Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sormien puutuminen otelautakädessä
1 2 3
aalataur
28.07.2010 22:06:33 (muokattu 28.07.2010 22:12:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistelyä, polttelua ja sellaista kyllä esiintyy kun harrastaa tuota otelautapainia, sormet hikoilee ja niihin kirveleekin (päät). Mutta.. kukaan muu havainnut puutumista? Mulla tuntuu olevan ihan päivittäinen ilmiö. Eikä siis silloin kun soitetaan yhtä asemaa/pitkään samaa otetta, vaan nimenomaan vaihtelevassa ja jatkuvassa ympäri kaulaa tiluttelussa mulla usein sormet puutuvat aivan täysin, monta kertaa per soittosessio. Koittaa sitten saada veren kiertämään ravistelulla/hakkaamalla kättä pöytään/polvilumpiota vasten tms.. Tuntuu kummalta miten jatkuvassa liikkeessä olevat sormet voi puutua, puutumisen mieltää enemmänkin paikallaan pitkään olevan raajan ongelmaksi.
 
Yleensä tosin taitaa olla alkuvaiheessa harjoittelurupeamaa tämä ilmiö, onko vaan puuttellista lämmittelyä ja liian pian nopeiden juttujen yrittämisestä johtuvaa?
toxic
28.07.2010 22:49:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ranne kunnon mutkalla soittaessa? Tapahtuuko puutumista pelkästään seisaaltaan / istualtaan soittaessa?
 
Itselläni menee käsi hieman kipeäksi jos pitää soittaa nopeasti 1. - 3. nauhan kohdalta, varsinkin voimasointuja ja vasara-päälle / veto-pois riffejä rämpytellessä. Megakuleman take no prisonersin pari viimeistä riffiä tuntuu suht tuskalliselta, vaikka kyseessä on piisin helpoin ja "hitain" pätkä. Istualtaan vielä pahempi soittaa, jotenkin ranne menee niin ihmeelliseen asentoon ettei voi pitkään soitella tai tulee pipi.
 
Decadetroll
28.07.2010 22:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattanee tsekata tuo soittajan rannekanavaoireyhtymä-topic.. Kyllähän tuo varmaan venyttelyllä/kunnollisella lämmittelyllä ennen mitään übertiluja oisi vältettävissä. Tietysti myös kannattaa katsoa vähän sitä soittoasentoa, kokeilla eri hihnanpituuksia yms, josko sieltä löytyis se sopiva asento ettei menis paikat rikki.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
teline
29.07.2010 00:12:25 (muokattu 29.07.2010 00:15:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mene hierontaan. Sulta pitää varmaan hieroa ainakin vasen rinta, käsivarsi ja niska. Noi sormien puutumiset johtuu siitä kun lihakset jumiutuessaan tukkii hermot. Kulkee nimellä hermopinne.
 
E: Onko herätessä sama juttu että sormet on puutuneet? Ja onko ne jotkut tietyt sormet tai tietyt alueet sormista?
aalataur
29.07.2010 00:32:48 (muokattu 29.07.2010 00:33:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole herätessä. Vaan soittaessa, istualtaan ja seisaaltaan. Kaikki sormet mielestäni, täytyy tarkkailla tuota. Istualtaan asentoni on mun mielestä aika ns. oikeaoppinen, selkä suorassa, olkapäät alhaalla ja kitaran body on lonkan taipeessa, eli ei nojaa mitenkään vinosti vatsaan/kylkeen jolloin tietysti ranteen kulma jyrkkenee. Soitan joskus myös klasariasennossa, fiiliksen ja istuimen mukaan, muttei sekään vaikuta asiaan.
 
Täytyy tarkkailla ja lukea tuo em. ketju.
padaa@dadaa!
29.07.2010 01:16:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho, luin ensin että sormien puuttuminen otelautakädessä. Noh, ei keskusteltukaan Djangosta ja Iommista.
 
Ambitus
29.07.2010 02:36:58 (muokattu 29.07.2010 02:42:39)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Pistelyä, polttelua ja sellaista kyllä esiintyy kun harrastaa tuota otelautapainia, sormet hikoilee ja niihin kirveleekin (päät). Mutta.. kukaan muu havainnut puutumista? Mulla tuntuu olevan ihan päivittäinen ilmiö. Eikä siis silloin kun soitetaan yhtä asemaa/pitkään samaa otetta, vaan nimenomaan vaihtelevassa ja jatkuvassa ympäri kaulaa tiluttelussa mulla usein sormet puutuvat aivan täysin, monta kertaa per soittosessio. Koittaa sitten saada veren kiertämään ravistelulla/hakkaamalla kättä pöytään/polvilumpiota vasten tms.. Tuntuu kummalta miten jatkuvassa liikkeessä olevat sormet voi puutua, puutumisen mieltää enemmänkin paikallaan pitkään olevan raajan ongelmaksi.
 
