Aihe: Bilebändit vs tanssiorkat
1
MUUDI
16.03.2004 22:52:33
RUPEEKOHAN RAVINTOLOISSA TAPAHTUUN PIKKUHILJAA NUORENNUS LEIKKAUS JA PERINTEISET TANSSIBÄNDIT RUPEE OLEEN VANHANAIKASIA??OLEN VÄHÄN TÄMMÖSTÄ HUOMANNU TAPAHTUVAN..
M.i.k.key
16.03.2004 23:58:41 (muokattu 17.03.2004 00:30:14)
Sinänsä olet oikealla jäljillä ja bile eli top40-bändejä perustetaan koko ajan lisää. Tämä on nähty viime vuosina erityisesti laivoilla, missä nähdään nuoria suomalaisia yökerhobändejä. Osaltaan asiaa tukee myös tangokuninkaallisten yllättävä popintoilu. tämä ei vaan kaikkien kohdalla ihan toimi.
Tangomarkkinoitten yhteydessäkin toimii nykyään Golden Stars-laulukisa jossa haetaan juuri tuommoista pophommaa.

Minulle passaa hyvin niitten lisääntyminen sillä olen soittanut bilebändien kanssa enemmän kuin tanssibändien, mutta mikäpä niittenkään kanssa työskentelyssä, kunhan kaikki toimii.

Voisit muuten opetella kirjoittamaan normaalia tekstiä, pelkkä "huutaminen" on HELVETIN ikävää lukea!
My name is Baron, M.i.k.key Baron
Anonymous-jazz
17.03.2004 02:50:47

Jep tosi on!

Kuitenkin karu fakta ja tosiasia on että näiden keskiverto TOP40 bändien shopparihinnat pyörii siellä 1000 euron kieppeillä ja jos on 3-5 keikkaa vain kuussa niin silläkö sitä sitten soittaja elää ? Ei todellakaan.

Itselläni on sellainen tilanne että olen ollut nyt n. 8 kk tämän genren bändissä. Keikkaa on ollut maksimissaan 5 kpl/kk. Bändin sisällä on ollut suuria palkkioerimielisyyksiä johtuen minun vähiten saamasta määrästä mikä on n. 30 euroa vähemmän kuin 3 muuta bändin jäsentä. Tähän mennessä kun on jo kohta päälle 30 keikkaa tullut putkeen niin on se iso raha kun sen 30 euroa kertoo kolmellakymmenellä.

Minun mielestäni tässä bändissä kaikki jäsenet ovat keikkapalkkioiden puolella samalla viivalla. Mutta tämän bändin basistille se ei käy. Hän laittoi jo hyvissä ajoin prosenttileikkurit bändin palkkioihin ja muotoili viiden bändin jäsenen keikkapalkkioprosentit. Minä jäin siinä vähimmälle ja työnnettiin ns. luu kurkkuun. Olen kuitenkin soittamassa kohta viimeisen keikkani tässä bändissä. Myös muut syyt kuten treenaaminen musiikillisesti ns. oli yksi vaikuttavimpia osatekijöitä lähtemisen syyksi.

Itseasiassa minua tällä hetkellä kiinnostaisi tällainen tanssimuusikon ammattivaihtoehto, aivan kokeilumielessä. On sekin parempi kuin olla työtön työttömyyskorvauksella ja osa-aikaisista keikoista leipänsä saava muusikko. KELA:n systeemit ovat melko hanurista suoraan sanoen, jos katsoo asiaa sen suhteen että jos teet vain 3-4 keikkaa kuussa. Niin joudut olemaan olosuhteiden pakosta työtön. Paskahommaa ja matalapalkkaista kynnysmattona olemista firmoille on harvoille tarjolla. Itse sain tällaisen saissejobin viime Joulukuussa ja sain fudut kuukauden ja 4:n päivän jälkeen. Sen jälkeen menetin kyllä luottamukseni täysin yhteiskunnallisiin matalapalkka-alojen tarjoaiin (henkilöstövuokrausfirmoihin).

Olen sitä mieltä että Suomessa pitäisi aivan tavallisille rivimuusikoille maksaa paremmin. Vaikka artisti starat maksavat nimellään yleisön sisään, niin siitäkin huolimatta ei konserttielämystä synny ilman muusikkoja. Se on niin selvä fakta se, mutta muusikoiden liitto ajaa vain perushintaa rivimuusikoille. Se on kuin ay-liike... Ottaa jäsenmaksurahat ja jakaa pientä apua ja näkemystä jäsenilleen.

