Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bulkkipakatut kielet kitaralle
1 2
jyrkalt
29.07.2010 16:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro. Tilasin kerralla vähän "reilummin" kitaran kieliä.
Tällänen setti: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl115b25.htm
 
Ehämmä tosta tietenkään tajunnut että kielet on pakattu kaikki 25settiä irtonaisina samalle rullalle. Kävi mietityttämään kielien käyttöikä avatusta paketista.
 
Mitä luulette? Miten kielet pärjää avatussa paketissa? Alkaako happi ja ilmankosteus tehdä kepposiaan vai..?
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
Antti1
29.07.2010 17:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Moro. Tilasin kerralla vähän "reilummin" kitaran kieliä.
Tällänen setti: http://www.thomann.de/fi/daddario_exl115b25.htm
 
Ehämmä tosta tietenkään tajunnut että kielet on pakattu kaikki 25settiä irtonaisina samalle rullalle. Kävi mietityttämään kielien käyttöikä avatusta paketista.
 
Mitä luulette? Miten kielet pärjää avatussa paketissa? Alkaako happi ja ilmankosteus tehdä kepposiaan vai..?

 
Siis ne oli saman muovin sisällä kaikki? Aika outoa, mulla on kaikki bulkkisetit tähän mennessä olleet kyllä erillisissä paketeissa.
 
Jos sua korroosio yms. huolettaa, niin pakkaa ne minigrip-pusseihin, äläkä koske likaisilla käsillä. Lohdutukseksi kuitenkin täytyy todeta, että säilyyhän ne kielet niissä paperipusseissakin... :)
 
Age quod ages.
jyrkalt
29.07.2010 18:04:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laitoin omiin kuviin kuvan pakkaustavasta. Toi mun selitys paketista oli aika ontuva.
 
Paketin kielet on kyl kokeiltava et näkee miten tässä käy.
Mun tuurilla kuukauden täällä alkaa kamala kielten napsahtelu. *mutinaa*
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
Harris
29.07.2010 18:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ompa jännästi pakattu.
 
En usko että ne siitä pilalle menee. Tuskin normaali huoneilman kosteus riitä aiheuttamaan sellaista korroosiota, että kielet pilalle menee. Niin kuin ylempänäkin jo huomautettiin, säilyy ne kielet hyvin niissä paperipusseissakin...
 
McNulty
29.07.2010 18:51:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harris: Ompa jännästi pakattu.
Ei lainkaan. Tämä on D'Addarion ns. GuitarTech-pakkaus ja ainakin D'Addarion esitteestä kerrotaan kielten olevan yksittäin isossa pahvidötsässä.
 
En usko että ne siitä pilalle menee. Tuskin normaali huoneilman kosteus riitä aiheuttamaan sellaista korroosiota, että kielet pilalle menee. Niin kuin ylempänäkin jo huomautettiin, säilyy ne kielet hyvin niissä paperipusseissakin...
Olen samaa mieltä, vaikka niissä paperipusseissakin on joillain brändeillä se korroosiolta suojaava pinnoite tms. Nykyäänhän moni käyttää vakuumipaketointia (D'Addario, Ernie Ball, GHS...)
 
Dunlopilla on ns. superpaketointi, eli kielet ovat paperisleeveissään yksitellen, kaikki sleevet yhdessä pussissa ja pussiin on laitettu mukaan vielä sellainen pieni kosteutta imevä silicapussi. Koko tuo pussukka paketoidaan vielä mainoslehtisen kanssa pahvirasiaan :)
 
Tuossa D'Addarion tapauksessa kielet on pakattu muoviseen "säiliöön" (ainakin se vanhempi versio jollainen oli firman kitarahuoltopisteessä aikanaan), josta ne kielet voi vetää yksitellen ulos. Säilyvät kyllä, ellei me nyt puhuta vuosien säilytysajasta.
http://www.jemsite.com/images/stories/jreviews/1459.jpg
 
Sen ympärillä on pahvia, joka nappaa kyllä ilmasta kosteuden ennen kieliä (vrt. sanomalehti suihkuhuoneessa).
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
jyrkalt
29.07.2010 18:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Ei lainkaan. Tämä on D'Addarion ns. GuitarTech-pakkaus ja ainakin D'Addarion esitteestä kerrotaan kielten olevan yksittäin isossa pahvidötsässä.
 
Olen samaa mieltä, vaikka niissä paperipusseissakin on joillain brändeillä se korroosiolta suojaava pinnoite tms. Nykyäänhän moni käyttää vakuumipaketointia (D'Addario, Ernie Ball, GHS...)
 
Dunlopilla on ns. superpaketointi, eli kielet ovat paperisleeveissään yksitellen, kaikki sleevet yhdessä pussissa ja pussiin on laitettu mukaan vielä sellainen pieni kosteutta imevä silicapussi. Koko tuo pussukka paketoidaan vielä mainoslehtisen kanssa pahvirasiaan :)
 
Tuossa D'Addarion tapauksessa kielet on pakattu muoviseen "säiliöön" (ainakin se vanhempi versio jollainen oli firman kitarahuoltopisteessä aikanaan), josta ne kielet voi vetää yksitellen ulos. Säilyvät kyllä, ellei me nyt puhuta vuosien säilytysajasta.
http://www.jemsite.com/images/stories/jreviews/1459.jpg
 
Sen ympärillä on pahvia, joka nappaa kyllä ilmasta kosteuden ennen kieliä (vrt. sanomalehti suihkuhuoneessa).

 
Jykevää tietoa. Tätä haettiin!
Tack :)
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
McNulty
29.07.2010 19:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Jykevää tietoa. Tätä haettiin!
Tack :)

 
No problemo. Kurjaa ettei D'Addario kuitenkaan ole saanut nettisivuilleen samaa "mainostekstiä" kuin paperiesitteeseen. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, ettei Jenkeissä edelleenkään pidetä nettiä tiedon valtalähteenä, vaan paperiläpyskää myydään punaniskoille ja "konservatiivisille". No joo, "lievää" provoa... mutta hämmästyttää kyllä, sillä kyseessä on muutoin aika särmä paja kaikinpuolin.
 
Myös iso miinus t-kaupalle jonka tuotekuvaus on puutteellinen!
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
Rämppy
29.07.2010 20:47:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siivotessani rojujani löysin ainakin 15 vuotta vanhoja käyttämättömiä Daddarion irtokieliä, jotka olin tunkenut kielisettikoteloihin ilman erillisiä paperipusseja. Ihan priimalta näyttävät, tuntuvat ja kuulostavat nyt, kun olen niillä soitellut.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
hapan
29.07.2010 22:07:25 (muokattu 29.07.2010 22:08:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erehdyin joskus viime syksynä tilaamaan tommosen, täytyy sanoa, että ompa paska formaatti. Kieliä ei saa kovin helposti omasta tuubistaa vetämällä, varsinkin punotuilla se repiminen on yhtä hevon vittua. Niinpä katkoin kaikki nippusiteet kaikkien kielikokojen ympäriltä ja rullasin niistä itse valmiita settejä. Sitä paitsi, tommosessa bulkkipaketissa setille tulee enemmän hintaa, kuin semmosessa 10 setin paketissa.
 
Oli miten oli. Mutta näin on.
 
Sensonic
30.07.2010 09:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Erehdyin joskus viime syksynä tilaamaan tommosen, täytyy sanoa, että ompa paska formaatti. Kieliä ei saa kovin helposti omasta tuubistaa vetämällä, varsinkin punotuilla se repiminen on yhtä hevon vittua. Niinpä katkoin kaikki nippusiteet kaikkien kielikokojen ympäriltä ja rullasin niistä itse valmiita settejä. Sitä paitsi, tommosessa bulkkipaketissa setille tulee enemmän hintaa, kuin semmosessa 10 setin paketissa.
 
Oli miten oli. Mutta näin on.

 
Minä en enää ikipäivänä erehdy tilaamaan/ostamaan D'Addarion kieliä ;-)
 
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
hapan
30.07.2010 10:22:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sensonic: Minä en enää ikipäivänä erehdy tilaamaan/ostamaan D'Addarion kieliä ;-)
 
Niissä on mielestäni aika ok hinta/laatu/saatavuus suhde, tosin vaihtelu virkistänee, ehdotuksia otetaan vastaan (ei pinnoitettuja).
 
Sensonic
30.07.2010 10:47:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hapan: Niissä on mielestäni aika ok hinta/laatu/saatavuus suhde, tosin vaihtelu virkistänee, ehdotuksia otetaan vastaan (ei pinnoitettuja).
 
Mä käytän noita 6 -kielisissä sähkiksissä:
 
http://www.lordofthestrings.com/lot … tric-Gold-Extra-Light/11005010.html
 
Valitettavasti Optiman paksuin kitarankieli on 0.54, joten 7 -kielisissä joudun käyttämään näitä:
 
http://www.lordofthestrings.com/lot … APRD/GHS-GB7L-Boomers/09020098.html
 
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
HS
30.07.2010 11:13:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
hapan: ... tosin vaihtelu virkistänee, ehdotuksia otetaan vastaan (ei pinnoitettuja).
 
Monien vihaamaa D'Addariota olen käyttänyt mm. saatavuuden ja mielestäni ihan ok-laadun takia, mutta parhaimpia ovat olleet http://www.jpstrings.com/brstring.htm .
Saatavuus vähän heikohko, mutta ainakin Lottoselta saa: http://www.lottonen.com/tarvikkeet.html .
 
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... ... hyvin".
McNulty
30.07.2010 13:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HS: Monien vihaamaa D'Addariota
"Moni" vihaa D'Addariota ihan siksi, että se on niin yleinen ja lopulta monien käytössä. Se ei ole seksikästä, persoonallista eikä uniikkia todeta käyttävänsä D'Addarion kieliä.
 
olen käyttänyt mm. saatavuuden ja mielestäni ihan ok-laadun takia
Sehän se. D'Addariolla on kielibisneksen modernein tuotantolaitossa, jossa robotit ja tietokoneohjatut laser-silmät tsekkaavat kielen paksuutta ja tasaisuutta 24/7. Ei tarvitse murehtia epätasaisesta laadusta vaan voi luottaa siihen että kielet ovat setti toisensa jälkeen identtisiä. Toisin kuin vaikkapa Kiinasta tulevissa kielissä, jotka ovat tuotantopäivästä ja laitoksesta riippuen erilaisia. Ts. jos tänään ostat DR:t tai GHS:t niin voi ollakin että kuukauden päästä "samaa merkkiä ja mallia" ostamalla saatkin ihan erilaiset kielet. Kitarasta säädöt uusiksi vaikka pitäisi olla samaa kamaa. Mä sanoisin, ettei kauhean hyvä juttu pidemmässä juoksussa.
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
Sensonic
30.07.2010 13:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: "Moni" vihaa D'Addariota ihan siksi, että se on niin yleinen ja lopulta monien käytössä. Se ei ole seksikästä, persoonallista eikä uniikkia todeta käyttävänsä D'Addarion kieliä.
 
Mä en pidä niistä siksi, että niiden käyttöikä on sangen lyhyt. Ts. ko. merkin sähkiksen kielet menettävät kirkkautensa melko nopeasti.
 
Yngwie Malmsteen: "Some people say 'less is more'. That's bullshit. Less is less and more is more."
oiva tumpeloinen
30.07.2010 13:30:03 (muokattu 30.07.2010 13:42:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: "Moni" vihaa D'Addariota ihan siksi, että se on niin yleinen ja lopulta monien käytössä. Se ei ole seksikästä, persoonallista eikä uniikkia todeta käyttävänsä D'Addarion kieliä.
 
Voiko joku ajatella noin?
 
Mä en käytä niitä, kun ne tuntuu omissa lihapiirakkakäsissä kulahtavan viikossa tai alta sen. Ja mä kyllä kokeilin käyttää niitä kymmenisen vuotta. Käyttäisin vieläkin, jos ei olisi tuota ongelmaa. Mä en ymmärrä, kuka ei käyttäisi helpoiten saatavilla olevaa tavaraa, jos se toimii hyvin.
 
McNulty
30.07.2010 13:40:15 (muokattu 30.07.2010 13:40:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sensonic: Mä en pidä niistä siksi, että niiden käyttöikä on sangen lyhyt. Ts. ko. merkin sähkiksen kielet menettävät kirkkautensa melko nopeasti.
 
Mutta GHS:n kieliä tykkäät silti käyttä? Minusta kun ne ovat jo tukossa heti pakasta repäistynä. Kovin tuhnut, eikä asiaa auttanut yhtään se, että GHS:n tuotanto on alihankkijoilla Kiinassa. Eli onko lopulta sittenkin kyse enempi makuasioista ja omasta alitajunnasta kuin mistään muusta?
 
PS. Kokeile D'Addarion EXP tai ProSteels-sarjoja, jollet vielä ole kokeillut.
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
jyrkalt
30.07.2010 13:56:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sensonic sohaisi muurahaispesään ja alkoi kammottava kuhina ;)
Sen jälkeisestä keskustelusta alkoi takaraivoon hiipiä de va juu-tunne..
Oonko mä nähnyt tän keskustelun aikaisemminkin? :D
 
Meikäläinen muute sitte ei kuorsaa!
McNulty
30.07.2010 13:59:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Sensonic sohaisi muurahaispesään ja alkoi kammottava kuhina ;)
Sen jälkeisestä keskustelusta alkoi takaraivoon hiipiä de va juu-tunne..
Oonko mä nähnyt tän keskustelun aikaisemminkin? :D

 
Shh!
 
modern day winchester-riding riotmaker with a peacemaker, a semi-vintage old school twanger-banger!
HS
30.07.2010 14:32:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Jännä miten ihmisillä "kädet käyttäytyy" eri tavoin. Meillä toinen kitaristi hikoaa (vain) käsistä melkolailla ja kielet "pilaantuvat" melko nopeasti. Samoin muut metalliosat saavat hiestä osansa ja "syöpyvät" nopeasti. Ja jos oikein tutkimaan alettaisiin, niin luulen että tuossa hien koostumuksessakin on melkoisia eroja ihmisten välillä. Joo, menee jo vähän ufoiluksi, mutta ... :)
... mutta siis toiselle jokin kielimerkki saattaa olla vallan mainio ja toimia loistavasti, kun taas jollekin toiselle ko. kielimerkki on vähintään itse saatanasta.
 
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... ... hyvin".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «