Aihe: Rouheaa särösoundia Nord electro 2:sta | 1 |
---|
|
Auttakaapa kokeneemmat. Eli Electrosta pitäisi saada irti sellainen paksu rouhea Jon Lord-särösoundi, tähän tyyliin kuin tuossa http://www.youtube.com/watch?v=vWowuoZvWM8&feature=related heti alussa hyvin kuuluu. Electron oma overdrive ei ihan oikeanlaista tunnu antavan (tai sitten en vain osaa), särö on liian ohutta ja "kevyttä". Alunperinhän herra Lordilla taitaa olla Marshallin kitaravahvistin käytössä mutta ihan niin painavalle/kalliille linjalle en ajatellut lähteä :) Eli mikä olisi hyvä resepti (Electron asetukset+mahdolliset lisälaitteet) tuontyylisiin soundimaailmoihin? Onnistuisiko esim. jollain kitarasäröpedaalilla tai jollain vahvistinmallinnoksella. Behringerin V-amp löytyy kaapista, en ole vielä kokeillut sitä ko. tarkoitukseen, mutta tietysti mitä pienempi laite sen parempi eli pelkkä säröpedaali olisi ehkä kätevämpi. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
|
http://www.thomann.de/fi/tech_21_sansamp_gt2.htm Tuo. Pieni - kyllä, painava - ei, soundi - hyvä, kallis? - suhteellista. |
|
http://www.neo-instruments.de/de/ventilator/ventilator-features Saat samalla paremman leslien-simun... Rrrrrrockkkk... |
|
Kokeile ihmeessä sitä V-ampia. Oleellista soundissa on melkoinen putkityylinen särö ja leslie-efektiä tai chorusta/vibratoa ei saa olla. Mutta haluan silti uskoa, että ei tuota munaa soundiin saa ilman oikeita Soittimia ja Vahvistimia ;) |
|
Oon ite käyttäny leftissä ja rightissa kitaran säröpedaaleita. Yhdistelmällä, jossa toisessa oli Super Overdrive ja toisessa Tube Screamer, sai aika rouheita soundeja! Varsinki sähköpianot noiden läpi rokkaa ihan helvetisti ;) http://www.thomann.de/fi/boss_sd1_super_overdrive.htm http://www.thomann.de/fi/ibanez_ts808.htm |
|
Huomioi, että leslie-simulaatio täytyy poistaa käytöstä. En tiedä miten Electro 2:ssa homma on toteutettu, mutta Electro 3:ssa virtuaalisen Leslien voi pysäyttää, tai sitten voi käyttää toista vahvistinmallinnusta. Se on nimenomaan oleellista Lordin soundissa. Toisaalta olen kyllä yhtä mieltä siitä, että Electron vahvistinmallinnukset eivät ole sieltä parhaasta päästä. |
Murgo 27.07.2010 06:53:40 (muokattu 27.07.2010 07:00:02) | |
|
Kiitosta vastauksista, pitääpä vain koettaa eri vaihtoehtoja, noita erilaisia säröpolkimia löytyy jokunen itseltä ja tutuilta joten pitääpä kerätä ne maailmalta ja testailla eri kombinaatioita. Ilmeisesti parhaiten soveltuvat "perinteisemmät" OD/Distortionpedaalit, eli Metal Zone tai Death Metal eivät välttämättä sovellu. Tosin kitarapedaalien "väärinkäyttö" tuottaa nähtävästi joskus yllätyksiä, esim. tuo mainittu Death Metal joka on kitaralla aivan äärimmäinen sirkkelisärö antoi saksofonilla kokeillessa yllättävän maltillisen ja miellyttävän roson. Ideaali tosiaan olisi että yksi polkusin riittäisi. Kitarasäröt kun ovat monoja niin se pitänee laittaa mikserin efektilenkkiin, voi kuulostaa oudolta jos toinen kanava on puhdas ja toisessa särö? Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
joeskeli 27.07.2010 11:17:13 (muokattu 27.07.2010 11:22:35) | |
|