Täällähän eläisi kuin kuningas jos ryhtyisi tunnetuksi iskelmälaulajaksi. Ei tarvitsisi kuin harjoitella se hampaiden irvistys ja humppa-stara look! UUSI TANGOKUNINGAS olisi taas siinä ja rahaa tulee keikoista tilit täyteen. On näilläkin iskelmäkuninkailla kovat keikkatulot kun saa yhdestä keikasta n. 500-3000 euroa bruttona. Kuka muusikko yltää samaan... Jos hän ei tee pimeänä sitä ?
Sertzo S
17.03.2004 08:46:51
Ylläoleva kirjoitus on umpirautaa... näinhän se on ja ollut kautta aikojen eli solistien palkkio on aina suurempi, kuin koko orkesterin yhteensä. Tuo palkkioiden jakaminen erisuuruisiin osiin kyllä aikanaan hajoittaa pändin, ellei siihen ole tärkeitä eri kuluihin liittyviä perusteita esim liidarin osalta.
Neljä Ruuvia
17.03.2004 10:18:42
muusikoiden liitto ajaa vain perushintaa rivimuusikoille. Se on kuin ay-liike...
Tuohan on kuin onkin totta :-) Vaikka en itse liittoon tällä hetkellä kuulukaan olisi anonymoustsääsille ehkä pieni tutustuminen asiaan paikallaan ...HOHO :-)
MakkeJ
17.03.2004 10:38:16 (muokattu 17.03.2004 10:41:26)
Me perustettiin meidän bile/coverbändimme jo 90-luvun alussa. Melko pian sovittiin myös firman perustamisesta bändin ympärille, koska tällä lailla voimme helpommin myydä keikkoja. Ainakin firmat ja muut järjestäjät ovat tykänneet tästä, kun saavat laskun eikä tarvitse vekslata verokorttien yms. kanssa.
Firman kanssa on hyvä puoli myös se, että kamoja, niiden korjauksia, km-korvauksia yms voin laittaa firmalle, mikä osaltaan pienentää firman tulosta ja myös osakkaiden verotettavaa tuloa. Haittapuolena on että kirjanpidosta on huolehdittava, joten se osa tuli kyllä lisähommaksi.
Ennenkuin aloitettiin käytiin verottajan puheilla keskustelemassa mm yritysmuodosta ja verotukseen liittyvistä asioita. Saatiin kumma kyllä ihan hyvää palvelua.
Todettakoon vielä että soittaminen ei ole meidän päätyömme, mutta tällä bändillä/firmalla tehdään nykyään 30-50 keikkaa vuodessa.
loud´n proud, nykyään kuitenkin korvatulpilla..
pekkajau
17.03.2004 13:43:42
Ihanteellinen ja tavoiteltava yhdistelmähän on että bändi pystyy molempiin! Sekä vetämään "ihan huttua" huttuna että vetämään "ihan huttua" joksikin pikkusen hienommaksi diskosouliksi sovitettuna (esim.Jean Äääs)! Siihen minusta kannattaa pyrkiä että bändille on ihan sama onko siellä sitten "Laurit" tai "Liuhuletit" vastassa niin "shou" silti tipahtaa kun lumet katolta.
baron
17.03.2004 15:10:09

Ihanteellinen ja tavoiteltava yhdistelmähän on että bändi pystyy molempiin! Sekä vetämään "ihan huttua" huttuna että vetämään "ihan huttua" joksikin pikkusen hienommaksi diskosouliksi sovitettuna (esim.Jean Äääs)! Siihen minusta kannattaa pyrkiä että bändille on ihan sama onko siellä sitten "Laurit" tai "Liuhuletit" vastassa niin "shou" silti tipahtaa kun lumet katolta.

Eihän minkään inhimillisen pidä (pitäisi) olla kunnon huttubändille vierasta.

Tosin kun mä yritin mun bändissä ajaa läpi Paranoidin ja Smoke on the waterin niin vastustus oli ylivoimainen.

Mun mielestä olisi ollut tyylikästä, että smokkipukuinen arvokkaan näköinen jengi olisi loppuillasta vähän irroitellut.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Group> Soitto kuulostaa hyvalta vaikka onkin loistavaa
v_m_kangas
17.03.2004 15:43:58

Tosin kun mä yritin mun bändissä ajaa läpi Paranoidin ja Smoke on the waterin niin vastustus oli ylivoimainen.

Etkös sinä ollutkaan diktaattori, diktaattorin auktoriteetilla varustettuna, kuten toisessa säikeessä kerroit :)

Kyllähän noita bilebiisejä menee kohtuullisesti tarjottuna vaikka eläkeläisten tansseissa, kunhan on särkenyt jään ensin riitävällä määrällä Metsäkukkia, Nuoruusmuistoja yms. Tosin mainittujen Paranoidin ja Smoken aikojen nuoret ovatkin kohtapuoliin eläkeläistansseissa :)

Joskus on jopa tullut mieleen, että rock-yhtyeet, bilebändit, ...,humppabändit ovat tanssiyhtyeiden osajoukkoja :) Eikös nuo musiikkilajitkin ole tanssimusiikkia.
Humppaa tai soita
R.W. Piuha
17.03.2004 18:17:03
Kyllä toi perinneosasto kuolee käsiin kapakoissa,Tampereellakin yksi muaaliman perinteisimpiä(35 v naistentansseja)mestoja Oskarin "valinta"eli Oskarinhovi vaihtaa täysin vastakkaiseen genreen,paikasta tulee hevi(!)ravintola Hellä!!!!voi juukelis jaakelis,etten sanois ?!?

Totuushan on se että tanssiväki rupee oleen siinä viiskyt ja risat,se vähä mikä niissä muutamissa perinteisissä tanssikapakoissa käy!Ei sillä määrällä kukaan pysty kapakkaa pitään varsinkin kun suuri osa tanssijengistä on vielä sitä "vesilasi/Jaffalasi"jengiä,ei kannata!

Ikäihmisten touhuahan toi tanhuosasto lavoillakin pääosin on,eikä nuoria tule tilalle,enkä sitä kyllä mitenkään ihmettele,ei toi musapuoli oikeen vetoo siihen jengiin jolla on yleensä aikaa käydä joraamassa,eli 25-40 vuotiaat sinkut on kait se eniten rahaa tuova jengi,ja bailaamaanhan ne menee eikä humppaa tanssiin !
Tankoprinssi
17.03.2004 18:27:23

www.juissi.eu.tt Siinä on rehellisen "humppabändin" mukana kulkeva ROCK -osio. Lauantaina viimeksi yksi setti tätä Paranoidi osastoo. Se kyllä täytyy tunnustaa, että sillai se on tosi rankkaa ja hikistä. Siis parhaita on pelkät yhden setin show-keikat.

Rahasta tuli mieleen, vanha "viidakon" sanonta, eli jos euro viedään pohjoisen kairaan 20 km tiettömän taipaleen päähän sydäntalvella 40 asteen pakkasessa ja vielä kaivetaan se 1,5 m hangen sisään, niin kuka sen hakee pois? Noh muusikko tietysti. One and only.
U.Honey
18.03.2004 04:22:52
Kyllä toi perinneosasto kuolee käsiin kapakoissa

Hallelujaa!
Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää
Have
18.03.2004 08:12:04
Totuushan on se että tanssiväki rupee oleen siinä viiskyt ja risat,se vähä mikä niissä muutamissa perinteisissä tanssikapakoissa käy!Ei sillä määrällä kukaan pysty kapakkaa pitään varsinkin kun suuri osa tanssijengistä on vielä sitä "vesilasi/Jaffalasi"jengiä,ei kannata!

No täähän ei ole soittajien vika. Kuitenkin käy vähän sääliksi kundeja, jotka ovat elantonsa repineet kapakoista ja nyt kun pitäs ruveta keräämään eläkekassaa, niin keikkoja on 2 viikossa. No . . eläkkeellä on aikaa seistä leipäjonossa.
Pula-Aho
18.03.2004 09:11:51
Tampereellakin yksi muaaliman perinteisimpiä(35 v naistentansseja)mestoja Oskarin "valinta"eli Oskarinhovi vaihtaa täysin vastakkaiseen genreen,

No johan nyt. Mistäs sitä sitten enää isäntämiehet käyvät lähikontaktiseuraa vonkaamassa. Ei ole Tamperekaan enää niinkuin ennen.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
JK
18.03.2004 11:03:11

Olen samaa mieltä. Tilanteen mukaan ja onneksi omassa bändissä on laulajana rautainen ammattilainen (naispuolinen) jolta putoo vanhat foxit, valssit jne. ja lisäksi tää uudempi "bilemusa"

Soitellaan kuitenkin pääasiassa noita yksityisbileitä joissa se bilemusa on pääsääntöinen toive. Bändin enemmistökin on nuorempaa polvea joka haluaa soitella enemmän tota Jean S. puolta mutta yllättäen olen laulusolistin kanssa saanut pojille "uppoamaan" vanhoja hienoja biisejä tyyliin "Valoa Ikkunassa", "Sydämesi tyhjä huone" "Onni jonka annoin pois" jne..

Mutta noista tanssipaikoista... taitaa olla nykyään enemmänkin se suuntaus noihin isohin tanssihalleihin. Joka toinen tyhjillään oleva teollisuushalli muuttuu tanssihalliksi. Ravintolat taas "nuorentaa" linjaansa ja profiloituu siihen että perinteistä tanssimusaa ei enää niin ole.

Summa Summarum...Tuskin tässä mitään vastakkainasettelua tyyliin Bilebädit vastaan Tanssiorkat kannattaa lietsoa. Jokainen tonttinsa valitsee ja tärkeintä on hoitaa homma kotiin.
"Mahdollisuudet on fifty-sixty... "
pekkajau
18.03.2004 12:15:08 (muokattu 18.03.2004 12:15:22)
No johan nyt. Mistäs sitä sitten enää isäntämiehet käyvät lähikontaktiseuraa vonkaamassa. Ei ole Tamperekaan enää niinkuin ennen.

Yksi isäntämies möi aikoinaan reilusti metsää ja kun oli poikamies päätti lähteä vähän Reeperbahnille naimaan. Otti pienet ("reilut") pohjat ennen ilotaloon menoa ja oli riehakkaalla päällä havajipaidan etutasku tuohta täynnä. Ilotalon ovella huusi kovalla äänellä: "Mittee se tiällä se pano maksaa?" Siihen tuli yksi prostituoitu ja totesi herralle:"Mein Herr bitte! Meillä ei pano maksa mitään mutta poisottaminen maksaa 300 D-markkaa!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)