Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kierto ongelma!! auttakaa!!
1
-Topi-
20.07.2010 01:36:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä olen tässä itse rakentanut telecaster mallisen kitaran. Toimii muuten täydellisesti, mutta kun pistää vähän kunnolla säröä ja tallamikin päälle niin kiertää aivan mahdottomasti! voisiko asiaan liittyä jotenkin liian isot mikkipesät? tein ne vahingossa liian suurella sapluunalla ja tallan vierestä pilkistää pikkuisen sitä pesän koloa. Ja kun tallan ottaa irti kitaran bodysta ei mikki kierrä ollenkaan ja kun taas talla koskee vähääkään bodyyn niin taas sama ulina .. kaulamikissä ei ole minkäänlaista kierto ongelmaa. Tallamikki on seymor duncanin hi gain humbuckeri ja musiikkiliikkeessä sanottiin tämän mikin vain kiertävän helpommin kuin muut, koska se on hi gain mikki. kuitenkin tavallinen yksikelainen kiertää tässä kitarassa tallamikin paikalla ihan yhtä paljon. Myös toisessa omatekemässä kitarassani on sama ongelma! Voisiko olla että olen rakentamisvaiheessa hypännyt jonkun oleellisen asian yli? Olisiko muita vaihtoehtoja? Tietäisikö kukaan asiasta mitään !?
 
Antti1
20.07.2010 01:47:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on telessä se iso metallilätkällä varustettu talla, niin se ikävä kyllä lisää kiertoherkkyyttä melkolailla. En tiedä mahtaako sille yhtään mitään.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
arppah8
20.07.2010 09:01:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on keskusteltu toisaalla, itselläni oli yhden kitaran kanssa sama ongelma. Mikä talla sulla on siinä? Halpisteletallojen matsku saattaa olla sellaista että mikki muuttaa koko tallan mikrofoniseksi. Mulla ongelma poistui vaihtamalla SP-elektroniikan halpistallan Gotohin tallaksi. Ensin kyllä sahasin koko vanhan tallan poikki ja tein mikkikehyksen pleksistä :) Tuli vaan niin rujon näköinen että lopulta ostin uuden tallan.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Zeeboo
20.07.2010 09:26:07 (muokattu 20.07.2010 11:57:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos sulla on telessä se iso metallilätkällä varustettu talla, niin se ikävä kyllä lisää kiertoherkkyyttä melkolailla. En tiedä mahtaako sille yhtään mitään.
 
Jos se lätkä on terästä, eli se magnetoituu mikin vaikutuksesta. Kaikki tärinä tms aiheuttaa muutoksia mang.kentässä, ja jos tämä lätkä ei ole kunnolla kiinni - siis niin että kaikkinainen värähtely on eliminoitu - se saattaa olla edesauttamassa kierron syntymistä. Yksi konsti värähtelun & resonoinnin estämiseksi on vetää kumiliimaa rungon ja lätkän väliin. Tätä konstia olen kuullut käytettävän vuosikerta-telejen kanssa. Saman asian ajaa ns austeniittisesta materiaalista tehty lätkä, esim ruostumaton teräs ja messinki ovat tällaisia metalleja.
 
Toinen konsti, jota kannattaa kokeilla, on korkeudensäätöruuvien jousien korvaaminen silikonikumista tehdyllä putkella. Jousi on magnetoituvaa materiaalia, ja täristessään/ värähdellessään synnyttää osaltaan takaisinkytkentää, siis sitä kiertoa. Putki taas ei ole magneettista materiaalia, joten sen värähtelystä mikki ei tiedä tuon taivaallista.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
-Topi-
20.07.2010 12:30:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista en olis ite hoksannutkaan = D. Talla on tosiaan aika halppis.... Pitänee ostaa uusi!
 
jaakkor
20.07.2010 12:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä vaikuttaako kiertoon kun en mikään ammattilainen ole näissä kitara jutuissa.
Mutta laitanpa varmuuden vuoksi, että olethan muistanut laittaa maadoitusjohdon myön tallaan.
 
arppah8
20.07.2010 13:05:05 (muokattu 20.07.2010 13:06:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Topi-: Tuollaista en olis ite hoksannutkaan = D. Talla on tosiaan aika halppis.... Pitänee ostaa uusi!
 
Testaahan vielä tuoa Zeeboon kumiputkivinkkiä, mulla ei tosin sekään auttanut. Oli ihan sama oliko mikki ruuvattuna kiinni tallaan tahi irti, sama ulina anyway.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Zeeboo
20.07.2010 13:20:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on palatelessä nyt kiinni Ruokankaan Singlesonicit, ja tallalätkä on (muistaakseni) Gotohin. Tämä lätkä on melkoista plootua (3mm), eikä sen kanssa ole koskaan ollut mitään kierto-ongelmia, vaikka kiinni on ollut myös kuumia mikkejä. Enemmän tuo "lätkä-feedback" on vanhempien "tuhkakuppien" ja rimpuloiden uudempien ongelma. Ketjun avaaja epäili ylikokoista routtausta kierron syypääksi. Tuohon en oikein usko.
 
Tuota silikoniputki-ideaa olen käyttänyt stratossa ja jazzpöntössä. Eihän se mikään ainoa autiaaksi tekevä konsti ole, mutta hyvä muiden joukossa.
 
Tietysti kiertoon vaikuttaa mikin käämityksen vahaus, mutta luulisi tuon kysyjän mikeissä olevan ojennuksessa. Vintage teleissä löystynyt mikin pohjalevy voi myös olla yksi resonoija ja kierron aiheuttaja. Tämäkään tuskin on uusissa vermeissä ongelma, mutta nuokin ovat tarkastamisen arvoisia.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Insane Kane
20.07.2010 14:27:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arppah8: Testaahan vielä tuoa Zeeboon kumiputkivinkkiä, mulla ei tosin sekään auttanut. Oli ihan sama oliko mikki ruuvattuna kiinni tallaan tahi irti, sama ulina anyway.
 
Minä taistelin myös tuota tuulimyllyä vastaan.
Ei vaan mikään auttanu.
Lopunperin meni talla katki ja pleksi uusiksi:
http://s721.photobucket.com/albums/ … s/?action=view¤t=IMG_3030.jpg
 
Sen minkä taakseen jättää on sitten selän takana.
hevi-ipa
02.08.2010 10:55:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itellä on pientä kierto ongelmaa joka sitten korjaantui alumiini teipillä kun kupari teippiä ei saanut... elikkä Faradin häkki ja siihen loppui kierto ongelmat :) kupari teippi on se parhain mutta alumiinikin ajaa saman asian mut pikkasen heikommin
 
HELLYEAH!!!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «