Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuotinnus/transkriptiot ja hinnoittelu
1
Tonski
20.07.2010 13:41:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Kysysin kaikilta transkriptioita/nuotinnuksia palkkiota vastaan tehneiltä omia kokemuksia ja hinnoittelua, että mitenkä paljon yleensä pyydätte kappaleelta/pätkältä, ja millä kriteereillä palkkio määräytyy? Oman kokemuksen, kappaleen vaativuuden, käytetyn työmäärän, kappaleen pituuden? Moniulotteisia asioita siinä mielin, että minuutin pätkään voi kulua enemmän aikaa kuin viiden minuutin biisiin, kaikki vastaukset asiaan perehtyneiltä ja kokeneilta tervetulleita!
 
ihku
John Titor
21.07.2010 13:17:17 (muokattu 21.07.2010 13:19:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Moro! Kysysin kaikilta transkriptioita/nuotinnuksia palkkiota vastaan tehneiltä omia kokemuksia ja hinnoittelua, että mitenkä paljon yleensä pyydätte kappaleelta/pätkältä, ja millä kriteereillä palkkio määräytyy? Oman kokemuksen, kappaleen vaativuuden, käytetyn työmäärän, kappaleen pituuden? Moniulotteisia asioita siinä mielin, että minuutin pätkään voi kulua enemmän aikaa kuin viiden minuutin biisiin, kaikki vastaukset asiaan perehtyneiltä ja kokeneilta tervetulleita!
 
Tuntihinta, 3 tuntia minimilaskutus keikkahommissa, pysyvämmissä duuneissa sitten ihan vaan tunnit ylös ja laskua perään kuukausittain tms. Tuntihinta määräytyy ensinnäkin sen mukaan, kuinka paljon omaa osaamistaan arvostaa, sekä myös kokemuksen, rahan ostovoiman yms. paskan mukaan ihan niinku missä tahansa duunissa. Sit jos on jotain erikoismieshommaa tai vitun kiireinen aikataulu, tms. niin pyydän ekstrat päälle. Jonkun preparoidun pianon transkriboiminen ei oo ihan sama juttu kuin jonkun kitarahöpönlöpön.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
21.07.2010 15:09:09 (muokattu 21.07.2010 15:12:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksesta, vielä heräili muutama kysymys! Mitä ohjelmaa tyypit yleensä tähän transkriboimiseen käyttää, Sibeliusta? Itse olen omiin tarkoitusperiin itsensä kehittämiseen käyttäny ihan Guitar Pro:ta, jolla saa ok jälkeä, mutta jos tulevaisuudessa tulisi kysyntää laajemmista nuotinnoksista maksua vastaan niin työn jäljenkin olisi todennäköisesti oltava sen mukaista, et siitä kukaan viittii maksaa. Mitä muita vastaavanlaisia ohjelmia käytetään? Ei lienee mikään ammattirikos joissakin paljon vaativimmissa kappaleissa käyttää hidastusta joissain kohdissa nuottien ulossaamiseksi, kaikin keinoin siis kunhan vaan saa asiakkaan tyytyväiseksi eli oikeat nuotit lapulle? Mitäs tarkoittaa preparoidun pianon transkriboiminen(preparoidun..)? Kitarahöpönlöpöksi laskettanee yksinkertaisempien soololinjojen nuotinnus, tarkennusta..? Kittoos!
E:
Ja tämä olis ehkä voinut mennä myös Työ musiikkialalla -puolelle, mutta sovelletaanhan musiikin teoriaa tässäkin varmasti monissa kohtaa, elikkä..
 
ihku
jonnevaltonen
21.07.2010 16:09:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips,
 
Itse käytän Sibeliusta. Sillä saa stemmat todella vikkelään ja nätisti ulos. Finale lienee se toinen varteenotettava vaihtoehto. Mitä oikein tarkoitat tuolla hidastuksella ?
 
Missä sinun tarvitsee transkriboida preparoitua pianoa ?!?-) Toihan on hiton hankalaa sillä piano preparoidaan laittamalla erilaisia ruuveja, muttereita, muovinpalasia, pyyhekumia, yms pianon sisään jolloin piano ei kuulosta enää paljoa pianolta. (itse soitin joskus jotain Cagen preludeja ja interludeja = http://www.youtube.com/watch?v=VYsx5Di3bso . Treenasin aluksi kappaleita ilman preparointia jonka jälkeen muutti preparointi äänikuvan TÄYSIN. Oli aika kimuranttia tottua johonkin aivan toiseen kuin mihin oli harjoitteluaikana ehtinyt tottua.. Tuntui että soitti jatkuvasti väärin :) )
 
Sovittaahan tuota esimerkkiä voi vaikka mille, mutta transkriboiminen voipi olla hieman hankalampaa jos ei tiedä mitä ihmeen kamaa siellä pianon sisällä on.. Vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin ?
 
Layout (Stemmat+partituuri) kannattaa tehdä hyvin ja selkeästi. Kaikki epäselvyydet ja mokat stemmoissa / partituurissa on harjoitusajasta pois. Tämä vain mahdollisen asiakkaan näkökulmasta :).
 
Minun 5 senttiäni :)
 
Tonski: .. käyttää hidastusta joissain kohdissa nuottien ulossaamiseksi, kaikin keinoin siis kunhan vaan saa asiakkaan tyytyväiseksi eli oikeat nuotit lapulle? Mitäs tarkoittaa preparoidun pianon transkriboiminen(preparoidun..)? Kitarahöpönlöpöksi laskettanee yksinkertaisempien soololinjojen nuotinnus, tarkennusta..? Kittoos!
E:
Ja tämä olis ehkä voinut mennä myös Työ musiikkialalla -puolelle, mutta sovelletaanhan musiikin teoriaa tässäkin varmasti monissa kohtaa, elikkä..
 
"I once played poker with tarot cards. I got a full house and four people died." - Steve Pride "Make the best recordings that you can...." - Bruce Swedien
John Titor
30.07.2010 10:50:03 (muokattu 30.07.2010 10:57:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jonnevaltonen: Heips,
 
Itse käytän Sibeliusta. Sillä saa stemmat todella vikkelään ja nätisti ulos. Finale lienee se toinen varteenotettava vaihtoehto. Mitä oikein tarkoitat tuolla hidastuksella ?

 
Tonski tarkoitti varmastikin transkriboitavan audion hidastamista, jos ottaa jotain tilua ylös.
 
Sibelius on jees, kyllä, ja itselläkin käytössä. 3-versio edelleen vuosien jälkeen, btw, kaikissa sävellyspuuhissa, puhtaakskirjotuksiin käytän kutosta magnetic layoutin takia.
 
Missä sinun tarvitsee transkriboida preparoitua pianoa ?!?-) Toihan on hiton hankalaa sillä piano preparoidaan laittamalla erilaisia ruuveja, muttereita, muovinpalasia, pyyhekumia, yms pianon sisään jolloin piano ei kuulosta enää paljoa pianolta. (itse soitin joskus jotain Cagen preludeja ja interludeja = http://www.youtube.com/watch?v=VYsx5Di3bso . Treenasin aluksi kappaleita ilman preparointia jonka jälkeen muutti preparointi äänikuvan TÄYSIN. Oli aika kimuranttia tottua johonkin aivan toiseen kuin mihin oli harjoitteluaikana ehtinyt tottua.. Tuntui että soitti jatkuvasti väärin :) )
 
Sovittaahan tuota esimerkkiä voi vaikka mille, mutta transkriboiminen voipi olla hieman hankalampaa jos ei tiedä mitä ihmeen kamaa siellä pianon sisällä on.. Vai ymmärsinkö asian jotenkin väärin ?

 
Eiku se oli mun esimerkki vitun hankalasta duunista. Eipä oo onneks vielä tarvinnut tehdä moista, mutta sitä odotellessa.
 
Layout (Stemmat+partituuri) kannattaa tehdä hyvin ja selkeästi. Kaikki epäselvyydet ja mokat stemmoissa / partituurissa on harjoitusajasta pois. Tämä vain mahdollisen asiakkaan näkökulmasta :).
 
Minun 5 senttiäni :)

 
Jea, sieltähän se totuus tulee.
 
P.S. Turisas lähtee miksaukseen 9. päivä :)
 
Mitäs tarkoittaa preparoidun pianon transkriboiminen(preparoidun..)? Kitarahöpönlöpöksi laskettanee yksinkertaisempien soololinjojen nuotinnus, tarkennusta..? Kittoos!
 
Herra Purppuraliike tuossa kertoikin jo mitä tarkoitin. Kitarahöpönlöpöllä tarkoitan perusrokki/metalli/jne-kaman nuotintamista. Jonkun Guthrien nuotintaminen on oikeesti aika piece of cake loppupeleissä, se soittaa niin tiukasti, dynamiikka on niin tasainen, jokainen ääni tulee ulos jne, että jos korvat toimii niin ei siinä nuottipuolessa oo mitään onkelmaa. Joku blueskama on paljon enemmän pain in the ass, kun ykskään ääni ei oo vaan "siinä", vaan taimin ja fraseerauksen dokumentoimista joutuu oikeesti kelaamaan sikana. Samaa muuten sanoi Guthrie itsekin yhdessä haastattelussa, sekin kun on tuota puuhaa tehnyt aika paljon.
Esimerkkinä mainittakoon, että mulla menee jonkun Matiaisen turbolikkien nuotintamiseen Rockwaylle tasan 5-10 minuuttia, senkun kuuntelee sen lopussa olevan nopean version aiheesta ja pistää paperille - kun taas tein Hynnisen Jarmon country-etydejä, mulla meni jotain 70 minuuttia per klippi.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Tonski
30.07.2010 11:12:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: Tonski tarkoitti varmastikin transkriboitavan audion hidastamista, jos ottaa jotain tilua ylös.
 
Näinpä. Jos ne jutut vaikka saiskin lapulle ilman moisia temppuja, niin kyllä mä henk.koht. itse ainakin mieluummin tarkistan vielä kuin luotan siihen että oon niin hyvä et kyllä se varmasti on oikein, kysymykset voivat siis olla enemmän tai vähemmän diletantteja kun hommasta ei pahemmin ole käsitystä käytännön tasolla/en ole ennen vaihtanut ajatuksia ammattilaisten kanssa.
 
John Titor:
Esimerkkinä mainittakoon, että mulla menee jonkun Matiaisen turbolikkien nuotintamiseen Rockwaylle tasan 5-10 minuuttia, senkun kuuntelee sen lopussa olevan nopean version aiheesta ja pistää paperille - kun taas tein Hynnisen Jarmon country-etydejä, mulla meni jotain 70 minuuttia per klippi.

 
Niin ei jonkun jutun nuotintamisen vaikeus siis välttämättä piile siinä jutun nopeudessa, sehän on selvää. Jotkut nopeemmat jutut voi olla harmonisesti ja melodisestikin tosi loogisia, enemmän mua ainakin huolettais nuotinnusvaiheessa että miten tulkitsisin dynamiikan siinä ja siinä kohtaa biisiä, piano vai piano pianissimo, ja onko vaikka transkription tilaaja sit eri mieltä siitä kohtaa/millasen kuvan se antaa.
 
ihku
John Titor
30.07.2010 11:37:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Näinpä. Jos ne jutut vaikka saiskin lapulle ilman moisia temppuja, niin kyllä mä henk.koht. itse ainakin mieluummin tarkistan vielä kuin luotan siihen että oon niin hyvä et kyllä se varmasti on oikein, kysymykset voivat siis olla enemmän tai vähemmän diletantteja kun hommasta ei pahemmin ole käsitystä käytännön tasolla/en ole ennen vaihtanut ajatuksia ammattilaisten kanssa.
 
Niin ei jonkun jutun nuotintamisen vaikeus siis välttämättä piile siinä jutun nopeudessa, sehän on selvää. Jotkut nopeemmat jutut voi olla harmonisesti ja melodisestikin tosi loogisia, enemmän mua ainakin huolettais nuotinnusvaiheessa että miten tulkitsisin dynamiikan siinä ja siinä kohtaa biisiä, piano vai piano pianissimo, ja onko vaikka transkription tilaaja sit eri mieltä siitä kohtaa/millasen kuvan se antaa.

 
Jea. Meepä huvikses jollekin orkestrointikurssille, muuten, tai hommaa Rimski-Korsakovin Principles of Orchestration ja Adlerin Study of Orchestration. Kuulostais siltä että niistä ois sulle hyötyä. Ja niillä kursseilla on usein jengiä joka on paljon enemmän pihalla kuin sä kyseisistä jutuista, eli kynnys ei oo kauheen korkea :D Orkestrointijutuissa painotetaan vitusti just kaikkia dynamiikkahommia yms., oppii ajattelemaan nuotintamista vähän eri tavalla. Ja sitten www.imslp.org - Spotifystä biisi soimaan, kelaa ensin miten itse nuotintelisi niitä asioita ja sitten partsikka eteen ja tsiigaa miten ne oikeesti on nuotinnettu.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Mesa/Boogie
31.07.2010 15:16:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran kommentoin alkuperäiseen aiheeseen, että ei kannata odottaa liikaa tuottoa nuottien kirjoittamisesta. Oman kokemuksen mukaan harva haluaa maksaa siitä oikeesti järkevää hintaa. Kaikki pitäis saada ilmaiseksi. Ja sen kyllä huomaa, kun kattelee tyyppien nuottimappeja maailmalla.
 
Dr Dominant
03.08.2010 09:36:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kohtuullisesti kokemusta tästä transkriptiohommasta. Viime aikoina on tilattu täydellisiä partituureja erilaisista jollain tavalla orkesterityyppisistä hommista. Charlie Parker with Strings-levy kokonaan, nyt on tulossa UMOn big band elokuvissa-konserttiin biisejä joista ei löydy enää nuottimateriaaleja. Keväällä tein Beatlesin Sergeant Pepper'sistä 6 biisiä silleen yltiötarkasti Hollannin Metropole Orchestralle, tässä duunissä piti sitten vielä originaalin tarkan transkriibaamisen lisäksi "suurentaa" biisit isolle bändille.
 
Hinnoittelusta sen verran, että harvoin etukäteen voi salettina sanoa paljonko johonkin proggikseen menee työtunteja, joten siksi hinnoittelu on aina vähän kimuranttia. Johonkin etukäteen helpolta kuulostavaan kohtaan saattaa yhtäkkiä upota tuntikaupalla, sitten joku vaikealta kuulostava juttu onkin yllättäen helppo ottaa ylös. Itte laskeskelen nykyään enemmänkin haluamani kuukausiliksan ja arvioidun työn keston haarukoinnilla hintapyynnön.
 
Esim. jos haluan 2.500 eskoa/kk ja hommaan arvioin menevän kaksi viikkoa, pyynti on silloin 1.250 eskoa.
 
Se on myös hyvä huomio että spesiaalihommista pitää osata pyytää ekstraa. Nää täydelliset partituurit-tyyliset hommat on varmaan spesiaalihommaa, joten ihan halvalla ei kannata itseään myydä.
 
Sen voin sanoa kyllä, että transkribahommissa oppii tosi paljon, jos haluaa nähdä oppimisen arvokkaana. Siksi olen joitakin hommia tehnyt välillä halvemmalla kuin muuten tekisin.
 
Juu, ja kuten mesaboogiekin totesi, notaatiojäljen on ainakin orkesterihommissa suotavaa olla ammattimaista. Nykyään ajatellaan että kyllähän se tietokone hoitaa sen puhtaaksikirjoituksen mutta joku sitä konettakin käyttää ... mun kontakteissa Saksan yleisradio on viimeinen linnake jossa puhtaaksikirjoitustariffia vielä käytetään ja maksetaan sen mukaan. Hollanti, Ruotsi ja Suomi on jo siirtynyt siihen, että otetaan se hinta millä arrattiin ennen, ja tarjotaan sillä olettaen hinnan sisältävän puhtaaksikirjoituksen kans.
 
Ylimielisin tarjous jonka itse olen saanut oli kirjoittaa sinfoniaorkesterille yhteen levytykseen arreja, tarjous oli 350 euroa n. 4 minuutin biisistä sis. partituuri ja puhtaaksikirjoitetut stemmat. Tolla 350 eurolla kun ei saa edes puhtaaksikirjoitusta ... musiikin kirjoittaminen tuntuu olevan sellainen alue, josta ei oikein haluttais maksaa duunariliksoja, oli sitten kyse arrista, sävellyksestä, transkriptiosta tai puhtaaksikirjoituksesta. Tuolla humpparintamalla tiedetään tästä kans luullakseni aikas paljon ;-)
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Mesa/Boogie
03.08.2010 11:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominant: Tuolla humpparintamalla tiedetään tästä kans luullakseni aikas paljon ;-)
 
Niinpä... Yks kaveri soitteli tossa ja kyseli alustavasti, että voisinko kirjoittaa hänen lauluohjelmistostaan sellaiset nuotit, joita kehtaa viedä keikalle. N. viiden setin biiseistä ilmeisesti kyse. Eli aika paljon kirjoitettavaa. Hinnasta ei vielä sovittu, mutta kaveri puhu, että totta kai hän maksaa. Reilu ja hyvä tyyppi kaikin puolin, mutta oon tässä miettiny, että onkohan hän kuitenkin varautunut siihen, että n. 70 biisin lapuille saattaa tulla hintaa jo ihan kivasti.
 
elin
29.08.2010 03:54:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kommentoin ed. Just siks ne laput pitaa opetella tekee ite, mut sulla pitaa olla joku,joka kattoo ne lapi, ennen keikalle vientia. Tuleehan toi 70 veisua kalliiks.
 
Seffa
12.06.2017 01:16:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nopeasti haulla löytänyt muita keskusteluja aiheesta. Miten olette päätyneet tekemään nuotinnoksia ja onko mitään vinkkejä aiheesta kiinnostuneelle (miten löytää toimeksiantoja jne.)?
 
http://www.soundcloud.com/ei-tiistai
EP
15.06.2017 10:16:39 (muokattu 15.06.2017 10:18:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seffa: En nopeasti haulla löytänyt muita keskusteluja aiheesta. Miten olette päätyneet tekemään nuotinnoksia ja onko mitään vinkkejä aiheesta kiinnostuneelle (miten löytää toimeksiantoja jne.)?
 
Mulla ainakin alko pakosta oman bändin perustamisen aikoihin joskus 90 -luvun alussa/puolivälissä kun kosketin/ haitaristi ei soittanu ilman nuottia yhtään mitään.
Eka paperilla satoja biisejä sitten nuotinnus -ohjelman hommaamisen jälkeen helpottu huomattavasti.
 
Työt on tullu/ tuli ihan puskaradion kautta, tekijöitä paljon, laatu vaihtelee..
 
nisumaka
15.06.2017 11:22:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle tuli ensin työt musikaalien kautta. Eli esitykseen esim täydennettiin käsikirjoitusta ja piti säveltää uusiin osiin musiikki. En juurikaan ota näitä hommia nykyisin kun ei ole oikein aikaa. Myös palkkioiden pienuus vähän harmittaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «