Aihe: Suomalaisia putkiradioita..
1 2
maza
07.03.2004 23:54:32

Kävin vaihteeksi kirppiksellä ja löytyi joku Saloran radio. Tarkkaa mallia en osaa sanoa kun takapaneeli puuttuu. Anyway, osaako joku arvata, mistä värkistä on kyse? Putkista löytyy EABC80, EF89, EF89, ECC85, EM80 ja EL84 on koneessa. Kattelin jotain skemoja netistä, mutta tuollaista kahdella EF89:llä olevaa värkkiä ei tuntunut löytyvän. Tässä myös pari kuvaa:

http://maza.fi/pics/salora/

Radio-osa ei tuntunut toimivan mutta kitara odotetusti rokkasi levariliitännän kautta, ja tuo kun on mukavan rähjäisessä kunnossa niin taidan tehdä tuohon EF86-kokeiluna Vox AC-4:n etusen, päätteen jätän nykyiselleen.

Tremoloa tuohon en luultavasti pistä, kun etupaneelissa ei oikein ole riittävästi potikoita (normaali volume, tone ja kaksi viritinhanikkaa, eli kaks potikkaa siis.) Saahan sen sitte tarvittaessa jollain purkilla.
Tubeman
08.03.2004 09:39:45
Kävin vaihteeksi kirppiksellä ja löytyi joku Saloran radio. Tarkkaa mallia en osaa sanoa kun takapaneeli puuttuu. Anyway, osaako joku arvata, mistä värkistä on kyse? Putkista löytyy EABC80, EF89, EF89, ECC85, EM80 ja EL84 on koneessa. Kattelin jotain skemoja netistä, mutta tuollaista kahdella EF89:llä olevaa värkkiä ei tuntunut löytyvän. Tässä myös pari kuvaa:

http://maza.fi/pics/salora/

Radio-osa ei tuntunut toimivan mutta kitara odotetusti rokkasi levariliitännän kautta, ja tuo kun on mukavan rähjäisessä kunnossa niin taidan tehdä tuohon EF86-kokeiluna Vox AC-4:n etusen, päätteen jätän nykyiselleen.

Tremoloa tuohon en luultavasti pistä, kun etupaneelissa ei oikein ole riittävästi potikoita (normaali volume, tone ja kaksi viritinhanikkaa, eli kaks potikkaa siis.) Saahan sen sitte tarvittaessa jollain purkilla.

Voi olla että Salorassa on vaihtanut kaksi putkea paikkaansa,eli ECH81 ja EF89, ECH81 toimii AM-puolen oskillaattori ja sekoitin putkena,ja sille tulee hilalle muutaman virityspiirin ja kytkimen kautta yleensä,muistelen tuon 800-sarjalaisen olevan putkisijoittelultaan niin että ECH81 on lähimpänä antenniliitinlevyä,ja EF89 takaa katsoen ulapurkin oikealla puolella.No,ei siinä vahinkoa tule vaikka kokeilee,voihan se ula-etupääkin olla kypsä.Sitä näkyy olevan joku korjaillut,Haltronin putkia ei pahemmin ensiasennusputkina ole käytetty.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
maza
08.03.2004 12:46:18

Onhan tuossa siis joo tosiaan tuo ECH81 kanssa, takaa katsottuna tuosta isosta säätökonkasta vasemmalle. Sääli että värkki jäi vanhempien luokse kun en saanut kyytiä kämpille. Noh, eiköhän se jossain vaiheessa tänne saavu. Taidan jokatapauksessa raiskata tämän värkin instrumenttikäyttöön, kun meikällä on jo sangen hyväsoundinen Maestro josta poppi raikaa. :)
Guido
08.03.2004 12:54:46
Mulla on saman näköinen Salora, malli tais olla 670, tai jotain sinne päin, radio on toisessa paikassa joten en pääse tarkastamaan. Sisältä näytti myös aikalailla samanlaiselta, mutta omassani on 2 tai 3 kaiutinelementtiä.
Ammattiprofesionaalista!
Tubeman
09.03.2004 07:47:19
Onhan tuossa siis joo tosiaan tuo ECH81 kanssa, takaa katsottuna tuosta isosta säätökonkasta vasemmalle. Sääli että värkki jäi vanhempien luokse kun en saanut kyytiä kämpille. Noh, eiköhän se jossain vaiheessa tänne saavu. Taidan jokatapauksessa raiskata tämän värkin instrumenttikäyttöön, kun meikällä on jo sangen hyväsoundinen Maestro josta poppi raikaa. :)