Yleensä tosin taitaa olla alkuvaiheessa harjoittelurupeamaa tämä ilmiö, onko vaan puuttellista lämmittelyä ja liian pian nopeiden juttujen yrittämisestä johtuvaa?

 
Näin nopiaan osaisin kertoa, että joko sä puristat liikaa, peukalo on väärin tuettu, liian ohut/paksu kaula, tai jännität sun olkapäätä soittaessa. Joku näistä se on.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
Schenker
29.07.2010 11:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lääkäriin.
 
What are You gonna do...Bleed on Me?
Tonski
29.07.2010 12:01:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: ..kukaan muu havainnut puutumista?
 
Joo! Ennenkun otin urakan alle nimenomaan otelautakäden tatsin keventämisen kunnolla, niin tilukuvioista kaikki monimutkasimmat ja vasemmalle kädelle vittumaisimmat(eli ei vain perus 3noteperstring-hutut) pisti vähän ajan sahauksen jälkeen sormet puutuu. Yleensä johtui omalla kohdalla siitä, ettei sormet ollu vielä tottunu liksiin, (jonka takia-->) tai siitä että jännitin paikkoja ylimääräisen paljon.
 
ihku
Räkkipeli
29.07.2010 13:30:55 (muokattu 29.07.2010 13:31:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli ennen vähän samanlaista ongelmaa. Ja itseasiassa nykyäänkin, jos esim. legatolla soittaa jotain ja "unohtuu" käyttämään liikaa voimaa. Petrattavaa siis löytyy.
 
Mutta tosiaan pääosin noi ongelmat katos kun kevensi tatsia ja alkoi kiinnittämään huomiota myös dynamiikkaan soitossa yleensä. Kyllähän se vei ainakin itsellä aikansa kun oli tottunut sahaamaan ja pikkaamaan melko kovaa aina tai ainakin tasaisella voimakkuudella, mutta parempaan suuntaan on menty huomattavasti ja nykyään voi pitää otelautakättä kiireisenä tunti tolkulla eikä puutumista ole havaittavissa.
 
Joten suosittelen myös kiinnittämään huomiota soiton dynamiikkaan.
 
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
aalataur
29.07.2010 13:31:35 (muokattu 29.07.2010 13:44:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Näin nopiaan osaisin kertoa, että joko sä puristat liikaa, peukalo on väärin tuettu, liian ohut/paksu kaula, tai jännität sun olkapäätä soittaessa. Joku näistä se on.
 
Hmm. Tää vaiva ilmenee kyllä vissiin kitarasta riippumatta, halkokaulasesti akkarista modern C Stratoon ja ohuisiin Jänksöneihin. Eli jotain noita muita. Olkia en jännitä mielestäni, se sun aikanaan tekemä video on monia kertoja kyylätty ja hyvin omaksuttu :D Peukalo/liika puristaminen kenties siis. Tsemppailen jonkun tilun kanssa ja yhtäkkiä soitto lopahtaa kun sormet puutuvat rajusti --> ravistelua, nyrkin pöytään hakkaamista --> kohta jatkuu taas. Ei tuo kuitenkaan jatkuvaa ole, eikä sitä ilmene enää sitten kun alkaa olla monta tuntia soittoa putkeen takana. Muutama kerta tyssää soitto puutumiseen, yleensä ensimmäisen 1-2 soittotunnin aikana.
 
Legato just tuntuu aiheuttavan tätä, tai kaikki missä joutuu tsemppaamaan vasuria kovasti, myöskin kyllä isojen barre-sointujen harjaus, jos ei pääse välillä lepäämään avoimiin sointuihin. Barre-soitossa mun puristusvoima/stamina on aika heikko. Vähälle harjoitukselle jäänyt osa-alue.
Ambitus
29.07.2010 15:57:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Hmm. Tää vaiva ilmenee kyllä vissiin kitarasta riippumatta, halkokaulasesti akkarista modern C Stratoon ja ohuisiin Jänksöneihin. Eli jotain noita muita. Olkia en jännitä mielestäni, se sun aikanaan tekemä video on monia kertoja kyylätty ja hyvin omaksuttu :D Peukalo/liika puristaminen kenties siis. Tsemppailen jonkun tilun kanssa ja yhtäkkiä soitto lopahtaa kun sormet puutuvat rajusti --> ravistelua, nyrkin pöytään hakkaamista --> kohta jatkuu taas. Ei tuo kuitenkaan jatkuvaa ole, eikä sitä ilmene enää sitten kun alkaa olla monta tuntia soittoa putkeen takana. Muutama kerta tyssää soitto puutumiseen, yleensä ensimmäisen 1-2 soittotunnin aikana.
 
Legato just tuntuu aiheuttavan tätä, tai kaikki missä joutuu tsemppaamaan vasuria kovasti, myöskin kyllä isojen barre-sointujen harjaus, jos ei pääse välillä lepäämään avoimiin sointuihin. Barre-soitossa mun puristusvoima/stamina on aika heikko. Vähälle harjoitukselle jäänyt osa-alue.

 
Juuri tässä sä selvitit sun ongelmasi. Eli sä puristat liikaa tai sulla on peukalo väärin tuettuna. Koitas vähentää sun actionia johonkin kitaraan josko se myös auttaisi.
 
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
aalataur
29.07.2010 18:19:30 (muokattu 29.07.2010 18:21:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ambitus: Juuri tässä sä selvitit sun ongelmasi. Eli sä puristat liikaa tai sulla on peukalo väärin tuettuna. Koitas vähentää sun actionia johonkin kitaraan josko se myös auttaisi.
 
Täytyy kattella tota! Actioni on aika kevyt kaikissa, tapana on pitää tosi matalalla kielet kaikissa kitaroissa. Melkeinpä niin matalalla kun vaan fyysisesti mahdollista, ilman että särinöitä tulee vahvistettuun ääneen.
 
Tässä nyt voi olla jotain muuta shittiäkin taustalla, mulla on ollut pari viikkoa niin, että yöunet jää vähäiseksi kun herään aamuyöllä siihen että särkee/jomottaa vasenta kättä ärsyttävästi. Kipulääkkeet ei auta. Eikä siis ranteesta, vaan ihan olkapäästä alkaen koko prkleen kättä. Sattaa kyllä johtua punttailustakin, mutta se ei käy järkeen koska puntteja nostellaan molemmilla käsillä, oikeassa kädessä ei ole mitään ja urheilujumit tuntuu erilaiselta... voi johtua siitä että olen soittanut paljon Fenkkuani seisaaltaan, siinä on paksuhko kaula ja seisaaltaan normisti soitan korkeintaan puolet päivän treeneistä. Nyt koittanut soittaa pelkästään seisaaltaan. Mutta puutuilua on kyllä ollut muistaakseni jo pitempään, en osaa sanoa kuinka pitkään.
Krice
29.07.2010 18:44:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten aiemmin mainittiin niin paikat jumissa. Hierojalle kokeilemaan mitä tapahtuu. Punttitreeni+kitara+hiiren veivaaminen työpöydällä aiheuttaa itsellä melko helposti sitä, että kyynärvarren lihakset alkaa jumittamaan. Venyttely toimii ja samalla kannattaa myös tarkkailla sitä miten keho kestää rasitusta. Jos vaan pakottaa itsensä treenaamaan kivuista välittämättä niin siinä tulee seinä vastaan aina jossakin vaiheessa.
 
Kontiak
29.07.2010 18:47:20 (muokattu 29.07.2010 18:49:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tässä nyt kyse puutumisesta vai hyytymisestä? Puutumisen ainakin itse käsitän, että häviää tunto ja vielä päälle ehkä hyytyminenkin. Hyytyminen sen sijaan on sellaista urheilussa tyypillistä "hapoille menoa", jossa meno hyytyy, mutta tunto ei katoa. Vaikuttaisi tuon olkapääongelman kanssa siltä, että siellä on vain joku paikka jumissa, jota tietynlainen punttijumppa saattaa edesauttaa.
 
Ehdotan, että kokeilet aina session keskeytyessä tehdä 30 toistoa tätä liikettä http://www.youtube.com/watch?v=ifxxbWwzKio Tuon pitäisi ainakin auttaa jumeihin siellä hartiaosastolla. Tässä vielä yksi linkki:
 
http://www.galaris.com/blog/index.p … r-your-discomfort-by-jamey-andreas/
 
muoks. Voi johtua tuosta Fenkun ja seisaalleen soittamisesta siten, että joudut roikottamaan kitaraa kaulassasi, josta tulee hartioille eri tavalla rasitusta kuin istualleen ilman hihnaa soittaessa.
 
aalataur
29.07.2010 21:14:07 (muokattu 29.07.2010 21:15:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontiak: Onko tässä nyt kyse puutumisesta vai hyytymisestä? Puutumisen ainakin itse käsitän, että häviää tunto ja vielä päälle ehkä hyytyminenkin.
 
Tunto häviää lähes 100% ja taitaahan siinä sormet jähmettyäkin jotenkin tosiaan. Tänks, tsekkailen linkit!
kimurantti1
29.07.2010 21:30:06 (muokattu 29.07.2010 21:49:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on monikin asiantuntija (käsikirurgi, hieroja jne) sanonut suoraan, että kaikkien vakavasti instrumenttiaan soittavien muusikoiden kantsisi tehdä kevyttä yläkropan treeniä esimerkiksi käsipainoilla. Vähän rankemmastakin oikein tehdystä punttaamisesta ei ole haittaa, kunhan on ensin totuttanut nivelet painoihin eikä samantien lähde HC-bulkkauslinjalle.
 
Toi lähes 100% tunnon katoaminen kuulostaa kuitenkin vähän huolestuttavalta, jos olisin sun housuissasi niin ottaisin asiasta kunnolla selvää. Onko siis niin, että tunto katoaa pikkuhiljaa, mutta huomaat sen ja mutta jatkat väkisin, vai katoaako tunto todella nopeasti, niin ettet ehdi ajatella asiaa?
 
Mä usein nukun mahallani, ja kädet on tyynyn alla. Joskus nukahdan huonoon asentoon, jossa kroppa jää jotenkin vähän käsien varaan tai käsi jää pikkuisen väännöksiin. Tästä seuraaa aika kova voimattomuus seuraavana päivänä, ja yleensä myös kyynärpäätä vihloo kun sitä taivuttaa tiettyyn asentoon. Näinä päivinä soittamisesta ei tule mitään koska käsi puutuu todella nopeasti. Koska tiedän mistä on kyse niin en huolestu, mutta toki jos näin kävisi päivittäin, niin todennäköisesti nivelet olisi todella kovilla ja varmaan huonosti kävisi.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aalataur
30.07.2010 00:37:25 (muokattu 30.07.2010 00:47:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Mulle on monikin asiantuntija (käsikirurgi, hieroja jne) sanonut suoraan, että kaikkien vakavasti instrumenttiaan soittavien muusikoiden kantsisi tehdä kevyttä yläkropan treeniä esimerkiksi käsipainoilla. Vähän rankemmastakin oikein tehdystä punttaamisesta ei ole haittaa, kunhan on ensin totuttanut nivelet painoihin eikä samantien lähde HC-bulkkauslinjalle.
 
Jeppis, kyllähän meitsi treenaa painoilla ja omaa painoa vastaan melkein päivittäin ainakin vähän. Käsipaino 15 kg löytyy himasta mitä nostelen soiton lomassakin välillä avatakseni käden jännityksiä. Oon mä ihan ok lihaskunnossa, en mikään punttipaavo mutta semmonen armeijan mittapuulla hyvä/kiitettävä lihaskunto.
 
Toi lähes 100% tunnon katoaminen kuulostaa kuitenkin vähän huolestuttavalta, jos olisin sun housuissasi niin ottaisin asiasta kunnolla selvää. Onko siis niin, että tunto katoaa pikkuhiljaa, mutta huomaat sen ja mutta jatkat väkisin, vai katoaako tunto todella nopeasti, niin ettet ehdi ajatella asiaa?
 
Noin taitaa olla, eli vähitellen katoaa, jatkan ja ajattelen että ehkä se siitä aukeaa kun ei lopeta ja kohta on pakko lopettaa.
 
Mä usein nukun mahallani, ja kädet on tyynyn alla. Joskus nukahdan huonoon asentoon, jossa kroppa jää jotenkin vähän käsien varaan tai käsi jää pikkuisen väännöksiin. Tästä seuraaa aika kova voimattomuus seuraavana päivänä, ja yleensä myös kyynärpäätä vihloo kun sitä taivuttaa tiettyyn asentoon. Näinä päivinä soittamisesta ei tule mitään koska käsi puutuu todella nopeasti. Koska tiedän mistä on kyse niin en huolestu, mutta toki jos näin kävisi päivittäin, niin todennäköisesti nivelet olisi todella kovilla ja varmaan huonosti kävisi.
 
Luulen että Fenkun soittaminen seisaaltaan on tehnyt ton.. hihna kuitenkin pistää painon aika paljon juuri vasemman olkapään varaan. Puutumishomma on varmaan eri, koska sitä on ollut myös ennen tätä runsaan seisaaltaan soittamisen vaihetta.
 
Voisi kyllä käydä lääkärissä kysymässä...
ankkiz
30.07.2010 17:27:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joka öisten käsien puutumisien kanssa painiskelevana löysin tänään sattumalta ehkä asiallisimman youtubekanavan ikinä.
 
Katsokaa toki josko itse kukin löytäisi videoista jotain helpotusta omiin vaivoihinsa, sekä niiden ehkäisemiseen:
http://www.youtube.com/user/DiscomfortFree#p/u/17/p7nznXHkblc
samueld
31.07.2010 13:17:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän voisi auttaa proolla käyminenkin. Joku asiansa osaava opettajakin voisi löytää sen jumittavan kohdan asennosta tai tekniikasta.
 
Mulla puutui vasurin peukalo klasarin kanssa aikanaan. Syynä kai liikaa treeniä, liikaa puristusta ja liian heikko käsi.
 
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «