Aihe: Simo Laiho ja Hammond
1 2 3 4 533 34 35 36 3787 88 89 90 91
musamies
28.07.2010 09:52:48
Prophet: Hoho, siinä vasta myynti-ilmoitus.
http://www.huuto.net/kohteet/hammond-stage-ii-urut/144390175

Ainakin myynti-ilmoitus on legendaarinen jos ei muuta!

Kun kyseessä on stage-malli ;-) siis lavamalli, ettei nyt vain tarkoiteta roskalavaa...
efe
28.07.2010 12:03:15 (muokattu 28.07.2010 12:04:59)

No nyt tuli itsekin hommattua tuo Hammond urku, pitkän haeskelun jälkeen(M100)... Itselleni aivan uusi alue, kun en ole urkujen kanssa pahemmin pelannut, joten kysytääs asiantuntijoilta täältä. Miten tuon saa parhaiten äänipöytään kiinni? Mikkien kautta, lepasta, ..vai saako tuohon jonkun asennussarjan, että saisi linjalähtönä urulta tai leslieltä?? Olis myös tiedossa Jenkkilästä H112 malli ilman jalkiota, mutta muuten päällisin puolin siisti ja omistajan mukaan pelittäisikin asiallisesti, hintaan 300$. Kuljetukset olis jo tiedossa mutta ajattelin kysäistä vielä täältä, että minkälainen malli on kyseessä ja missähän hinnoissa normaalisti pyörii?
maza
28.07.2010 12:16:26

Moro, mun pitikin pistää sulle mailia, oon ollu tässä pari viikkoa reissussa...

Anyway, jos urkua haluat taltioida, niin kyllä homma lähtee Leslien mikittämisestä. Eri käyttötarkoituksiin toimivimmat mikitykset ovat hiukan erilaiset. Asiaan toki vaikuttaa myös käytettävissä oleva tila.

Rokkihommiin ja pad-henkiseen taustaulinaan yleensä stereomikitys on paikallaan. Mun kokemuksen mukaan homma onnistuu parhaiten laittamalla kaksi mikkiä 90 asteen kulmaan, edestä katsottuna vasempaan etunurkkaan, n. 10 cm etäisyydelle kaapista siinä olevien ääniaukkojen kohdalle. Nimenomaan ko. paikkaan siksi, että silloin mikit ovat mahdollisimman kaukana moottorista ja remmistä. Monissa tapauksissa alaroottoria ei rokkihommissa tarvitse mikittää ollenkaan, mutta voi sinnekin varmuudeksi yhden mikin laittaa. Sijoittelu ei ole ihan niin kriittinen. Käyttötarkoitukseen toimii parhaiten dynaamiset mikit. Shure SM57 on ihan toimiva, mutta itselläni on viime aikoina ollut käytössä Sennheiser MD441-pari, joka kyllä on hommaan loistava.

Jos urku toimii soolosoittimena, tilanne muuttuu jonkin verran. Mun mielestä äänikuvassa vasemmalta oikealle seilaava soundi ei tässä käytössä toimi, vaan stereokuvaa on kavennettava paneroimalla tai käyttämällä vain yhtä mikkiä.

Jos käytettävissä on hyväsoundinen studiotila, olen itse saanut erinomaisia tuloksia myös pienikalvoisilla konkkamikeillä, stereoparina, parin metrin päässä Lesliestä. Tällöin itse tilan soundi tulee mukaan vahvemmin, mutta soundi on todella luonnollinen ja toimii erinomaisesti myös sooloissa.

Mihin Leslie-malliin muuten päädyit?
maza
28.07.2010 12:18:38

H-sarjan urut ovat kyllä Suomessa tuota kalliimpia; sopuhinta lienee tuossa 2000 euron tuntumassa sekä myyjän että ostajan kannalta. Kuljetus vaan Jenkeistä on usein niin tyyristä, että ei oikein lyö leiville. Huomaa, että tarvitset jenkkiurkuun myös muuntajan sekä taajuusmuuntimen, joista tulee n. 200-300 euron kustannus.

