Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intonaation säädöstä?
1
calster
26.07.2010 11:53:33 (muokattu 26.07.2010 11:54:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basson Säätö topikki on luettu, MUTTA aloin miettimään että mistä kohtaa olisi paras säätää tuo intonaatio?.
Tarkoitan tällä siis sitä että
->kannattaisiko säätö tehdä "soittamalla kieliä läheltä tallaa kuin esim. läheltä kaulaa?
Miten muut ovat tämän säädön hoitaneet?
 
Olen kyllä saanut bassoni aina varsin timmeihin säätöihin MUTTA huomasin että yleensä kun olen intonaation säätänyt etumikin kohdilta(kaulamikki) se ei ole ihan tikissä ollut kun on koittanut sitten soittaa tallamikiltä uudestaan.
 
NYT säädinkin siis intonaation eilen läheltä tallaa ja näytti silloin olevan iskussa ihan joka kohdasta, myös kaulamikin kohdaltakin.
 
Onko tämä tuttua muille?
 
wa evö mään!
Antti1
26.07.2010 12:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calster: Onko tämä tuttua muille?
 
Homman nimi on jotakuinkin se, että lähempää 12. nauhaa näpäyttäessä kieli todennäköisesti saa enempi liikevoimaa ja on siten ainakin hetken aikaa ylävireessä verrattuna lähempää tallaa soitettuun säveleen.
 
Intonaatiohan on kompromissi useimmilla nauhoilla varustetuilla soittimilla ja tuo on yksi huomionarvoinen asia kokonaisuudessa. Kannattaa säätää sen mukaan mitä ja mistä soittaa.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
T.Nick
26.07.2010 12:32:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calster: Basson Säätö topikki on luettu, MUTTA aloin miettimään että mistä kohtaa olisi paras säätää tuo intonaatio?.
Tarkoitan tällä siis sitä että
->kannattaisiko säätö tehdä "soittamalla kieliä läheltä tallaa kuin esim. läheltä kaulaa?
Miten muut ovat tämän säädön hoitaneet?
 
Olen kyllä saanut bassoni aina varsin timmeihin säätöihin MUTTA huomasin että yleensä kun olen intonaation säätänyt etumikin kohdilta(kaulamikki) se ei ole ihan tikissä ollut kun on koittanut sitten soittaa tallamikiltä uudestaan.
 
NYT säädinkin siis intonaation eilen läheltä tallaa ja näytti silloin olevan iskussa ihan joka kohdasta, myös kaulamikin kohdaltakin.
 
Onko tämä tuttua muille?

 
Samaa mietin, kuin Antti1; kaulamikiltä näppäiltynä tulee samalla sormivoimalla isompi amplitudi ja kineettinen venytys nostattaa taajuutta. Jos se johtuu jostain muusta, niin menee yli hilseen.
 
calster
26.07.2010 13:49:58 (muokattu 26.07.2010 13:51:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Kannattaa säätää sen mukaan mitä ja mistä soittaa.
 
Noniin!! Tuolla mennään siis jatkossa.
 
..kiitokset
 
wa evö mään!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «