Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 513 14 15 16 1740 41 42 43 44
Mikael
27.04.2009 14:40:21 (muokattu 27.04.2009 14:42:32)

Tää on tietty tylsää, mut homma on niin paljon kiinni siitä bassorummusta, kalvoista, vireestä ja tilasta sekä vielä musasta ja siihen sopivasta soundista, että on oikeestaan aika turha spekuloida et mikä mikki tai mikkiyhdistelmä olis yleispätevästi paras.

Ite oon pärjännyt yleensä joillain näistä: MD421, D12, D112, U87, U89, C414, C4000b, AT4047, R1, mut uskoisin että monella muullakin voi onnistua hienosti. B52 on oikeestaan ainoa mikä on aika usein tökkinyt vastaan niin voimakkaan ominaissoundinsa vuoksi - mut ehkä jossain tällasessa modernissa raskaassa musassa sekin on paikallaan.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Joonas.H
09.12.2009 16:25:01 (muokattu 09.12.2009 18:18:18)

Antakaapas vinkkejä miten mikittää rummut, kun haetaan sellasta hevisaundia. Myös balansseista ja äänenvoimakkuuksista voisitte vähän valaista. Tarkoitus olisi äänittää rummut tulevalle demolle. Mikserissä on 8 kanavaa + 2 stereokanavaa.

Mikit:
1 mikki jokaiselle tomille
1 virvelille
1 ridelle
1 haitsuun
1 basariin
2 overheadia
to hell...And back
Kailis
09.12.2009 19:52:32 (muokattu 09.12.2009 19:53:37)

Myös balansseista ja äänenvoimakkuuksista voisitte vähän valaista.

Ei noita voi oikein täällä valaista. Kuuntelet jotain sun lempimusaa ja niistä otat vaikutteita. Tai hankit jonkun äänittämistä ja miksaamista käsittelevän kirjan.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=157852
Niq
09.12.2009 22:20:01

Kailiksen linkin takana on kyllä tosi hyvä opas aggressiivisemman tyylisuunnan rumpusoundien äänittelyyn. Jos noilla ohjeilla ei saa aikaseksi niin vika on joko soittajassa, rummuissa tai äänittäjässä. Joskus ehkä laitteistossakin. ;)

Kerropa mitä mikkejä löytyy noin tarkemmin ottaen?

Perusjuoni varmaan onkin selvä, uudet kalvot, rummut kunnolla vireeseen ja soimaan, käytetään aikaa mikkien sijoitteluun ja soitetaan hyvin. Hyvistä lähtösoundeista on ihan lastenleikkiä miksata, huonojen kanssa saatat taistella tuntitolkulla saamatta edes kohtuullista.
"An amateur practices until he gets it right. A pro practices until he can't get it wrong."
Kailis
09.12.2009 22:28:02

Kerropa mitä mikkejä löytyy noin tarkemmin ottaen?

Aika oleellinen ja isoa osaa esittävä pointti. Paskoilla huonosti sijoitetuilla mikeillä, paskalla huonosti viritetyllä setillä, paskalla tilalla jossa paska rumpali ja paska äänittäjä niin avot sie.
hollmi-5
09.12.2009 22:33:16
Joonas.H: Antakaapas vinkkejä miten mikittää rummut, kun haetaan sellasta hevisaundia. Myös balansseista ja äänenvoimakkuuksista voisitte vähän valaista. Tarkoitus olisi äänittää rummut tulevalle demolle. Mikserissä on 8 kanavaa + 2 stereokanavaa.

Mikit:
1 mikki jokaiselle tomille
1 virvelille
1 ridelle
1 haitsuun
1 basariin
2 overheadia

Minkä balansseista?

Minkä äänen voimakkuuksista?

Jos settibalanssi on kohdallaan, tarttuu rumpuraita vaikka yhdellä mikillä ihan hyvin.

Lisää mikkejä tekee lisää vaatimuksia tiedolle ja taidolle. Alkuun bassorumpu virveli ja overhead -mikityksellä tulee oikein hyvin toimeen. Kolme laadukasta mikrofonia ja hyvin viritetty setti tekee tuhannesti parempaa jälkeä, kuin kymmenen huonoa mikrofonia.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Joonas.H
10.12.2009 17:57:07 (muokattu 10.12.2009 17:59:01)

Mitkään mikeistä ei ole mitään laatukamaa...Tomi ja virvelimikit ovat t-bonen halvimmasta rumpumikkisetistä... Overheadeista ja basarimikistä en ole vielä varma että mitä mikkejä ne on, koska en ole saanut vielä niitä hommattua. Käskin oikeastaan yhden tutun ottaa ne lainaan hänen tutultaan. Tuttuni ei muistanut merkkiä eikä mallia...

