Aihe: Akustisten sovitusten tekemisestä | 1 |
---|
|
Mitenkäs väki tykkää toteuttaa näitä? Yhdellä akkarilla kun on metka soitella kaikenlaista, eihän siihen juuri muuta tarvii kuin tietää soinnut, melodian löytää kans iisisti, mutta miten sitten nämä yhdistää mielekkäästi? Tarkoitan nyt lähinnä instrumentaalitouhua, nuotiolauluhommat ois sitte erikseen.. Vaihtoehtoina on sorminäppäily, peukkuplekunäppäily, perus plektrasoitto, hybrid pickingit, itse olen todennut käyttäväni tällaista sekoitusta, että näppäilyn ohella saatan välillä etusormella rämpyttää kuin plektraa käyttäisin. Tämäkin siis silloin kun on melodia soi sointujen päällä, pitää vaan olla tarkkana ettei soinnun volyymi nouse kovin suureksi, että melodiastakin erottaisi jotain. Pelkkä jatkuva näppäily jotenkin tuntuu liian hissuttelulta jos alkuperäisessäkin biisissä on reilu kitarakomppaus taustalla, tässä nyt jonkinlainen esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=qiWfRVAV060 Sitten tällaista että Kurkelan Jonskun Tuo se mulle-biisistä ( http://www.youtube.com/watch?v=mmYdZa4XA_U ) oon väsäillyt sovitusta, soinnut (orkkis D-duurissa, mutta laitan tähän niinkuin capo olisi 2.nauhalla) on nää perus Am-F-C-G. F-sointu aiheuttaa harmaita hiuksia, kun sitä bassoääntä ei millään saa soimaan samalla kun melodia menee tuolta ylhäältä, jos siis haluan soittaa sen samasta oktaavista kun levyllä. Jotenkin näin se menis: -8--7-5----3-----|3----0-0----------| -5----------1-----|1-----------3-----| -5----------2-----|0-----------0-----| -7-------3--------|2-----------0-----| -0----------------|3-----------2------| -0----------------|----------3--------| Mutta melko hankala hyppäys, tavoitteena kuitenkin saada paljon kieliä soimaan samaan aikaan, rikkaalta ois kiva kuulostaa.. Joooo en oikein tiedä mikä tän avautumisen pointti oli, mutta menkööt.. Vähän turhan vähän soittamisesta puhutaankin tälla palstalla :--P All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | |
Tässä yksi tapa tehdä sovituksia: http://el-kay.com/guitar/Arranging1.html Minua kiinnostaa myös miten ihmiset tekee instrumentaalisovituksia. -Jack- | |
En ole varma käsitinkö oikein, mutta Siirrä tuo F A, C, G soitettavaksi viidenneltä nauhalta: -------- -8-- -5-- -7-- -8-- ---- Sovituksissa kannattaa huomioda, että samat sävelet esiintyvät kitarassa yleensä n. useammassa eri asemassa (eri kielillä). Näissä eri asemissa voi vielä sen lisäksi käyttää vapaita kieliä yms. Kai tämän tiesitkin... | |
Mä oon tehny noita jonkun verran aikoinaan, kun sama homma kiinnosti, ja onhan se tosi mielenkiintoista. Kuten Old Guitar totesi, dynamiikkaan pitää tosiaan kiinnittää huomiota, koska väärä lähestyminen johonkin sointuun voi todella kaataa koko muudin. En koskaan keksinyt siihen mitään yleispätevää lähestymistapaa, vaan kaikki meni ihan yrityksen ja erehdyksen kautta. Tärkeimpinä huomioina pidin sitä, että sointiväri ei saanut ihan lähekkäisillä sointu/melodiakuvioilla olla liian radikaalisti eri, vaan kuljetuksen piti olla jotenkin edes dynamiikaltaan looginen. Vähäisellä ymmärrykselläni päätellen onnistuin tekeleissäni aika hyvin, mutta se projekti jäi vähän kesken, kun vanhaa basistivitsiä mukaillen osasi jo soittaa dum dum ja piti lähteä keikoille. Ja nyt ei oo oikeen aikaa, koska se vaatii keskittymistä ja suunittelua, kaikki biisit alusta loppuun. Tahtoo kuitenkin säilyttää jonkin tarttumispinnan siihen alkuperäisen sovitukseen. Meni kaljapäissään vähän putkeen tekstit, mutta jööh. My life is like an Opel-highway. | ekikoo 27.07.2010 11:29:27 (muokattu 27.07.2010 11:31:30) | |
|
Old Guitar: En ole varma käsitinkö oikein, mutta Siirrä tuo F A, C, G soitettavaksi viidenneltä nauhalta: -------- -8-- -5-- -7-- -8-- ---- Tuota tuli kokeultua kans joo, tuo nimenomainen ote vaatii vaan vähän venyttelyä :P Mietin juuri, että saattaisi mennä täydestä jos tosta jättäis suosiolla F:n pois pohjalta ja antaisi sen vapaan A:n olla pohjalla, melkein käännös tulis, mutta ilman Fää missään... Tämäkin muuten kävi mielessä nyt: -- -8 -0 -7 -8 -- Meinasin laittaa G-kielen mutelle, mutta sehän löytyy just tossa kohtaa melodiasta niin se voiskin olla siellä mukana. Joissakin biiseissä ihan soittoteknisistä syistä tulee välillä lisättyä noita ysejä tms. vaikkei ne alkuperäiseen kuuluiskaan...! All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | |
ekikoo: Mitenkäs väki tykkää toteuttaa näitä? Yhdellä akkarilla kun on metka soitella kaikenlaista, eihän siihen juuri muuta tarvii kuin tietää soinnut, melodian löytää kans iisisti, mutta miten sitten nämä yhdistää mielekkäästi? Tarkoitan nyt lähinnä instrumentaalitouhua, nuotiolauluhommat ois sitte erikseen.. Vaihtoehtoina on sorminäppäily, peukkuplekunäppäily, perus plektrasoitto, hybrid pickingit, itse olen todennut käyttäväni tällaista sekoitusta, että näppäilyn ohella saatan välillä etusormella rämpyttää kuin plektraa käyttäisin. ..... -8--7-5----3-----|3----0-0----------| -5----------1-----|1-----------3-----| -5----------2-----|0-----------0-----| -7-------3--------|2-----------0-----| -0----------------|3-----------2------| -0----------------|----------3--------| Hyvä ja toimiva sormitus. Tuo kakkossointu (Fadd9, tulkittuna tuosta tabista)) soi mun mielestä parhaiten viereenkin puolesta just ekassa asemassa. Ei se aseman vaihto loppupelissä paha ole. Toisaalta, pitkä kieli soi paremmin kuin lyhyt imo. Am:ssa alin E on mun mielestä vähän siinä ja siinä, itse jättäisin pois. White men can't Monk | |
juikka111: ....Minua kiinnostaa myös miten ihmiset tekee instrumentaalisovituksia. Itse valkkaan ekana "kitaraystävällisen" sävellajin. Seuraavaksi melodia ja soitujen parusäänet kohdilleen. Tässä vaiheessa katselen soinnuista tarpeelliset äänet mukaan, eli terssi, seiska muunneänet jne. Jos ajatellaan neliäänistä stemmaa, niin melodia tavallisesti menee sopraanossa (ylimpänä) ja sointuäänet alttona ja tenorina (keskimmäiset äänet). Bassolinja biisistä riippuen tulee joko perusääni-terssi-kvintti pohjilta niinkuin jossain boom chick meiningissä, tai sitten walking bass meiningin pohjilta. Tai sitten jotain muuta =D. White men can't Monk | Old Guitar 27.07.2010 18:17:15 (muokattu 27.07.2010 18:18:41) | |
|
-8--7-5----3-----|3----0-0----------| -5----------1-----|1-----------3-----| -5----------2-----|0-----------0-----| -7-------3--------|2-----------0-----| -0----------------|3-----------2------| -0-------1--------|----------3--------| Mitäs toi sanos? Ihan hyvältä toikin kuulostaa... Samalla vois treeana 5 kielen sointua yhtäaikaisesti sormin nyhtäisten: P i m a ja pikkurillillä eka kieli, jos tossa nyt oli tarkoitus noi kaikki sävelet yhtäaikaa soittaa, muutoinhan tuon soinnun nyhtäisyssä ei ole ongelmia. Yksi vaihtoehto (joita on useita ja tällaisessa parin tahdinkin mittaisessa pätkässä): E||---8--7----------|------0-0------|| B||--10----10-10----|--10------3----|| G||---9--------5----|---0------0----|| D||--10--------7----|---5------0----|| A||---0--------8----|---7------2----|| E||---0-------------|---8------3----|| Tässä versiossa pikkurilli on sointujen vaihdossa aina valmiina toisen kielen päällä ja sointujen vaihdokset helpottuu. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|