Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistimen teho?
1 2 3 4
AceOfBass
03.08.2010 20:49:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä kysyisin, että mikä on mielestänne riittävä teho vahvistimelle niin kotiharjoiteluun, kuin bänditreeneihin?
 
Vinkkejä ja omia näkemyksiä, kiitos..
 
J.Hollström
03.08.2010 21:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Transistoripuolella 300W 8 ohmiin ja putkipuolella 100W. Tietty paljon riippuu kaiuttimen herkkyydestä, mutta noilla pärjää kyllä aika kovaäänisessäkin musiikissa. Tietty joissain tilanteissa 50W putkitehoakin voi olla riittävä, jos haluaa saada kunnon turinat ulos.
 
Kotona riittää 5W, mutta sillä ei pärjää treeneissä eikä keikoilla.
 
J.Nikkanen
03.08.2010 21:35:43 (muokattu 03.08.2010 21:37:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AceOfBass: Sitä kysyisin, että mikä on mielestänne riittävä teho vahvistimelle niin kotiharjoiteluun, kuin bänditreeneihin?
 
Vinkkejä ja omia näkemyksiä, kiitos..

 
Mä himoitsen nupiksi jotain digi-häröä, missä ei aina tartte olla kaappi kiinni, että ihan vaan kuulokkeilla menis kotosalla tai jollain mini-mini kaapilla. Treeniksellä sitten kunnon jytkeet kunnon kaapilla, mutta samalla nupilla. Ei vaan tuo mun SWRrä oikein tahdo mennä kaupaksi, eikä nyt niin väliksikään. Se on hyvä, ja kotona on tuommonen pieni 15W fender Rumble.
 
Toki jos mitään ei olisi ja nyt hankkisin, niin ehkäpä se olisi diginuppi.
 
edit: selvennystä ja typot
hollstro
03.08.2010 23:25:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alle 100 W vehkeet, oli ne siten putkipelejä tai transistoreja ei riitä kaikkiin tilanteisiin joihin joutuu.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jappo121
04.08.2010 00:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Transistoripuolella 300W 8 ohmiin ja putkipuolella 100W. Tietty paljon riippuu kaiuttimen herkkyydestä, mutta noilla pärjää kyllä aika kovaäänisessäkin musiikissa. Tietty joissain tilanteissa 50W putkitehoakin voi olla riittävä, jos haluaa saada kunnon turinat ulos.
 
Kotona riittää 5W, mutta sillä ei pärjää treeneissä eikä keikoilla.

 
Kertoisiko joku kuinka transistorilla tuotettu 1W todellista tehoa eroaa putkella tuotetusta 1W todellista tehoa. Enkä tarkoita äänenlaatua,vaan tehoa.
 
Tämä tila on tarkoitettu allekirjoitukselle.
Antti1
04.08.2010 01:18:23 (muokattu 04.08.2010 01:20:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Kertoisiko joku kuinka transistorilla tuotettu 1W todellista tehoa eroaa putkella tuotetusta 1W todellista tehoa. Enkä tarkoita äänenlaatua,vaan tehoa.
 
Ei ne eroa mitenkään. Eroa tulee mittaustavoissa ja ilmoitetuissa tehoissa. Jos sekä trankkua että putkaria ajetaan 1% THD:lla jää putkimylly kovin kauas taakse trankun tehomääristä. Sen lisäksi transistorit useimmiten rupeavat klipatessaan kuulostamaan kohtuullisen huonolta, kun taas monet putkivahvarit kuulostavat jopa paremmilta isommilla säröarvoilla. Tästä johtuu se, ettei juuri kukaan halua vetään trankun kanssa päätesäröllä, kun taas putkarilla ei häiritse lainkaan --> trankulla säästellään vähän niitä viimeisiä mehuja. Pikakelaus loppupäätelmään: putkivahvarista saa enempi käyttökelpoisia watteja mittausta isommilla säröarvoilla ja se särö taas puolestaan kompressoi --> dynamiikka kaventuu snadisti ja RMS-mittauksella äänenpaine voi olla suurempi. Sitten on otettava huomioon särön kerrannaisten vaikutukset kuuloalueen herkimmillä taajuuksilla jne.
 
Watti on tosiaan watti, mutta laitteissa on paljon muitakin eroja.
 
Age quod ages.
jappo121
04.08.2010 09:29:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1:lle plussa vastauksesta. Osasit selittää sen mihin en olisi siinä(kään) mielentilassa kyennyt (noin 2,6 promillea).
 
Rivien välistä noissa aikaisemmista voitaneen lukea, että tarvittava teho on hyvinkin tapauskohtainen. Musiikkityyli ja jopa soittotapakin vaikuttaa,puhumattakaan itse soittimesta jne jne...
 
Tuo 100W putki ja 300W trankku on ehkä hieman kärjistetty, mutta hyvin suuntaa antava. Valtava ero johtunee MINUN mielestäni siitä että markkinoilla on kaikenlaisia rimpulavalmistajia nimenomaan trankkupuolella. Ilmoitetut tehot on jotain huippupiikkejä...
Halvalla ei saa hyvää.
 
Kokeilemallahan se selviää paljonko tehoa tarvitset, mutta suosittelisin eri vehjettä treenikämpälle/keikalle ja jotain pikku comboa kotiin. Kotona harjoittelet instrumenttia eikä soundilla liene niin väliä.
Eipähän tarvitse roudata sitä isompaa möykkyä niin paljoa.
 
Tämä tila on tarkoitettu allekirjoitukselle.
J.Hollström
04.08.2010 09:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Kertoisiko joku kuinka transistorilla tuotettu 1W todellista tehoa eroaa putkella tuotetusta 1W todellista tehoa. Enkä tarkoita äänenlaatua,vaan tehoa.
 
Ei se eroa mitenkään, sama wattihan se on, mutta tämä nyt on vaan yleisesti todettu juttu, että putkistykkarin tuottama äänenpaine vastaa suurinpiirtein 3 x saman tehoista transistorikonetta. Syitä on mm. se, että putkikoneet suunnitellaan tuottamaan puhtaasti se mitoitettu teho, jonka jälkeen mennään säröllä vielä reilusti yli ja saundi vaan paranee. Trankkukonetta kun ei taas voi juurikaan säröllä ajaa.
 
Antti K.
04.08.2010 09:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: ... Kotona harjoittelet instrumenttia eikä soundilla liene niin väliä.
...

 
Itse olen soitellut sekä pienillä että tehokkailla transistoripeleillä, putkivehkeissä kokemukset loppuu 160W Peavey Alphabassiin. 200W trankku Hughes&Kettner Basskick 505 riitti mainiosti joka paikassa. 100W Ampeg V4BH taas meni kyykkyyn isossa tilassa. Tällä hetkellä trankkupäätteellä oleva Audiophile HD500, joka antaa sen 300W 8ohm ja 500W 4ohm. Riittää ja soundi on hyvä.
 
En malta olla tarttumatta tuohon ylläolevaan. Minulle on tärkeätä, että bassosoundi on AINA hyvä omaan korvaan, rämpyttelinpä kotona, kavereiden kanssa, treeneissä tai keikalla ihmisten edessä.
Aapo
04.08.2010 10:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bänditreenejäkin on niin erilaisia, että yleispätevää ohjetta on vaikea antaa, mutta tällä palstalla keskimäärin tuntuu nuo tehovaatimukset olevan pikkuisen yläkanttiin.
 
Mulla on tuo paljon parjattu Hartken HA3500 nuppi, eli 350w / 4 Ohm. Kun siinä on 2x10 + 1x15 kaapit kiinni, niin bänditreeneissä on vola ykkösellä. Yhden kaapin kanssa kakkosella.
 
Jotenkin on vaikea kuvitella suht pienellä treenikämpällä sellaisia treenejä, että se meteli mikä tuosta lähtee molemmat kaapit kiinni ja masteri kolmosella ei riittäisi.
 
Backline-keikalla on sitten tietysti mukavaa, että on vähän headroomia. Muistaakseni yksi baarikeikka tuossa soitettiin niin, että mulla oli pelkkä 2x10 kaappi mukana ja mastervolume jossain vähän alle nelosella. Hendrixiä ja sen semmosta, eikä siinä baarissa olisi viitsinyt kovin paljon kovempaa soittaa. Tuossa yhdellä katetulla terassilla näin pro-tason coverbändin basistin vetävän jollain Hartken kickback combolla. Mitäs niissä on tehoja, reilu 100w? Tosi hyvältä kuulosti.
 
AceOfBass: Sitä kysyisin, että mikä on mielestänne riittävä teho vahvistimelle niin kotiharjoiteluun, kuin bänditreeneihin?
 
Vinkkejä ja omia näkemyksiä, kiitos..
 
J.Hollström
04.08.2010 10:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti K.: 200W trankku Hughes&Kettner Basskick 505 riitti mainiosti joka paikassa.
 
Mulla oli joskus 200W Samson -merkkinen transupääte, eikä riittänyt keikalla normi juhlapaikan salissa. Alla oli kaksi komeroa ja teho loppui kesken. Piti laittaa bassoa PAahan että tuli toimeen. Rumpuja eikä mitään ei oltu mikitetty.
 
Eli aika tapaus- ja merkkikohtaisia nämä suositukset.
 
J.Hollström
04.08.2010 10:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aapo: tällä palstalla keskimäärin tuntuu nuo tehovaatimukset olevan pikkuisen yläkanttiin.
 
Mun mielestä bassolla ei ole koskaan liikaa tehoa (no joku sanoo kohta että on jos haluu tiettyä soundia), mutta tää olis mun perusohje aloittelijalle.
 
balzary
04.08.2010 10:06:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä yksi esimerkki kyykytetystä putkivahvarista. Ampeg V4, volat 3/4 auki. Käytännössä puolen välin jälkeen ei enää saa ääntä lisää, säröä vaan. Soundi on täysin kompressoitunut yhdeksi jöötiksi.
http://maihinnousu.net/s/5047
Antti K.
04.08.2010 10:09:53 (muokattu 04.08.2010 10:10:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mulla oli joskus 200W Samson -merkkinen transupääte, eikä riittänyt keikalla normi juhlapaikan salissa. Alla oli kaksi komeroa ja teho loppui kesken. Piti laittaa bassoa PAahan että tuli toimeen. Rumpuja eikä mitään ei oltu mikitetty.
 
Eli aika tapaus- ja merkkikohtaisia nämä suositukset.

 
Jep, aika varmaan kultaa muistot tässä. Bändikontekstista tosi paljon kiinni. Voi olla että tuo 200W ei riittäisi enää tämän päivän bändeissäni mihinkään...
 
E: typo
himppe
04.08.2010 10:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mä soittelen kotona, työnnän signaalin LMII:n DI outista (post EQ) pikkumikseriin ja sieltä luureihin. Näin ollen mun tarvitsee roudata kodin ja reeniksen välillä vain 3kg nuppia, ei paha. Naapureitakaan ei haittaa, vaikka soittaisin kovempaakin ja soundit on kohtuu hyvät. Toki luurien pitää olla kohtuulliset että ne toistaa kunnolla bassoa, iPodin omat napit ei oikein riitä.
 
Aapo
04.08.2010 10:18:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Mun mielestä bassolla ei ole koskaan liikaa tehoa (no joku sanoo kohta että on jos haluu tiettyä soundia), mutta tää olis mun perusohje aloittelijalle.
 
Jep, siksi sitä tehoa on minullakin normaalikäyttöön nähden aika reilusti (kuten edellä on kuvattu).
 
Tarkoitus oli oikeastaan tuoda toista puolta asiasta esiin, ettei aloittelijalle synny käsitystä, ettei ilman todella tehokkaita vehkeitä pysty edes treenaamaan ollenkaan. Kyllä pystyy. Noilla 80-160w comboillahan sitä treenattiin silloin kun soiteltiin kavereiden autotalleissa. Parempi että soitettiin, eikä lopetettu kun ei ollut varaa parempiin.
 
hollstro
04.08.2010 10:21:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vedin just vähän aikaa sitten kohtuuvolalla treenit 150 W TraceElliott trankulla jossa oli Ampegin 4x10" alla. Kuului, muttei kuulostanut miltään verrattuna esim. 100W Hiwattiin vastaavalla kaapilla. Dynamiikka loisti poissaolollaan ja saundi oli tasapaksua jöötiä.
 
Vahvistinteho ei sinällään takaa mitään, mutta isotehoisessa vehkeessä on saundi erilainen kuin pienessä vaikka keskimääräinen äänenpaine olisi sama.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
molder
04.08.2010 10:45:13 (muokattu 04.08.2010 10:48:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AceOfBass: Sitä kysyisin, että mikä on mielestänne riittävä teho vahvistimelle niin kotiharjoiteluun, kuin bänditreeneihin?
 
Vinkkejä ja omia näkemyksiä, kiitos..

 
Tullut jo esille monta kertaa, mutta sanonpa mielipiteeni jotta näkisit vähän mitä mieltä yleisemmin ollaan: Minimi 300w vahvistintehoa ja siitä ylöspäin. Ja tuo Balzaryn Ampeg-saundihan kuulosti mun korvaan tuollaisenaan ihan hyvältä.
 
"The SOUND of VOLUME"
seak
04.08.2010 10:55:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balzary: Tässä yksi esimerkki kyykytetystä putkivahvarista. Ampeg V4, volat 3/4 auki. Käytännössä puolen välin jälkeen ei enää saa ääntä lisää, säröä vaan. Soundi on täysin kompressoitunut yhdeksi jöötiksi.
http://maihinnousu.net/s/5047

 
Oliks sulla tossa joku säröpurkki mukana?
 
A veteran of a thousand psychic wars.
Basismi
04.08.2010 11:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1x12" 150W combolla on varsin hyvin pärjäilty. Täysillähän sillä pitää mennä, eikä tila kuin tila täyty täyteläisestä soundista mutta pärjää.
 
Toisaalta oli mulla jonkin aikaa 300W putkivahvarikin joka kyykkäsi pahasti 4x10" kaapin kanssa ja nyt on samalla kaapilla pari-kolmesataa wattia tarjoileva transistoripeli jonka kanssa ei tule tökystä puutetta.
 
Trankkupelien kanssa jos käyttää kompressoria/säröä niin ei tuo "yksi putkiwatti vastaa kolmea trankkuwattia" varsinkaan päde.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «