Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä Blues sähkökitara aloittelijalle + neuvoja/ohjeita?
1 2 3 4 5
aristoteles666
05.08.2010 10:50:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Hyvin on tullut ehdotuksia tänne, ja nyt on saatu uutta kuvaa..
 
Pitäisiköhän tuo vahvari nyt sitten ostaa sähkiksen kanssa samalla, kun tosiaan siinä ainakin oppisi kuulemaan että soitaako sävelet oikein. Pitää vain varoa ettei soitto sitten muutu ihmeelliseksi omaksi väännöksi, vaan pysyisi nyt aluksi niissä nuoteissa..
 
Miten muuten olette itse oppineet/harjoitelleet soittamaan. (soittotunteja, kaveri opetti, omaa säätöä/sävelkorvalla?). Itse kun sain siltä yhdeltä hevikaveriltani kokonaisen laatikollisen opetusvideoita (joita hän ei jaksanut katsoa kun 'opetteli' soittamaan), joissa aloitetaan täysin alusta alkeilla ja hiljalleen käsitellään yhä enemmän. Videot ovat englanniksi, joten kaikki tekninen tieto pitää sitten opetella enkuksi, kuten kitaran osat, bridge, pickups, headstock jne.. (sentään olen melko hyvä englannissa, joten suurempaa ongelmaa ei pitäisi olla). Videot ovat sellaisia kuin L&M Guitar..
 
Kävin muuten eilen katsomassa missä tuo F-Musiikkikauppa Espoossa olisi, mutta en löytänyt sitä mistään! Martinsillantie 10 katsoin Google mapeista, mutta paikanpäällä en nähnyt mitään tietoa missä kauppa olisi.. Ehkä parin tunnin päästä ruokkiksella voisin kipaista katsomassa uudestaan, kun duunipaikka melko lähellä..

 
kysy mikaa siellä.
 
Scuttle
05.08.2010 12:18:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kysy mikaa siellä.
 
Kun katot Martinsillantieltä päin, niin F-musiikin liike on ostarin oikeassa reunassa olevan rakennuksen sisällä. Menet vaan pääovesta sisään käytävälle ja F-musa on heti vasemmalla. Saman käytävän varrella on mm lidl, erätukku, kodinkoneliikkeitä cafe luna, jne.
 
Maxson
05.08.2010 12:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Scuttle: Kun katot Martinsillantieltä päin, niin F-musiikin liike on ostarin oikeassa reunassa olevan rakennuksen sisällä. Menet vaan pääovesta sisään käytävälle ja F-musa on heti vasemmalla. Saman käytävän varrella on mm lidl, erätukku, kodinkoneliikkeitä cafe luna, jne.
 
Heti löytyi kun kävin, eli juuri saavuin takaisin..
 
Nyt sai sitten vähän tuntumaa millaisia pelejä on. En viitsinyt kauhean kauaa olla kun tosiaan olin lounastauolla. En esim hetinyt katsastaa vahvareita tai kysyä sivussa apua (Mikaa) kun keskityin sähkiksiin. Tulen käymään vielä muutamia kertoja..
 
Hieman jännitti kokeilla, kun siellä sivussa pari tyypiä veti aika hyvää settiä akustisesti. Classic Vibe Tele tuntui ihan mukavalta, painavempi mitä luulin, mutta hyvällä tavalla. Sormilla oli mukavasti tilaa, mutta kielet tuntui olevan todella löysällä. Eipä ole kummoisen näköinen, mutta sillä ei niinkään merkitystä tällä hetkellä..
 
Classic Vibe Strato oli myös melko mukava. Kevyempi, mutta sormet hieman 'ahtaammalla'. Vibrakampi hieman häiritsi, muotoilu aika upea.
 
Epiphone LP Standard Ep oli painavempi kuin Tele, mutta aivan upean näköinen. Melko samalta tuntui sylissä ja enemmän säätöjä kuin Telessä. Melko sama hinta myös.. Choices, Choices..
 
Täytyy seuraavilla kerroilla kysyä joltain jos voisi näyttää vähän miltä kuullostaa vahvariin kytkettynä, ja muutenkin enemmän infoa. Tuntui niin avuttomalta kokeilla itse jotain yksittäisiä sointuja, kun ei vielä osaa mitään..
 
