Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kanttilyönnin äänittäminen
1
washburn
23.07.2010 21:45:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäis äänittää yksi herkempi skipale, jossa rummut soittaa virvelin aina kanttiin. Biisissä ei muutenkaan taida olla yhtän varsinaista rumpufilliä. Ilmava ja herkkä tunnelma olis tavoitteena. Oisko vinkkiä heittää lähinnä tuohon virvelin äänittämiseen? Miten sais semmosen kivan kilahduksen siitä kantista, varmaan rumpalin lyönnillä on kyllä suuri merkitys.. Eipä oo tullu ennen äänitettyä pelkkää kanttisoundia. Ja muutenkin saa antaa vinkkiä mikkien sijoitteluun, koska tuossa biisissä ei rummut soita tosiaan muuta kuin basaria, haitsua ja sitä virpanreunaa.
 
Live long and prosper.
ejhfi
24.07.2010 08:52:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Konkkamikillä lähtisin liikkeelle, eikä välttämättä ihan lähimikityksenä, vaan enemmän overheadina, jolloin pystyy hyödyntämään virpan kokonaissointia. Jos sitten pelkää, että haikka sotkee liikaa esim. siinä tapauksessa, että virppaan pitää tehdä isompi tila, niin iskun voi ottaa talteen myös läheltä ja ajaa vaikka sen tilan tälle kyseiselle raidalle. Vaihtoehtoja on muitakin, joten kokeilemalla varmaan löytyy se toimivin.
 
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
CryptoFib
24.07.2010 12:56:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite lonkalta testaisin "lähi-ortf:ää". Suunnattuna siis suoraan virveliin ja haikkaan. Vois tulla ihan khuul. Etäisyys ja suunta pitänee selvittää testaamalla. 60cm suoraan ylhäältä? viistosti basarin päältä sais rungohkomman kolinan? ..testaamalla.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Kallekorvola
26.07.2010 22:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellasissa biiseissä missä on sekä normaalia takomista että tota cross-stickiä, olen yleensä ratkaissut mikityksen laittamalla toisen mikin lähelle sitä kantin paikkaa, mihin kapula napsahtaa. Sitä on sitten miksauksessa käytetty yksinään, tai miksattuna varsinaiseen snaremikkiin, tai ei ollenkaan.
 
Tossa cross-stick hommassa muuten mielestäni laadukkaampi virveli on edukseen, jopa enemmässä määrin kuin muissa äänityshommissa. Tarkoitan tällä, että hyvä virveli soi tolla osastolla nätimmin, ja tarvitsee vähemmän korjailua, ja vähemmän säätöä mikityksen suhteen. Varmista, että käytössä on kunnollinen rumpu. Sillä on asiassa eniten merkitystä.
 
Miksauksessa kaiku on aika tärkeä osa tota sointia, ettei mene pelkäksi "tikseeksi"...
 
rintapek
27.07.2010 18:24:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola:
Tossa cross-stick hommassa muuten mielestäni laadukkaampi virveli on edukseen...

 
En tiedä mikä saundi tos on hakusessa, mut puuvannettakin vois kokeilla.
 
One kind of music only - the good kind
Kallekorvola
29.07.2010 00:30:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: En tiedä mikä saundi tos on hakusessa, mut puuvannettakin vois kokeilla.
 
juuri näin. on siinä ainakin aikalailla tuhdimpi soundi. ja mun mielestä valettu vanne soi tässä yhteydessä prässivannetta tanakammin.
 
dewil
29.07.2010 13:53:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän kantsii sitten muistaa, että kyseessä on kuitenkin sen virvelin, eikä kapulan mikitys.
Mä olen äänittänyt kanttikomppia ihan samalla tavalla, kuin perus-snareakin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Velli
29.07.2010 16:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tässähän kantsii sitten muistaa, että kyseessä on kuitenkin sen virvelin, eikä kapulan mikitys.
Mä olen äänittänyt kanttikomppia ihan samalla tavalla, kuin perus-snareakin.

 
Sama. Hyvin toimi.
 
kivi
30.07.2010 13:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tässähän kantsii sitten muistaa, että kyseessä on kuitenkin sen virvelin, eikä kapulan mikitys.
Mä olen äänittänyt kanttikomppia ihan samalla tavalla, kuin perus-snareakin.

 
Jep.
 
Yksi temppu on virittää kolmas mikki ottamaan snaren kylkeä, ja miksata sitä joukkoon. Sillä saa oikean henkistä runkosointia.
 
Mitä tulee kanttilyönteihin, niin rokissa aika monet virveliniskut tulee samaan aikaan kalvoon ja kanttiin jos rumpali yhtään osaa asiansa. Siitä syntyy se kovempi iskusoundi, eikä sen taltioimiseen tarvita mitään vippaskonsteja. Mutta oletan nyt että tässä tarkoitat sellaista jatsi- ja kantrihommista tuttua tekniikkaa, missä kapula makaa snaren kalvoa vasten ja nakuttaa vastakkaiseen vanteeseen..? Siinä muuten kannattaa kääntää kapula nurinpäin, kapeampi puoli kämmentä vasten, ellei tää nyt oo itsestään selvä neuvo...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
studiokekkonen
30.07.2010 16:37:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tässähän kantsii sitten muistaa, että kyseessä on kuitenkin sen virvelin, eikä kapulan mikitys.
Mä olen äänittänyt kanttikomppia ihan samalla tavalla, kuin perus-snareakin.

 
Juuri näin. K-I-S-S-sääntö pätee tässäkin. Kuten erittäin monissa muissakin studiotyöskentelyyn liittyvissä kysymyksissä.
 
Joillain virveleillä/kapuloilla joilla on vähän heikompi tai ohuempi tuo kanttisoundi, on joskus todettu tuo kyljen mikittäminen hyväksi lisäksi. Mutta muuten ihan perusmeiningillä.
 
rintapek
30.07.2010 17:12:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hulio:
 
Joillain virveleillä/kapuloilla joilla on vähän heikompi tai ohuempi tuo kanttisoundi...

 
Tohon crosstickki-hommaan voi kans kokeilla tommoista:
www.thomann.de/fi/yamaha_rmgw_groovewedge.htm
 
En tiedä onko saundi semmoinen mikä on hakusessa, mut onpahan erilainen.
 
One kind of music only - the good kind
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «