Aihe: Rumpupläjäykset vol. III
1 2 3 4 568 69 70 71 72122 123 124 125 126
Ruutikallo
02.08.2010 10:39:04
markkuliini: Niin no ne harvat on niitä poikkeuksia. :)

Edit: Vai siis tarkoititko poikkeuksia niistä harvoista hyvistä, eli huonoja?

Kyllä ihan samoilla linjoilla olen, että niitä poikkeuksiakin saattaa löytyä, esmes, jos Tori Amos esittää =)
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
markkuliini
02.08.2010 11:45:57 (muokattu 02.08.2010 11:48:23)

henydrum: Kyllä ihan samoilla linjoilla olen, että niitä poikkeuksiakin saattaa löytyä, esmes, jos Tori Amos esittää =)

Nirvanasta voi ja saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta yleinen mielipide biisintekijöiden keskuudessa bändistä on varsin positiivinen.
Mä olen aina nähnyt Nirvanan yhtenä Beatlesin perinteen jatkajana, siellä on yllättäen saman henkisiä melodis-harmonisia ratkaisuja. Silti yleensä ottaen Nirvana oli minusta tosi omaperäinen bändi. Ei mua se ulkomusiikillinen anti-ulkomusiikillisuus tai asenne niin kiinnosta siinä, mutta etenkin biisinteko-näkökulmasta ja triolle sovitus-näkökulmasta löytyy uniikkeja ratkaisuja.
Jos Tori ja Kurt pitää laittaa rinnakkain biisintekijinä, niin Kurt vie selvän voiton mun kirjoissa. Torilla toki hienoja biisejä on myös, mutta tuotantoon mahtuu on ihan liikaa höttöä ja tyhjäkäyntiä.

Edit: Jos siis ymmäsin pointtisi oikein, eli että Torin esittämänä Nirvanakin on gutaa. :)
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Ruutikallo
02.08.2010 13:10:47
markkuliini: Nirvanasta voi ja saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta yleinen mielipide biisintekijöiden keskuudessa bändistä on varsin positiivinen.
Mä olen aina nähnyt Nirvanan yhtenä Beatlesin perinteen jatkajana, siellä on yllättäen saman henkisiä melodis-harmonisia ratkaisuja. Silti yleensä ottaen Nirvana oli minusta tosi omaperäinen bändi. Ei mua se ulkomusiikillinen anti-ulkomusiikillisuus tai asenne niin kiinnosta siinä, mutta etenkin biisinteko-näkökulmasta ja triolle sovitus-näkökulmasta löytyy uniikkeja ratkaisuja.
Jos Tori ja Kurt pitää laittaa rinnakkain biisintekijinä, niin Kurt vie selvän voiton mun kirjoissa. Torilla toki hienoja biisejä on myös, mutta tuotantoon mahtuu on ihan liikaa höttöä ja tyhjäkäyntiä.

Edit: Jos siis ymmäsin pointtisi oikein, eli että Torin esittämänä Nirvanakin on gutaa. :)

Jees, olen samoilla linjoilla Nirvanan suhteen. Mä olen aina tykännyt ja arvostan suuresti nimenomaan trion toimivuutta.

Pointtini meni sulta hieman ohi. Tarkoitus ei suinkaan ollut dissata Nirvanaa vaan ottaa esille hieno biisi hienolla tulkinnalla, joskaan Nirvanan tulkinnassa ei ole mtn vikaa.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
aasit
02.08.2010 14:03:05
Kulkunen: En kyllä muista juurikaan törmänneeni rumpupalstoilla siihen, että ripuloijat työntäisivät nokkaansa taidehiplaajien asioihin.

Ei ehkä rumpupalstoilla, mutta yleisen musiikkikeskustelun puolella (siis ihan myös tuolla ulkona eikä pelkästään mnetissä) hevisoturit heittää kakkaa rap-muusikin, ja -muusikoiden niskaan. "räppi ei oo ees musiikkii ku sii vaa puhutaa ja ne ei ees ite soita ja ja nostais ne housut ylös"
Kovin usein en ole kuullut räppäreiden suusta kommenttia siitä että onko hevi musiikkia vai ei. Varsinkaan mitään negatiivista.
koera
02.08.2010 14:57:21
jazzmies: Tottahan se on, että parhaimmillaankin metalli on paskinta. Siitä on turhaa edes keskustella ;)

Joojoo ihan miten vaan. Mieliteet sallitaan kaikille, oli ne minkälaisia hyvänsä.

Sen sijaan asia erikseen on se, että haluatko sinä, aikuinen mies, lehtori, opettaja, haistattaa julkisesti, omalla nimelläsi ja vieläpä hyvinkin kakaramaisella tavalla vitut kollektiivisesti kaikille, ketkä sattuvat pitäämään musiikista, josta et itse tykkää??
I'm on seafood diet: I see food, I eat it.
lkx
02.08.2010 15:20:57 (muokattu 02.08.2010 15:21:47)

Drumbassadoreja on aikanaan linkiteltykin tännekin varmastikin, itsekin ehkäkin olenkin linkittänytkin...

Toinen niistä hemmoista rakentaa ihan hienon kaaren.

http://www.youtube.com/watch?v=SrnZqmGtkmQ

Hienoja pätkiä muitakin löytyy, huimia tyyppejä nuo.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
jazzmies
02.08.2010 18:53:27
koera: Sen sijaan asia erikseen on se, että haluatko sinä, aikuinen mies, lehtori, opettaja, haistattaa julkisesti, omalla nimelläsi ja vieläpä hyvinkin kakaramaisella tavalla vitut kollektiivisesti kaikille, ketkä sattuvat pitäämään musiikista, josta et itse tykkää??

En missään tapauksessa halua. Ihmiset saavat pitää ihan vapaasti mistä haluavat, mutta samalla on kestettävä hieman kevyttä ironiaa omista mieltymyksistään. Jos mieltymykset sattuvat olemaan metallin tapaisen ääritekemisen suunnalla, on syytä kestää vielä enemmän ironiaa kuin monien muiden taiteenlajien kohdalla. Syynä on se, että laji on monia muita lajeja vähäisempää taiteelliselta sisällöltään ja samalla vähempiarvoista vaikutuklseltaan taiteen kaanoniin, kuin mitä esimerkiksi jazz on. Näin ollen jazzarit eivät paljoa hetkahda metallistien mielipiteistä. Syynä ei ole ylimielisyys, vaan itse taide.

Metallica oli mahtavaa 1991 asti, Nirvana ihan parasta lajissaan ja Tori Amos kehnoa aina ja iänkaikkiesesti, myös Cornflake Girl. Ei muuta.
Pottery Is Gay!
markkuliini
02.08.2010 19:03:55 (muokattu 02.08.2010 19:19:25)

Kulkunen: Aikuisen ihmisen jatkuva pätemisen tarve intterverkon ihmeellisessä maailmassa sen sijaan on mielestäni hämmentävämpi tapaus. Mielipiteitä saa ja pitää olla, sen sijaan en ymmärrä miksi sitä pitää hieroa kanssakeskustelijoiden naamaan ja yrittää tehdä kaikille avoimesta keskustelupalstasta oman pienen kuppikuntansa leikkikenttä...

Vaikken ihan kaikkia Jazzmiehen tapoja allekirjoitakaan, niin kyllä mä olen sitä mieltä, että metallimusiikin kyseenalaistaminen on kulttuuriteko. Mun mielestä se on nykyisessä laajuudessaan ja tyylissään vaarallinen muoti-ilmiö, jonka lapsukaiset omaksuvat automaattisesti koska kaveritkin ja joka koettaa omia harrastajansa täysin itselleen ja tuhota tämän rytmikäsitteen ja nyanssintajun alkeelliseksi on/off-toiminnaksi.

Nykymetallista olen kuullut ainoastaan paria mielenkiintoista bändiä/artistia, Devin Townsendia ja Stam1naa, mutta tällä tilastolla se on vain poikkeus joka vahvistaa säännön.
Sitten kun siihen musiikkiin saadaan edes vähän nyansseja ja dynamiikkaa ja etenkin biisinkirjoitustalenttia (joka esim. erottaa Stam1nan muista), niin lupaan tsekata mielipiteeni uudelleen. Nyt se on yhtä tasaista tahnaAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
(tuossa oli yksi metallibiisi).

Edit: Ja tiedän, että tää on rajusti sanottu, mutta mun mielestä tilanne vaatii sitä. Turha tästä on nostaa herneitä sinne, tää on mun mielipide, enkä mä ole tätä ihan vähän aikaa miettinyt. :)
Edit2: Muista, metallimies, koskaan ei ole liian myöhäistä parantua!
You too can be healed! Touch the screen, TOUCH THE SCREEN! :D
Jupi57: Yrität välttää jälki-istuntoa, kaltaisesi pikkuhitlerit pistän ojennukseen oikeasssa elämässä alta aikayksikön.
Kulkunen
02.08.2010 19:26:32
markkuliini: Vaikken ihan kaikkia Jazzmiehen tapoja allekirjoitakaan, niin kyllä mä olen sitä mieltä, että metallimusiikin kyseenalaistaminen on kulttuuriteko.

Mietinkin että kohdistuuko tuo nyt liikaa jazzmieheen, kun kirjoitin yksikössä enkä monikossa. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitus, vaan puhua yleisemmin.

"Kyseenalaistaminen" :D

Mun mielestä se on nykyisessä laajuudessaan ja tyylissään vaarallinen muoti-ilmiö, jonka lapsukaiset omaksuvat automaattisesti koska kaveritkin ja joka koettaa omia harrastajansa täysin itselleen ja tuhota tämän rytmikäsitteen ja nyanssintajun alkeelliseksi on/off-toiminnaksi.

Onko nyt kyse ihan noin vakavasta asiasta? Ne nuoret jotka innostuvat soittamisesta enemmänkin, päätynevät perehtymään musiikkiin jossain vaiheessa syvällisemminkin, opettajiensa tai muiden toimesta. Jos metalli on se mikä saa nuoret kiinnostumaan soittamisesta ja he ovat sen suhteen tosissaan, tajuavat varmaankin jossakin vaiheessa että pelkästään blästin opettelulla ei pääse pitkälle. En opeta, joten en tiedä minkälainen tilanne siltä kannalta on.

Nykymetallista olen kuullut ainoastaan paria mielenkiintoista bändiä/artistia, Devin Townsendia ja Stam1naa, mutta tällä tilastolla se on vain poikkeus joka vahvistaa säännön.
Sitten kun siihen musiikkiin saadaan edes vähän nyansseja ja dynamiikkaa ja etenkin biisinkirjoitustalenttia (joka esim. erottaa Stam1nan muista), niin lupaan tsekata mielipiteeni uudelleen. Nyt se on yhtä tasaista tahnaAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.
(tuossa oli yksi metallibiisi).

Oletko kokeillut Opethia? Laulaja erehtyy murisemaan heikkona hetkenään, mutta dynamiikkaa (sellaisena kuin minä sen käsitän) löytyy myös runsaasti.

Toki metallista löytyy hirveä määrä tusinakakkaa, mutta se on valitettava sivujuonne genren suosion noususta viime vuosina.

Edit: Ja tästä on turha nostaa herneitä sinne, tää on mun mielipide, enkä mä ole tätä ihan vähän aikaa miettinyt. :)

Mielipiteistä en ole herneitä vetämässä, jatkuvasta keskustelujen pilaamisesta ja muiden ylimielisestä tallaamisesta (jota mielestäni esim. jazzmiehen viesti omasi yläpuolella on) sen sijaan ärsyynnyn.
The downward spiral never ends.
markkuliini
02.08.2010 19:40:05

Kulkunen:
Onko nyt kyse ihan noin vakavasta asiasta? Ne nuoret jotka innostuvat soittamisesta enemmänkin, päätynevät perehtymään musiikkiin jossain vaiheessa syvällisemminkin, opettajiensa tai muiden toimesta. Jos metalli on se mikä saa nuoret kiinnostumaan soittamisesta ja he ovat sen suhteen tosissaan, tajuavat varmaankin jossakin vaiheessa että pelkästään blästin opettelulla ei pääse pitkälle. En opeta, joten en tiedä minkälainen tilanne siltä kannalta on.

On se aika pahalla tolalla ja lisääntynyt viime vuosina, noin niinkuin opettajan näkökulmasta. Just se "metalli on paskimmillaankin parasta"-slogan elää vahvasti monissa nuorissa, ja ajatus blokkaa tehokkaasti muut genret ulkopuolelle. "Miksi pitäisi muuta kuunnella/opetella koska tää on parasta?" Siinä on opettajalle tosi haastava maaperä, noin niinkuin kauniisti sanottuna. :)
Ei kaikki ole niin toivottoman puupäitä onneksi, mutta lisää niitä on tullut koko ajan.

Metallimusassahan elää vahva outcast/me vs. muu maailma-filosofia. Tottakai, koska sen juuret ovat marginaalissa. Mutta nyt metallin ollessa valtavirtaa, asetelmasta on tullut vaarallinen koska viestiä saadaan upotettua tosi varhain niin moneen pikkupäähän.
Erilaisuudesta on tullut samanlaisuutta.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
J-Drums
02.08.2010 19:41:46
markkuliini: Vaikken ihan kaikkia Jazzmiehen tapoja allekirjoitakaan, niin kyllä mä olen sitä mieltä, että metallimusiikin kyseenalaistaminen on kulttuuriteko. Mun mielestä se on nykyisessä laajuudessaan ja tyylissään vaarallinen muoti-ilmiö, jonka lapsukaiset omaksuvat automaattisesti koska kaveritkin...

Folk-muusikko Bob Dylan oli todella vaarallinen, kun alkoi soittamaan jollain ihmeen sähkökitaralla?!? Beatles oli todella kamalaa räminää vanhempien korvissa, suorastaan vaarallinen. Viulisti Niccolo Paganinin virtuositeetti sai ihmiset kehittämään tarinan, että mies on solminut liiton paholaisen kanssa.

See any pattern here...?

Ääri-ilmiöt ovat kiinnostavia, koska ne tuppaavat viemään asioita eteenpäin. Nyt jo alkaa nousemaan esiin bändejä, joissa extreme-metallin vaatima teknisyys yhdistetään mielenkiintoisiin harmonioihin ja musiikillisiin rakenteisiin. Ja lisää on varmasti tulossa. Juuri tästä syystä seuraan mielelläni, notta mitä ihmeellisyyksiä heidän pajoiltaan vielä onkaan tulossa.

Elämme jännittäviä aikoja. Sanoisin jopa, "It's great time to be alive, ladies and gentleman.".

No, tämä tästä myös minun osaltani.

PS. Ja jos jäi arveluttamaan, notta mikäs metallimies siellä kirjoittelee "puolustuksen aitiossa", niin kerrotaan että taustalla on pitkältä yli 20v jazz-, teatteri-, humppa-, funk-, rock- & whatever -soittoa. Valitettavasti ei oikein kunnon metallia, eikä siihen taida enää vanha mies venyä, vaikka miten kävis lenkillä. Tosin mikään ei cover-keikalla piristä enempää, kuin vaikka Dingon biisin tempaistu pätkä blastiä. Jaksaa naurattaa sekä bändiä, että yleisöä. Ehkä jotain on metallipajalta tarttunut mukaan...
markkuliini
02.08.2010 19:54:13 (muokattu 02.08.2010 20:08:47)

J-Drums: Folk-muusikko Bob Dylan oli todella vaarallinen, kun alkoi soittamaan jollain ihmeen sähkökitaralla?!? Beatles oli todella kamalaa räminää vanhempien korvissa, suorastaan vaarallinen. Viulisti Niccolo Paganinin virtuositeetti sai ihmiset kehittämään tarinan, että mies on solminut liiton paholaisen kanssa.

See any pattern here...?

No I don't.

Folkin,Beatlesin tai Paganin teeseihin ei kuulunut muiden musalajien poissulkeminen. Eli siis tämä paskimmillaan besteintä-leveily.

Eikä mun mielestä metalli ole mitenkään moraalisesti vaarallista, samalla tasolla mad-TV:n ja Twilight Zonen kanssa. Mua harmittaa se lahjakkuuskato, mitä tuon musiikin suosio saattaa aiheuttaa. Noin niinkuin muusikko-näkökulmasta. En mä sitä vaaraa metallissa kuule. Lähinnä laatikkomaisuutta, dynamiikan puutetta ja vajausta biisintekotaidossa.
Ja huonoa rytmiikkaa, jota koetetaan peittää ylinopeudella, mutta se on vain meikkiä.

Ääri-ilmiöt ovat kiinnostavia, koska ne tuppaavat viemään asioita eteenpäin.

Tämä on ihan totta. Mutta luulen, että positiivinen vaikutus on tapahtunut jo aikoja sitten, silloin kun metalli oli ääri-ilmiö. Lisäksi metallin edessä on mahdollisesti umpikuja, josta ei ole ulospääsyä, koska edelliset bändit ylittääkeen on oltava aina vain rankempia ts. nopeampia/säröisämpiä jne. Siinä tulee raja vastaan.
J-Drums
02.08.2010 19:57:39
jazzmies: Näin ollen jazzarit eivät paljoa hetkahda metallistien mielipiteistä. Syynä ei ole ylimielisyys, vaan itse taide.

Olit varmaan paikalla, kun Al Foster piti Porin Jazzin yhteydessä klinikan? Joskus 90-luvulla.

Joku yleisöstä kysyi, "Mr. Foster, mikä on mielestänne suurin ero amerikkalaisen ja eurooppalaisen jazz-soiton välillä."

Mr. Foster vastasi: "Euroopassa ei soiteta jazzia".

Mukava asenne oli hänellä. Taitaa kuulua "jazz -taiteeseen"?
Kulkunen
02.08.2010 19:59:03
markkuliini: No I don't.

Folkin,Beatlesin tai Paganin teeseihin ei kuulunut muiden musalajien poissulkeminen. Eli siis tämä paskimmillaan besteintä-leveily.

Eikä mun mielestä metalli ole mitenkään moraalisesti vaarallista, samalla tasolla mad-TV:n ja Twilight Zonen kanssa. Mua harmittaa se lahjakkuuskato, mitä tuon musiikin suosio saattaa aiheuttaa. Noin niinkuin muusikko-näkökulmasta. En mä sitä vaaraa metallissa kuule. Lähinnä laatikkomaisuutta, dynamiikan puutetta ja surkeaa biisintekotaitoa.
Ja huonoa rytmiikkaa, jota koetetaan peittää ylinopeudella, mutta se on vain meikkiä.

Mutta eikö tuota "vain mun tykkäämä musa on oikeaa" esiinny kaikissa teini-ikäisissä? Hevimusiikin kuuntelijat tuppaa vaan useammin ottamaan sen lusikan omaan käteen (?).
The downward spiral never ends.
markkuliini
02.08.2010 20:06:55

Kulkunen: Mutta eikö tuota "vain mun tykkäämä musa on oikeaa" esiinny kaikissa teini-ikäisissä? Hevimusiikin kuuntelijat tuppaa vaan useammin ottamaan sen lusikan omaan käteen (?).

Voin nostaa heti käden pystyyn, että mä olin teininä tosi moniruokainen. Madonnasta jazzin kautta Anthraxiin. Ehkä mä olin sitten veemäisen kapeakatseinen muissa asioissa.
Asiaan vaikutti positiivisesti myös kirjastossa musaosastolla kesäduunailu, jolloin oli pääsy aika hyville apajille. Palautustiskillä mulla oli oma pino johon keräsin itselle meneviä. "Hyllyyn, mulle, mulle, hyllyyn, mulle." :D
jussimi
02.08.2010 21:22:22
jazzmies: En missään tapauksessa halua. Ihmiset saavat pitää ihan vapaasti mistä haluavat, mutta samalla on kestettävä hieman kevyttä ironiaa omista mieltymyksistään. Jos mieltymykset sattuvat olemaan metallin tapaisen ääritekemisen suunnalla, on syytä kestää vielä enemmän ironiaa kuin monien muiden taiteenlajien kohdalla. Syynä on se, että laji on monia muita lajeja vähäisempää taiteelliselta sisällöltään ja samalla vähempiarvoista vaikutuklseltaan taiteen kaanoniin, kuin mitä esimerkiksi jazz on. Näin ollen jazzarit eivät paljoa hetkahda metallistien mielipiteistä. Syynä ei ole ylimielisyys, vaan itse taide.

Metallica oli mahtavaa 1991 asti, Nirvana ihan parasta lajissaan ja Tori Amos kehnoa aina ja iänkaikkiesesti, myös Cornflake Girl. Ei muuta.

Tulevaisuuden mielenkiintoisin musiikki luodaan ehdottomasti ympäristöissä, joissa nössöpopparit, jatsarit, black metallistit, klassiset muusikot ym. lyövät kättä toistensa kautta ja HÄPEILEMÄTTÖMÄSTI imevät vaikutteita toisiltaan eri genreistä.
Suomessahan on totuttu vetämään omakotitalon rakentamisen jälkeen aidat tontin ympärille, jotta ohikulkijat eivät sisäpihalle näkisi. Näin myös musiikkikoulutuksen piireissä, eli pyritään pitämään genret niin sanotusti puhtaina. Me ollaan erakkokansaa ja tullaan pysymään myös musiikillisesti epärelevanttina maana, eli muiden seuraajina niin pitkään, kunnes tämä asenne häviää. Eipä kyllä hääviltä näytä.

"Musical truth is abstract - in its genesis, and in its experience. The engines of its meaning are not represented on its surface - the source of its renewal will not be found there - in style. Music that is arrived at by the appropriation of style cannot be real. The vast cultural legacy exerts such centrifugal force that it tempts us to go shopping in a candy store of styles - but our engagement in pre-existing contexts is only legitimised when distilled - through the small voice inside. Music that is arrived at by the distillation of style cannot but be real. No matter how simple the technical means or manner of expression, it is only through this process that we can ever hope to convey our interior experience, with which, at its still centre, music is joined." Steve Topping
Vallu-Veke
02.08.2010 22:47:02
http://fi.wikipedia.org/wiki/Randy_Rhoads

Tällaiset miehet oli kortilla ennen häntä. Nyt tietty on pistetty paremmaksi, mutta osa menee jo överiksi ja mennään liikaa teknisen kikkailun puolelle.
Randy-vainaalla oli makua. Hän oli nero ja muut on halpoja kopioita.
Kyllä metallista löytyy tyyppejä, joita voi häpeilemättä ihailla ihan esikuvana ;)
Sonormies
03.08.2010 00:14:13
lkx: Drumbassadoreja on aikanaan linkiteltykin tännekin varmastikin, itsekin ehkäkin olenkin linkittänytkin...
Toinen niistä hemmoista rakentaa ihan hienon kaaren.
http://www.youtube.com/watch?v=SrnZqmGtkmQ

Aivan maagista! Olen myyty. Total.
Tankero: "Rollarit, tuo Englannin Souvarit."
Speedy
03.08.2010 00:46:42

"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)