Aihe: Kitarankielet
1 2
doctrine
18.07.2010 03:26:10

Jeszse: Siinä vaiheessa ku kolmannen kerran paukku yläee kyseisestä setistä alle kahen viikon poikki virityksen yhteydessä, vaihdoin merkkiä...

paukkuuko muilla seteillä? ja aina samasta kohtaa? tallan kohalta?
http://www.payloadband.info/
The_Akzu
23.07.2010 14:13:30
D'addarion kieliä olen käyttänyt ja ovat hyviä ja laadukkaita. Välillä korkein e kieli on paukahtanut muistaakseeni 1 kerran osaamattomuuttani ja toisen kerran virittäessä eipä muuta vikaa ole.
Antti1
28.07.2010 21:51:17
Antasteroid: Mun suosikki on viimeiset 8 vuotta ollut ernie ball
ja niiden tää:
http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb2250.htm

nimi kertoo paljon :)

11-48? Varsin outo setti, mutta hei: whatever floats your boat. :)

Mulla on ollut tapana valita kielisetti tilanteen, soitettavan materiaalin ja kitaran mukaan. Omat settini vaihtelevat 6-kielisillä ohuemmalla päällä väliltä 009-013 ja paksummilla 046-060. Kaikille on paikkansa.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Mad-Mike
29.07.2010 21:02:08
Mun suosikkisetti on ollut nyt pitkään GHS:n 10-52 sopii erittäin hyvin käyttämääni vireeseen..

http://i11.ebayimg.com/05/i/001/02/3c/aec7_35.JPG
-Half Step Down-
Tommittaja
01.08.2010 20:12:09

Mun Lempparisetti on nyt ja tulee aina olemaan (:D) Ernie Ball - Super Slinky (.009 - .042)

miksi kaikki soittaa niin paksuilla kielillä nykyään? vaikka jotkut soittavat aina E-vireessä, on niillä kuitenkin jotkut .011 - .052... miksi näin?
www.mikseri.net/tommirossi/
-septimisti-
02.08.2010 01:32:47
Tommittaja: Mun Lempparisetti on nyt ja tulee aina olemaan (:D) Ernie Ball - Super Slinky (.009 - .042)

miksi kaikki soittaa niin paksuilla kielillä nykyään? vaikka jotkut soittavat aina E-vireessä, on niillä kuitenkin jotkut .011 - .052... miksi näin?

Periaatteessa kyse on puhtaasti henkilökohtaisista mieltymyksistä ja tottumuksista. No, osittain tietysti myös siitä, että kun kerran isotkin pojat soittelevat isoilla kielillä, niin soittelen minäkin -hengestä. Mitä paksummat kielet, sitä kovempi äijä tai jotain.

Mutta käytännössä jämäkämpi setti jämäköittää sekä kielten tatsia ja saundia. Tätä voi helposti demonstroida virittämällä vaikka d-kielen kvarttia alemmas (ts. a:han) ja vertaamalla sitten sillä kielen tatsia ja saundia siihen "varsinaiseen" a-kieleen.

Itse olen erilaisten kokeilujen kautta päätynyt siihen, etten varsinaisesti pidä oikein mistään kaupan hyllyiltä löytyvistä ns. perusseteistä. Ylä e- ja b-kielet tuntuvat jäykiltä perusvireessä muuhun settiin verrattaessa ja ala-e taas hirveältä lörpöltä d- ja a-kieliin verrattaessa. Myös ala-e:n saundi tuppaa olemaan kovin lörppolärppö jos se on .042 tai .046. Drop d -vireessä jo ihan soittokelvottomat (vire) jos ei yksinään soita.

Jotkut ns. signaturestit tarjoavat suoraan paketista ostettaessa omaan makuuni mukavia settejä.

Toisaalta vielä tärkeämpää itselleni on se, että kielet ovat mahdollisimman tuoreita aina. Yksikään mikkivaihto tai uusi vahvari ei paranna saundia enempää kuin kielten vaihto tuoreisiin! Olenkin ihan tämän vuoksi mieltynyt kovasti thomannin euron (1e) maksaviin setteihin. Niitä voi vaihtaa vaikka viikottain (tai useammin, jos vaikka nauhoittelee tai muuten soittaa paljon) ilman että se tuntuu kukkarossa mitenkään, kun taas tollasen 10e signaturesetin kanssa sama ei onnistu.

Vielä kun jostain saisi euron speedloader-settejä, niin ostaisin heti ja nyt moisia syövän kitaran tai vaikka useammankin.

Muuten sanoisin palstan lukijoille, että kannattaa ihan oikeasti testailla erilaisia kielisettejä ja kombinaatioita avoimin mielin. Mitään yhtä oikeata settiä ei ole olemassakaan. Ja kannattaa myös huomioida, että se mikä yhdessä kitarassa kuulostaa toimivimmalta ei välttämättä ole sitä jossain toisessa kitarassa.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
elsewhere
02.08.2010 12:32:57
Mitään yhtä oikeata settiä ei ole olemassakaan. Ja kannattaa myös huomioida, että se mikä yhdessä kitarassa kuulostaa toimivimmalta ei välttämättä ole sitä jossain toisessa kitarassa.

Todellakin. Omalta kohdaltani voin sanoa, että Jazzmasterissani on pakko käyttää paksuja kieliä koska kyseisen kitaran talla on suunniteltu sellaisille. Mikä tahansa .10-settiä kevyempi (ja kympitkin välillä) särisevät ja kolisevat ja kitaraa lyömäsoittimena käytettäessä pomppivat tallan urista ulos. Nyt kun paksumpien kielten tuntumaan on tottunut, ei ohuita halua käyttää muissakaan kitaroissa enää, koska niistä lähtee sellainen tukevampi soundi.
~ Love broke out and I forgot it's war.
Kefiiri
02.08.2010 14:18:33
-septimisti- vielä tärkeämpää itselleni on se, että kielet ovat mahdollisimman tuoreita aina. Yksikään mikkivaihto tai uusi vahvari ei paranna saundia enempää kuin kielten vaihto tuoreisiin! Olenkin ihan tämän vuoksi mieltynyt kovasti thomannin euron (1e) maksaviin setteihin.

Tompan euron kielisetit ovat kyllä yllättävän asiallisia. Mistään ei huomaa että kyse on halpistavarasta. Mulla on ollut sama setti vaihtamatta jo pitkään, mutta edelleen soivat rapeammin kuin GHS:t uutena!
Tommittaja
02.08.2010 16:23:09

Tompan euron kielisetit ovat kyllä yllättävän asiallisia. Mistään ei huomaa että kyse on halpistavarasta. Mulla on ollut sama setti vaihtamatta jo pitkään, mutta edelleen soivat rapeammin kuin GHS:t uutena!

en taidakaan kokeilla GHS:n kieliä :D
http://www.mikseri.net/tommirossi/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)