon mennään, otan oman porukan lisäksi mukaan ainakin yhden projektin ulkopuolisen kaverin, jolla jonkin verran tuottamiskokemusta on...
 
...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «