kulmahiomakone 16.03.2004 21:39:25 (muokattu 17.03.2004 01:20:42) | |
---|
Kukin maksaa niistä sovitetuista pääteputkista niin paljon kun parhaaksi näkee. Yhdellä pärjää, kaksi on sopivasti ja neljästä voi sanoa, että se vaan on tyhmää maksaa liikaa. Ja kuka oikeasti ottaa keikalla äänet takalinjasta? Joku amatööri... joka keikkailee vain haaveissaan? ed: päklaini on lavalla lähinnä näön vuoksi. Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
askomiko 16.03.2004 22:03:38 | |
---|
AB-tyyliin toimiva pääte taitaa tahtoa (en ole varma) jokatapauksessa sen kaksi putkea, joten El34:llä ja 6L6:lla teho pomppaa sinne viiteenkymppiin jo siitä. |
Mikko Kankaanpää 16.03.2004 22:21:39 | |
---|
joten El34:llä ja 6L6:lla teho pomppaa sinne viiteenkymppiin jo siitä. Ei välttämättä. Matalimmilla anodijännitteillä ja katodibiasoinnilla saadaan tehoja tiputtetua mukavasti. Ostin juuri mainion Farfisa 20 putkivahvistimen jossa kaksi 6L6GC pääteputkea ja tehoa ilmoitetusti 20W ajamaan 60 originaali Jensen C12R (25W) elementtiä... Mainio vahvistin naurettavan edulliseen hintaan... Mikko |
Kukin maksaa niistä sovitetuista pääteputkista niin paljon kun parhaaksi näkee. Yhdellä pärjää, kaksi on sopivasti ja neljästä voi sanoa, että se vaan on tyhmää maksaa liikaa. Ja kuka oikeasti ottaa keikalla äänet takalinjasta? Joku amatööri... joka keikkailee vain haaveissaan? Vahvistimessa on muutakin kuin pelkät putket... |
superfly 16.03.2004 23:39:45 (muokattu 16.03.2004 23:57:13) | |
---|
Ja kuka oikeasti ottaa keikalla äänet takalinjasta? Joku amatööri... joka keikkailee vain haaveissaan? Mitähän tällä mahdoit tarkoittaa? Tarkennatko hieman, että pölhömpiki tajuaa. EDIT: Tottajumalauta suuri osa porukasta ottaa ne äänet takalinjasta. Harppu on alaston piano |
Joees 16.03.2004 23:54:12 | |
---|
Mulla on 30w Budda vahvistin, tässä on master-volume kyllä. Mutta auta armias kun tuon laitat täysille. Lähtee ihan kiitettävästi ääntä. Ja kyllähän tuo kauniimmin soi kun tuolla saa kovemmin soittaa. Kotona ei oikein jostain syystä halua, mutta jokin aika takaperin bändin kanssa kun soittelin niin ai että. Pitäis varmaan keinokuorma ostaa. ;) Groooove is in heart! |
kulmahiomakone 17.03.2004 00:24:42 (muokattu 17.03.2004 00:27:20) | |
---|
Kunhan provoilin... Totta, vahvistimessa on muutakin kuin putket. Mutta mitä sitten? En minä ainakaan voi sanoa säännöllisesti vaihtavani muita osia kuin pääteputkia. Sovitettu pari on huomattavasti halvempi kuin kaksi paria, nelikosta puhumattakaan. Ja kyllä saundi tulee takalinjasta - mikin kautta PA:han. Itse en ole tehnyt keikan keikkaa viimeiseen viiteen vuoteen. Empiiriset örvelykseni suomalaisten etu- ja takarivin artistien keikoilla mitä erinäisimmissä rooleissa ovat kuitenkin mahdollistaneet havainnon, jonka mukaan kitaristit(kin) uskovat tiluttelunsa lähes poikkeuksetta yleisen äänentoiston huomaan. Ymmärrän, että kaiken maailman metallikojen keikkavideoita katsellessa ja päällekäin pinottuja 4*1X kaappeja ihmetellessä asiasta voi saada toisenlaisen kuvan. Monilla suomalaisilla keikkapaikoilla tulee kuitenkin katto yllättävän nopeasti vastaan, eivätkä lavat muissakaan suunnissa järin suuria ole. Tilutusten toiston jättäminen PA:n haltuun on siis ennen kaikkea käytännön kysymys, mutta toki myös kokonaisäänentoiston kannalta suotavaa. Karamazovin Mitja puhuisi tässä kohtaa arkirealismista. Catana sum et nihil humanum a me alienum puto. |