Murgo:Tosin kitarapedaalien "väärinkäyttö" tuottaa nähtävästi joskus yllätyksiä, esim. tuo mainittu Death Metal joka on kitaralla aivan äärimmäinen sirkkelisärö antoi saksofonilla kokeillessa yllättävän maltillisen ja miellyttävän roson. Riippuu sisääntulevan signaalin voimakkuudesta. Death Metalin särön määrä riippuu siitä, miten voimakasta signaalia siihen syötetään. Mikitetty saksofoni tuskin on kovin voimakas. Death Metal on mainio särö omiin tarkoituksiinsa, mutta ei se välttämättä kyllä kovin hienostunut ole. Itse neuvoisin unohtamaan nämä perussäröpedaalit kosketinsoittimien kanssa ja kokeilemaan mieluummin esivahvistimia tai juuri sansampin kaltaisia ratkaisuja. Ei ne fenderin vahvistimista ym. tulevat säröt mihinkään perussäröpurkkeihin ole verrattavissa. Jos kitaran esivahvistimia tosin kokeilette, niin katsokaa, että säädöt ja ulostulot on oikein. Muuten saattaa tavaraa toisessa päässä pamahdella. Itse olen käyttänyt särönä kosketinsoittimissa viime aikoina Dynacordin nauhakaiun esivahvistinosiota. Kannattaa pitää myös mielessä, että jos haluaa 60/70-lukujen soundia, niin helpoin ratkaisu on hankkia 60/70-lukujen soittokamoja. Varsinkin nykyaikaisemmat säröboksit kuulostaa aika erilaiselta kuin aiemmat. Ihan sama miten paljon valmistajat vakuuttelevat niiden olevan uskollisia kopioita vanhoista. Kun ei ole, niin ei ole. |
Exhausted 27.07.2010 11:23:15 (muokattu 27.07.2010 11:37:40) | |
|
Säröpedaali ilman kitaravahvistimen kaiutinta tai kaiutinsimulaatiota kuulostaa yleensä aika räikeältä, kun korkeimmat harmoniset kerrannaiset voimistuvat luonnottomasti. Sen takia suosittelisin kanssa SansAmpia, Podia, V-Ampia jne jos oikeaa kitarastyrkkaria ei voi käyttää. |
|
Eikö siinä ole preseteissä kunnolla särötettyä soundia. VK8:ssa on, siitä on hyvä lähteä jopa vähentämään. Kysyin vaan, ei ole kokemusta laitteesta. COVS n:o 1. |
Matti 27.07.2010 21:53:43 (muokattu 27.07.2010 21:54:10) | |
|
mack the knife: Eikö siinä ole preseteissä kunnolla särötettyä soundia. VK8:ssa on, siitä on hyvä lähteä jopa vähentämään. Kysyin vaan, ei ole kokemusta laitteesta. Siinä ei ole sen kummempia presettejä. Soundin säätöön on drawbarit, kaksi valinnaista efektiä, leslie ja overdrive, jota saa kyllä lisäiltyä ja vähennettyä miten tykkää. |
ppcw 28.07.2010 00:51:45 | |
|
Tuo Perfect Strangersin mahtava Hammond-soundi on vähän kuin Superstitionin klavinetti, vaikea saada toistumaan. Jon Lordin 70-luvun alkuvuosina välillä soveltamaa kuivaa Hammond-Marsu-soundia voi Electro 2:ssa ilman mitään lisäbokseja hakea esimerkiksi pistämällä Leslien stopille (poiskytkentä antaa mielestäni huonomman lopputuloksen) ja säröä, EQ:ta ja Ring Modulator-efektiä sopivasti säätämällä kulloisenkin vahvistimen mukaan. Taatusti ei kuulosta yhtä hyvältä kuin minkä tahansa säällisen kitaravahvistimen kautta mutta kyllä tuolla nyt sinne päin pääsee. Jos Leslie-simulointi kuitenkin pyörii soundissa niin mielestäni jonkun kitarasäröpedaalin laittaminen siihen perään antaa aika keinotekoisen lopputuloksen. Kokeilla toki kannattaa kaikkea, sitä ei kukaan kiellä. Varsinkaan livetoiminnassa en mielelläni lähtisi mitään pedaalinippua roikottamaan muuntajien ja Electron perässä, varsinkin jos signaali pitää syöttää PA:han. Ventilator on kuulemma mahtava boksi mutta se on enemmänkin edistynyt Leslie-simulointi. Mutta haetulle "suoralle" särösoundille oma kokemus on ollut että oikea kitaravahvistin, halpakin, tuottaa niin paljon suoremmin, oikeastaan välittömästi, tuon tuloksen että avot. Tosin se soundi on sitten niinkin kuivakka että kukaan ei varmaan jaksa sellaista kuunnella 45 minuuttia, ellei sitten ole Jon Lordin näpit... Mustakorppi |
masal 28.07.2010 08:31:28 (muokattu 28.07.2010 08:48:32) | |
|
Käsittääkseni Lord ei noihin aikoihin (Perfect strangers) enää käyttänyt Marsua, vaan soitti nimenomaan Lepan kautta... Setupista ei enempää tietoa. Masa (Like this: http://www.youtube.com/watch?v=CMfAu72qma0 ) Rrrrrrockkkk... |
WT 28.07.2010 09:07:22 (muokattu 28.07.2010 09:08:40) | |
|
Tässä ihan mielenkiintoinen videopätkä jossa hra Lord kertoo itse soundistaan: http://www.youtube.com/watch?v=9YJIgyJFIo0 Edit. En sitten tiedä miten tuo koskee Perfect Strangers -aikakautta.. |
|
Virhe! COVS n:o 1. |
|
Kyllähän Electro 2:sta muhevan säröurkusoundin saa, juuri kokeilin omallani, joka on lähdössä uuteen kotiin. Ei tosin ihan tuollaista lepan pääteputkisärösoundia, mut mistäpä saa, muusta kuin oikeasta putkivahvistinlepasta? Ei siinä putkietuasteet eikä säröpedaalit juuri auta. Mun mielestäni. |
|
masal: Käsittääkseni Lord ei noihin aikoihin (Perfect strangers) enää käyttänyt Marsua, vaan soitti nimenomaan Lepan kautta... Setupista ei enempää tietoa.
-73 eteenpäin Jon Lord käytti lepaa. Tämän voi tarkistaa esim. California Jam DVD:ltä. Yksi asia on myös soittotapa, itse käytän Purple keikoilla voimakasta säröä ( VK-8 ) mutta soitan ikäänkuin kitaristi kvinttisoinnuilla, ei terssiä eikä muitakaan ääniä mukaan kuin välillä. Tämä tyyli toimii ikäänkuin komppikitarana ja kitaristi voi soittaa vapaammin riffejä. Soundi pysyy tukevana koko ajan ja ei mene puuroksi. Tuon Perfect Strangers intron kun soittaa samalla tavalla kvinttisoinnulla niin soundi on tukeva. Itse olen lisännyt siihen vielä Churchorgan soundia mukaan, se lisää vielä enemmän muhkeutta soundiin. Mutta niinkuin herra Lord sanoi; se ei ole kiinni soundista vaan sormista.... COVS jäsen N.o 3 |
|
jon lord: -73 eteenpäin Jon Lord käytti lepaa. Tämän voi tarkistaa esim. California Jam DVD:ltä. Yksi asia on myös soittotapa, itse käytän Purple keikoilla voimakasta säröä ( VK-8 ) mutta soitan ikäänkuin kitaristi kvinttisoinnuilla, ei terssiä eikä muitakaan ääniä mukaan kuin välillä. Tämä tyyli toimii ikäänkuin komppikitarana ja kitaristi voi soittaa vapaammin riffejä. Soundi pysyy tukevana koko ajan ja ei mene puuroksi. Tällä tavalla (eli niin että vasen käsi soittaa pääsääntöisesti kvinttisointuja) soitan myös enimmäkseen, musiikki on raskaampaa osastoa ja bändissä on kaksi reilulla säröllä soittavaa kitaristia joten kokonaissoundiin ei oiken "mahdu" laajemmat soinnut, kokeiltu on mutta menee helposti suttuiseksi. Oikea käsi sitten soittaa riffejä tai esim. oktaavia korkeammalta kuin vasen. Tällainen simppeli tyyli toimii ainakin meillä hyvin kun tosiaan kitaroita on kaksi niin kiippareiden "tontti" ei niin laajaksi muodostu, usein vain "mylvivät" taustalla. Sopii myös meikäläisen erittäin alkeellisille soittotaidoille, ei mene sormet solmuun. :) Mutta joo, kitaravahvistinta en viitsi ruveta raahaamaan (toisin kuin eräs tuntemani kiipparisti joka käyttää Fender Bassmania ja 4x12-kaappia) joten pitänee kokeilla vaikka tuolla V-ampilla ja jos se tuntuu edes oikean suuntaiselta niin sitten ruveta miettimään jotain "parempaa" vahvistinmallintajaa. Voihan olla että V-ampista irtoaa hyvinkin toimiva soundi, tarkalle Lord-kopiolle ei ole tarvetta kun ei kerran covereita soiteta, mutta se on ehkä tunnetuista soundeista lähinnä sitä mitä haetaan ja siksi sen otin esimerkiksi. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|