Kuha
05.08.2010 14:11:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Classic Vibe Tele tuntui ihan mukavalta, painavempi mitä luulin, mutta hyvällä tavalla. Sormilla oli mukavasti tilaa, mutta kielet tuntui olevan todella löysällä. Eipä ole kummoisen näköinen, mutta sillä ei niinkään merkitystä tällä hetkellä..
 
CV:hän on komea - se näyttää Telecasterilta.
 
SBA
mikkomfg
05.08.2010 17:25:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielten kireyteen ei kannata hirveesti painoarvoa pistää, se johtuu kielisetin paksuudesta eikä niinkään kitarasta. Toki skaalalla on merkityksensä mutta joka skaalalle kyllä löytyy oikeenkokoset narut. Säädöistä vielä sen verran että kyllä noissa kaikissa saa samat jutut säädettyä.
 
Tosiaan, eiköhän noi kaikki oo perushyviä keppejä. Valitset vaan sen omaan käteen mukavimmalta tuntuvan :-)
 
jaspiq
05.08.2010 17:43:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Heti löytyi kun kävin, eli juuri saavuin takaisin..
 
Nyt sai sitten vähän tuntumaa millaisia pelejä on. En viitsinyt kauhean kauaa olla kun tosiaan olin lounastauolla. En esim hetinyt katsastaa vahvareita tai kysyä sivussa apua (Mikaa) kun keskityin sähkiksiin. Tulen käymään vielä muutamia kertoja..
 
Hieman jännitti kokeilla, kun siellä sivussa pari tyypiä veti aika hyvää settiä akustisesti. Classic Vibe Tele tuntui ihan mukavalta, painavempi mitä luulin, mutta hyvällä tavalla. Sormilla oli mukavasti tilaa, mutta kielet tuntui olevan todella löysällä. Eipä ole kummoisen näköinen, mutta sillä ei niinkään merkitystä tällä hetkellä..
 
Classic Vibe Strato oli myös melko mukava. Kevyempi, mutta sormet hieman 'ahtaammalla'. Vibrakampi hieman häiritsi, muotoilu aika upea.
 
Epiphone LP Standard Ep oli painavempi kuin Tele, mutta aivan upean näköinen. Melko samalta tuntui sylissä ja enemmän säätöjä kuin Telessä. Melko sama hinta myös.. Choices, Choices..
 
Täytyy seuraavilla kerroilla kysyä joltain jos voisi näyttää vähän miltä kuullostaa vahvariin kytkettynä, ja muutenkin enemmän infoa. Tuntui niin avuttomalta kokeilla itse jotain yksittäisiä sointuja, kun ei vielä osaa mitään..

 
CV stratossa (42mm) on leveämpi satula kuin CV telessä (41,3mm) joten ihmettelen miten kielet oli "ahtaammalla".
 
"To err is human; to forgive is divine."
Ziggy Bubba
05.08.2010 18:04:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikkomfg: Kielten kireyteen ei kannata hirveesti painoarvoa pistää, se johtuu kielisetin paksuudesta eikä niinkään kitarasta.
 
Jep. Noissa uusissa kitaroissa on yleensä valmiina varsin ohuet kielisetit, jotka just tuntuvat löysältä - vaikka kai tommosilla makaroneillakin jotkut soittelee. Perinteinen 10-setti (kielten paksuudet 10-46) vaan heti kitaraan kiinni, niin tatsi on sen hilppasen jämäkämpi. Tosta on hyvä lähteä hakemaan sitä itelle sopivaa kielisatsia.
 
Tuoretta mainiota musiikkia: Burweed
RamoQ
06.08.2010 10:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt vaan kokeilet niitä vahvarin läpi... Se minkä ääni ja soittotuintuma miellyttää eniten niin... No eiköhän tuo ole tullut jo selväksi :)
 
"Jos tsennaa kaks ja puoli sointua niin mitä sitä kolmatta opettelemaan?" -Heko Luumäki
Impu
06.08.2010 14:18:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä opettelin kitaransoiton aluksi kuuntelemalla CD.ltä musiikkia ja korvakuulolta. Eka kappale oli santana ligts off tai joku sellanen, mutta ihan perussointujen sahausta edestakasin. Se on ihan mukavaa tekemistä, ei kovin vaikeaa, mutta kaikeasta huolimatta kehittävää. Hyvänä puolena on se että heti alusta asti osaa soittaa "rytmikkäästi" kun soittaa komppikitaraa. Sitten opettelin yksinkertasimman blues kierron ja rupesin sen komppausta kahlaamaan. Samalla opettelin pentatonisen asteikon ja hain vähän blues sooloilua.
 
Tabit jakaa aika paljon mielipiteitä, ja mun mielestä ne on lähinnä käteviä lunttilappuja, ei niitä kannata tuijotella kun sen verran että muistaa ulkoa ne nauhat mistä painellaan, kun ne ei yleensä juuri sisällä mitään rytmistä infoa. (rytmi>äänet).
 
Soittelin aika hyvällä meiningillä sen nelisen vuotta ja sitten menin tunneille. Jos olisin muutamat asiat selvittänyt aikasemmassa vaiheessa niin olisin lähtenyt jyrkempään kehitykseen, ja ne oli mun kohdalla mm. nää:
 
-Käytä kaikkia neljää sormea vasemmassa kädessä kun soitat, älä syrji pikkurilliä!
-harjoittele metronomin kanssa (älä aina, se voi käydä ahdistamaan...)
-harjoittele cleanilla äänellä, ja käytä vahvistinta (paljastaa enemmän soiton lopputuloksesta) ja huomaat että kun blues sooloilu kuulostaa hyvältä cleanilla, niin pienen särön lisääminen tekee todella maukkaan lisän!
 
Kannattaa kuunnella tosi paljon levyltä muiden soittoa ja yrittää poimia ideoita! myös live esiintymiset on tosi hyviä tilaisuuksi oppia uutta muilta.
 
Hyvän harrastuksen olet valinnut, jos innostut niin se tulee viemään jatkossa sun kaiken vapaa-ajan. noei :D
 
Maxson
09.08.2010 07:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivoisin vielä vastauksia/mielipiteitä tähän kirjoitukseen jonka pistin aikaisemmin..
 
Pitäisiköhän tuo vahvari nyt sitten ostaa sähkiksen kanssa samalla, kun tosiaan siinä ainakin oppisi kuulemaan että soitaako sävelet oikein. Pitää vain varoa ettei soitto sitten muutu ihmeelliseksi omaksi väännöksi, vaan pysyisi nyt aluksi niissä nuoteissa..

Miten muuten olette itse oppineet/harjoitelleet soittamaan. (soittotunteja, kaveri opetti, omaa säätöä/sävelkorvalla?). Itse kun sain siltä yhdeltä hevikaveriltani kokonaisen laatikollisen opetusvideoita (joita hän ei jaksanut katsoa kun 'opetteli' soittamaan), joissa aloitetaan täysin alusta alkeilla ja hiljalleen käsitellään yhä enemmän. Videot ovat englanniksi, joten kaikki tekninen tieto pitää sitten opetella enkuksi, kuten kitaran osat, bridge, pickups, headstock jne.. (sentään olen melko hyvä englannissa, joten suurempaa ongelmaa ei pitäisi olla).
 
Scuttle
09.08.2010 10:37:57 (muokattu 09.08.2010 14:11:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Toivoisin vielä vastauksia/mielipiteitä tähän kirjoitukseen jonka pistin aikaisemmin... Itse kun sain siltä yhdeltä hevikaveriltani kokonaisen laatikollisen opetusvideoita
 
Sähkökitara ilman vahvistinta on kuin polkupyörä ilman satulaa. Mistä kukin tykkää, mutta suosittelen vahvistimen hankkimista heti.
 
Paras tapa oppia soittamaan on liittyä bändiin. Ennen sitä pitää kuitenkin opetella alkeita. Kaverisi videot ovat varmasti hyviä, samoin Rockwayn videot selkeällä suomenkielellä. Netti ylipäänsä on opetusvideoita täynnä, myös ilmaisia. Kansanopiston kurssit voi olla myös hyvä tapa. Kallein ja tehokkain tapa on varmaan yksityistunnit.
 
Oma tapani on ollut ja on edelleenkin Denyerin Suuri Kitarakirja, kaverit, bändisoitto ja biisien opettelu. Yhdelläkään tunnilla en ole istunut, mutta varmasti olisi kannattanut.
 
s151669
09.08.2010 10:42:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson:
Pitäisiköhän tuo vahvari nyt sitten ostaa sähkiksen kanssa samalla,

 
Ehdottomasti. Muuten tulee opeteltua aivan liian kovakätinen soittotekniikka. Ja sitä vahvistinta kannattaa vähän avata kerrostalo-olosuhteissakin ja opetella hallitsemaan äänenvoimakkuutta soittotekniikallakin.
 
