Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 530 31 32 33 3446 47 48 49 50
Teijo K.
23.07.2010 18:01:39

Kusu: Nyt ketuttaa. Tilasin nettikaupasta boxin jossa on kaikki huuliharput. Siis koko aakoset. CDEFGAB. Nää on ihan leluja. Roskaa. Ei näillä voi soittaa. Pitää puhaltaa ihan tosi kovaa että näistä saa mitään ääntä ja se ääni ei oo kaunis. Oon tosi pettyny. Nää on muovisia, ite mulla on ennestään tällanen lasinen(kai) josta tulee tosi hyvä ääni ja on todella helppo soittaa. Taidan palauttaa nää lelut. Tosi pettyny. Tää on tällanen Hohnerin poxi minkä ostin.

Paraneeko näitten ääni käytössä, siis kun hetken kuluu vai onko nää aina yhtä hyödyttömiä?? Nopee vastaus kiitos, maanantaina lähtee takasin postiin jos kukaan ei ylipuhu mua pitämään näitä.

Jos ne on Hohnerin Silver Starit, niin mulla on yksi sellainen myös, ja Harley Bentoninkin harput noin 2234 kertaa paremmat. Huononee vaan käyttäessä entisestään.
Kusu
23.07.2010 19:25:35 (muokattu 23.07.2010 19:28:29)
Kiitos! Taidan käyttää oikeuttani palauttaa tuotteen 14p sissän.

Tässä poxissa vaan kävi niin että halpuus houkutti mutta eikati tässä maailmassa "hyvää saa halvall". Lähinnähän mua tässä tuo D-harppu kiinosti mutta ajattelin että jossainvaheessa mulla on kaikki aakkoset niin ostan sitten kerralla boxin jossa on kaikki niin säästyis pari euroa. Pitänee ostaa nyt jonkinlainen D-harppu ihan issekseen. Kumminkin varmaan tää huuliharppuharrastus on suht edullista muihin harrastuksiin verrattuna, esim. Kitara, sähkökitara, piano, viulu tai golffi. Itse en siis harrasta muuta kun huuliharppua ja uhkapelaamista.

Mitä harppuja jengi suosittelisi? Tiiän että tää ketju on pullollaan tota tietoa mutta kait kaikilla on jonkinlainen mielipide? Ittelläni on tuo(näitten lelujen lisäksi) "Hohner-C 150th Anniversary" ja se pelittää ihan mainiosti. Niin ja mistä näitä kannattaa ostaa? Ite oon tilannu nää Kemin Musiikki Ky nettisivuilta. Saako jostain halvemmalla?.. tai paremman?

Edit: Niin ja tää boxi on nimellä: Hohner Blues Harp Setti M-91105. Pysykää kaukana siitä.
Turpahöylääjä
26.07.2010 01:15:30 (muokattu 26.07.2010 01:18:10)
Ren-sama: Joku nyt mättää, onko se sitten todella halvoista Heringin harpuista kiinni vai voiko tekniikassani oikeasti olla jokin vain niin paljon pielessä edelleen?

Ongelma kuulostaa niin kinkkiseltä, että vaikea on mitään mennä sanomaan ilman että kuulee miltä soitto kuulostaa.. Jos voisit nauhoittaa ja postata pätkän tätä "kaameaa" soittoa, saattaisi joku täällä keksiä vastauksen pulmaan.

Xill: Minulla on tälläinen Delta blues c-duurissa oleva huuliharppu. Niin,eikös tuossa ole äänet sitten kuten kuvassa
http://en.wikipedia.org/wiki/File:BluesHarp_Notes_Layout.png

Juurikin noin menevät äänet perus c-harpussa.

Kusu: Mitä harppuja jengi suosittelisi? Ittelläni on tuo(näitten lelujen lisäksi) "Hohner-C 150th Anniversary" ja se pelittää ihan mainiosti.

Itse olen käyttänyt perus marine bandeja (saman hintainen bluesharp on myös suunnilleen samaa tasoa, tosin mukavammin koottu), ja niillä kyllä pärjää mukavasti - vaikka onhan niissäkin pidemmälle mentäessä joitakin puutteita. Ovat luultavasti melko samaa luokkaa kuin tuo omistamasi juhla-versio. Tokihan MB:sta löytyy myös deluxe-versio :) Muista valmistajista ei ole kokemusta, mutta hyviä merkkejä on useampia, sen tiedän. Melkeinpä suosittelisin kokeilemaan itse eri harppuja ja niin etsimään itselle sitä sopivinta. Toimivia harppuja lähtee suunnilleen siitä 30€ ylöspäin, Suomessa ainakin. Muita kuin Hohnerin harppuja saattaa kyllä olla erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, löytää Suomesta.

