Aihe: Otelautaa ja nauhoja valitsemassa
1 2 3
P2
16.03.2004 18:02:41
Mitä sitten tarkoitit tällä?

Muutenkin korkeusero Dunlop 6000:een on melko olematon. Suurin ero on leveydessä.

Tarkotin, että ne on matalammat ku ne 6000, tosin ero ei varmaankaan ole kovin mainittava, mutta sellainen on kuitenkin olemassa.
trih
16.03.2004 18:10:10
P2
16.03.2004 18:12:04
Jep, no siellä näyttää että 6100 ois suurin, vaikka kyllä isompaakin nauhaa vielä löytyy. Mutta off-topiccina, tommonen nauhaviila ois aika ykkönen.
ollisal
16.03.2004 18:16:37
Tota noin... alkaapi tuon straton nauhat olla tietyistä kohdista jo aika pahuksen lopussa. Paskaa nauhaa vissiin.

Mitäs tuommoinen nauhamatsku maksaa ja onko se muka ruusupuuotelautaan niin vaikea vaihtaa itse?
P2
16.03.2004 18:19:02
Mitäs tuommoinen nauhamatsku maksaa ja onko se muka ruusupuuotelautaan niin vaikea vaihtaa itse?

Alle kahella kympillä pitäis saada, ja nauhojen vaihtamisen tietää sitten kun sellaiset on vaihtanut, omasta mielestä se ei mitenkään hirveän vaikeaa ollut, kunhan muistaa hioa hyvin ja huolella nauhat tasaiseksi.
trih
16.03.2004 18:19:12

Suurin osa ihmisistä varmaankin pitää tuota sellaisena asiana johon jonkinlaista kokemusta vaaditaan.
Kokeile ja kerro miltä tuntui ;)
askomiko
16.03.2004 18:33:31
En jaksanut noita muita lukea, mutta kokeillaan ny. ->

Perusteorian mukaan pienempi radius, eli kaarevampi otelauta on sointujen soittoon mukavampi, mutta venytykset korkeista asemista saattaapi sammua etuaikaisesti. No, se nyt ei ihan niin absoluuttista ole, minulla on yksi ynkkä-wannabe-kitara, jossa on 7.5" radius, ja ei sen venyttelyt kesken kuole.

Lättänä radius taasen on soinnuille epämukavampi, varsinkin jos tahtoo käyttää peukaloa kaulan yli henkkatyyliin. Litteämpi radius on usein yhdistetty ohueen ja litteään kaulaan, mistä en itse juuri välitä. Niissä jää peukalo ja kämmen ilman tukea, ja soitto alkaa ahdistaa. Itse tykkään myös kaarevan otelaudan kanssa enemmän sweeppien soitosta. Mutta tottumisasioitahan nämä.

Compund radius yrittää yhdistää molemmat hyvät puolet. Mutta ainakin warmothin tarjoama 12"-16" on minusta aika älytön, kun jo 12" on aivan litteä. Jos customia väsäilisi niin jotain 8-12 -radiusta tuumaisin.

Paksut nauhat on kivoja, kun sormi ei ota kaulaan kiinni, ja venyttäminen helpottuu. Haittapuolena mahdollisesti epätarkempi vire. Pienillä nauhoilla olevan kaulan voi kaivertaa nauhojen väleistä kuopalle, ja sitten on yhdistetty molempien hyvät puolet.. Mutta onhan se radikaali temppu.

Nämä on kivoja asioita, tai vastaavasti inhottavia ja ahdistavia, kun pitää päättää. Kyllä meni pitkään kitaraa rakennuttaessa näiden miettimiseen.
Myytävänä superb-hevikitara ja superb-twängistrato.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
MikeS
16.03.2004 18:49:56
Kiitoksia avusta. Askomikolle tipahti plussaa perusteellisesta ohjeistuksesta.

Siis eikö Warmoth tarjoa vakiona kuin 12"-16" radiuksella olevia lättänöitä otelautoja? Että jos haluaa sitä kaarevamman radiuksen, pitäis tilata niiden "custom" vaihtoehto, joka maksaa taas ylimääräistä (olikohan $35)? Sory, my English really bad me england.
askomiko
16.03.2004 18:58:27 (muokattu 16.03.2004 19:04:18)
Jepa, sotkin. Eli se on 10-16, ei 12-16. Warmothilla warmoth construction ja modern vintage construction on 10-16, total vintage-konstruktio on 7.5". Ja tuohon $35 lisähintaan saa minkä vain tasaisen radiuksen väliltä 9-16. Tuota ei ennen ollutkaan, vain vaihtoehtoina oli vain nuo kaksi, ja se verotti minulta kaulantilausintoa, kun olisin halunnut vintage-kaularaudalla 22 nauhaa ja normaalin radiuksen. 22 nauhaa ei vaan taida vieläkään saada vintage-kaularaudan kanssa. Mutta ei se paljoa haittaisi.
Shaft
16.03.2004 19:19:30
Itselläni on pääkitarassa compound radius 9-12" ja se on ainakin tuntunut toimivalta ratkaisulta.

Että jos haluaa sitä kaarevamman radiuksen, pitäis tilata niiden "custom" vaihtoehto, joka maksaa taas ylimääräistä (olikohan $35)

Kannattaa katsoa myös Usa custom guitarsin tarjontaa. Maksuttomia optioita on tarjolla Warmothia enemmän.

22 nauhaa ei vaan taida vieläkään saada vintage-kaularaudan kanssa. Mutta ei se paljoa haittaisi.