Tulipa mieleen näistä projekteista,mitähän tuosta ECH81:sta saisi tehtyä,nämä jää ylitse aina kun jotain modataan,sehän on monihila putki,heksodi,eli vois ehkä kosketinpuolen harrastaja hyödyntää esim eri aaltomuotojen sotkemisessa,triodi osaa oskillaattorina hyödyntäen..
wizard86
16.03.2004 18:56:34
Mulla on saman näköinen Salora, malli tais olla 670, tai jotain sinne päin, radio on toisessa paikassa joten en pääse tarkastamaan. Sisältä näytti myös aikalailla samanlaiselta, mutta omassani on 2 tai 3 kaiutinelementtiä.

Mitähän noissa yleensä on watteja?? jos nuo kajarit on paskana niin voiko ne korvata tavallisella kitarakaiuttimella??
Albert järvinen on jumala...8}
Mikko Kankaanpää
16.03.2004 19:57:07

Mitähän noissa yleensä on watteja?? jos nuo kajarit on paskana niin voiko ne korvata tavallisella kitarakaiuttimella??

noin 3-5W. Voi toki korvata millätahansa kaiuttimella mutta noissa vanhoissa alnico kajareissa on pirun hyvä soundi monasti...
mc taiteilijanimi
16.03.2004 21:58:01
Kuinka herkkiä nuo vanhojen radioiden kaiutin elementit ovat noin suurin piirtein? Pystyykö tuota herkkyyttä kotikonstein mittaamaan?

Ajattelin nähkääs ostaa radion elementtien seuraksi yhden kymmenen tai kaksitoista tuumaisen elementin, jotta saan vähän jykevyyttä saundiin. Olisi mukavaa jos uusi elementti olisi edes hivenen tasapainossa vanhojen kanssa noin niinkusta äänenvoimakkuuden suhteen...
sihvoh
17.03.2004 00:56:57
Kuinka herkkiä nuo vanhojen radioiden kaiutin elementit ovat noin suurin piirtein? Pystyykö tuota herkkyyttä kotikonstein mittaamaan?

Taitaa olla vähän hankalaa mitata, mutta kyllä ne melkoisen herkkiä ovat kuitenkin. Kitarakäytössä järeämmät putkiradion kaiuttimet toimivat todella hyvin. Pienemmillä on taipumus alkaa särisemään suuremalla voluumilla ja säröllä.

Voisin omien kokeilujen mukaan sanoa, että ovat lähes yhtä herkkiä kuin kitaravahvistimien kaiuttimet ja huomattavasti herkempiä, kuin hifi-kaiuttimet.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
s02r
21.03.2004 14:09:33

Mul on joku sellanen Phillipsin Aristona I ja siin edessä lukee "Super 3 Sonic". Sit siel takana on sisään tulo grammarille ja siinä on erikseen maadotukselle ja singnaalille ni hajotin yhen piuhan ja tein siihen 2 erillistä liitintä ni nyt se toimii ihan hyvin vahvistimena kitaralle.
-En mä mitään musiikkia kuuntele, mä soitan sitä!
sihvoh
21.03.2004 23:01:40
Sit siel takana on sisään tulo grammarille ja siinä on erikseen maadotukselle ja singnaalille ni hajotin yhen piuhan ja tein siihen 2 erillistä liitintä ni nyt se toimii ihan hyvin vahvistimena kitaralle.

Asiaa! Jos radio on ehjä, niin se toimii kohtuullisen hyvin vahvistimena tuollakin tavalla. Etenkin jos pistää jonkin Tube Screamerin tms... kitaran ja radion väliin. Ei kannata rikkoa hienoja radioita vahvistintarpeeseen. Rikkinäiset raadot voi sitten purkaa ja rakentaa uudelleen vahvistimiksi.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
jari
22.04.2004 15:47:30
mä olen tässä aina vapaa-aikanani näpriny fenno radio super3sointua kuuntelu kuntoon ja ja johan sieltä ääntä on tullut pihalle sitten ajattelin kokeilla kuinka se toimii kitara vahvistimena ja eikun sovittimilla piuhat sisään levysoitin liitäntään ja ... eka kokeilu stratolla ei hyvä jotenkin valju soundi...ruokangas peliin sama ilmiö ei oikein mellevää kaivoin vielä epin sheratonin ja voi helvetti mikä meteli siitä radiosta lähti ?!?! esim kerrostaloon todella aivan liian lujaa ilman mitään purkkeja väliin ja se soundi hmmmm.. aivan kuin siinä bluessin mainoksessa mikä pyöri radiossa ku sm-liigaa pelattiin,onko tämä nyt sitä pääteaste säröä? sitä pitää saada lisää.
tuo fenno tuli kyllä mulle talli radioksi saa jotain remppaa tehdessä kuunnella super3sointua...
sihvoh
22.04.2004 16:40:05
... eka kokeilu stratolla ei hyvä jotenkin valju soundi...ruokangas peliin sama ilmiö ei oikein mellevää kaivoin vielä epin sheratonin ja voi helvetti mikä meteli siitä radiosta lähti ?!?! esim kerrostaloon todella aivan liian lujaa ilman mitään purkkeja väliin ja se soundi hmmmm.. aivan kuin siinä bluessin mainoksessa mikä pyöri radiossa ku sm-liigaa pelattiin,onko tämä nyt sitä pääteaste säröä? sitä pitää saada lisää.

No tuo on juuri sitä pääteastesäröä ja Sheratonin humbuckerit pystyvät saamaan sen äänen ruttuun. Straton mikeissä ei ole tarpeeksi potkua siihen. Jokin etuaste, buusteri, overdrive, tms... auttaa asiaa. Mielellään putkietunen.
wizard86
17.06.2004 17:33:41
mä olen tässä aina vapaa-aikanani näpriny fenno radio super3sointua kuuntelu kuntoon ja ja johan sieltä ääntä on tullut pihalle sitten ajattelin kokeilla kuinka se toimii kitara vahvistimena ja eikun sovittimilla piuhat sisään levysoitin liitäntään ja ... eka kokeilu stratolla ei hyvä jotenkin valju soundi...ruokangas peliin sama ilmiö ei oikein mellevää kaivoin vielä epin sheratonin ja voi helvetti mikä meteli siitä radiosta lähti ?!?! esim kerrostaloon todella aivan liian lujaa ilman mitään purkkeja väliin ja se soundi hmmmm.. aivan kuin siinä bluessin mainoksessa mikä pyöri radiossa ku sm-liigaa pelattiin,onko tämä nyt sitä pääteaste säröä? sitä pitää saada lisää.
tuo fenno tuli kyllä mulle talli radioksi saa jotain remppaa tehdessä kuunnella super3sointua...

Mun piti just laittaa Kyselyä Fennoseppo (Fenno Radio) Super 3 soinnusta. Olen ollut remontoimassa yhtä ala-astetta. Erehdyin menemään koulun vintille ja siellä se istui tuolilla. Oli se kaunis näky=) Mutta, mutta.. Mitähän putkia se sisältää? paljonko tulis putkiremppa maksamaan? Mikä niistä liitännöistä levysoittimelle? paljonko tollaisesta kannattaa maksaa? Milloin noita on valmistettu? Sain sen verran selville että olisi philipsin teettämä..
Albert järvinen on jumala...8}
Tubeman
21.06.2004 08:01:37
Mun piti just laittaa Kyselyä Fennoseppo (Fenno Radio) Super 3 soinnusta. Olen ollut remontoimassa yhtä ala-astetta. Erehdyin menemään koulun vintille ja siellä se istui tuolilla. Oli se kaunis näky=) Mutta, mutta.. Mitähän putkia se sisältää? paljonko tulis putkiremppa maksamaan? Mikä niistä liitännöistä levysoittimelle? paljonko tollaisesta kannattaa maksaa? Milloin noita on valmistettu? Sain sen verran selville että olisi philipsin teettämä..

Fenno Seppo on tosiaan Philipsin peruja,vaan mikä versio FennoSeposta se on? Näitä on tehty muistaakseni pitkällä aikavälillä,katso aluksi tämä linkki:

http://koti.mbnet.fi/pentodi/start.html

Sieltä löytyy V.42 joka juoruaa sarjan valmistus ajankohtaa,ja putkivalikoimakin puoltaa vuoden 1942 seutuvia.Jos radiossasi on esim ULA-alue,niin sitten ollaankin jo 1953-->..

Tuo Super 3-sointu viittaa taas 50-luvun puolelle..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)