Akustiikka paikassa on hyvä...
to hell...And back
Joonas.H
10.12.2009 17:57:34 (muokattu 10.12.2009 17:58:00)

hollmi-5: Minkä balansseista?

Minkä äänen voimakkuuksista?

Jos settibalanssi on kohdallaan, tarttuu rumpuraita vaikka yhdellä mikillä ihan hyvin.

Lisää mikkejä tekee lisää vaatimuksia tiedolle ja taidolle. Alkuun bassorumpu virveli ja overhead -mikityksellä tulee oikein hyvin toimeen. Kolme laadukasta mikrofonia ja hyvin viritetty setti tekee tuhannesti parempaa jälkeä, kuin kymmenen huonoa mikrofonia.

Kaikkien (virvelin,haitsun,peltien jne.) balansseista ja äänenvoimakkuukista...
to hell...And back
hollmi-5
10.12.2009 22:28:57
Joonas.H: Kaikkien (virvelin,haitsun,peltien jne.) balansseista ja äänenvoimakkuukista...

Ei noita sinun tietoja paperilla ole. Kaikki vaikuttaa: mikrofonit, tila, äänityskalusto, soittovolyymi. Pitää vain rauhassa itse tutkia asiaa. Äänittäkää ja kuunnelkaa...

Satsatkaa mieluummin kahteen tai kolmeen laadukkaaseen mikrofoniin. Tulee paljon parempaa ääntä nauhalle. Rumpujen päälle yksi, virveliin toinen ja bassorumpuun kolmas mikki. Jos on kaksi, niin virvelimikki pois. Jos on yksi mikki, niin sitten setin edestä bassorummun vanteen korkeudelta ja metrin päästä...
Soundit, piuhat ja kajarit.
arc
13.02.2010 22:45:43 (muokattu 20.02.2010 12:22:30)
Meni jo
petzu7
01.04.2010 22:45:30 (muokattu 02.04.2010 00:47:43)
- - -
Laulajaa bändiin!
Point
17.06.2010 01:30:02 (muokattu 17.06.2010 14:33:10)
Auttakaas, mulla ei enää tieto ja taito riitä..

Nyt pitäisi pienellä budjetilla parantaa mikkiarsenaalia. Nyt mulla on overeina Behringer C-2 stereopari, Shure Sm57 virvelissä ja Samson Q-Kick basarissa. Soundia tarttis irrota vähän joka lähtöön, mutta lähinnä suht. hyvän hard rock-jytinän saaminen olisi hyvä juttu. Tila on akustiikaltaan huono, joka tietenkin vaikeuttaa hommaa pirusti.

Ne soundit jotka saan aikaiseksi tällä setupilla ei nyt tyydytä. Sopii ihan hyvin kevyempään menoon, mutta raskaampi osasto ei onnistu. Basari ja virveli kuulostaa tosi hyvältä, mutta overeista en saa ulos mitään järkevää. Kaikki mikitystekniikat ja eq:t on kokeiltu, mutta ei.
Parempien overeiden ostaminen ei varmaan auta yhtään mitään? Tomimikitkin vaan sotkee, kun perusjutut ei oo kunnossa. Pitäisikö ostaa yksi isokalvoinen konkka ja poimia sillä crashit ja ride, ja yhdellä Behrulla haitsu? Tärkeintä olisi, että basari, virveli ja haitsu kuulostaisivat hyvältä.

Varmasti tilan akustointi helpottaisi, mutta rahaa ei ole.. Meikäläinen on ihan hukassa.
Vieno
01.07.2010 03:22:46
AKWM: Auttakaas, mulla ei enää tieto ja taito riitä..

Nyt pitäisi pienellä budjetilla parantaa mikkiarsenaalia. Nyt mulla on overeina Behringer C-2 stereopari, Shure Sm57 virvelissä ja Samson Q-Kick basarissa. Soundia tarttis irrota vähän joka lähtöön, mutta lähinnä suht. hyvän hard rock-jytinän saaminen olisi hyvä juttu. Tila on akustiikaltaan huono, joka tietenkin vaikeuttaa hommaa pirusti.