Eikö noissa vintage construction/modern features- kauloissa ole juuri 22 nauhaa ja vintage-tyylinen kaularauta?
Da Make
16.03.2004 19:29:49

Kannattaa katsoa myös Usa custom guitarsin tarjontaa. Maksuttomia optioita on tarjolla Warmothia enemmän.

Viittisitkö millään laittaa linkkiä, en löytänyt yrityksistä (2kpl) huolimatta.

Kiitos.
Cräx, Change, Ötöm!?IHKK #09 Katso omat plussasi täältä!
askomiko
16.03.2004 19:33:07
Eiku niin justiinsa, vintage rauta ja 22 nauhaa, mutta compound radius. Eli nyt sen saa siis tavallisellakin. Siihen teräksiset nauhat ja menoksi. Warmothin rungot on niin kivan oloisia. Paria warmothskitaraa olen soitellut, mutten ole erityisemmin tykännyt. Ehkä sitten siitä omasta tykkäis. Tai sit ei.
Shaft
16.03.2004 20:17:09
Viittisitkö millään laittaa linkkiä, en löytänyt yrityksistä (2kpl) huolimatta.

Kiitos.

Joo, tosiaan..

http://www.usacustomguitars.com
toxic
16.03.2004 20:24:59
tämä on kyllä aika paska puhetta kokonaan... sori... Mitä tarkoitat "jos se on pikkusen kaarella niin se hyvä"llä? Eihän se kovin paljoa voikkaan olla kaarella.. :) Meinaatko tuolla kielien katkeilulla, että kaikissa fenderin stratoissa katkeilee kielet helpommin, kun esim. Jacksoneissa, joissa on poikkeuksetta korkeat nauhat, jotta soitto olisi kevyempää? Suosittelisin jättämään nämä tietämättömät vastaukset kirjoittamatta... ei mitään henk. kohtaista sinulle kuitenkaan.. :) Mä voisin ehdottaa jotain vaikka medium -paksuisia nauhoja. ei ole liian korkeat, jos "soittotatsi" on kova.. :)
__

En tajunnu.
Gypsy
16.03.2004 21:45:57 (muokattu 16.03.2004 21:54:08)
Paksummilla nauhoilla on kevyempi soittaa, ja noi on aika matalat, ettei välttämättä mee niin hirveesti epävireeseen vaikka painais vähän kovempaa.

Dunlopin 6100 on aivan vitun KORKEE ja ISO. Mä oon kerran kitaraani semmoset vaihtanu, ja täytyy sanoo, että ne oli aivan helvetin isot, ja ihan kauheet. Johan sen nimi sanoo: Dunlop 6100 extra high Jumbo.

Ite suosittelisin pienempiä nauhoja ketjun alottajalle. Tosin maku-/tottumisasioitahan nää, mutta ainakin suosittelen ensin kokeileen kitaraa missä on dunlopin 6100:et ennenkö meet omaas pistään/jos meet.
Miinusnappi hukassa?
askomiko
16.03.2004 22:01:42
6100 on juu aika radikaali. Yleensä semmoinen keskiverto on hyvä. Sitten jos tuntuu että välttämättä tarttee megajumboa ni eikun vaihtamaan. Noin siis jos sokkona pitää joku valita. Yhdessä kitarassa oli 6150, ne oli aika mukavat.
Juzzu
17.03.2004 07:25:51
Ja kohtuullisen iso radius (esim 9,5'), jotta saa kielet riittävän alas jos sitä haluaa.

Tjaah, miksei muka isolla radiuksella saa kieliä riittävän alas.

Itse tein omaan teleen niinkin radikaalin radiuksen kuin n.8.5" - 16" ja ihan käypäisen oloinen ompi se. Eipä tuota soittaessa juuri kuitenkaan huomaa, eli kaiketi se tarkoittaa sitä ettei häiritse mutta toimii :o) Tosin olisihan tuossa kaulan ja otelaudan suhteen muutama viriteltävä kohta, mutta siihen syy saattaa olla enemminkin kitaran tekijässä kuin muuttuvasäteisessä otelaudassa ;o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Dr. Muff
17.03.2004 09:24:48
Tjaah, miksei muka isolla radiuksella saa kieliä riittävän alas.

Isolla juuri saa, pienellä ei niinkään kun ylänauhoilla reilummin bendaillessa kieli sammuu yhtä ylempään nauhaan, kuten tiedät.

Tollanen yhdistelmäkaula on tosiaan aika mukava. Mulla se on tehty 7,5" radiuksisesta kaulasta hiomalla kaula tasaiseksi ylempien nauhojen kohdalta. Veri kuut.
Irtileikatusta sukkahousun kärkiosasta saat kätevän kuonokopan erittäin heikkoleukaiselle koiralle.
Shaft
17.03.2004 11:05:05
Isolla juuri saa, pienellä ei niinkään kun ylänauhoilla reilummin bendaillessa kieli sammuu yhtä ylempään nauhaan, kuten tiedät.

Jos nauhat on viimeistelty hyvin ja kielet on vähän korkeammalla, pystyy tuolla 7.25":kin bendailemaan ihan hyvin. Tottakai kannattaa valita hieman suurempi radius, jos soolosoitto on tärkeää. Välttämätöntäkin, jos haluaa ehdottomasti matalan actionin.

Yksi kikka vielä on, että tekee eräänlaisen compound radiuksen hiomalla itse nauhoja keskeltä matalammaksi. Ei kuitenkaan ehkä se ensisijainen vaihtoehto.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)