pekurides 17.03.2004 00:55:34 | |
---|
soitappa uskottavasti heviä 25wattisella... oravatkin nauraa ikkunalaudalla. headroomia heput! |
askomiko 17.03.2004 01:12:02 (muokattu 17.03.2004 01:12:27) | |
---|
Pieniä hevivahvareita vain ei tehdä. Enemmän pienessä vahvarissa uskottavuutta on kuin metalzonessa. Mihin särösoundissa headroomia tarvitsee, makkaraahan se on. |
superfly 17.03.2004 08:13:34 | |
---|
Kunhan provoilin... No hö, menin taas lankaan :) Harppu on alaston piano |
Deranged 17.03.2004 08:38:05 (muokattu 17.03.2004 08:40:00) | |
---|
Ahkerasti keikkailevana muusikkona kiinnostaisi tietää, että miksi porukat hommaa noita 100W ja yli putkivehkeitä 1) Koska pienemmät vehkeet on riisuttuja malleja etuastesärön yms. puolesta tai muuten vaan liian löysiä pelejä hevin vääntämiseen ilman pedaaleja. 2) Hinta. Tsekkaa huvikses mitä joutuu pulittamaan markkinoilla olevista 15W nupeista. En helvetissä maksa yli 1200e mistään vehkeestä, saatikka sitten Mesan Rectoon vaadittavia n.3000e (Ja tässä meni taas teho yli 20W sarjan..) Tolla hinnalla ostaa hyvän 100W nupin, kaapin ja keinokuorman ja jää vielä rahaa ylikin. Mutta sikäli on älytöntä, että esim 1-10W päätevahvistimia ei kukaan tee kaupallisesti kuin yksittäistapauksina. Olisi varsin yksinkertaista alkaa sarjatuotantona tekemään laadukkaita pieniä päättäreitä EL84 tai 6V6 putkilla. Ja menis kaupaksi kun ei ylihinnoittelis. Omat toivespeksit päättärille olisivat -alle 20W teho -Sisäänrakennettu keinokuorma -Pentodikytkentä (valitsimella Triodi/Pentodi) - Record/Mute ominaisuus kuten Mesoissa -Resonance ja Presence -2-4 kaiutinliitäntää 4-16 ohm (ja jokaiseen voisi erikseen vielä laittaa switchin että onko päällä vai pois päältä) |
Pertsa 17.03.2004 10:10:45 | |
---|
mä olen tässä miettinyt että "herkkupeli" olisi joku 15-25W putkikone ja 2x12" kaappi tai combo vastaavalla systeemillä mutta onko niitä? tällä hetkellä soittelen laney lc15r ja 2x12 lisäkaapilla mutta olisihan se coolimman näköinen jos olisi pelkkä nuppi? Ei noita "pienitehoisia" nuppeja taida ihan kauheasti olla tarjolla? Laneylla on se TT20 nuppiversiona, vai muistanko oikein, että senkin valmistus jo lopetettiin? Lähinnähän se taitaa mennä tuonne boutique puolelle, jos pienen nupin haluaa. THD:n Univalve 15W on hyvä ja monipuolinen värkki. Sitten on tietysti Dr. Z -vahvistimet yms. Ei nuokaan kyllä mitään metallivahvistimia ole, jos sellaista on vailla, mutta moneen tyyliin kyllä sopivia. Itse ostin juuri hiljattain vanhan (-91) Laneyn mastervolume nupin mallia Pro Tube 30. Tuo on käytännösssä varmaan jotain 20W:n luokkaa. Päätteessä on 2 x 6V6 putket ja etusessa 4 x 12ax7. Ei kanavanvaihtoa. Ainoastaan Low -ja High inputit. Tuolla saa jo vähän päätesäröäkin mukaan, kun soittaa low inputilla kovaa. Aika kovaahan sekin jo on, mutta pystyy kuitenkin vielä samassa huoneessa olemaan. Säröt tulee kyllä otettua pedaaleilla varmaan tämänkin kanssa. Tod. näk. pedaalitkin kyllä toimivat paremmin kun pystyy avaamaan volumea enemmän. Kaappina on 1x12 Fenderin umpikaappi. Mukavan napakka soundi. Onhan tuo 1x12 suljettuna kyllä aika suuntaava. Vielä en ole päässyt bändin kanssa tai keikalla tuota testaamaan, joten saas nähdä miten toimii käytännössä, vai lähteekö vaihtoon samoin tein... |
Volle 17.03.2004 10:41:19 | |
---|
mä olen tässä miettinyt että "herkkupeli" olisi joku 15-25W putkikone ja 2x12" kaappi tai combo vastaavalla systeemillä mutta onko niitä? tällä hetkellä soittelen laney lc15r ja 2x12 lisäkaapilla mutta olisihan se coolimman näköinen jos olisi pelkkä nuppi? Mulla on vastaava Laney-setti (kombo ja 2*12"-kaappi), joka tuntui ainakin maltillisessa reenikämppäjammailussa riittävän oikein hyvin. Joskus vehkeen omalla ämyrillä Laney meinasi kahden kitaristin, rumpalin ja basistin soitteluissa jäädä väkisinkin toiseksi. Nykyisen bändin reenikämpällä mulla on mastervolumeton Laneyn 60-wattinen nuppi ja 4*12" eikä tarvitse pelätä toiseksi jäämistä, eikä myöskään tarvitse pelätä, että vahvistin särkisi. LC15r kaapin kanssa voisi olla nykybändin kanssa ihan kokeilemisen arvoinen. Luulen, että se kaapin kanssa riittäisi ihan mukavasti. Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu. |
g1player 17.03.2004 10:41:51 | |
---|
Mulla oli laneyn 50W ja se ei kyllä riittänyt edes reenikämpällä... "kyllä olen ollut täällä koko ajan, olin äsken vain eri paikassa" |
Hannu H. 17.03.2004 10:53:44 (muokattu 17.03.2004 10:54:20) | |
---|
Mulla oli laneyn 50W ja se ei kyllä riittänyt edes reenikämpällä... Nii oliko putki- vai trankkuvahvari kyseessä? "Niin paljon on aihetta lauluun." R. Helismaa |
Volle 17.03.2004 11:03:53 | |
---|
Mulla oli laneyn 50W ja se ei kyllä riittänyt edes reenikämpällä... Oliko kenties tf100? Sellaista kokeilin joskus reenikämpällä ja todella lussulta vaikutti, vaikka piti olla 50 wattia. Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu. |
LaXu 17.03.2004 12:00:04 | |
---|
Ei noita "pienitehoisia" nuppeja taida ihan kauheasti olla tarjolla? Laneylla on se TT20 nuppiversiona, vai muistanko oikein, että senkin valmistus jo lopetettiin? Jep, ainakin Laneyn sivuilta se on kadonnut. Sikäli huono juttu, koska minun mielestäni se oli paras järkevän hintainen pikkukombo mitä olen koskaan kokeillut. Sopivasti ominaisuuksia myös. Tykkäsin enemmän kuin LC- ja VC-sarjan komboista. |
Eemil 17.03.2004 17:06:33 | |
---|
Jep, ainakin Laneyn sivuilta se on kadonnut. Sikäli huono juttu, koska minun mielestäni se oli paras järkevän hintainen pikkukombo mitä olen koskaan kokeillut. Sopivasti ominaisuuksia myös. Tykkäsin enemmän kuin LC- ja VC-sarjan komboista. Kyllä. Levytukusa oli ainakin vielä vähän aikaa sitten yksi jota testasin huvin vuoksi. Meinasin ottaa kainaloon samantien. Mitä oivallisin masiina. Ovat vaan haukkuneet että pamauttelee putkia usein. |