Ne soundit jotka saan aikaiseksi tällä setupilla ei nyt tyydytä. Sopii ihan hyvin kevyempään menoon, mutta raskaampi osasto ei onnistu. Basari ja virveli kuulostaa tosi hyvältä, mutta overeista en saa ulos mitään järkevää. Kaikki mikitystekniikat ja eq:t on kokeiltu, mutta ei.
Parempien overeiden ostaminen ei varmaan auta yhtään mitään? Tomimikitkin vaan sotkee, kun perusjutut ei oo kunnossa. Pitäisikö ostaa yksi isokalvoinen konkka ja poimia sillä crashit ja ride, ja yhdellä Behrulla haitsu? Tärkeintä olisi, että basari, virveli ja haitsu kuulostaisivat hyvältä.

Varmasti tilan akustointi helpottaisi, mutta rahaa ei ole.. Meikäläinen on ihan hukassa.

Mä olen käyttänyt kotirumpaloinnissa tommosia T-Bonen isokalvoisia mikkejä overeina ja hyvin pelittää mun makuun. Olikohan malli joku sc-450 stereopari tai jotain. Noilla saa alapaata vähän paremmin esille ja ei ole kalliit (150e?).
Maikkeli osaa varmasti neuvoa asiassa paremmin, mutta näin siis meillä..
PieniRumpaliPoika
01.07.2010 18:56:49
Elikä mulla ois tämmönen mikseri: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_502.htm
eli siinä taitaa olla yks paikka mikille(?)

ja rumpuja pitäis reeniksellä äänitellä. mikä suht halpa mikki ois paras äänittämiseen? Multa kyllä löytyy joku halpis laulumikki mutta taitaa olla parempi ostaa joku rumpumikkien :D

Oon siis vielä täysin aloittelija kaikessa äänitys hommassa, että en osaa käytännössä mitään :D
Kailis
01.07.2010 19:24:39

PieniRumpaliPoika: Elikä mulla ois tämmönen mikseri: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_502.htm

ja rumpuja pitäis reeniksellä äänitellä. mikä suht halpa mikki ois paras äänittämiseen? Multa kyllä löytyy joku halpis laulumikki mutta taitaa olla parempi ostaa joku rumpumikkien :D

Oon siis vielä täysin aloittelija kaikessa äänitys hommassa, että en osaa käytännössä mitään :D

Hahaha! Olet varastanut pienirumpalipoika nickin. Se on hyvin vihainen. =D
PieniRumpaliPoika
01.07.2010 21:29:40
Ai sellanen oli jo valmiiks x)
Point
02.07.2010 18:22:18 (muokattu 02.07.2010 18:39:25)
PieniRumpaliPoika: Elikä mulla ois tämmönen mikseri: http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_502.htm

Osta vaikka Shure Sm57. Toimii lähes kaikessa ja sit jos/kun mikkiarsenaali laajentuu, ton heittää virppamikiksi. Tuota mikkiä saa käytettynä reilusti alle satkun.

E: Niin, muuten. Mulla on vieläkin tämä sama mikkisetuppi, kuin ylemmässäkin viestissä(Behringer C-2, Sm57, Samson Q-Kick), ja näillä onnistuin saamaan aikaan yllättävän hyvän soundin. Nyt pitäisi kuitenkin pikkuhiljaa alkaa päivittelemään näitä mikkejä, parempilaatuisiksi.
Halvoilla mikeillä kun on aina omat ongelmansa, esim. Q-Kick on jotenkin ponneton.
Pitäiskö kylmästi pistää Akg D112 tilaukseen, ei tarvitsisi enää vaihtaa sen jälkeen parempaan.. Näin tiukalla budjetilla(200e) ei vissiin overeita kannata uusia..
PieniRumpaliPoika
03.07.2010 19:56:23
Osta vaikka Shure Sm57

ja mihin mää ton sit sijoitan??
marchangel Miquel
01.08.2010 23:20:22 (muokattu 01.08.2010 23:20:39)
Vihdoin löysin tämän topicin.

Eli tällainen kysmys piän:

Ostaako yksi ("laadukkaampi"=n.100e) vai kaksi (=pari, samassa hintaluokassa yht.) OH:ta?

Jotenkin tuntuu että tuo T.Bonen OH-vajaallasatasella-pari on täyttä paskaa.

Mutta onko noissa hinnoissa jo niin suurta eroa että yhden laatu korvaisi kahden monipuolisuuden?
Kun mä oon kuuluisa rumpali, vedän keikan Wembleyllä akryylirummuilla, joissa on coated-kalvot! http://www.facebook.com/pages/Komodo/134092936630725?v=wall#!/pages/Komodo/134092936630725?ref=ts
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)