Antikitarasankari
Impu
09.08.2010 12:24:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuli vielä mieleen sellainen että jos nyt alkaisin alusta asti soittamaan tai opettamaan jotain, niin lähtisin luultavasti tällaisella prioriteetilla liikkeelle.
 
1.soittoasento.
 
http://www.rockway.fi/oppitunnit/Soittoasento/
 
2.viritys
 
http://www.youtube.com/watch?v=PQ-F0g_dBbQ&feature=fvst
 
3.pickaaminen
 
http://www.youtube.com/watch?v=NU6z1Nmp42k
 
4.soinnut
 
http://www.guitar-players-toolbox.com/basic-guitar-chord-charts.html
 
(kannattaa keskittyä ihan perus duuri- ja mollisointuihin(=major/minor))
 
Tässä vaiheessa voit jo soitella perus pop/rock biisejä, ja suosittelen sen tekemistä! Hanki vaikka jonkun sun mielestä hyvän biisin nuotit(mielummin nuotit kuin tabit, kirjastoista saa) ja sitten vaan selvität mitä sointuja se pitää sisällään. Aika nopeasti sointujen vaihdot oppii soittamaan luontevasti. ja vielä sellainen huomio, että jos on merkattu E7 tai muuta mitä vaan sen kirjaimen perään, niin kannattaa aluksi unohtaa ne numerot, jotka tarkoittaa lisäsäveliä ja soittaa "perussoinnuilla".
 
Edelleen suosittelen ettet rupea liian puristiksi, soita myös sillä tavalla kuin hyvältä tuntuu, vaikka se olisi väärin, kunhan tiedostat mitä kannattaa harjoitella. Jos et ole ennen soittanut/laulanut niin suurin haaste on sun korvilla, että ne oppii kuuntelemaan oikein.
 
von spets
09.08.2010 16:33:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sointuja on hyvä opiskella ympäri otelautaa, ensin peruskolmisoinnut, duuri ja molli, sitten nelisoinnut. Nämä ovat sellaista peruskamaa komppaamiseen, riffittelyyn ja sooloiluun.
 
Scuttle
09.08.2010 18:09:11 (muokattu 09.08.2010 18:35:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Sointuja on hyvä opiskella ympäri otelautaa, ensin peruskolmisoinnut, duuri ja molli, sitten nelisoinnut. Nämä ovat sellaista peruskamaa komppaamiseen, riffittelyyn ja sooloiluun.
 
Kun osaa soittaa oikeat sävelet oikeaan aikaan, niin osaa jo paljon.Tästä tulikin mieleeni, että kun siskonpoikani alkoi soittamaan kitaraa, ostin hänelle joululahjaksi muutaman kympin hintaisen Bossin virittimen, jossa oli metronomi mukana. Merkonomin napsu on hyvä apu kun pitää saada taimi kohdalleen, ajoitus siis.
 
Maxson
11.08.2010 10:52:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko täällä muuten ketään joka omistaisi Fender Squierin sähkistä, joko teleä tai stratoa, ja joka soittelisi nyt vähän bluessimaista kamaa? Mitään hyvää/huonoa sanottavaa? Entä Epip LP Standard EP:n, mitään hyvää/huonoa?
 
Taidan itse nyt olla Classic vibe telen, Classic vibe straton ja Epiphone LP Standard EP:n risteyksessä, ja jokin kolmesta polusta pitäisi valita. Vahvarin valintana joko Roland Cube tai Vox VT-15..
 
calluna
11.08.2010 11:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Onko täällä muuten ketään joka omistaisi Fender Squierin sähkistä, joko teleä tai stratoa, ja joka soittelisi nyt vähän bluessimaista kamaa? Mitään hyvää/huonoa sanottavaa? Entä Epip LP Standard EP:n, mitään hyvää/huonoa?
 
Taidan itse nyt olla Classic vibe telen, Classic vibe straton ja Epiphone LP Standard EP:n risteyksessä, ja jokin kolmesta polusta pitäisi valita. Vahvarin valintana joko Roland Cube tai Vox VT-15..

 
No kun nyt kysyit... mulla on classic vibe 60s strato sekä Epin LP standard.
Toi Epi tuli taloon ensin ja strato sit myöhemmin kun piti saada sitä stratosoundia. Niillä on erilaiset soundit ja hyvä niin.
 