H-urut ovat omiaan kokeellisempaan ja ehkä myös klassiseen musaan. Perinteisten rokki- ja bluessoundien aikaansaamiseksi härveliä pitää jonkin verran modata.
efe
28.07.2010 12:30:21

Tää lepa oli tämmönen väliaikainen hankinta. Pitää katsella ajan kanssa Jenkeistä sitten parempaa. Mut tämä, mikä tulee tän m100 mukana on englantilainen kopio 760:stä, tietääkseni?... Boosey & Hawkes "Sonorous" 602. Ylätorvet vaihdettu parempiin (muistaakseni JBL?) ja täysin huollettu. M100:seen tehty jotku yläpään ja alapään modaukset, että pitäis pelittää ku B3? Tuon H112 kanssa laskeskelin että jos ne modaukset tekis + rahdit + tullit ja alvit, niin loppuhinnaksi jäis noin 1200-1300 euroo. Tilaahan se veis, mutta olis pitkät lankut käytössä..
musamies
28.07.2010 23:55:06 (muokattu 28.07.2010 23:58:07)
Näköjään tämä mun h112 testi on edelleen ajankohtainen kun ei tuubikaan tuntunut tarjoavan mitään kovin selventävää:
http://www.asikkalalainen.net/museum/h112/h112.mp3

Mun mielestä äänikuvassa vasemmalta oikealle seilaava soundi ei tässä käytössä toimi, vaan stereokuvaa on kavennettava paneroimalla tai käyttämällä vain yhtä mikkiä.

Rotospheren kanssakin homma paranee kun vähentää liikaa seilaamista mikserin panorointinapeista.
maza
29.07.2010 10:47:41

efe: Tää lepa oli tämmönen väliaikainen hankinta. Pitää katsella ajan kanssa Jenkeistä sitten parempaa. Mut tämä, mikä tulee tän m100 mukana on englantilainen kopio 760:stä, tietääkseni?... Boosey & Hawkes "Sonorous" 602. Ylätorvet vaihdettu parempiin (muistaakseni JBL?) ja täysin huollettu. M100:seen tehty jotku yläpään ja alapään modaukset, että pitäis pelittää ku B3? Tuon H112 kanssa laskeskelin että jos ne modaukset tekis + rahdit + tullit ja alvit, niin loppuhinnaksi jäis noin 1200-1300 euroo. Tilaahan se veis, mutta olis pitkät lankut käytössä..

Jos sinne on foldback tehty, niin lähellä beekolmosta kyllä ollaan. Siltikin tuosta puuttunee ns. manual tapering. Se, että onko asialla mitään väliä, on asia ihan erikseen. M-100 on kyllä hyvä urku.

Mulla alkaa tässä jossain vaiheessa keikkaurun rakennusprojekti. Aihiona on L-100:n raato. Ajattelin vahvistinpuolen toteuttaa kokonaan omalla tyylillä hieman soveltaen. Ällän vibrato kun on parhaimmillaankin siedettävä ja skanneria tuskin jaksan askarrella tuohon, niin tuumasin laittaa kummallekin manuaalille omat kytkettävät efektilenkit ja niin edelleen. Asiaan kuuluu toki myös järkevä sisäänrakennettu särö- ja EQ-systeemi, niin että vehjettä on kiva käyttää myös transistorileslien kanssa. Ja sitten tietty tuo foldback mukaan kanssa.
efe
29.07.2010 11:01:39

maza: Jos sinne on foldback tehty, niin lähellä beekolmosta kyllä ollaan. Siltikin tuosta puuttunee ns. manual tapering. Se, että onko asialla mitään väliä, on asia ihan erikseen. M-100 on kyllä hyvä urku.

Mulla alkaa tässä jossain vaiheessa keikkaurun rakennusprojekti. Aihiona on L-100:n raato. Ajattelin vahvistinpuolen toteuttaa kokonaan omalla tyylillä hieman soveltaen. Ällän vibrato kun on parhaimmillaankin siedettävä ja skanneria tuskin jaksan askarrella tuohon, niin tuumasin laittaa kummallekin manuaalille omat kytkettävät efektilenkit ja niin edelleen. Asiaan kuuluu toki myös järkevä sisäänrakennettu särö- ja EQ-systeemi, niin että vehjettä on kiva käyttää myös transistorileslien kanssa. Ja sitten tietty tuo foldback mukaan kanssa.

Kun poikkeilet täälläpäin, niin poikkea testaamaan vermeet. Studio samassa paikassa, mutta kerrosta ylempänä..
Prophet
02.08.2010 00:27:52 (muokattu 02.08.2010 00:37:33)
Katsokaas nyt mun omat kuvat. Lisää Aarno Ranista sähköurkujen kanssa. Olisin voinut vielä laittaa kuvan Carnival -äänitteestä, mutta kolme kuvaa on maksimi.
Wennera
10.08.2010 19:33:54
Moih. Sanokaa ammattilaiset olisiko ihan tyhmä idea irroittaa yhama me-50 alaosa ja ottaa vain ylä ja alamanuaali käyttöön ja kuinkahan vaikea homma olisi.
maza
10.08.2010 20:43:15

Wennera: Moih. Sanokaa ammattilaiset olisiko ihan tyhmä idea irroittaa yhama me-50 alaosa ja ottaa vain ylä ja alamanuaali käyttöön ja kuinkahan vaikea homma olisi.

En kyseistä urkua tarkemmin tunne, mutta kyllähän tuo varmasti mahdollista on. Se, että miten helppo homma on kyseessä, on kokonaan eri asia.

Mihin pyrkisit tuolla muutoksella? Itse en ihan heti näe hirveästi järkeä tuossa.
Wennera
10.08.2010 20:56:25
Moih. Ajattelin että saisin uutta ja vanhaa päällekkäin kun nyt ei oikein sovellu päälle yhamaha tyros.Siis tyros tulisi päälle ja tämä yhamaha me-50 alle.Me-50 on vuodelta1983.
Leikari
10.08.2010 22:00:38
Prophet: Katsokaas nyt mun omat kuvat. Lisää Aarno Ranista sähköurkujen kanssa. Olisin voinut vielä laittaa kuvan Carnival -äänitteestä, mutta kolme kuvaa on maksimi.

näyttävät hyväkuntoisilta - - hienoa, että joku säilöö noita.

oletko siirtänyt ne digimuotoon - alkavat mennä melkoisen tuhnuun kuntoon jo noin vanhant kasetit - tosin kyllä pitkäikäinen formaatti vs. jotkut digitaaliset "nykymediat".

kortilla alkavat olla hyvälaatuiset kasettitoistimetkin.
Prophet
11.08.2010 15:11:11 (muokattu 11.08.2010 15:47:51)
Leikari: näyttävät hyväkuntoisilta - - hienoa, että joku säilöö noita.

oletko siirtänyt ne digimuotoon - alkavat mennä melkoisen tuhnuun kuntoon jo noin vanhant kasetit - tosin kyllä pitkäikäinen formaatti vs. jotkut digitaaliset "nykymediat".

kortilla alkavat olla hyvälaatuiset kasettitoistimetkin.

Pitäis se digitointiprojekti joskus toteuttaa. Hyvälaatuinen kasettisoitin olisi tarpeen, kunnollinen USB-levysoitin on suunnitelmissa ostaa jossain vaiheessa tai sitten kokeilen vaan vanhaa kunnon puurunkoista, suoraveto-Pioneeria kytkettyä Audacityyn. Esim. Aarno Ranisen Suosikkisäveliä sähköuruilla löytyy multa sekä kasettina että LP:nä. Joulutunnelmaa on LP:nä ja kasettina. Löytyy myös Aarno Raninen & Hammond B3, Carnival, Hammond Hitit, Listahittejä Hammondilla ja Hammond-puisto. jotka on julkaistu vain kasettina. Ranisen Hammond-helmiä 2 on mulla vain kasettina, LP:kin on olemassa. Seppo Hovin Hammond Alive on julkaistu vain c-kasettina, löytyy, mutta äänenlaatu ei ole paras mahdollinen. Loput kotimaiset (Katajavuori, Ertama, Litmanen, Laiho, Bergström, Vasara, jne..) ovatkin LP:nä tai EP:nä ja niiden lisäksi vielä muutama Hammond joulukasetti (Jukka Koivisto, Kari Huuskonen,..). On toki olemassa kotimaisia Hammond-äänitteitä, mitkä multakin puuttuu.
Prophet
11.08.2010 22:22:07 (muokattu 11.08.2010 23:17:07)
Prophet
18.08.2010 16:44:11 (muokattu 18.08.2010 16:46:45)
Seppo Hovin Hammond-äänite. Superharvinaisuus, vain c-kasettina.

http://kuvat.huuto.net/9/66/77e6572e2cf87e501802eb3c2aaf2-orig.jpg
sumuhenkilö
31.08.2010 22:08:12

Tässä kun kerran muistakin kuin Laihon Simosta on mainintoja, niin todettakoon, että "Mies ja Urku" -meininki alkaa vihdoin löytää tiensä myös Spotify-palveluun. Ainakin jokunen aika sitten Klaus Wunderlich -haku ei tuottanut Spotifyssä tulosta, mutta nyt tuntuu löytyvän. Kattavasti Wunderlichia tuskiin milloinkaan saadaan samaan sähköiseen pakettiin, mutta tuotannon eri puolet ovat jo oikein mukavasti esillä. Ja jos ei ole tuttu tuo Wunderlich, niin kannattaa käydä kuulostelemassa (säästyy ainakin aluksi vinyylin metsästykseltä).
Se mitä tuleman pitää, pitää tuleman...
efe
07.09.2010 21:19:59

Prophet
18.09.2010 19:08:21
Seitkytluvun Dr. Böhmit, varmasti sieltä kalleimmasta päästä. Mitkä soundit.

http://www.youtube.com/watch?v=PcDMVeEotEM

http://www.youtube.com/watch?v=tqQX9yUxKsc
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)