Niin ja mistä näitä kannattaa ostaa? Ite oon tilannu nää Kemin Musiikki Ky nettisivuilta. Saako jostain halvemmalla?.. tai paremman?

Suomessa myy ainakin tämä:
http://www.millbrook.fi/tuotteet.php?k=9378
Suhteellisen hyvä valikoima, tosin vain hohneria myynnissä. Hintataso ehkä hivenen korkeampi kuin muualla yleensä, vähän harpusta riippuen.

Tietysti jotain harppuja saa lähes jokaisesta musiikkikaupasta mutta pienemmillä paikkakunnilla valikoima voi olla melko huono, eikä välttämättä niin häävi isommissakaan kaupoissa.

Itse olen pari kertaa tilannut täältä:
http://www.harponline.de/index.php? … GB&js=false&page=index&
Huomattavasti edullisempi ja kattavampi valikoima ja muutakin harppu-sälää löytyy joka lähtöön. Luotettava toimitus, eikä -kulutkaan ole niin pahat. Kannattaa tietysti tilata enemmän kuin yksi harppu kerralla.

Toivottavasti näistä oli jotain apua :)

EDIT: Harponline näyttääkin olevan tauolla elokuun 5. päivään asti, eli valikoimaankin pääsee tutustumaan vasta sitten :P
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
roopeok
26.07.2010 13:17:19
Kusu:
Mitä harppuja jengi suosittelisi? Tiiän että tää ketju on pullollaan tota tietoa mutta kait kaikilla on jonkinlainen mielipide? Ittelläni on tuo(näitten lelujen lisäksi) "Hohner-C 150th Anniversary" ja se pelittää ihan mainiosti. Niin ja mistä näitä kannattaa ostaa? Ite oon tilannu nää Kemin Musiikki Ky nettisivuilta. Saako jostain halvemmalla?.. tai paremman?

Lee Oskareilla ei voi mennä pieleen. Suomessa saatavuus on ilmeisesti melko huono, mutta Briteistä voit jostain nettikaupasta bongata alle 30 euron.
-mikki
28.07.2010 10:57:26
Nonnii tästä aiheesta kiinnostuneena kävin musaliikkeestä itsekin nappaamassa tuollasen TOMBO FolkBlues D- Harpun. Hintaa oli 18euroa. Oliko mielestänne kannattava ostos ja kannattaako soitto aloittaa hakemalla kirjastosta joku kirja ? Selitetäänkö niissä ihan juurta jaksaen alkeet, esim. puhallus- ja imutekniikat ?

Ainiin, onkos ihan normaalia että tuohon kymppireikään pitää puhaltaa lujempaa kuin muihin että tulee ääni ?
Blues Noviisi
29.07.2010 12:46:49
-mikki: Nonnii tästä aiheesta kiinnostuneena kävin musaliikkeestä itsekin nappaamassa tuollasen TOMBO FolkBlues D- Harpun. Hintaa oli 18euroa. Oliko mielestänne kannattava ostos ja kannattaako soitto aloittaa hakemalla kirjastosta joku kirja ? Selitetäänkö niissä ihan juurta jaksaen alkeet, esim. puhallus- ja imutekniikat ?

Ainiin, onkos ihan normaalia että tuohon kymppireikään pitää puhaltaa lujempaa kuin muihin että tulee ääni ?

Mulla eka harppu (vajaa vuosi sitten) oli just toi Folk Blues, ihan toimiva kapine (varsinkin, jos olisin alkuinnoistuksissani mennyt sitä sisältä ronkkimaan), joskin vähän raskaampi mielestäni soittaa, kun Tombon Lee Oskarit. Näiden harppujen jälkeen siirryin Hohnereihin ja niissä pysyn. Ihan loistavia vimpaimia, varsinkin Marine Bandin Deluxe -versio (n. 50 e). Äsken tuli paketissa uusi Marine Band Crossover (n. 60 e), ja loistava soitin on tuokin. Suosittelen hohneriin siirtymistä, kun saat soiton alulle!

Kirjastosta kannattaa hakea alkuun David McKelvyn huuliharppuopas, siinä on selitetty koko paletti alusta alkaen ihan hyvin. Itselleni tilasin lisäksi netistä Harmonica for Dummies -nimisen opuksen, joka on enkuksi ja siinä on selitetty kaikki vieläkin tarkemmin.

Näitä opuksia kun lueskelet ja harppua soittelet, niin tulet huomaamaan, että varsinaisesti ei kannata soittimeen enemmälti puhaltaa, vaan paremminkin hengitellä niin, että puhuri tulee syvemmältä palleasta. Näin soittoon tulee puhtaampi soundi ja bendauksissa oikea hengitystekniikka on ehdoton.

Tsemppiä reeneihin!
Hohner Marine Band Deluxe Hohner Marine Band Lee Oskar Tombo, Folk Blues
-mikki
29.07.2010 16:17:56
Tarkoitatko siis että tuo vekotin kannattaa avata ja ja hieman "viritellä"?
Olen vasta opetellut puhaltamaan ainoastaan yhteen reikään mikä osoittautuikin luultua hankalammaksi. Olen huomannut myös että lujaa puhaltaessa ei meinaa pystyä yhteen reikään puhaltamaan oikeastaan ollenkaan. Jaako kulta taittuu jo jotenkuten. Pitänee tuo huuliharppuopas varailla kirjastosta !

Vielä kysyisin että jos oikea-oppisesti puhaltaa/imee huuliharppua, niin pitääkö kielen osua soitettavan reiän ympärille vai pitäisikö pystyä saamaan äänet pelkästään huulia käyttäen ?
Sergei Fallinen
29.07.2010 18:25:50
-mikki: Tarkoitatko siis että tuo vekotin kannattaa avata ja ja hieman "viritellä"?

mä en ainakaan saa tota tomboa overblowattua sitten ollenkaan, mutta toisaalta overblown hallintaan kuuluu lähes kaikilla harpuilla enemmän tai vähemmän nikkarointia. Ja overblow on muutenkin sen verran vaativa tekniikka ettei sitä kannata liikaa treenata ennen kuin on opetellut kaikki normaalit imu- ja puhallustaivutukset. Ja tombo on muuten kyl ihan hyvä harppu.

Vielä kysyisin että jos oikea-oppisesti puhaltaa/imee huuliharppua, niin pitääkö kielen osua soitettavan reiän ympärille vai pitäisikö pystyä saamaan äänet pelkästään huulia käyttäen ?

ei tähän soittimeen taida mitään oikeaoppista opisto-tyyliä olla. Molempi parempi tietty, mut ite ainakin paljon enemmän tulee huulia käytettyä.
-mikki
30.07.2010 09:17:48
mä en ainakaan saa tota tomboa overblowattua sitten ollenkaan

Ota huomioon että ostin vekottimen pari päivää sitten :) Eli mitäs tuo overblow on ?

Niin ja se oli aika erikoista että tuon bendaus tekniikan tajusin kyllä ihan heti, mutta se onnistuu itsellä vain 1. reiästä kun sitä pystyy imemään helpommin yksittäin.
Blues Noviisi
30.07.2010 09:25:46
-mikki: Ota huomioon että ostin vekottimen pari päivää sitten :) Eli mitäs tuo overblow on ?

Niin ja se oli aika erikoista että tuon bendaus tekniikan tajusin kyllä ihan heti, mutta se onnistuu itsellä vain 1. reiästä kun sitä pystyy imemään helpommin yksittäin.

Overblowlla saadaan nuottia hilattua ylöspäin, kun bendaamalla se saadaan alaspäin (näin kansankielellä ilmaistuna).

Lyhykäisyydessään puhellustekniikoita on kaksi, huulitekniikka, jossa huulet lautetaan suppuun (ei liian, ettei soundi kärsi, Adam Gussowia lainatakseni, "Fat Lips") ja kielitekniikka, jossa kielellä peitetään reikä-pari, jotta ääni saadaan vain yhdestä reiästä. Itse suosin huulitekniikkaa, mutta kielitekniikan treenaan, kun ehdin ja opin muutenkin. Bendit helpompaa huulitekniikalla.

Ei kannata ihan noviisina mennä harppua säätämään, sen aika koittaa sitten, kun taidot kehittyy ja alkaa hiffaamaan soitinta enemmän (eli minulla ei vielä piiiitkään aikaan).
-mikki
30.07.2010 13:54:02
Ahaa. Eli huulitekniikkaa suosin ainakin näin aluksi. Tuohon Adam Gussowiin pitääkin youtuben kautta tutustua lisää !
Tulipa haettua kirjastosta Jim Therapyn harp clinic ja John tylerin harmonica course. Harp clinicissä on kerrottu tekniikkaakin tarkemmin kun taas tylerin versiossa on oikeastaan vaan tabeja.
-nilikki-
31.07.2010 19:08:21
Pitäskö olla G-duuri harppu et pystyy soittamaa Neil Youngin Heart Of Goldin?
Henkka370
05.08.2010 18:09:09
Mie tarvisin huuliharpun nuuskamuikkunen ja huuliharppukostaja fiilistelyihin! :D

Yksi huuliharppu siis riittää. Hinta alta parikymppiä. Ehdotuksia?
NY RILLATAAN!
Bronks
05.08.2010 18:38:06

Henkka370: Mie tarvisin huuliharpun nuuskamuikkunen ja huuliharppukostaja fiilistelyihin! :D

http://www.moominworldshop.fi/epage … p;ViewAction=ViewProductDetailImage
Don't take me serious, I'm just playing.
Blues Noviisi
06.08.2010 10:29:12
Henkka370: Mie tarvisin huuliharpun nuuskamuikkunen ja huuliharppukostaja fiilistelyihin! :D

Joku viisaampi taisi joskus kirjoitella, että nuuskamuikkunen huijaa eikä soita diatonista, vaan kromaattista (muumeissahan se vetelee diatonisella, mukamas). Se, minkä sävellajin harpulla soittelee, ei mulla oo harmainta aavistusta. Viisaammat neuvokoot.

Jos olet harppua ostamassa, niin vink, vink (varsinkin, jos olet vasta-alkaja), älä osta alle 20 e harppuja ollenkaan. Vitonen-viistoista lisää, niin saat kohtuullisen tai hyvän. Hohner Marine Band.

Lapsille ostin halpis Folk Masterin (muistaakseni) leluksi, maksoi kympin, eikä sillä kyllä mitään tee, joutuu hönkimään niin, että silmät pullistelee päästä ja hiki tulee talvellakin.
JOPPA
07.08.2010 01:49:41
Blues Noviisi: Jos olet harppua ostamassa, niin vink, vink (varsinkin, jos olet vasta-alkaja), älä osta alle 20 e harppuja ollenkaan. Vitonen-viistoista lisää, niin saat kohtuullisen tai hyvän. Hohner Marine Band.

Lapsille ostin halpis Folk Masterin (muistaakseni) leluksi, maksoi kympin, eikä sillä kyllä mitään tee, joutuu hönkimään niin, että silmät pullistelee päästä ja hiki tulee talvellakin.

Tää on muuten ihan totta. Mäkin ensin aattelin ostaa jonkun kympin harpun, mutta sit aattelin, et kannattavampaahan se on ostaa vähän parempi harppu, mikä sitten on hyvä. Ja kyllähän siinä eron huomaa halvempiin. Esimerkiksi bendaukset ovat vaikeampia, kun vertaa tota mun kolmenkympin harppua kympin harppuun.
Äskeinen kirjoitus ansaitsee plussan.
Turpahöylääjä
08.08.2010 22:58:07 (muokattu 08.08.2010 23:09:23)

Tosiaan, jos tuollaista musiikkia haluat harpulla soitella, on syytä hankkia kromaattinen harppu (ellet sitten opettele soittamaan kuten esim. Howard Levy, joka soittaa diatonisella harpulla kromaattisesti). Ongelma on vain siinä, että kromaattiset tuppaavat maksamaan enemmän kun 20e.. Perus C-diatonisella saa toki soitettua jonkin verran: kaikki Nuuskiksen biisit ovat C:stä - oikein soitettuna vaativat kuitenkin sekä bendaus että overblow -tekniikoita -, ja taitaa tuo huuliharppukostajan tunnarikin mennä pohjimmiltaan A-mollista, mikä ainakin luonnistuu C-harpulla - mutta myös tässä tapauksessa kaikkien melodian äänien aikaan saamiseksi vaaditaan overblow-tekniikkaa.

Että joko kromaattista, tai sitten esim. Hohner Marine Band C:stä (hinta n. 30e) ;J

EDIT:

JOPPA: Onko niin, että pitää vääntää pikkusen alas päin niitä kieliä, jos esim. mulla tulee ihan perus diatonisesta harpusta 8 ja 9 rei'istä, kun tietyllä tavalla imee, sellanen tosi korkea ääni. Siis tosi korkea ääni.

Kuulostaa siltä, että jos tuo tosi korkea ääni on ikään kuin sirinää tai vinkumista, niin saattaa olla soittotekniikassa hieman korjattavaa, ei suinkaan soittimessa. Harppuahan ei ole tarkoitus soittaa suoranaisesti imemällä, vaan pikemminkin hengittämällä sen läpi. Imettäessä kielet saattavat taipua turhaan, ikään kuin bendautua, ja tällöin ne tuppaavat särähtelemään ikävästi. Etenkin juuri harpun lyhimmät kielet rei'issä 8-10 käyttäytyvät näin. Tietysti oikealla tekniikalla voidaan bendata yläkieliä myös 'imemällä' tai sisään hengittäen, ja tällöin saadaan aikaan overblow'n toinen muoto, overdraw ;)
Turpahöylääjä
08.08.2010 23:07:51 (muokattu 08.08.2010 23:08:49)
Vahinko-tupla -post.
Charge
12.08.2010 19:03:49

Olen tässä vähän mietiskellyt, että pitäis varmaan syntikan kaveriksi ostaa mukava huuliharppu ja opetella soittamaan. Mutta tätä ketjua kun lueskelin, niin joku neuvoi ostamaan monta huuliharppua. Mutta tarviiko niitä olla viis, eikö yhdellä pärjäis? Ja millainen?
Ihan vipsahtanut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)