Ja noin sen asian juuri näen, eli kumpikaan ei ole parempi, vaan mielestäni todella hyviä soittimia hintaluokassaan ja edustamassaan tyypissä. Vertailupohjana voisin käyttää Gibsonin LP standardia, jota olen saanut paljon soitella ja en kiistä eroja ja ison G:n paremmuutta monissa kohdin, mutta maksaahan se yli 1000e enemmän,
joten olen toistaiseksi tyytynyt Epiphonen tuotteeseen. Kyllä sillä kelpaa soitella.
 
Ei ole mitään erityistä kohtaa jota voisi alkuun moittia. Mikrofonit ehkä aavistuksen paremmat G:ssä (kuten koko sähköpuoli, soundillista hienosäätöä tämä osasto). Mutta vireet ja säädettävyysasiat muutenkin ihan kunnossa sekä Epissä että CV60:ssä. Viimeistely molemmissa ollut hyvää tasoa eli nauhat ok ym.
 
Tuosta telestä ei ole musakaupan testejä lukuunottamatta kokemusta, varmasti samankaltainen tuote kuin strato. Ehkä ostan sen seuraavaksi...
 
Sinun täytyy nyt vaan päättää mikä soundimaailma/muu tekijä on lähimpänä mieluista tässä kohtaa. Bluesiinhan kaikki sopivat jos mitkä.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
aristoteles666
11.08.2010 11:52:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maxson: Onko täällä muuten ketään joka omistaisi Fender Squierin sähkistä, joko teleä tai stratoa, ja joka soittelisi nyt vähän bluessimaista kamaa? Mitään hyvää/huonoa sanottavaa? Entä Epip LP Standard EP:n, mitään hyvää/huonoa?
 
Taidan itse nyt olla Classic vibe telen, Classic vibe straton ja Epiphone LP Standard EP:n risteyksessä, ja jokin kolmesta polusta pitäisi valita. Vahvarin valintana joko Roland Cube tai Vox VT-15..

 
ykköskitarana, ja monesti ainoana, ollut jo noin 25 v squierin strato, joten kyllä ne on niin hyviä ettei ole mitään huonoa sanottavaa.
 
Scuttle
11.08.2010 13:36:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Sinun täytyy nyt vaan päättää mikä soundimaailma/muu tekijä on lähimpänä mieluista tässä kohtaa. Bluesiinhan kaikki sopivat jos mitkä.
 
Näin juuri. kolme yhtä hyvää vaihtoehtoa. Straton ja telen yksikelaisissa mikeissä on kirkas ja kaunis saundi, mutta ne ovat herkkiä loisteputkien, tietokoneen näytön jne aiheuttamille häiriöille. Tämä ei ole vika, vaan ominaisuus. Telen klangi sopii erityisen hyvin juurevaan bluesiin. Stratossa on kuulaampi saundi. LP:n humbucker-mikit ovat häiriöttömämmät, mutta myös keskiäänivoittoisemmat ja kuumemmat. Kaikki sopivat bluesiin ja blues-rokkiin oikein hyvin.
 
Youtubesta löydät ko kitaroiden esittelyjä ja pääset kuulemaan soitinten saundieroja. Käy myös itse uudestaan kokeilemassa liikkeessä. F-musiikki Espoossa on myös pätevät ja mukavat kitaramyyjät, ja heidän kanssaan kannattaisi myös vaihtaa pari sanaa. Kyllä se siitä pikkuhiljaa selviää minkä näistä haluat.
 
Vahvistimesta pienenä vinkkinä, ks. http://www.huuto.net/kohteet/roland-microcube-vahvistin/145794417
 
Wesgu
11.08.2010 15:32:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulta ääni Squier Classic Vibe 60's kepille! Itsellä tuo 50's, joka hieman kirkkaampi sointinen. Olen soittanut 60's mallilla myös jonkin verran ja toimii hyvin blues/roots osastolla. CV sarjan laatu on hintaan nähden ja etenkin saksasta/englannista ostettuna enemmän kuin kohallaan. Kaveriksi joku kotisoittoon sopiva pieni putkivahvistin mieluummin isommalla kuin 8" kaiuttimella. Esim. Epiphonen valve junior head ja alakaappi tai fenkun uusi super champpi... tahi Bugeran V22.
 
Hintaa tällaiselle yhdistelmälle tulee noin 450 - 550e.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «